MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Chinese muziek

zoeken in:
De laatste jaren zijn er vele documentaires over China, best interessant, maar wat me het meest opvalt, is de rustige Chinese muziek op de achtergrond. Heeft er iemand tips?

sxesven
FM3 - Mort Aux Vaches
FM3 + Dou Wei - Hou Guan Yin

Mijn favoriete album van 2008 tot nu toe:

(afbeelding)
Li Jianhong “San Sheng Shi”

Maar of je het "rustige muziek voor op de achtergrond" kunt noemen... Ik denk het niet.

Kos
Ow man, ik heb een paar jaar in een Chinees restaurant gewerkt met elke dag van die "rustige muziek voor op de achtergrond" aan.

Ik ben er tot op heden nog verbaasd over dat ik niet tot bloedens toe van die chopsticks in m'n oren heb zitten draaien. Wat een ellende.

Mooie chinese muziek kan je ook vinden op scores zoals die van Memoirs of a Geisha en op Pirates of the Caribbean staat ook een mooie chinese track (track 2 om precies te zijn)...

Ik weet wel dat de meeste echt verschrikkelijk zijn (zeker als ze beginnen te zingen), maar ik zoek wat rustigere muziek, beetje vergelijkbaar met Sigur Ros (qua structuur). Meestal hoor je ook zo een soort fluit.

@ sxesven: FM3 valt goed mee, maar met die Dou Wei helemaal niet

@ bubbachups: helemaal niet wat ik zoek

JohnWilliams schreef:
Mooie chinese muziek kan je ook vinden op scores zoals die van Memoirs of a Geisha

Dit is inderdaad wat ik zoek! Als je me nog wat kan aanraden...

http://nl.youtube.com/watch?v=_bM19ZpI8VE

Sietse
haha, juist ja, de Westerse interpretatie van Chinese muziek...

Gelukkig met wat verder zoeken:

Frozen_Devil schreef:
Dit is inderdaad wat ik zoek! Als je me nog wat kan aanraden...
'

Ja hoor, dat kan ik...

http://nl.youtube.com/watch...

En misschien dit ook wel?
http://nl.youtube.com/watch...

http://www.nl.bol.com/is-bi...

En deze laatste Score is ook wel goed denk ik, beluister daar ook maar enkele tracks van (als je wil).

JohnWilliams schreef:
Mooie chinese muziek kan je ook vinden op scores zoals die van Memoirs of a Geisha en op Pirates of the Caribbean staat ook een mooie chinese track (track 2 om precies te zijn)...

Ik ken de score van Memoirs of a Geisha niet (heb de film wel gezien maar kan de muziek even niet voor me halen), maar deze film speelt zich af in Kyoto (Japan).
Ok werd gespeeld door grotendeels Chinese acteurs maar het is dan ook geen beste film.
Maar het lijkt me dat de scoere meer Japans dan Chinees zou moeten klinken.

De score klonk vooral Amerikaans.

Japans/Chinees inderdaad zoals je al zei Itchy

Die Liu Fang is wel mooi!

Chinese muziek is vrij breed. Chinese muziek onder Chinese documentaires is ook nog vrij breed?

Wat zoek je? China is in Opera en Klassieke muziek erg groot, maar in volksmuziek en wereldmuziek misschien nog wel groter. Zoek je instrumentaal of vocaal? China is eindeloos in zijn muziekhistorie.

Ik speel een aantal blaas- en snaarinstrumenten uit de noordelijke regio van China, en heb dus wel heel veel muziek uit China. Laat maar weten wat je zoekt.

Alleszins instrumentaal. De muziek die men veel gebruikt in films/documentaires. Misschien is die inderdaad wel westers geïnterpreteerd, maar ik vind het mooi.

Ik zoek in de richting van dit dus:

http://nl.youtube.com/watch?v=_bM19ZpI8VE

Heb je mijn track beluisterd...? Bevielen ze?

Overigens staat de hele cd er vol mee hoor (met die mooie muziek).
Kijk maar op musicmeter zelf bij de score van John Williams (Memoirs of a Geisha). Hij heeft er een Golden Globe mee gewonnen, erg verdient!!!

Sietse
Nagelschip is terug van (mischien wel niet) weggeweest

Moest nog aan je denken toen ik dit topic begon te lezen...want dit is echt jouw ding lijkt me

JohnWilliams schreef:
Heb je mijn track beluisterd...? Bevielen ze?

Overigens staat de hele cd er vol mee hoor (met die mooie muziek).
Kijk maar op musicmeter zelf bij de score van John Williams (Memoirs of a Geisha). Hij heeft er een Golden Globe mee gewonnen, erg verdient!!!

Die van Seven Years in Tibet was wat minder, maar de muziek van Memoirs of a Geisha bevalt me wel.

