Overig / Algemeen / CD : Hard case of Karton ?
zoeken in:
0
geplaatst: 27 februari 2011, 12:40 uur
Het zal wel velen worst wezen als je naar de platenboer gaat voor een cd of het een hard case is of zo'n cd in een karton verpakking.
Persoonlijk vind ik zo'n hard case of plastic doosje veel beter staan in m'n cd kast dan een karton verpakking waar vaak zelfs geen booklet of tekst bijzit..toch komen vaak nieuwe cd's met de kartonverpakking..misschien ecologischer of goedkoper...who knows?
Gewoon een petitie beginnen en naar de platenfirma's sturen...da's vechten tegen de bierkaai dus we zullen het dan maar met de kartonverpakking moeten doen.
Of ben ik ouderwets en moet alles via Itunes gebeuren..betalen voor iets dat je niet kan vastnemen?
Persoonlijk vind ik zo'n hard case of plastic doosje veel beter staan in m'n cd kast dan een karton verpakking waar vaak zelfs geen booklet of tekst bijzit..toch komen vaak nieuwe cd's met de kartonverpakking..misschien ecologischer of goedkoper...who knows?
Gewoon een petitie beginnen en naar de platenfirma's sturen...da's vechten tegen de bierkaai dus we zullen het dan maar met de kartonverpakking moeten doen.
Of ben ik ouderwets en moet alles via Itunes gebeuren..betalen voor iets dat je niet kan vastnemen?
0
Improvision
geplaatst: 27 februari 2011, 13:28 uur
Persoonlijk kan het me niet schelen, zo lang ik het maar in mijn handen kan hebben (iets virtueels kopen doe ik dus nooit).
Een boekje is wel leuk en zo, maar daar kijk je ook maar één keer in. Het draait toch om de muziek en "het hebben".
Een boekje is wel leuk en zo, maar daar kijk je ook maar één keer in. Het draait toch om de muziek en "het hebben".
0
geplaatst: 27 februari 2011, 14:09 uur
Beide hebben gewoon hun voor- en nadelen. Die jewel cases zijn over het algemeen redelijk breekbaar, terwijl karton natuurlijk gevoeliger is voor bv. vocht.
0
geplaatst: 27 februari 2011, 16:39 uur
Heb je ooit gezien hoe je het debuut van Lee Mason geleverd krijgt? Stukje zacht plastic waar een kartonnetje voor en achter ingehangen zijn, cd daartussen en bovenaan een soort klerenhanger-achtig dingetje waar je de cd mee op zou kunnen hangen als je iets zou hebben om hem aan op te hangen. Ontzettend lo-fi, maar daarom ook vrij charmant.
Alleen hele albums in hoesjes voor singles stoppen ben ik niet zo'n voorstander van.
Alleen hele albums in hoesjes voor singles stoppen ben ik niet zo'n voorstander van.
1
Stijn_Slayer
geplaatst: 27 februari 2011, 17:10 uur
Karton is gewoon drie keer niets. Vooral als er geen cd-houder in zit. Je schaaft je hele cd kapot als 'ie gewoon in zo'n kartonnen gleuf zit.
Daarnaast beschadigd karton veel eerder en zitten er soms inderdaad geen boekjes bij. Als een jewelcase beschadigd is kan je deze tenminste nog te vervangen.
Daarnaast beschadigd karton veel eerder en zitten er soms inderdaad geen boekjes bij. Als een jewelcase beschadigd is kan je deze tenminste nog te vervangen.
0
geplaatst: 27 februari 2011, 17:21 uur
Daarnaast heb je ook nog eens verschillende kwaliteiten karton. Grinderman II en Self-Preserved zijn uitgebracht in een hele goede kwaliteit karton. Stevig en veel zwaarder dan de meest voorkomende cd's in karton. 10.000 days is ook een goed voorbeeld. Daarnaast heb ik ook een aantal cd's waarvan de kartonnen hoes al bijna uit elkaar valt als ie nog nieuw is.
0
geplaatst: 27 februari 2011, 17:26 uur
Ik ben het eens met Jannemanneke en Stijn, die kartonnetjes zijn helemaal niks. Doe mij maar een jewelcase. Mocht ie kapot gaan, zijn ze ook nog eens makkelijk en goedkoop te vervangen.
0
geplaatst: 27 februari 2011, 17:32 uur
Wat wordt er precies bedoelt met een kartonnen hoes dan? Zo een die bijvoorbeeld Deleted Scenes van Caro Emerald heeft vind ik wel heel leuk namelijk.
Gewone jewelcases, waar veruit de meeste CDs inkomen, vind ik niet zo interessant, al is het natuurlijk wel ''gebruiksvriendelijk''. Maar ik vind bijvoorbeeld die met een slipcase veel leuker.
Gewone jewelcases, waar veruit de meeste CDs inkomen, vind ik niet zo interessant, al is het natuurlijk wel ''gebruiksvriendelijk''. Maar ik vind bijvoorbeeld die met een slipcase veel leuker.
0
geplaatst: 27 februari 2011, 17:55 uur
Als er met een kartonnen doos een promo- of single-hoes bedoeld wordt, dan verkies ik ook een jewelcase.
Ik dacht echter dat het over een kartonnen 'case' ging, dan weet ik niet wat ik moet kiezen (dat of jewelcase). Het ene heeft als nadeel dat het buigt, het andere heeft als nadeel dat het niet buigt.
Ik dacht echter dat het over een kartonnen 'case' ging, dan weet ik niet wat ik moet kiezen (dat of jewelcase). Het ene heeft als nadeel dat het buigt, het andere heeft als nadeel dat het niet buigt.
0
geplaatst: 27 februari 2011, 20:39 uur
Leuk dat jullie reageren..blijkbaar ben ik dan toch niet de enige in het digitale tijdperk die nog Cd's koopt, al is de charme eraf want de de klassieke platenwinkels hebben plaats moeten maken voor de grote ..wel jammer.
Een tip voor de diehard..jewelcases voorstanders.....vaak komen ze later toch op jewelcases...een soort van 2de persing...maar ja dan ben je wel enkele maanden verder.
Een tip voor de diehard..jewelcases voorstanders.....vaak komen ze later toch op jewelcases...een soort van 2de persing...maar ja dan ben je wel enkele maanden verder.
0
geplaatst: 27 februari 2011, 20:44 uur
Kartonnen hoesjes zijn vreselijk. Voor mij zelfs een reden om bijvoorbeeld Blacks Sands (Bonobo) of There is Love in You (Four Tet) niet te kopen. Hoe leuk ik die platen ook vind, ik weiger te betalen voor dat soort kartonnen zooi... Gaat veel te snel kapot.
0
geplaatst: 27 februari 2011, 20:48 uur
Karton vind ik persoonlijk mooier, maar ook gevoeliger voor schade. Gelukkig kan ik bij de zaak waar ik mijn CD's haal, vaak een plastic hoesje krijgen wat dan weer om het karton heen kan 
De CD opbergen in dat karton is dan weer wel een ramp

