MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Boeken over muziekgenres

zoeken in:
Beste allemaal,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: hebben jullie wellicht een idee welke boeken ik zou moeten hebben om een wat completer beeld te krijgen van allerlei verschillende soorten muziekgenres? Ik weet dat dit een erg algemene vraag is, maar het zou toch mogelijk moeten zijn om aan boeken te komen die - om maar een voorbeeld te noemen - een beschrijving bevatten van popmuziek? Of jazzmuziek? Noem het maar op!

Punt is namelijk dat ik een bijzonder gefragmenteerd beeld heb van, nou ja, de muziekgenres in het algemeen. Laat ik een voorbeeld geven ter verduidelijking. Stel je kijkt een film en je hoort een soundtrack die je erg leuk vindt klinken. Je zoekt het nummer op, en wat blijkt: de band heeft al 15 albums gemaakt, muziekgeschiedenis geschreven en de nummers van de band worden na 30 jaar nog steeds trouw geluisterd door jan en alleman. Later ben je blij dat je de band hebt ontdekt, maar je bedenkt je ook dat de band in kwestie al jaren geleden zijn vereeuwigd in de muziekgeschiedenis door een of ander toonaangevend boek (of magazine).

Daarnaast is het voordeel van een schriftelijk overzicht dat je een completer beeld kunt krijgen van een bepaald muziekgenre in plaats van een beeld dat zo nu een dan wordt aangevuld door wikipedia.

Ik weet dat ik hiermee een subjectief onderwerp aansnijd, maar ik durf toch te zweren dat er bronnen bestaan die een inleiding bevatten van bijvoorbeeld, popmuziek, rockmuziek, jazzmuziek et cetera. Daarnaast durf ik te zweren dat ik niet de enige ben. Wellicht dat dit topic meer mensen verder kan helpen!

Maar om een lang verhaal kort te maken: heeft iemand tips?

Alvast bedankt!

All That Jazz
Redactie Frans Steensma & Yorick Buwalda
Uitgeverij Carrera (2009)
ISBN 9789048801879

Er zullen ongetwijfeld betere zijn, maar dit is de eerste die mij op dit late uur te binnen schiet...

Pop-encyclopedie

Rockin' Out - Popular Music in the U.S.A. van Reebee Garofalo geeft een vrij uitgebreid overzicht van het ontstaan van diverse genres in de Amerikaanze popmuziek.

Oor's Popencyclopedie is wel een goede. De 2008-editie wordt nu verkocht voor 5 euro, meen ik. Ik heb zelf een hoop opgestoken uit de 1994-editie.

Bedankt voor de tips! Ik ga er binnenkort zeker even naar kijken

Magick1
Het boek Listomania van Stijn Vandevoorde (presentator op Studio Brussel) is ook aangenaam om te lezen. Lekker luchtig maar met ongelooflijk veel nutteloze muziekinfo!

Liefhebbers van folk (& blues, country, gospel & nog wat dingen) kan ik absoluut "The Folk Music Encyclopaedia" van Kristin Baggelaar en Donald Milton aanraden.

Voor Metal is deze zeker aan te raden, ik heb hem in bezit en denk ik een stuk of 4 keer gelezen, zeer goed geschreven:

(afbeelding)

Stijn_Slayer
herman schreef:
Oor's Popencyclopedie is wel een goede. De 2008-editie wordt nu verkocht voor 5 euro, meen ik. Ik heb zelf een hoop opgestoken uit de 1994-editie.

Wat staat daar zoal in? Het tijdschrift vind ik van een bedenkelijk niveau, maar dit is heel iets anders of niet?

De OOR popencyclopedie is zeer goed naslagwerk met biografien, discografien en links naar web-sites.

Let wel op het jaartal want ze gaan wel eenigsinds met de waan van de betreffende periode mee artiesten die op dat moment populair zijn (bij de OOR redactie) staan alleen maar in de uitgaven van rond die periode en als "belangrijke" artiesten al een paar jaar uit beeld zijn verdwijnen ze uit de encyclopedie op de heel erg belangrijke na dan.

