MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst bekeken film

zoeken in:

Over een tijdsspanne van ongeveer een week:

https://www.moviemeter.nl/images/cover/104000/104182.jpg

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1114000/1114631.jpg

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1124000/1124482.jpg

In Episode VII - The Force Awakens worden een heleboel nieuwe personages geïntroduceerd, maar zien we ook bekende gezichten terug (het verhaal van de afsluitende trilogie speelt zich ook heel wat jaren na de tweede af). De tand des tijds heeft zichtbaar zijn impact gehad op Han, Leia en Luke; aan Chewie is dan weer niets te zien maar goed, die is 250 jaar oud of zo.
En het moet gezegd, niet elk personage vind ik boeiend, vooral Rey vind ik als centraal personage niet echt geslaagd, zij kan zich niet meten met andere helden uit de saga en haar progressie als Jedi is ook bepaald ongeloofwaardig (al wordt in het laatste deel wel één en ander duidelijk). Finn vind ik dan weer wel een leuk karakter, fijn ook dat ie deserteert en zich aansluit bij het verzet. En Poe Dameron is het soort op actie gefocuste durfal die zo'n franchise van het nodige peper en zout voorziet.
Daarenboven vind ik de "nieuwe" droid, BB-8, een erg fijn personage (jawel, droids zijn personages!), en ook de terugkeer van C-3PO en R2-D2 was erg fijn!

De bad guys, in de vorm van The First Order, zijn duidelijk geïnspireerd door het Keizerrijk (en dus ook het Duitse Derde Rijk), maar blijven, op de tweedrachtige Kylo Ren na, toch wat achter qua overtuigingskracht. De band tussen Rey en Ren belooft in het eerste deel al speciaal te worden, wat in Episode VIII - The Last Jedi naar mijn mening tot een orgelpunt komt. Deze film, ietwat een buitenbeentje toch binnen de Star Wars-films, is mijn favoriet van de drie, al was dat zeker niet zo enkele jaren geleden. Het lijkt soms meer een mystieke, in zichzelf gekeerde trip dan een intergalactisch spektakel, al krijgen we ook hier volop actie en spanning te verteren. Ik heb begrepen dat de film voor ophef en verdeling heeft gezorgd binnen de Star Wars-fanbase (welk kamp dan de dark side of the Force is, weet ik niet ), maar ik vind 'm geweldig.

Dat brengt ons uiteindelijk tot het slotstuk, Episode IX - The Rise of Skywalker. En OK, een sof is het niet geworden, maar toch een lichte teleurstelling. De wat geforceerd aanvoelende terugkeer van Palpatine (die dus eigenlijk nooit is weggeweest maar al die tijd aan de touwtjes heeft getrokken) staat centraal, en hoewel de tocht van Rey en co. richting het onherroepelijke eindpunt bij vlagen best spectaculair is, met ook nog een terugkerende Lando Calrissian, vind ik de uiteindelijke confrontatie tussen Palpatine en Rey (en Ren) wat magertjes en makkelijk uitgewerkt. Ik voelde van in het begin van de film al aankomen dat Rey een afstammelinge zou zijn van Palpatine, maar had toch meer innerlijk conflict verwacht. Het happy end zal wel erg Disney-approved zijn wellicht, maar voelt toch ook wat eenzijdig en makkelijk aan.

En zo ben ik aan het eind gekomen van deze boeiende reis, grotendeels een herontdekkingstocht door het wondere universum dat George Lucas ooit heet geschapen. De ondertussen ettelijke spin-offreeksen laat ik nog even aan me voorbijgaan, maar al bij al heb ik er weer erg van genoten, vooral dan de centrale trilogie met Luke, Leia en Han. Maar verder toch ook mijn waardering voor enkele delen, zoals Episode III en VIII, zien stijgen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:45 uur

geplaatst: vandaag om 23:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.