Genres / Overigen / Klassieke vioolmuziek (alias Henri's muziekhoek deel1)
zoeken in:
0
geplaatst: 12 september 2010, 12:45 uur
Zoals wellicht bekend uit een ander draadje spaar ik onbekende vioolconcerten, dus zal ik hier wel (te) veel gaan plaatsen, maar mijn Youtubekanaal met onbekende vioolconcerten met bladmuziek van de solist heeft in ruim 2 jaar 500 abonnees getrokken (mensen krijgen iedere 2 weken een email met linkjes als ik nieuwe video's heb gemaakt) en bijna 1/2 miljoen kijkers naar m'n ruim 400 filmpjes:
YouTube - Kanaal van HenriVieuxtemps
Mijn populairste video is nu het 4e vioolconcert van Paganini (van zijn 6 vioolconcerten hoor je soms het 1e en 2e nog in de concertzaal) met 14516 weergaven - 1 jaar geleden, dat met een soort fluitend vogeltje begint :
De sterkste 3 stijgers op m'n Youtubekanaal zijn 3 vioolconcerten van Oskar Rieding. Onbekende componist, maar iedereen die vioolles heeft krijgt dat als 1e vioolconcert op de lessenaar. 8536 weergaven - 7 maanden geleden :
YouTube - Kanaal van HenriVieuxtemps
Mijn populairste video is nu het 4e vioolconcert van Paganini (van zijn 6 vioolconcerten hoor je soms het 1e en 2e nog in de concertzaal) met 14516 weergaven - 1 jaar geleden, dat met een soort fluitend vogeltje begint :
De sterkste 3 stijgers op m'n Youtubekanaal zijn 3 vioolconcerten van Oskar Rieding. Onbekende componist, maar iedereen die vioolles heeft krijgt dat als 1e vioolconcert op de lessenaar. 8536 weergaven - 7 maanden geleden :
0
geplaatst: 15 september 2010, 17:44 uur
De eerste 2 vioolconcert van de Belgische componist Charles Auguste de Beriot (1802-1870) heb ik nu ook op Youtube staan met de muzieknoten, dus hier de hele serie. Het begin van de 3e vond ik het mooist en Scene de Ballet, maar ik moet ze allemaal ook nog vaker gaan beluisteren om een oordeel te kunnen vellen over de stukken apart en componist de Beriot :
BERIOT, Charles Auguste de 1 (1802-1870)
Mvt1 : YouTube - Beriot, Charles A. de 1th violin concerto
BERIOT, Charles Auguste de 2 (1802-1870)
Mvt1(begin) YouTube - Beriot, Charles A. de mvt1(begin) 2th violin concerto
Mvt1(end) YouTube - Beriot, Charles A. de mvt1(end) 2th violin concerto
Mvt2+3 YouTube - Beriot, Charles A. de mvt2+3 2th violin concerto
BERIOT, Charles Auguste de 3 (1802-1870)
Mvt1 YouTube - Beriot, Charles A. de mvt1 3th violin concerto
Mvt2+3 YouTube - Beriot, Charles A. de mvt2+3 3th violin concerto
BERIOT, Charles Auguste de 4 (1802-1870)
Mvt1 YouTube - Beriot, Charles A. de mvt1 4th violin concerto
Mvt2+3 YouTube - Beriot, Charles A. de mvt2+3 4th violin concerto
BERIOT, Charles Auguste de 5 (1802-1870)
Mvt1 YouTube - Beriot, Charles A. de mvt1 5th violin concerto
Mvt2+3 YouTube - Beriot, Charles A. de mvt2+3 5th violin concerto
BERIOT, Charles Auguste de 7 (1802-1870)
Mvt1+2(begin) YouTube - Beriot, Charles A. de mvt1+2(begin) 7th violin concerto
Mvt2(end)+3 YouTube - Beriot, Charles A. de mvt2(end)+3 7th violin concerto
BERIOT, Charles Auguste de 8 (1802-1870)
Mvt1(begin) YouTube - Beriot, Charles A. de mvt1(begin) 8th violin concerto
Mvt1(end)+2 YouTube - Beriot, Charles A. de mvt1(end)+2 8th violin concerto
Mvt3 YouTube - Beriot, Charles A. de mvt3 8th violin concerto
BERIOT, Charles Auguste de 9 (1802-1870)
Mvt1+2 YouTube - Beriot, Charles A. de mvt1+2 9th violin concerto
Mvt3 YouTube - Beriot, Charles A. de mvt3 9th violin concerto
BERIOT, Charles Auguste de (1802-1870) opus 100 Scene de ballet
YouTube - Beriot, Charles Auguste de Scene de Ballet op.100 violin + orchestra
Hier wordt de hele aflijstspeellijst van deze de Beriot vioolconcerten afgespeeld: YouTube - Beriot, Charles A. de 1th violin concerto
BERIOT, Charles Auguste de 1 (1802-1870)
Mvt1 : YouTube - Beriot, Charles A. de 1th violin concerto
BERIOT, Charles Auguste de 2 (1802-1870)
Mvt1(begin) YouTube - Beriot, Charles A. de mvt1(begin) 2th violin concerto
Mvt1(end) YouTube - Beriot, Charles A. de mvt1(end) 2th violin concerto
Mvt2+3 YouTube - Beriot, Charles A. de mvt2+3 2th violin concerto
BERIOT, Charles Auguste de 3 (1802-1870)
Mvt1 YouTube - Beriot, Charles A. de mvt1 3th violin concerto