Ik kan ook aanraaden The Virgin Encyclopedia of Populair Music het hoofdboek of de sub-delen die een genre of tijdperk beslaan.

Het tijdschrift is inderdaad anders de encyclopedieën, maar zoals de meeste analoge naslagwerken ook een beetje achterhaald door het internet. Maar als je van bladeren en (offline) lezen houdt is het wel erg de moeite.

thelion schreef:
All That Jazz

Werkelijk verschrikkelijk boek, heeft op een paar paginas na weinig tot niets met jazz te maken.. en de dingen waar het wel over gaat worden door de OOR-popencyclopedie veel beter beschreven..

Jazz: An Introduction to the History and Legends Behind America's Music
Bob Blumenthal
Paperback; 192 pages
ISBN: 0061241792
HarperCollins
2007

is in mijn ogen oneindig veel beter.

Stijn_Slayer schreef:
(quote)

Wat staat daar zoal in? Het tijdschrift vind ik van een bedenkelijk niveau, maar dit is heel iets anders of niet?

Artiesten, genres, heel veel informatie, discografie er bij, bio van de band, ontwikkelingen per land of genre, ja, fijn is dat zeker. Echt. Ik heb van mijn editie, uit 2002 komt ie geloof ik, ook ontzettend veel opgestoken.

Stijn_Slayer
Kan ik jouw editie eens een keer doorbladeren? Dat zal het beste beeld geven. Er zijn zeker geen overzichten van een heel decennium i.p.v. een jaareditie?

Hendrik68
Nooit gezien dit topic. Ik heb in het verleden ook erg veel gehad aan de Oor Encyclopedies. Zo leer je heel wat bands kennen die ik anders niet gekend zou hebben. Althans toen niet. Sinds internet is zo'n encyclopedie niet meer nodig. Een site als deze is veel handiger dan welke encyclopdie ook. Toch is het soms wel leuk om het nog eens terug te lezen. Ook met de wetenschap van nu. Ik heb de Oor editie van 1988 (volgens de cover de eerste), 1990, 1992 en 1994. De eerste en de laatste wilde ik toch maar houden. De edities van 1990 en 1992 mag een ieder die Emmen bezoekt van mij zo meenemen. Uiteraard is een mooie blues CD die diegene nooit meer draait van harte welkom. Ik heb trouwens ook nog de Encyclopdie van de Nederlandse Popmuziek (1960-1990), ook van OOR, ook die hou ik lekker zelf, maar dat vind ik eigenlijk nog wel de mooiste van allemaal. Ook omdat van sommige bands erg weinig is terug te vinden op internet.

(afbeelding)

Geeft een erg goed beeld van de U.S. gitaarscene in de jaren '80 en vroege jaren '90.

tnf
bol.com | Pop !, Gert Keunen | Nederlandse boeken

Absoluut een verhelderend boek.

Ik moet het zelf nog eens wat beter lezen, maar alles op z'n tijd.

Het is al wel een jaar of tien oud, dus de nieuwste (sub)genre-vertakkingen zul je er niet in vinden.

(afbeelding)

kuifenco
Wat ervaren we als we luisteren naar muziek van Bach tot Talking Heads. In het boek wordt een uitgebreid menu van muziekfragmenten aangeboden met het advies die te beluisteren tijdens het lezen. Lijkt me erg boeiend leesvoer voor denkers zoals Franck Maudit, heartofsoul en andere mumers met belangstelling voor muziekfilosofie.

Klank - Tomas Serrien - 9789089246103 - Ebook - AKO

Mean Deviation van Jeff Wagner vond ik wel de moeite.
Ondertitel: Four Decades of Progressive Heavy Metal.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:48 uur

geplaatst: vandaag om 17:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.