MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Folktronica

zoeken in:
Ik ben zeer recentelijk eigenlijk indirect ter kennis gekomen van de folktronica.
De stroming klinkt interessant (Folk, traditionele gitaarmuziek gemixt met electronica, vrijwel het tegengestelde), zeker als het goed uitgevoerd wordt.

De track die met ernaar geintroduceerd heeft is dit juweeltje:

Mijn vraag is bij deze: Welke bands hebben een zelfde soort aanpak van muziek maken, zodat ik ze een beetje als geleidelijke transitie naar de folktronica kan gebruiken?

Mvg, OldSkool

Folktronica linkdump.

J.B.

@L_T_B Thanx voor de videodump. De eerste twee spraken me het meeste aan van de de vier, toch meer balans tussen folk en electronica terwijl de laatste wel meer naar de elektronica neigen.
Zal de eerste twee eens nader bekijken.

@J.B. Thanx for dat ruime aanbod artiesten, het zou alleen wel prettiger zijn als ik een beetje wist welke artiest ik zoek.
Tenslotte heeft iedere artiest zijn eigen benadering van het genre.
Iig bedankt!

J.B.
Het probleem is dat ik ook niet precies weet welke artiest je zoekt. Het voorbeeld dat je geeft, kan ik niet zoveel mee, omdat ik dergelijke folktronica (als je dit ook onder die noemer kan scharen) minder graag beluister.
Naast de door L.T.B. genoemde Four Tet en Caribou, kan ik je ook The Books, Bibio, Juana Molina, Meg Baird, Colleen of Mount Kimbie aanraden. Die hebben dan weer meer mijn voorkeur. Het is intussen al een redelijk breed genre, dus adviseer ik je gewoon bovenaan de lijst te beginnen en zoveel mogelijk te luisteren.

J.B. schreef:
Meg Baird

Is dat ook folktronica? In mijn oren is dat "gewoon" folk.

@J.B. okay, cool. Zal dan de lijst eens afgaan. Want zoals je idd zei, ik heb geen voorkeur opgegeven, dus is het natuurlijk lastig om direct bands te noemen.

En ja, ieder genre is breed, wat het zonder voorkeuren natuurlijk nog lastiger maakt.

Heb iig een opstapje in de goede richting. Klasse! Als leden nog wat meer toe willen voegen, heel graag.

@Koenr: Zal hem checken, thanx!

J.B.
L_T_B schreef:
Is dat ook folktronica? In mijn oren is dat "gewoon" folk.

Ik zat ook te twijfelen, je hebt wel gelijk. Maar ze staat in dat folktronica-lijstje op last.fm, dus noemde ik haar ook maar op.

Boeiend topic. Ben er sinds enkele jaren ook in geïnteresseerd geraakt. Vooral als het op de hardere genres aankwam vind ik traditionele/ folkloristische elementen enorm veel toevoegen. De minimaltechno uit Zuid Amerika op het Cadenza label is daar een goed voorbeeld van:

Origineel Portugese nummer van die hierboven.

Het zwaartepunt - ritmisch - ligt dus zo goed als volledig aan de elektronica kant. De emotionele elementen zijn anderzijds terug te vinden de stemmen, melodietjes,... Zeer betoverend en sfeerbepalend allemaal. Ze zijn wel iets meer "werelds" gericht, maar dat kan hier ook wel bij, toch?

dion_odinot
the books (een duo uit new-york, waarvan 1 van de 2 van origine een Nederlander is)
en
Four Tet zijn oudere werk

Gast
geplaatst: vandaag om 22:01 uur

geplaatst: vandaag om 22:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.