Mvt2+3 YouTube - Beriot, Charles A. de mvt2+3 3th violin concerto
BERIOT, Charles Auguste de 4 (1802-1870)
Mvt1 YouTube - Beriot, Charles A. de mvt1 4th violin concerto
Mvt2+3 YouTube - Beriot, Charles A. de mvt2+3 4th violin concerto
BERIOT, Charles Auguste de 5 (1802-1870)
Mvt1 YouTube - Beriot, Charles A. de mvt1 5th violin concerto
Mvt2+3 YouTube - Beriot, Charles A. de mvt2+3 5th violin concerto
BERIOT, Charles Auguste de 7 (1802-1870)
Mvt1+2(begin) YouTube - Beriot, Charles A. de mvt1+2(begin) 7th violin concerto
Mvt2(end)+3 YouTube - Beriot, Charles A. de mvt2(end)+3 7th violin concerto
BERIOT, Charles Auguste de 8 (1802-1870)
Mvt1(begin) YouTube - Beriot, Charles A. de mvt1(begin) 8th violin concerto
Mvt1(end)+2 YouTube - Beriot, Charles A. de mvt1(end)+2 8th violin concerto
Mvt3 YouTube - Beriot, Charles A. de mvt3 8th violin concerto
BERIOT, Charles Auguste de 9 (1802-1870)
Mvt1+2 YouTube - Beriot, Charles A. de mvt1+2 9th violin concerto
Mvt3 YouTube - Beriot, Charles A. de mvt3 9th violin concerto
BERIOT, Charles Auguste de (1802-1870) opus 100 Scene de ballet
YouTube - Beriot, Charles Auguste de Scene de Ballet op.100 violin + orchestra
Hier wordt de hele aflijstspeellijst van deze de Beriot vioolconcerten afgespeeld: YouTube - Beriot, Charles A. de 1th violin concerto
0
geplaatst: 18 september 2010, 21:39 uur
Bekende zigeunerhits zijn
Hejre Kati van Hubay YouTube - Hubay, Jeno Op.32 Hejre Kati violin + orchestra en de Ballade van Porumbescu YouTube - Porumbescu, Cyprian Ballad for violin + orchestra
Beide voor viool en orkest en hier met de muzieknoten erbij.
O ja, de Csardas van Vittorio Monti (1868-1922) mag natuurlijk niet ontbreken: YouTube - Monti, Vittorio Csardas of Monti for violin + orchestra
Hejre Kati van Hubay YouTube - Hubay, Jeno Op.32 Hejre Kati violin + orchestra en de Ballade van Porumbescu YouTube - Porumbescu, Cyprian Ballad for violin + orchestra
Beide voor viool en orkest en hier met de muzieknoten erbij.
O ja, de Csardas van Vittorio Monti (1868-1922) mag natuurlijk niet ontbreken: YouTube - Monti, Vittorio Csardas of Monti for violin + orchestra
0
tangmaster
geplaatst: 19 september 2010, 18:43 uur
Ik wil niet vervelend doen, maar wat heeft dit topic voor nut?
0
geplaatst: 20 september 2010, 12:08 uur
Lijkt mij wel duidelijk. HenriVieuxtemps is een groot liefhebber van klassieke muziek en wil dat met ons delen en heeft daartoe een aparte hoek voor ingericht om zijn kennis te delen. Een soort van service zeg maar ter oriëntatie van een muziekgenre wat op deze site niet wordt behandeld. Een mooie extra die waar dan ook geen kwaad kan, ik stoor me er niet aan en zie het meer als een verbreding van wat muziek is en hoe het is ontstaan.
0
geplaatst: 21 september 2010, 08:59 uur
Sonates en Partita's van Bach en de 24 Capriccio's van Paganini voor solo viool zijn bekender, maar deze 8 etuden / caprices van Wieniawski op.10 zijn ook aardig:
Wieniawski op.10 8 etudes
1,2,3,4 YouTube - Wieniawski, Henryk 8 Etudes Caprices op.10 1,2,3,4
5,6,7,8 YouTube - Wieniawski, Henryk 8 Etudes Caprices op.10 5,6,7,8
Wieniawski op.10 8 etudes
1,2,3,4 YouTube - Wieniawski, Henryk 8 Etudes Caprices op.10 1,2,3,4
5,6,7,8 YouTube - Wieniawski, Henryk 8 Etudes Caprices op.10 5,6,7,8
0
geplaatst: 7 oktober 2010, 15:04 uur
Van deze duo's voor 2 violen van Wieniawski vindt ik het 1e en 7e deel het mooist. Bij het 1e deel lijken de 2 violen 2 melodieen door elkaar te spelen. de Hongaar Jeno Hubay heeft het stuk gereviseerd :
Wieniawski, Henryk (1835-1880) op.18 voor 2 violen deel 1,2,3,4
YouTube - Wieniawski, Henryk op.18 for 2 violins part 1,2,3,4
Wieniawski, Henryk (1835-1880) op.18 voor 2 violen deel 5,6,7,8
YouTube - Wieniawski, Henryk op.18 for 2 violins part 5,6,7,8
Wieniawski, Henryk (1835-1880) op.18 voor 2 violen deel 1,2,3,4
YouTube - Wieniawski, Henryk op.18 for 2 violins part 1,2,3,4
Wieniawski, Henryk (1835-1880) op.18 voor 2 violen deel 5,6,7,8
YouTube - Wieniawski, Henryk op.18 for 2 violins part 5,6,7,8
0
geplaatst: 10 oktober 2010, 20:17 uur
De Hongaar Jeno Hubay (1858-1937) schreef 4 vioolconcerten.