De CD opbergen in dat karton is dan weer wel een ramp

0
geplaatst: 28 februari 2011, 19:50 uur
Ik heb zo'n kartonnen cd hoes van Sigur Rós () Echt ontzettend klote die dingen wat die cd zit zo strak die hoes in dat als je hem er niet voorzichtig uithaalt. (naja je moet hem er bijna eruit trekken zo strak zit die hoes) breekt de cd bijna. Doe mij maar gewoon plastic hoes veel beter en makkelijker.
0
geplaatst: 28 februari 2011, 20:45 uur
Kunnen we kartonnenhoes (e.d.) niet gewoon digipack gaan noemen 

0
leander?
geplaatst: 3 maart 2011, 11:30 uur
Om ook maar eens het andere geluid te laten horen: Ik vind karton echt honderd keer mooier dan dat kille, harde, sfeerloze plastic. Voor mij is het juist een groot pluspunt als bands hun werk uitbrengen in karton.
Go karton
Go karton

0
geplaatst: 3 maart 2011, 11:50 uur
Karton is zeker mooier, doet een beetje denken aan de oude LP klaphoezen maar dan als een soort postzegel.
Opbergen is doorgaans wel handiger is plastic.
Hoewel die stomme boekjes in het plastic opbergen ook weer vaak een ramp is.
Opbergen is doorgaans wel handiger is plastic.
Hoewel die stomme boekjes in het plastic opbergen ook weer vaak een ramp is.
0
Zorin
geplaatst: 3 maart 2011, 12:32 uur
Hard case graag; die kartonnen verpakkingen vind ik rommelig en sluit niet meer aan bij de hoeveeldheid hard cases die ik bezit....chaos dus: case closed. 

0
geplaatst: 7 maart 2011, 16:13 uur
Zorin schreef:
Hard case graag; die kartonnen verpakkingen vind ik rommelig en sluit niet meer aan bij de hoeveeldheid hard cases die ik bezit....chaos dus: case closed.
Dit.
0
geplaatst: 7 maart 2011, 22:50 uur
Ik heb 6 normale hard case zeg maar, en 6 kartonnen digipacks, vind digipacks erg vet en mooier staan eigenlijk. Alleen slijt het karton wat sneller..
0
geplaatst: 8 maart 2011, 18:40 uur
Vind karton véél mooier dan een jewelcase, voor mij een absolute meerwaarde.
Het toont ook gewoon exclusief ofzo dat karton.
Alleen je cd slijt natuurlijk wel, dat is een nadeel absoluut.
Heb zelf 38 (net geteld) kartonnen hoesjes en die koester ik zeer.
Het toont ook gewoon exclusief ofzo dat karton.
Alleen je cd slijt natuurlijk wel, dat is een nadeel absoluut.
Heb zelf 38 (net geteld) kartonnen hoesjes en die koester ik zeer.

