MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Klassieke pianomuziek

zoeken in:
Om de 3 jaar wordt er in Brussel bij het Koninklijk Elisabeth Concours/Wedstrijd (KEW) gestreden om de beste pianist, violist en vocalist. Vorig jaar werd de Nederlander Hannes Minnaar 3e in de finale.
Hier wat solofragmenten van de Franse componist Maurice Ravel + het irritante pauzebelletje in de halve finale in de conservatoriumzaal in Brussel:

Het 3e deel van Ravel YouTube - Ravel, Maurice Miroirs (Reflections) [3/4] Alborada del gracioso ("The Comedian's Aubade") van dat stuk speelt hij live beter dan de oude pianist Richter in 1964 vind ik persoonlijk: YouTube - Richter - Maurice Ravel's Alborada del gracioso

In de finale speelde hij geen bekend pianoconcert zoals het 1e pianoconcert van Tsjaikovsky, 3e Rachmaninov of 1e of 2e pianoconcert van Chopin, maar het onbekende "Egyptische" 5e pianoconcert van Saint-Saens:

Lex van het voormalige Radio4forum maakte er een grappige tekening van (KEW = Kon. Elisabeth Wedstrijd):

(afbeelding)

Voor kenners, die de bekende pianoconcerten al (te) vaak gehoord hebben, heb ik een vrij onbekend stuk voor piano en orkest met de muzieknoten op Youtube gezet van het piano/piano-uittreksel (pianosolopartij en orkestpartij verwerkt in de 2e begeleidende piano) van Carl Maria von Webern, die voor niet klassieke muziekkenners onbekender is dan Bach, Beethoven en Mozart.
Na 1.26 minuten begint de solopiano te spelen na de orkestintroductie:

Hier het slot daarvan: YouTube - Weber, Carl Maria von Concertpiece op.79 (end) for piano + orchestra

ha ha

HenriVieuxtemps schreef:
Carl Maria von Webern, die voor niet klassieke muziekkenners onbekender is dan Bach, Beethoven en Mozart.

Je bent in de war met Anton Webern volgens mij, Carl Maria heet echt Von Weber.

Klopt en op de link staat het dus goed, achternaam wordt eerst genoemd.

Horowitz & Richter
wat een helden, wat een grootheden

SCHOP!

en wat dachten we van deze, nog zo een om 10 keer achter elkaar te luisteren

DeepeR schreef:
en wat dachten we van deze, nog zo een om 10 keer achter elkaar te luisteren

(embed)

dus, niemand vindt dit bijzonder ofzo?

Ik moet zeggen dat ik dol ben op de muziek van Erik Satie en dat hij tot op heden de enige klassieke componist is die ik echt interessant vind, maar allicht is het een mooi vertrekpunt om nieuwe dingen te ontdekken.

Stijn_Slayer
Ik zie hierboven al Liszt staan. Klik die anders eens aan, Maarten.

Glenn Gould

Gast
geplaatst: vandaag om 20:15 uur

geplaatst: vandaag om 20:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.