Hier het 3e en 4e:
HUBAY, Jeno 3 (1858-1937)
mvt 1+2 YouTube - Hubay, Jeno 1+2th mvt. 3th violinconcerto op.99
mvt3 YouTube - Hubay, Jeno 3th mvt. 3th violinconcerto op.99
mvt4 YouTube - Hubay, Jeno 4th (last)mvt. 3th violin concerto op.99 by VILMOS SZABADI
HUBAY, Jeno 4 (1858-1937)
Mvt1+2 YouTube - Hubay, Jeno 4th violin concerto mvt1+2
Mvt3+4 YouTube - Hubay, Jeno 4th violin concerto mvt3+4
Hier het 3e en 4e:
HUBAY, Jeno 3 (1858-1937)
mvt 1+2 YouTube - Hubay, Jeno 1+2th mvt. 3th violinconcerto op.99
mvt3 YouTube - Hubay, Jeno 3th mvt. 3th violinconcerto op.99
mvt4 YouTube - Hubay, Jeno 4th (last)mvt. 3th violin concerto op.99 by VILMOS SZABADI
HUBAY, Jeno 4 (1858-1937)
Mvt1+2 YouTube - Hubay, Jeno 4th violin concerto mvt1+2
Mvt3+4 YouTube - Hubay, Jeno 4th violin concerto mvt3+4
0
geplaatst: 14 oktober 2010, 13:23 uur
Hier het vioolconcert van de Zwitserse componist Othmar SCHOECK (1886-1957), die in laat-romantische stijl componeerde. Othmar Schoeck - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Deel 1 Allegretto YouTube - Schoeck, Othmar mvt1 violin concerto
Deel 2 Grave, non troppo lento YouTube - Schoeck, Othmar mvt2 violin concerto
Deel 3 Allegro con spirito YouTube - Schoeck, Othmar mvt3 violin concerto
Deel 1 Allegretto YouTube - Schoeck, Othmar mvt1 violin concerto
Deel 2 Grave, non troppo lento YouTube - Schoeck, Othmar mvt2 violin concerto
Deel 3 Allegro con spirito YouTube - Schoeck, Othmar mvt3 violin concerto
0
tangmaster
geplaatst: 14 oktober 2010, 19:30 uur
Gerards Dream schreef:
Lijkt mij wel duidelijk. HenriVieuxtemps is een groot liefhebber van klassieke muziek en wil dat met ons delen en heeft daartoe een aparte hoek voor ingericht om zijn kennis te delen. Een soort van service zeg maar ter oriëntatie van een muziekgenre wat op deze site niet wordt behandeld. Een mooie extra die waar dan ook geen kwaad kan, ik stoor me er niet aan en zie het meer als een verbreding van wat muziek is en hoe het is ontstaan.
Iedereen mag dit van mij doen, maar het lijkt erop dat het een eenmans topic wordt, nergens een reactie te bekennen.
0
geplaatst: 16 oktober 2010, 18:46 uur
Vergelijk het een beetje met "Titans toplijst van klassieke muziek"
Genres >> Overigen >> Titans toplijst van klassieke muziek , die ook een beetje in zichzelf zit te praten. Maar ja, waarom altijd discussie of reacties. Aan de naam van deze draadjes is duidelijk dat vaak 1 persoon aan het woord is, vaak ter info. Titan behandelt voor geinteresseerden de grote werken van de klassieke muziek, ik gooi bijzondere vioolmuziek in de groep. Een aantal mensen klikt dan wel de linkjes aan, maar reageert er niet altijd op. Idem dito met Youtubefilms, waar weinig reacties op komen, maar die misschien wel veel "views" hebben, om even een goed Nederlands woord te gebruiken.
Jammer dat er geen teller bij ieder draadje zit, zodat je kan zien of een draadje veel bekeken wordt.
Genres >> Overigen >> Titans toplijst van klassieke muziek , die ook een beetje in zichzelf zit te praten. Maar ja, waarom altijd discussie of reacties. Aan de naam van deze draadjes is duidelijk dat vaak 1 persoon aan het woord is, vaak ter info. Titan behandelt voor geinteresseerden de grote werken van de klassieke muziek, ik gooi bijzondere vioolmuziek in de groep. Een aantal mensen klikt dan wel de linkjes aan, maar reageert er niet altijd op. Idem dito met Youtubefilms, waar weinig reacties op komen, maar die misschien wel veel "views" hebben, om even een goed Nederlands woord te gebruiken.
Jammer dat er geen teller bij ieder draadje zit, zodat je kan zien of een draadje veel bekeken wordt.
0
geplaatst: 16 oktober 2010, 22:44 uur
Daarom ook mijn zege voor HenriVieuxtemps die hier min of meer bezig is als een roepende in de woestijn. En als iets goed in elkaar zit zijn reacties niet nodig, of alleen die dat het een mooi initiatief is, want dat is het zeer zeker. Top zelfs. 

0
geplaatst: 20 oktober 2010, 11:32 uur
Afgelopen vrijdag heb ik in Utrecht de film Janine gezien in een bioscoop van 84 personen', waar op vrijdagmiddag 11.30 toch nog 10 personen zaten. Een boeiende documentaire.
