MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Trollen die reviews plaatsen op muzieksites.

zoeken in:
Royalengineer
Kan me de laatste tijd niet aan de indruk ontrekken dat er ook trollen actief zijn op muzieksites; ga geen namen noemen, maar heel opvallend is de laatste jaren dat bepaalde net uitgebrachte albums van verscheidene artiesten een score realiseren van bijvoorbeeld 85 tot 95 procent op een max van 100, terwijl recensies van gerenomeerde muziekkenners/journalisten/bladen dan vaak niet verder komen dan scores van 65 tot 75 op een max van 100.....

Voor mij reden temeer om nog kritischer te worden in deze tijd van (ongezonde/schaamteloze) commercie in het algemeen....

panjoe (moderator)
Ik weet niet of het nou per se georganiseerde acties zijn hoor. Op websites als IMDb zie je ook vaak dat albums direct na de release een enorm hoge score halen, en dat die score naar verloop van tijd naar een lagere score afloopt. Zo'n curve zie je ook bij bijna alle albums hier (en films op MovieMeter bijv.) als je bij Stmehistorie kijkt. Het is ook wel logisch dat 'fans' sneller een (hoge) score uitdelen zonder de tijd te nemen om kritisch te reflecteren op wat ze horen en/of zien.

De grootste fans stemmen veelal het eerst, en die zijn over het algemeen wat minder kritisch. Vervolgens valt het album op in diverse toplijsten vanwege het hoge gemiddelde, en gaan ook "casual listeners" eens een poging wagen, waarna het gemiddelde over het algemeen rap zakt. Is elke keer weer hetzelfde liedje, geen idee wat daar "trollerig" aan is. Tevens zijn die "echte recensies" die je aanhaalt de mening van 1 enkele persoon, dus het is nogal wiedes dat de score dan af kan wijken van de score op MuMe die vaak uit het gemiddelde van tientallen cijfers bestaat.

Hendrik68
Royalengineer schreef:
ga geen namen noemen
Heb niet het idee dat dit iets van de laatste tijd is, maar als je een punt wil maken in de hoop dat het iets minder wordt, dan zou ik de namen juist wel noemen. Anders hoef je deze discussie ook niet aan te zwengelen. Als degenen die je gaat noemen het niet met je eens zijn hoor je het vanzelf, of niet.

Niet om te muggenziften, maar dat zijn toch geen trollen? Die zouden juist nieuwe releases downvoten lijkt me. Maar ik snap je punt wel, alleen moet je idd man en paard noemen, anders is het gewoon fanboy-ism.

De nieuwe Dotan is trouwens ge-wel-dig, enorm veel aan gehad bij het herstellen van mijn [insert vreselijk verhaal]

Casartelli (moderator)
Frenz schreef:
Niet om te muggenziften, maar dat zijn toch geen trollen? Die zouden juist nieuwe releases downvoten lijkt me.
Je haalt zelf Dotan al aan... volgens mij hebben we aan hem te danken dat juist ook de vals-positieve kant van het verhaal tot het trollen gerekend wordt.

RateYourMusic, die hebben daar last van. Vooral wanneer nieuwe metalreleases hoog genoteerd staan krijgen ze daarna bakken aan 1 en 2-ster beoordelingen waardoor het gemiddelde echt naar beneden keldert.

Casartelli schreef:
(quote)
Je haalt zelf Dotan al aan... volgens mij hebben we aan hem te danken dat juist ook de vals-positieve kant van het verhaal tot het trollen gerekend wordt.

Good point, maar ik ben nu wel benieuwd, jij niet?

Royalengineer
Man-en-paard:

Metacritic, rate your music, album of the year, best ever albums.

Allmusic vind ik een uitzondering op bovengenoemden.

Geef mij uiteindelijk voor bespiegelingen over bands en hun albums OOR's popenceclopedie....

Muziekjournalisten zijn te vaak subjectief bij hun recensies.

Met andere woorden: De schaamteloze commercie van deze tijd en de laatste zeg 25 jaar bederft objectiviteit ten aanzien van zogenaamde album- en/of muziekrecensies.

Royalengineer schreef:
Man-en-paard:

Metacritic, rate your music, album of the year, best ever albums.

Allmusic vind ik een uitzondering op bovengenoemden.

Geef mij uiteindelijk voor bespiegelingen over bands en hun albums OOR's popenceclopedie....

Muziekjournalisten zijn te vaak subjectief bij hun recensies.

Met andere woorden: De schaamteloze commercie van deze tijd en de laatste zeg 25 jaar bederft objectiviteit ten aanzien van zogenaamde album- en/of muziekrecensies.

Die klinkt mij in de oren als een bericht van de paardenfluisteraar cum platenluisteraar - misschien kent ge zelf wel een dubbele hoedanigheid, als frequent reviewer. Het klinkt nl redelijk silly om recensenten te betichten van subjectivisme, alsof dat bij de gewone muziekliefhebber niet zou voorkomen.

Had je toevallig een cd'tje van Dotan bekeken? ?

De mening van 'professionele' critici wil vaak nogal eens afwijken van 'het publiek'.....volgens mij iets dat steeds meer gebeurt, niet alleen bij muziek.
En inderdaad zullen de liefhebbers vaak eerst reageren en over het algemeen hogere scores geven dan de rest wat daarna komt, waardoor dan toch een meer gemiddeld beeld te zien is.

Royalengineer
Lorde - Melodrama,...... 4,5 waarderingen vliegen je om de oren op een max van 5 op verscheidene muziekreview-sites; ze ziet er aantrekkelijk uit, zonder meer. Maar luister aub alleen naar het muzikale.

Gelukkig hier op MuMe met beide benen op de grond een 3,7 op een max van 5.

(Ja ik ben me bewust van mijn 4 sterren voor dit album. Halve sterren geven, is half werk.... ☺)

Gast
geplaatst: vandaag om 17:14 uur

geplaatst: vandaag om 17:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.