Die van Seven Years in Tibet is meer van Tibetaans
Die van "As you like it" is ook wel goed vind ik. Die heeft ook wel iets chinees.

sxesven
Misschien vind je scores van Tan Dun als die voor Ying Xiong (Hero) en Wo Hu Cang Long (Crouching Tiger, Hidden Dragon) wel wat?

Ik zal die morgen eens proberen.

Hero heb ik al gezien, tijdje geleden wel.
House of flying daggers heb ik recent nog gezien, misschien vind ik daar wel iets.

ElMeroMero
Ik kan wel wat instrumentalisten noemen die de laatste jaren geregeld de podia in Europa bevolken met hun eigen impressies ten aanzien van de traditionele Chinese muziek: Mei Han op de zheng/guzheng (=soort zither) en de reeds genoemde Liu Fang(eerste filmpje van Sietse) en Cheng Yu op de pipa ( = soort luit).

Deze plaat bijvoorbeeld vind ik daar een mooi voorbeeld van:
http://www.musicmeter.nl/al...

Als we het dan toch over soundtracks hebben, misschien biedt die van The Last Emperor nog enig soelaas.

probeer Deze! eens...

Wauw, ik ben benieuwd welke kant dit opgaat. Ik ken eigenlijk alleen Tan Dun, maar daar heb ik dan ook wel het een en ander van. De rest uit dat hoekje is allemaal Indiase raga. Ik ben benieuwd waar Naglfar mee voor de dag komt.

Hoi Sietse, ik kom hier niet zo heel vaak meer. Af en toe het forum eens rond. Zit vaker op Moviemeter eigenlijk.

Frozen_Devil,
Filmmuziek is inderdaad niet echt cultuurmuziek. Kan wel geïnspireerd zijn daardoor, maar doorgaans kent het veel Verwestering, als ik dat goed verwoord.

Het filmpje Sayuri's Theme deed mij denken aan het quintet Juta waarin Rohan Leach Ba-wu en Hulusi speelt. Zie bijvoorbeeld http://www.youtube.com/watch?v=30yixWK2n0o&feature=related

Je kan het ook wat moderner zoeken in bijv. Erhu muziek dan kom je bij artiesten als Tao Pei Li of Huang Jiang Qin

Verder heb ik wel Chinese CD's alleen lees of spreek ik de taal niet, dus heb ik vaak geen idee naar wie of wat ik luister. Als je wilt kan ik wel een of andere compilatie maken van dingen die je misschien wel wat vind.

Goh dat hoeft echt niet hoor, maar als je het echt wil.
Ik opende dit topic met de hoop een paar reacties te weeg te brengen, dit hoefde nu ook niet.

Maar het is altijd welkom, bedankt.

Heb je mijn link al geprobeerd?

Sorry dat ik zo laat reageer. Ik zal vanavond of morgen alles eens rustig beluisteren. Een mens heeft toch altijd tijd te kort.

Hallo allemaal,

Ik ben kleuterjuf en heb een vraagje over Chinese muziek.
Wij willen op ons schoolfeest met onze kleuters een Chinees dansspektakel houden. We hebben al een Chinese draak gemaakt waar we onder kunnen. Maar nu willen we ook fantastisch klinkende muziek. Wie heeft een goede tip?

Probeer de muziek is van Memoirs of a Geisha.
Vooral de nummers: 3, 5 & 8 zijn wel goed.

neo
Ze zijn al eerder genoemgd; Shigeru Umbayashi en Tan Dun. Veel muziek van hen, die ook hier op de site staat, is precies het soort wat je zoekt. Een andere goede is Zhao Jiping, die wat betreft een paar van de mooiste Chinese films ooit heeft voorzien van muziek. Zijn verzamelalbum ''Electric Shadows'' is een absolute aanrader. Voor samples zie hier

Kingsnake
Ik ben dus ook een beetje op zoek naar trad. aziatische (chinese, vietnamese, japanse) muziek.

Dit naar aanleiding van meerdere (bijv. finse) bands die invloeden van chinese trad. muziek hebben verwerkt, zoals de band Uzva (zie hier op Musicmeter).

Ik had ook al een beetje op discogs gezocht, maar daar komt vnl. electronische en minimalistiche muziek uit.
Dat mot ik niet.

Sietse
Enkele dingen die ik heb die traditioneel Japans zijn die ik ook zeer kan aanraden:

Ensemble Sakura - Minyo du Japon (traditionele Japanse volksliedjes)
Sôzan chiaki Kariya & Fumie Hihara - Japan - Shakuhachi & Koto (Klassiek fluit en Koto muziek)
Alcvin Ramos - Bamboo in Zen (Shakuhachi fluit spel)
Kinshi Tsuruta & Katsuya Yokoyama - Japon 1 (plaat op Ocora met klassieke Japanse muziek zowel fluit als snaar als zang)

Verder ook nog wel wat Chinese dingen maar dat kan ik helaas niet omzetten in begrijpbare taal...ik weet alleen dat het een opera is die iets van Drunken Concubine heet.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:24 uur

geplaatst: vandaag om 20:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.