Hier de trailer:

Op de site filmladder kan je Janine intypen bij film en dan krijg je : Janine FilmLadder, filmagenda en bioscoopagenda van Nederland, Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag. Filmladder met alle filmtijden ook met reserveren van films die draaien in de bios. Bioscoop agenda met film tijden. city
Amsterdam
Filmtheater "De Uitkijk"
dag beh zo: 19.00; do vr za: 21.00; zo: 13.00 19.30
Het Ketelhuis
dag beh vr: 19.45; zo: 15.15
Ede CineMec dag: 20.30
Rotterdam Filmtheater Lantaren/Venster ma di wo: 19.00
Tilburg FilmFoyer Tilburg wo: 20.00
Utrecht Louis Hartlooper Complex dag beh za: 16.45; dag beh zo: 19.00; vr za zo: 11.30; zo: 21.00
Toch weer een goeie pr actie na de glossy Janine en de VVV-poster in een bushokje.
Janine heeft met 200 concerten per jaar teveel gedaan (net als Andre Rieu, die ook geen nee kan zeggen), maar gaat begin november de draad weer oppakken (te vroeg?). Haar nieuwe cd met viool/piano staat alweer in de top100 op nummer 13 (vorige week op 6)
, zie dutchcharts.nl - Dutch charts portal
Naast Claire de lune, ook onbekende 3 stukken van de in 1968 geboren componist Dubugnon.
Haar cd is bij Plaatpaal op de Radio4-site gratis te beluisteren:
Viertakt plaatpaal overzicht - viertakt.radio4.nl
Hier de direkte link: Plaatpaal player - viertakt.radio4.nl
Plaatpaal'Beau Soir' - Janine Jansen - Itamar Golan
o.a. Claude Debussy - Vioolsonate Maurice Ravel - Vioolsonate in G Janine Jansen [viool] Itamar Golan [piano] Decca 478 2590

1. I. Allegro vivo, uit Vioolsonate, van Claude Debussy2. II. Intermède. Fantastique et leger, uit Vioolsonate, van Claude Debussy3. III. Finale. Très animé, uit Vioolsonate, van Claude Debussy4. Beau soir, van Claude Debussy (arr. Jascha Heifetz)5. Clair de lune, van Claude Debussy (transcr. Roelons)6. La Minute exquise, van Richard Dubugnon7. Nocturne, van Lili Boulanger8. Hypnos (à Miss Jan), van Richard Dubugnon9. Thème et Variations, van Olivier Messiaen10. Après un rêve, van Gabriel Fauré11. I. Allegretto, uit Vioolsonate in G, van Maurice Ravel12. II. Blues, uit Vioolsonate in G, van Maurice Ravel13. III. Perpetuum mobile (Allegro), uit Vioolsonate in G, van Maurice Ravel14. Retour à Montfort-l'Amaury, van Richard Dubugnon15. Pièce en forme de habanera, van Maurice Ravel

Hier de trailer:
Op de site filmladder kan je Janine intypen bij film en dan krijg je : Janine FilmLadder, filmagenda en bioscoopagenda van Nederland, Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag. Filmladder met alle filmtijden ook met reserveren van films die draaien in de bios. Bioscoop agenda met film tijden. city
Amsterdam
Filmtheater "De Uitkijk"
dag beh zo: 19.00; do vr za: 21.00; zo: 13.00 19.30
Het Ketelhuis
dag beh vr: 19.45; zo: 15.15
Ede CineMec dag: 20.30
Rotterdam Filmtheater Lantaren/Venster ma di wo: 19.00
Tilburg FilmFoyer Tilburg wo: 20.00
Utrecht Louis Hartlooper Complex dag beh za: 16.45; dag beh zo: 19.00; vr za zo: 11.30; zo: 21.00
Toch weer een goeie pr actie na de glossy Janine en de VVV-poster in een bushokje.
Janine heeft met 200 concerten per jaar teveel gedaan (net als Andre Rieu, die ook geen nee kan zeggen), maar gaat begin november de draad weer oppakken (te vroeg?). Haar nieuwe cd met viool/piano staat alweer in de top100 op nummer 13 (vorige week op 6)
, zie dutchcharts.nl - Dutch charts portal
Naast Claire de lune, ook onbekende 3 stukken van de in 1968 geboren componist Dubugnon.
