MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Favoriete ska / reggae album

zoeken in:
Hallo allemaal, ik ben hier nog niet zo lang aanwezig, en het leek me dan ook leuk om dan maar eventjes een nieuw topic te openen. Plaats je favoriete ska/reggae album en vertel dan maar ns waarom het zo goed is.

Mijn favoriet: The fury of The Aquabats, van The Aquabats! Waarom? heerlijke vrolijke muziek die ook nog eens zéér komsich is!

The Congo's - Heart of the Congo's

Hierin komt alles samen wat reggae zo mooi kan maken: heerlijk sfeertje, prachtige harmonieuze samenhang en natuurlijk de meer dan briljante knettergekke producties van Lee "Scratch" Perry, die dit alles echt boven het gemiddelde doen uitsteken. Over dat sfeertje: tof aan deze plaat is dat die alle kanten op kan schieten. Reggae wordt ten onrechte nogal eens gezien als muziek waarbij je vooral zo stoned als een aap heel blij kan kijken, maar Heart of the Congo's logenstraft dat idee in alle opzichten. The Congo's klinken afwisselend gelukzalig, dreigend, opgewonden en vooral heel devoot.

Verder is de Arkology van Lee Perry natuurlijk niet te versmaden. Wat een creatief brein

Stijn_Slayer
Reggae moet ik niets van hebben, maar ska vind ik erg leuk.

Ik denk dat ik voor Madness - Divine Madness ga (al is dat een verzamelaar). Gevolgd door Duck and Cover van de Mad Caddies. Ska-P heeft ook heel aardige nummers gemaakt. Tja, waarom het zo goed is.. je wordt er vrolijk en energiek van.

sq
Ska-albums ken ik bijna niet. Ska is voor mij meer iets van losse nummers. Reggae albums ken ik genoeg. Met veel moeite deze top 10 gemaakt:

1. Bob Marley & The Wailers - Exodus (1977)
2. Dr. Alimantado - Best Dressed Chicken in Town (1978)
3. Dreadzone - Second Light (1995)
4. Augustus Pablo - King Tubby Meets Rockers Uptown (1976)
5. Matisyahu - Youth (2006)
6. Seke Molenga & Kalo Kawongolo - Seke Molenga & Kalo Kawongolo (1979)
7. Lee "Scratch" Perry - Battle of Armagideon (1986)
8. The Congos - Heart of the Congos (1977)
9. Althea and Donna - Uptown Top Ranking (1978)
10. Ijahman Levi - Culture Country (1988)

Fishbone - Give a Monkey A Brain And He'll Think He's The Centre Of The Universe

Op zich is de titel al mooi genoeg!
Dit album is eigenlijk een mengelmoes van Ska , Metal en Funk, misschien nog wel meer zelfs.
Erg divers dus , elk nummer is weer anders op dit album.
Live zijn ze ook echt een spektakel om te zien , een en al energy , compleet met stage dives en rondjes rennen door het publiek!

ElMeroMero
Oei das weer even in mijn geheugen graven. Vroeger luisterde ik vaak naar ska maar nu gooi ik het eigenlijk alleen op een warme dag op de draaitafel.

Veruit mijn favoriete langspeler (vroeger al en nog steeds): Madness - One Step Beyond

The Toasters, Let's Go Bowling, The Specials en The English Beat worden hier ook nog wel eens gedraaid. Zo maar weer even doen dan

thejazzscène
Iedereen kent ongetwijfeld nummers van Alborosie: http://www.myspace.com/alborosie
Zalig opzwepend!

Ohja "Rastaman is Kontjesman": http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewProfile&friendID=178943643

ter info ...

er is op moment weer een opkomst in GB met Ska beinvloed bands - in 2009 zijn The Specials weer van plan om gigs te doen en een nieuwe album uit te brengen!

Ook zijn er nieuwe bands om in de gaten te houden, en dan wel KiD BRiTiSH.

Afgelopen maand had ik (in engels) deze artikel over hun geschreven ...

2009 is the year that will see the welcome return of The Specials and probably more gigs by Madness, and KID BRITISH are a ska, reggae, electro pop and indie influenced band from Manchester who according to a lot of people are going to be the next big thing to come out of the city. They have signed to the Mercury/Universal label, are out touring across the UK in March and April supporting THE ENEMY, and their music has been described as a mixture of Blur, Gorillaz, The Specials, Madness and The Streets! - One to watch out for in 2009. More info can be found on their MySpace site

on MySpace look for: kidbritishmusic

Ik zit nu te luisteren naar KiD BRiTiSH via hun Myspace. Erg leuk dat "Sunny Days" . Zeker in de gaten houden deze kids. Leuke tip.

Mr Review-Lock stock and barrel,The Toasters-Ska Killers,Selecter-Too much pressure,Mark Foggo-ska pig,Let's quit-the Southern belles party beat en Save ferris-It means everything dat vind ik zo wel de beste waar ik nu even op kan komen

Streetlight Manifesto - Everything Goes Numb

Feest vanaf de blazers in het eerste nummer, die er één voor één inkomen, om daarna heerlijk los te barsten in een skanummer dat zijn weerga niet kent. En dit gevoel wordt ieder nummer vastgehouden: superstrakke nummers, die desondanks alle kanten uit schieten, volgepropt zitten met tempowisselingen, leuke muzikale vondsten en vooral bijna trillen van de pure energie en speelplezier van de band.

Ja streetlight manifesto is inderdaad wel erg tof, maar ik denk dat ik persoonlijk dat EPtje van Bandits Of The Acoustic Revolution nog wel beter vind, weet jij of er nog een echte van ze aankomt?

