MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Outsider Music

zoeken in:
Outsider Music: Het klinkt anders omdat ze dat willen of omdat ze niet anders kunnen. Mensen die objectief gezien eigenlijk niet kunnen zingen of spelen vaak ook.

Er wordt nogal wat in deze veelgebruikte restterm gegooid. Maar het fascineert me enorm. Ik hoor eerlijkheid en non-conformisme. Zoals een video-8-film vaak mooier is dan een Hollywoodbockbuster en een kindertekening mooier kan zijn dan een schilderij van Frans Hals.

Een paar enorm uiteenlopende voorbeelden:

Wing is een oorspronkelijk uit Hong Kong afkomstige Nieuw-Zeelandse die 19 albums met allerhande covers vol zong. Inmiddels treed ze als een soort novelty-act over de hele wereld op en zat ze in een aflevering van South Park:

Wesley Willis was een schizofrene zwerver die heel kort even beroemd was in het alternatieve circuit in de jaren '90 met zijn geimproviseerde teksten. Hij haalde zelfs MTV in de late uurtjes:

Dan hebben we natuurlijk de wereldberoemde familieband The Shaggs uit de jaren '60

Wat krijg je als je een orkest begint met alleen muzikanten zonder ervaring op hun instrument: Het Portsmouth Sinfonia. Opgericht door niemand minder dan Gavin Bryars trouwens.

Jandek een texaan soms met extreem introverte folky liedjes, vaak echt bloedmooi, of soms met een soort geimproviseerd klinkende minimalistische blues.

Ga hier de komende tijd nog veel meer induiken en wil graag input. Dus kom maar op met muziek die eigenlijk niet klopt.

Jandek vind ik serieus best wel tof, heb ook weleens naar zijn muziek geluisterd. Maar de rest van wat hier staat... Portsmouth Sinfonia Deed me wat denken aan dit overbekende stukje:

Zou je hier ook onder kunnen laten vallen, trouwens.

Verder zijn er natuurlijk zat artiesten die nogal eens over de scheef gaan, maar op zo'n manier als op deze pagina kan ik verder niet een voorbeeld geven dat ook nog daadwerkelijk de moeite waard is, volgens mij...

Of je moet zoiets bedoelen, maar volgens mij past dat hier niet helemaal:

Stijn_Slayer
starbright boy schreef:
Outsider Music: Mensen die objectief gezien eigenlijk niet kunnen zingen of spelen vaak ook.
Was ook mijn eerste gedachte.

Ik hoor eerlijkheid en non-conformisme.
Behalve dan de eerlijkheid om te erkennen dat ze niet muzikaal zijn.

Zoals een video-8-film vaak mooier is dan een Hollywoodbockbuster
Jawel, Hollywood brrr.

en een kindertekening mooier kan zijn dan een schilderij van Frans Hals.
Euh.. misschien als die kindertekening door Karel Appel of Asger Jorn is gemaakt.

Ik ben dus geen fan. Wing en die zwerver zijn echt vreselijk slecht.

Sigríður Níelsdóttir past enigszins in dit rijtje. Een oma die op haar 70e haar eerste CD opnam, met behulp van een keyboard, een dubbel cassettedeck en van alles en nog wat dat geluid maakt. Tien jaar later heeft ze zo'n 60 CD's bij elkaar gespeeld, en is er een documentaire over haar gemaakt (Grandma Lo-fI) :

sxesven
niels94 schreef:
Of je moet zoiets bedoelen, maar volgens mij past dat hier niet helemaal:
(embed)

Harsh noise en andere experimentele electronica wordt inderdaad doorgaans niet tot outsider music gerekend, niet in de laatste plaats omdat het uberhaupt nauwelijks of geen pretenties tot wat normaliter als muziek bestempeld wordt heeft, terwijl veel outsider musici wel enigszins traditioneel muzikale ambities etaleren. Daarnaast bestaat er absoluut een stroming binnen de experimentele electronica die gestoeld is op onkunde, maar tegelijkertijd gaat er achter heel veel HN en PE een berg vaardigheid verscholen, zij het met onconventionele middelen, manieren en resultaten. Juntaro is wat dat betreft iemand die juist heel kundig is/was.

Desalniettemin zou je sommige HN en PE wel degelijk onder deze noemer kunnen scharen, en sommige artiesten opereren ook wel eens buiten hun reguliere kaders, wat dan vaak wel weer outsider music oplevert, zoals Vomir en zijn Roro Perrot-project:

Nog niet genoemd schoolvoorbeeld:

Tevens:

Misschien niet 100% een outsider, gezien zijn uiteindelijke bekendheid, maar toch:

Gast
geplaatst: vandaag om 20:15 uur

geplaatst: vandaag om 20:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.