Haar cd is bij Plaatpaal op de Radio4-site gratis te beluisteren:
Viertakt plaatpaal overzicht - viertakt.radio4.nl
Hier de direkte link: Plaatpaal player - viertakt.radio4.nl
Plaatpaal'Beau Soir' - Janine Jansen - Itamar Golan
o.a. Claude Debussy - Vioolsonate Maurice Ravel - Vioolsonate in G Janine Jansen [viool] Itamar Golan [piano] Decca 478 2590

1. I. Allegro vivo, uit Vioolsonate, van Claude Debussy2. II. Intermède. Fantastique et leger, uit Vioolsonate, van Claude Debussy3. III. Finale. Très animé, uit Vioolsonate, van Claude Debussy4. Beau soir, van Claude Debussy (arr. Jascha Heifetz)5. Clair de lune, van Claude Debussy (transcr. Roelons)6. La Minute exquise, van Richard Dubugnon7. Nocturne, van Lili Boulanger8. Hypnos (à Miss Jan), van Richard Dubugnon9. Thème et Variations, van Olivier Messiaen10. Après un rêve, van Gabriel Fauré11. I. Allegretto, uit Vioolsonate in G, van Maurice Ravel12. II. Blues, uit Vioolsonate in G, van Maurice Ravel13. III. Perpetuum mobile (Allegro), uit Vioolsonate in G, van Maurice Ravel14. Retour à Montfort-l'Amaury, van Richard Dubugnon15. Pièce en forme de habanera, van Maurice Ravel

0
geplaatst: 29 oktober 2010, 13:58 uur
Van 4-7 november is de 4e editie van het Hoornse Kamermuziekfestival:
http://www.kamermuziekfestivalhoorn.nl/
Met Vesko Eschkenazy, Klara Wurtz en Pauline Oostenrijk als ""grote namen" (en niet te vergeten de festivalleider Birthe Blom, Oskar Back winnaar (nationaal kampioen) vioolconcours 2005)

Andere dagen op:
Vrijdag 5 november - kamermuziekfestivalhoorn.nl
Zaterdag 6 november - kamermuziekfestivalhoorn.nl
Zondag 7 november - kamermuziekfestivalhoorn.nl
http://www.kamermuziekfestivalhoorn.nl/
Met Vesko Eschkenazy, Klara Wurtz en Pauline Oostenrijk als ""grote namen" (en niet te vergeten de festivalleider Birthe Blom, Oskar Back winnaar (nationaal kampioen) vioolconcours 2005)

Andere dagen op:
Vrijdag 5 november - kamermuziekfestivalhoorn.nl
Zaterdag 6 november - kamermuziekfestivalhoorn.nl
Zondag 7 november - kamermuziekfestivalhoorn.nl
0
geplaatst: 9 november 2010, 19:19 uur
Zigeunerweisen van de Sarasate: YouTube - Sarasate, Pablo de Zigeunerweisen for violin + orchestra ,Balada van Cyprian Porumbescu(1853-1883 ) YouTube - Porumbescu, Cyprian Balada for violin + orchestra en Hejre Kati van Jeno Hubay, (1858-1937) YouTube - Hubay, Jeno Op.32 Hejre Kati violin + orchestra ga ik vrijdag spelen in Voorschoten + 10 stukken voor viool + orkest o.a de leewerik/het vogeltje, waarbij Andrei Serban (zoon van Gregor Serban) de solist is. Andre Serban heeft ook een Youtubekanaal, vernoemd naar z'n vader Gregor Serban http://www.youtube.com/user/GregorSerbanJunior die ver in de 80 tot 10 dagen voor z'n dood nog steeds met plezier speelde (vertelde Andre). Hier Gregor Serban bij Han Reiziger: YouTube - Gregor Serban 1994 at Age 85 and son Gregor junior Part 1
Verder speelt het strijkorkest het Tollens ensemble zonder Serban de Roemeense volksdansen en Tiz Darab van Bela Bartok.
De info op de flyer is niet volledig + het adres van de kerk staat er niet op. Idem op de website http://www.tollensensemble.nl/index.htm Dat is:
Dorpskerk Voorschoten Kerkplein 2 2251 BS Voorschoten

Verder speelt het strijkorkest het Tollens ensemble zonder Serban de Roemeense volksdansen en Tiz Darab van Bela Bartok.
De info op de flyer is niet volledig + het adres van de kerk staat er niet op. Idem op de website http://www.tollensensemble.nl/index.htm Dat is:
Dorpskerk Voorschoten Kerkplein 2 2251 BS Voorschoten

0
geplaatst: 10 november 2010, 17:24 uur
Hier het 1e vioolconcert van Nikolaj ROSLAVEC (1880-1944), dat hij in 1925 schreef.
Deel1(begin) YouTube - Roslavec, Nikolaj mvt1(begin) 1st violin concerto
Deel1(eind)+Deel2(begin) YouTube - Roslavec, Nikolaj mvt1(end)+ mvt2(begin) 1st violin concerto
Deel2(eind)+Deel3 YouTube - Roslavec, Nikolaj mvt2(end)+ mvt3 1st violin concerto
Deel1(begin) YouTube - Roslavec, Nikolaj mvt1(begin) 1st violin concerto
Deel1(eind)+Deel2(begin) YouTube - Roslavec, Nikolaj mvt1(end)+ mvt2(begin) 1st violin concerto
Deel2(eind)+Deel3 YouTube - Roslavec, Nikolaj mvt2(end)+ mvt3 1st violin concerto
0
geplaatst: 11 november 2010, 13:03 uur
Voor de volledigheid heb ik dan ook maar de 1e Bruch (dus niet HET vioolconcert van Bruch, want hij schreef meer) op Youtube gezet. Bruch was al tijdens z'n leven geiriteerd dat alleen z'n 1e vioolconcert zo vaak werd gespeeld en niet z'n 2e, 3e en Schotse fantasie.
Technisch niet onmogelijk, een goed maar te vaak gespeeld stuk en maar 12 pagina's voor de solist.
Op mijn Youtubekanaal worden de 3 vioolconcerten van Rieding het vaakst bekeken, omdat iedereen die speelt op les als beginnend violist en Seitz en Kuchler ook vaak. (Gat in de markt voor Janine Jansen
om die met orkest op cd te zetten). Paganini 2,3,4,5 zijn ook erg populair op Youtube, hoewel je 3,4,5 nooit zal horen in de concertzaal. (Gat in de markt
voor concertenprogrammeurs) Maar ja ik (en Bruch met dezelfde irritaties) kan de muziekwereld niet veranderen vanwege de doodgespeelde speeltraditie van de 1e Bruch.
