MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Nummers in canon

zoeken in:
Even kijken of dit gaat werken.

Ik zoek nummers in canon gezongen. Liefst een beetje toegankelijk (wat dat ook moge betekenen).
Dank

Vader Jacob?

Volgens heb ik nog nooit een nummer uit de populaire muziek in canon gehoord.

Hoeft natuurlijk niet het hele nummer. Stukken mogen ook.

Toevallig vandaag nog over gepost:

K's Choice - Iron Flower (refrein is in canon)

en in de categorie hier totaal onbekende Tsjechische zangeressen:

Raduza - De Nimes (nummer eindigt in canon)

Dat zijn er toch vast twee.

The Mama's and The Papa's - California Dreaming ook ten dele

Welke stukken dan? Canon impliceert toch dat precies hetzelfde 'achter elkaar' wordt gezongen (inclusief toonhoogten) ?

Een canon is in de muziek de strengste vorm van een meerstemmige compositie, waarin de stemmen elkaar in de tijd verschoven imiteren. De imitaties hoeven niet letterlijk een herhaling te zijn van de leidende stem. Zij kunnen van de leidende stem verschillen in o.a. toonhoogte, toonsoort en ritme.

Aldus Wikipedia. Geen idee of dat echt de voorwaarden zijn?

De eerste die in me opkomt:

Kenji Kawai - Nine Sisters

sq
Don Mclean - Babylon (van American Pie)
Silly Sisters - Cakes and Ale (van No More to the Dance)
Queen - The Prophet´s Song (van A Night at the Opera)
Laïs - Isabelle (van Laïs)
Simon & Garfunkel - Benedictus (van Wednesday Morning, 3 AM)
T.a.t.u. - All the Things She Said (van 200 km/h in the Wrong Lane) Ah een beetje dan..

Tja, zeker volgens die wikipediadefinitie liggen close harmony en canon natuurlijk erg dicht bij elkaar. Is het refrein van California Dreamin' bijvoorbeeld een canon?

Motorpsycho - All is Loneliness

wijsneus
Housemartins - Caravan Of Love

Bertus schreef:
Tja, zeker volgens die wikipediadefinitie liggen close harmony en canon natuurlijk erg dicht bij elkaar. Is het refrein van California Dreamin' bijvoorbeeld een canon?

Als je de definitie van Wikipedia aanhoudt komt het wel erg in de buurt ja. Gelden er voor close harmony ook strikte regels ?

Over close harmony schrijft oom Wiki:

Close harmony kan omschreven worden als een meerstemmige zangstijl waarbij de verschillende stemmen & tonen elkaar dicht volgen (met- of zonder instrumentale begeleiding).

Ik vind overigens de definitie die de Engelse oom Wiki van een canon geeft wat preciezer:

In music, a canon is a contrapuntal composition that employs a melody with one or more imitations of the melody played after a given duration (e.g. quarter rest, one measure, etc.)

Het verschil met close harmony lijkt mij dan dat in een canon er een thema herhaalt dient te worden met steeds regelmatige intervallen, terwijl in close harmony de stemmen vrijer langs elkaar heen kunnen bewegen.

Scarborough fair (Parsley, sage, rosemary and thyme).

Engels volksliedje, vooral bekend in de uitvoering van Simon & Garfunkel. Lijkt me een klassiek voorbeeld van een in canon gezongen nummer.

sq
Scarborough fair van Simon en Garfunkel is toch niet een echte canon, vind ik. Weliswaar wordt er naast- en na elkaar gezongen maar de teksten en melodie zijn verschillend. Wel heel fraai om zo van twee liedjes één te maken, maar (daarom nog) geen canon. Overigens ken ik alleen de S&G versie en is er nog best een canon van te bakken en wie weet is dat in meer traditionele setting ook het geval.

De andere S&G uit mijn lijst is minder bekend, maar wel een canon. Overigens een tip van mevrouw sq die (amateur) koorzangeres én Paul Simon liefhebber is.

Housemartins is meen ik toch niet meer dan samenzang en in geen enkel opzicht een canon.

Zelf had ik ook nog de nodige nummers bedacht die in mijn beleving echt een canon moesten zijn maar dat bij nadere beluistering niet waren. Shaffy Cantate van Ramses Shaffy leek een inkoppertje maar was het niet. Here´s To You van Joan Baez, echt een favoriet van mij en talloze keren gehoord, heb ik bij dit topic helemaal uitgedraaid totdat ik zeker wist dat de tweede stem echt niet meer kwam. En nu geloof ik het bijna weer niet; de melodie en de stijl is bijna per definitie een canon: Baez op Youtube

Een aantal stukken van Porcupine Tree, zoals Part III van Anesthetize, vanaf ongeveer 13:30. Prachtig.

sq schreef:
Queen - The Prophet´s Song

De eerste die me te binnenschoot

De dames en heren van A Silver Mt. Zion kunnen er ook wat van

sq
pompompom schreef:
De dames en heren van A Silver Mt. Zion kunnen er ook wat van

Oh daar zou ik wel geïnteresseerd in zijn. Ik vind ze erg goed. Heb er 1 album van en beluisterde ooit 2 andere. Mooie muziek, maar ik herinner mij geen canon. Heb je een voorbeeld?

sq schreef:
(quote)

Oh daar zou ik wel geïnteresseerd in zijn. Ik vind ze erg goed. Heb er 1 album van en beluisterde ooit 2 andere. Mooie muziek, maar ik herinner mij geen canon. Heb je een voorbeeld?

Bijvoorbeeld een liedje als 'Hang on to each other' of 'godbless our dead marines'.

Close Harmony wordt ook toegejuicht in dit topic, misschien kan de topictitel aangepast worden?

Nog twee eigthies classics in die stijl:
Raff - Self Control
Mylene Farmer - Desenchantee

Desenchantee is toch echt een nineties classic.

Je hebt helemaal gelijk
edit: check ook mijn opmerking bij het album uit 91, ik leer het ook nooit

sq
pompompom schreef:

Bijvoorbeeld een liedje als 'Hang on to each other' of 'godbless our dead marines'.

Inderdaad van een album dat ik niet ken. Misschien maar eens proberen. Niet dat ik zo wanhopig zoek naar canons ben (t is mijn topic tenslotte niet), maar als er mooi gezongen wordt bij A Silver Mt Zion, wil ik dat gewoon wel horen, want dan zal die heel anders zijn dan The Silver Mt. Zion Memorial Orchestra & Tra-La-La Band - Born into Trouble as the Sparks Fly Upward (2001)

Sommige stukjes van There she goes, van the La's.

Rolf

Gast
geplaatst: vandaag om 20:26 uur

geplaatst: vandaag om 20:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.