Matisyahu, Bob Marley en Eek-A-Mouse zijn de enige reggae artiesten waar ik naar luister. Is wel leuk op zn tijd

platedraaier schreef:
Ik zit nu te luisteren naar KiD BRiTiSH via hun Myspace. Erg leuk dat "Sunny Days" . Zeker in de gaten houden deze kids. Leuke tip.

Sunny Days komt uit als single op 20 April - ze zijn momenteel op tour in GB als support voor The Enemy, spelen op 1 Mei in Paradiso in Amsterdam tijdens LOndon Calling, en zijn net gevraagd door The Specials om voor hun te openen op hun UK tour in April en Mei.
2009 wordt een goed jaar voor KiD BRiTiSH

ik moet zeggen dat ik dat KiD BRiTiSH best wel tegen vind vallen..

platedraaier schreef:

hun debut album komt eind deze maand (juni) uit op Mercury Records. heb tot nu toe ongeveer de helft gehoord plus extra songs op hun singles en deze band gaan wel impact maken voor de jaar uit is

maxinator schreef:
ik moet zeggen dat ik dat KiD BRiTiSH best wel tegen vind vallen..

dat kan maar eind maart was nog geen derde van hun album te beluisteren! - zie mijn eerder opmerking aan platendraaier hier onder / boven

TerryA schreef:
(quote)

dat kan maar eind maart was nog geen derde van hun album te beluisteren! - zie mijn eerder opmerking aan platendraaier hier onder / boven

Nouja, iig niet helemaal "eerlijk", maar wat ik ervan hoorde, vond ik niet zo denderend.

Chronologische tijdslijn na Ska:

Ska:
zSHARE - various - 10 - upsetters - ten penny nail.mp3

Rude Boy Sounds (ofzo omschrijft mijn Rough Guide to Reggae boek de sound van 1966, overgang van Ska naar Rocksteady, bevat elementen van beiden):
zSHARE - 11 Sensations - Juvenile Delinquent.mp3

Rocksteady:
zSHARE - 25. When A Girl Loves A Boy.mp3

Early Reggae ('68-'72, ook bij sommigen bekend als skinhead Reggae):
zSHARE - the kingstonians - sufferer - 03 - sufferer.mp3

Bij Rocksteady en Reggae heb je ook Versions en DJ versions. Version is een instrumental waar de zang is weggedubt en er een orgel, blazer of ander solo instrument erover heen is gezet. En een DJ Version is waar de zang op zommige plekken is weggedubt (of helemaal) zodat er een DJ overheen kan chanten.

Version:
zSHARE - 04. Big L - Music Box _ATTACK ATT8001B_.mp3

DJ Version:
zSHARE - 17 - U. Roy - Earthquake.mp3

En bij Roots, Dub en Dancehall kennen de meeste mensen het nu wel.

Harco
Ik vond Ye Wiles altijd wel leuk. Vooral Cry Wolf.

RedLightCityBoy
Upsetters - Eastwood Rides Again

Toots & The Maytalls

Alborosie en Bob zijn mijn all-time favorites. Bob omdat ie legendarisch is en Alborosie omdat ie de beste reggae-artiest is sinds vele jaren

Ik ken/heb maar een paar verdwaalde reggae- en ska-platen in mijn verzameling, en die zijn ook nog eens allemaal uit de jaren zeventig of begin jaren tachtig.
Maar een top-10 kan er net vanaf, al zijn dit voor de fervente reggae-fans ongetwijfeld voor de hand liggende keuzes.

1. Bob Marley & the Wailers - Exodus
2. The Specials - The Specials
3. Steel Pulse - Handsworth revolution
4. UB40 - Signing off
5. Madness - One step beyond
6. Bob Marley & the Wailers - Live
7. Peter Tosh - Legalize it
8. The Special A.K.A. - In the studio
9. Bob Marley & the Wailers - Burnin'
10. Jimmy Cliff - The harder they come

En een bubbling under:
11. Inner Circle - Everything is great (bloedcommercieel, maar wel heel lekker)

King Tubby meets rockers uptown - Augustus Pablo.
Let ook op de volgorde hoe ik het neerzet...

Rolf

In willekeurige volgorde:
1. Tappa Zukie - Tappa Zukie In Dub.
2. Aswad - Live & Direct.
3. The Aggrolites - Reggae Hit L.A.
4. Bob Marley - Songs Of Freedom.
5. Culture - Two Sevens Clash.
6. Hepcat - Right On Time.
7. Junior Murvin - Police & Thieves.
8. Augustus Pablo - King Tubby Meets Rockers Uptown.
9. The Lions - Jungle Struttin'.
10.Lee Perry - Arkology.

Hier wordt ik dus gewoon heel erg blij van.

Reggae:

(afbeelding)
Ska:

(afbeelding)
en:

(afbeelding)

ook erg goed is deze, is geloof ik ergens in Nederland opgenomen?

(afbeelding)

Yep!
Ernesto's in Sittard.
Heb hem zelf ook , maar lang niet meer gedraaid.
Maar weer eens doen. Tis mooi weer voor ska/reggae.

bor
linton kwesi johnson (eigenlijk alles)

i jah man - hail i hymn & are we a warrior

gregory isaacs in het begin (toen hij z'n neus nog niet vol had)

en voor de lome zomerdag / avond

max romeo holding out my love

maar goeie reggae brengt altijd wel het zonnetje in je hoofd (ook zonder middelen)

Gast
geplaatst: vandaag om 20:17 uur

geplaatst: vandaag om 20:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.