Hier dan Bruch 1,2,3+Schotse fantasie. Luister en vergelijk.
BRUCH , Max (1838-1920) 1st violin concerto
Mvt1+2(begin) YouTube - Bruch, Max mvt1+2(begin) 1th violin concerto
Mvt2(end)+3 YouTube - Bruch, Max mvt2(end)+3 1th violin concerto
BRUCH , Max (1838-1920) 2nd violin concerto
mvt1 YouTube - Bruch, Max mvt1 2th violin concerto Adagio ma non troppo
mvt2 YouTube - Bruch, Max 2th violinc. mvt2 Allegro moderato
mvt3 YouTube - Bruch, Max 2th violinconc. mvt3 Finale (Allegro molto)
BRUCH , Max (1838-1920) 3rd violin concerto
mvt1(begin) YouTube - Bruch, Max mvt1(begin) 3th violin concerto Allegro Energica mvt1(end)http://www.youtube.com/watch?v=lJAuMbGEFHk
mvt2 YouTube - Bruch, Max mvt2 3th violin concerto Adagio
mvt3 YouTube - Bruch, Max mvt3 3th violin concerto Finale: Allegro molto
BRUCH , Max (1838-1920) Scottish Fantasy for violin+ orchestra
Intro + mvt1 YouTube - Bruch, Max Introduction+mvt1 Scottisch Fantasy Grave+Adagio cantabile
mvt2 YouTube - Bruch, Max mvt2 Scottish Fantasy Allegro-Adagio
mvt3 YouTube - Bruch, Max mvt3 Scottish Fantasy Andante sostenuto
mvt4 YouTube - Bruch, Max mvt4 Scottisch Fantasy Finale (Allegro guerriero)
Technisch niet onmogelijk, een goed maar te vaak gespeeld stuk en maar 12 pagina's voor de solist.
Op mijn Youtubekanaal worden de 3 vioolconcerten van Rieding het vaakst bekeken, omdat iedereen die speelt op les als beginnend violist en Seitz en Kuchler ook vaak. (Gat in de markt voor Janine Jansen
om die met orkest op cd te zetten). Paganini 2,3,4,5 zijn ook erg populair op Youtube, hoewel je 3,4,5 nooit zal horen in de concertzaal. (Gat in de markt
voor concertenprogrammeurs) Maar ja ik (en Bruch met dezelfde irritaties) kan de muziekwereld niet veranderen vanwege de doodgespeelde speeltraditie van de 1e Bruch.Hier dan Bruch 1,2,3+Schotse fantasie. Luister en vergelijk.
BRUCH , Max (1838-1920) 1st violin concerto
Mvt1+2(begin) YouTube - Bruch, Max mvt1+2(begin) 1th violin concerto
Mvt2(end)+3 YouTube - Bruch, Max mvt2(end)+3 1th violin concerto
BRUCH , Max (1838-1920) 2nd violin concerto
mvt1 YouTube - Bruch, Max mvt1 2th violin concerto Adagio ma non troppo
mvt2 YouTube - Bruch, Max 2th violinc. mvt2 Allegro moderato
mvt3 YouTube - Bruch, Max 2th violinconc. mvt3 Finale (Allegro molto)
BRUCH , Max (1838-1920) 3rd violin concerto
mvt1(begin) YouTube - Bruch, Max mvt1(begin) 3th violin concerto Allegro Energica mvt1(end)http://www.youtube.com/watch?v=lJAuMbGEFHk
mvt2 YouTube - Bruch, Max mvt2 3th violin concerto Adagio
mvt3 YouTube - Bruch, Max mvt3 3th violin concerto Finale: Allegro molto
BRUCH , Max (1838-1920) Scottish Fantasy for violin+ orchestra
Intro + mvt1 YouTube - Bruch, Max Introduction+mvt1 Scottisch Fantasy Grave+Adagio cantabile
mvt2 YouTube - Bruch, Max mvt2 Scottish Fantasy Allegro-Adagio
mvt3 YouTube - Bruch, Max mvt3 Scottish Fantasy Andante sostenuto
mvt4 YouTube - Bruch, Max mvt4 Scottisch Fantasy Finale (Allegro guerriero)
0
geplaatst: 19 november 2010, 17:09 uur
Zo klonk het Serban-concert met het Tollens ensemble:
Porumbescu, Cyprian (1853-1883 ) Balada met Serban en Tollens: YouTube - Porumbescu, Cyprian Balada soloist Andrei Serban
Hubay, Jeno (1858-1937) Hejre Kati opus 32
met Serban en Tollens : YouTube - Hubay, Jenö Hejre Kati soloist Andrei Serban
Serban Suite deel 1 : YouTube - Serban Suite 1st part
Serban Suite deel 2 : YouTube - Serban Suite 2nd part
Porumbescu, Cyprian (1853-1883 ) Balada met Serban en Tollens: YouTube - Porumbescu, Cyprian Balada soloist Andrei Serban
Hubay, Jeno (1858-1937) Hejre Kati opus 32
met Serban en Tollens : YouTube - Hubay, Jenö Hejre Kati soloist Andrei Serban
Serban Suite deel 1 : YouTube - Serban Suite 1st part
Serban Suite deel 2 : YouTube - Serban Suite 2nd part
0
geplaatst: 19 november 2010, 19:49 uur
Afgelopen dinsdag naar eetcafe Hollandaise, Thorbeckestraat 361, Den Haag geweest met een paar concertbezoekers, die ook bij het Serban-concert in Voorschoten waren.
Daar trad Serban met zijn toetsenist op tijdens het eten. Beetje donkere camera, maar wel een paar leuke sfeerbeelden. t/m eind 2010 speelt Serban daar op de dinsdagavond, want daarna komt een andere eigenaar.
Tijdens het spelen roept de Roemeense/Russische Andrei Serban http://www.andrei-serban.nl/ in eetcafe Hollandaise http://www.cafehollandaise.nl/ : hop, hoppa, bye bye, brasta en stampt met z'n rechtervoet.
Andrei Serban in eetcafé Hollandaise deel 1 YouTube - Andrei Serban in eetcafé Hollandaise deel 1
Andrei Serban in eetcafé Hollandaise deel 2 YouTube - Andrei Serban in eetcafé Hollandaise deel 2
Andrei Serban in eetcafé Hollandaise deel3 YouTube - Andrei Serban in eetcafé Hollandaise deel 3
Andrei Serban in eetcafé Hollandaise deel4 met zang YouTube - Andrei Serban + zanger (singer) in eetcafé Hollandaise deel 4
Andrei Serban in eetcafé Hollandaise deel5 YouTube - Andrei Serban in eetcafé Hollandaise deel 5

Daar trad Serban met zijn toetsenist op tijdens het eten. Beetje donkere camera, maar wel een paar leuke sfeerbeelden. t/m eind 2010 speelt Serban daar op de dinsdagavond, want daarna komt een andere eigenaar.
Tijdens het spelen roept de Roemeense/Russische Andrei Serban http://www.andrei-serban.nl/ in eetcafe Hollandaise http://www.cafehollandaise.nl/ : hop, hoppa, bye bye, brasta en stampt met z'n rechtervoet.
Andrei Serban in eetcafé Hollandaise deel 1 YouTube - Andrei Serban in eetcafé Hollandaise deel 1
Andrei Serban in eetcafé Hollandaise deel 2 YouTube - Andrei Serban in eetcafé Hollandaise deel 2
Andrei Serban in eetcafé Hollandaise deel3 YouTube - Andrei Serban in eetcafé Hollandaise deel 3
Andrei Serban in eetcafé Hollandaise deel4 met zang YouTube - Andrei Serban + zanger (singer) in eetcafé Hollandaise deel 4
Andrei Serban in eetcafé Hollandaise deel5 YouTube - Andrei Serban in eetcafé Hollandaise deel 5

0
geplaatst: 30 november 2010, 23:31 uur
het vioolconcert van Hans Pfitzner (1869-1949) opus 34
Deel1 YouTube - Pfitzner, Hans mvt1 violin concerto
Deel2 YouTube - Pfitzner, Hans mvt2 violin concerto
Deel3 YouTube - Pfitzner, Hans mvt3 violin concerto
Deel1 YouTube - Pfitzner, Hans mvt1 violin concerto
Deel2 YouTube - Pfitzner, Hans mvt2 violin concerto
Deel3 YouTube - Pfitzner, Hans mvt3 violin concerto
0
geplaatst: 1 december 2010, 21:36 uur
Afgelopen zaterdag speelde ik in het Gooi het Bach dubbelconcert met als solisten Lisanne Soeterbroek en Joseph Puglia.
Deel 1+2
Deel3 YouTube - Bach doubleviolin concerto Bach end Lisanne Soeterbroek + Joseph Puglia
Deel 1+2
Deel3 YouTube - Bach doubleviolin concerto Bach end Lisanne Soeterbroek + Joseph Puglia
0
geplaatst: 3 december 2010, 12:04 uur
Het bekendste, meest gespeelde vioolconcert van Camille SAINT-SAËNS (1835-1921) namelijk zijn 3e en laatste:
Deel1 YouTube - Saint-Saëns, Camille violin concerto no.3 mvt1
Deel2 YouTube - Saint-Saëns, Camille violin concerto no.3 mvt2
Deel3 YouTube - Saint-Saëns, Camille violin concerto no.3 mvt3
Deel1 YouTube - Saint-Saëns, Camille violin concerto no.3 mvt1
Deel2 YouTube - Saint-Saëns, Camille violin concerto no.3 mvt2
Deel3 YouTube - Saint-Saëns, Camille violin concerto no.3 mvt3
0
geplaatst: 7 december 2010, 17:18 uur
De onbekende Poolse vioolvirtuoos Karol Józef Lipi%u0144ski (1790-1861)
schreef 4 vioolconcerten. Van de 4e heb ik de bladmuziek nog niet, maar sinds kort zijn ze alle 4 op cd. Hier met de muzieknoten:
LIPINSKI, Karol 1 (1790-1861)
Mvt1 YouTube - Lipiński, Karol mvt1 1st violin concerto
Mvt2+ begin3 YouTube - Lipiński, Karol mvt2+3(begin) 1st violin concerto
Mvt3 YouTube - Lipiński, Karol mvt3(end) 1st violin concerto
LIPINSKI, Karol 2 (1790-1861) mvt1 begin YouTube - Lipiński, Karol 1mvt (begin) 2nd violinconcerto - nl.youtube.com
mvt1 end YouTube - Lipiński, Karol 1mvt (end) 2nd violinconcerto - nl.youtube.com
mvt2 YouTube - Lipiński, Karol 2mvt. 2nd violinconcerto - nl.youtube.com
mvt3 YouTube - Lipiński, Karol 3mvt. 2nd violinconcerto - nl.youtube.com
LIPINSKI, Karol 3 (1790-1861) YouTube - Lipiński, Karol 3rd violin concerto
schreef 4 vioolconcerten. Van de 4e heb ik de bladmuziek nog niet, maar sinds kort zijn ze alle 4 op cd. Hier met de muzieknoten:
LIPINSKI, Karol 1 (1790-1861)
Mvt1 YouTube - Lipiński, Karol mvt1 1st violin concerto
Mvt2+ begin3 YouTube - Lipiński, Karol mvt2+3(begin) 1st violin concerto
Mvt3 YouTube - Lipiński, Karol mvt3(end) 1st violin concerto
LIPINSKI, Karol 2 (1790-1861) mvt1 begin YouTube - Lipiński, Karol 1mvt (begin) 2nd violinconcerto - nl.youtube.com
mvt1 end YouTube - Lipiński, Karol 1mvt (end) 2nd violinconcerto - nl.youtube.com
mvt2 YouTube - Lipiński, Karol 2mvt. 2nd violinconcerto - nl.youtube.com
mvt3 YouTube - Lipiński, Karol 3mvt. 2nd violinconcerto - nl.youtube.com
LIPINSKI, Karol 3 (1790-1861) YouTube - Lipiński, Karol 3rd violin concerto
0
geplaatst: 9 december 2010, 16:55 uur
Iedereen mag dit van mij doen, maar het lijkt erop dat het een eenmans topic wordt, nergens een reactie te bekennen.
...je moet ook wel van goede huize komen om hier wat zinnigs op te terug zeggen.Indrukwekkend die kennis en passie:

Ik lees af en toe in stilte mee en beluister hier en daar wat.
Fijn dat deze asielzoeker zij stek gevonden lijkt te hebben.
0
geplaatst: 10 december 2010, 15:06 uur
Door amateurviolist Matthijs Meltzer Rondo de Lutins van Bazzini:
0
geplaatst: 15 december 2010, 11:04 uur
Afgelopen weekend 2 keer het vrij onbekende vioolconcert van de Rus Arensky gespeeld
Arensky violin concerto zondag 12 12 2010 Remonstrantse kerk Den Haag
Hier nog een keer
YouTube - Arensky, Anton violin concerto
Arensky violin concerto vrijdag 10-12-2010 nieuwe Badkapel Den Haag
Arensky violin concerto zondag 12 12 2010 Remonstrantse kerk Den Haag
Hier nog een keer
YouTube - Arensky, Anton violin concerto
Arensky violin concerto vrijdag 10-12-2010 nieuwe Badkapel Den Haag
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 20 december 2010, 23:54 uur
Hoewel een behoorlijke liefhebber, ben ik op dit gebied geen grote kenner. Toch wil ik je even complimenteren Henri. Net zoals Oldfart lees ik af en toe mee, en klik ik wat links aan, maar ik vrees dat ik zelf weinig toe te voegen heb.
Uitvoerenden van klassieke muziek is niet mijn terrein, ik ben al blij als ik alle getallen en tempoaanwijzen/namen dus van de compositie kan onthouden.
Toevallig ben ik wel op de hoogte van Janine Jansen, en heb ik zelfs haar Tchaikovsky cd beluisterd. Een uitmuntende violiste, ik kan niet anders zeggen. Ik hoop dat ze haar persoonlijk mindere situatie definitief achter zich heeft gelaten.
Uitvoerenden van klassieke muziek is niet mijn terrein, ik ben al blij als ik alle getallen en tempoaanwijzen/namen dus van de compositie kan onthouden.
Toevallig ben ik wel op de hoogte van Janine Jansen, en heb ik zelfs haar Tchaikovsky cd beluisterd. Een uitmuntende violiste, ik kan niet anders zeggen. Ik hoop dat ze haar persoonlijk mindere situatie definitief achter zich heeft gelaten.
0
geplaatst: 26 december 2010, 23:53 uur
Intussen weer wat vioolconcertjes online gezet:
HAYDN, Joseph 1 (1732 - 1809)
YouTube - Haydn, Joseph 1st violin concerto in C-Dur
HAYDN, Joseph 4 (1732 - 1809)
YouTube - Haydn, Joseph 4th violin concerto in G-dur
MOZART, Wolfgang Amadeus 1 (1756-1791) YouTube - Mozart, Wolfgang A. 1st violin concerto KV 207
TANAYEV, Sergei (1856-1915) YouTube - Taneyev, Sergei suite for violin + orchestra
HAYDN, Joseph 1 (1732 - 1809)
YouTube - Haydn, Joseph 1st violin concerto in C-Dur
HAYDN, Joseph 4 (1732 - 1809)
YouTube - Haydn, Joseph 4th violin concerto in G-dur
MOZART, Wolfgang Amadeus 1 (1756-1791) YouTube - Mozart, Wolfgang A. 1st violin concerto KV 207
TANAYEV, Sergei (1856-1915) YouTube - Taneyev, Sergei suite for violin + orchestra
0
geplaatst: 27 december 2010, 11:40 uur
@Henri , ik vraag me af welke solist (en orkest) ik hoor in KV 207.
Kun je mij de gegevens openbaren ?
Kun je mij de gegevens openbaren ?
* denotes required fields.