0
Zorin
geplaatst: 8 maart 2011, 19:35 uur
Ieder zijn smaak, maar het nadeel is ook het kwetsbaarste eraan; slijtage en vieze vinger- of andere plekken liggen op de loer. Be careful, anders kun je het binnen een jaar in de papiercontainer als kartonnen vodje wegslingeren.... 

0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 8 maart 2011, 19:42 uur
Als ik het kan vermijden, koop ik de plastieken gevallen in plaats van die kartonnen ondingen. Het artwork? Daarvoor blijft vinyl nog altijd de beste keuze, hoe beperkt verkrijgbaar dan ook.
0
geplaatst: 8 maart 2011, 20:07 uur
Zorin schreef:
Ieder zijn smaak, maar het nadeel is ook het kwetsbaarste eraan; slijtage en vieze vinger- of andere plekken liggen op de loer. Be careful, anders kun je het binnen een jaar in de papiercontainer als kartonnen vodje wegslingeren....
De CD's zelf kan je binnen X jaar ook wegsmijten hoor. Die polymeren gaan na verloop van tijd terug naar hun oorspronkelijke positie en dan wordt de schijf onleesbaar.
0
geplaatst: 9 maart 2011, 13:53 uur
Definieer X voor mij dan maar. Heb cd's van 25 jaar oud en die spelen probleemloos af. En anders koop ik wel een nieuwe.
Indien er twee versies zijn van een cd, verkies ik de hardcase. Karton waarbij de tandjes van de houdertjes breken is zowat een van mijn grootste ergernissen.
Indien er twee versies zijn van een cd, verkies ik de hardcase. Karton waarbij de tandjes van de houdertjes breken is zowat een van mijn grootste ergernissen.
0
geplaatst: 9 maart 2011, 14:02 uur
VanDeGriend schreef:
Definieer X voor mij dan maar.
Definieer X voor mij dan maar.
Dat hangt af van de kwaliteit van de gebruikte CD's en het gebruikte schrijfproces.
Zoek bv. eens je oudste zelf gebrande CD en probeer die eens af te spelen.
Professioneel geperste CD's gaan (over het algemeen) heel wat langer mee maar zijn zeker vergankelijk binnen een mensenleven.
0
geplaatst: 9 maart 2011, 14:22 uur
Hangt er helemaal vanaf. Vind karton meestal mooier, maar wat handiger is hangt maar net van het design af: Funeral van Arcade Fire en Oracular Spectacular van MGMT zijn bijvoorbeeld behoorlijk irritant en scheuren gauw, waar hoezen als Back In Black van AC/Dc of When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold van Atmosphere erg fijn zijn, veel makkelijker dan jewelcases. Verschilt dus nogal, maar vind karton meestal mooier.
0
geplaatst: 9 maart 2011, 14:24 uur
Ah zo...nou ja..ik doe niet aan gebrande cd's anders dan voor in de auto, dus voor mij geen direct issue.
0
geplaatst: 9 maart 2011, 16:38 uur
Een jewelcase is duidelijk, dat is zo'n klote ding waarvan het scharniertje afbreekt wanneer je het ding per ongeluk een keer laat vallen.
Maar karton heb je je in verschillende vormen;
zo'n klaphoesje met een plastic tray met tandjes. Als die afbreken ben je ook de klos. Is dat een hardcase?
Of die verschrikkelijke dingen die o.a. Neil Young uitbrengt, alleen maar karton, waar je de cd bijna niet zonder beschadigingen uit krijgt. Hoe heten die dingen dan?
Maar karton heb je je in verschillende vormen;
zo'n klaphoesje met een plastic tray met tandjes. Als die afbreken ben je ook de klos. Is dat een hardcase?
Of die verschrikkelijke dingen die o.a. Neil Young uitbrengt, alleen maar karton, waar je de cd bijna niet zonder beschadigingen uit krijgt. Hoe heten die dingen dan?
0
geplaatst: 9 maart 2011, 17:37 uur
De hardcase (of jewelcase) is gelukkig eenvoudig en goedkoop te vervangen. dat kartonnetje met tandjes niet. Heb al een aantal keer een titel opnieuw gekocht vanwege gebroken tandjes.....ik haat dat. Digipack noemen ze dat volgens mij.
Heb recent een cd gescoord van Passarella Death Squad: fantastische muziek, mooi boekwerkje...maar de cd eruit halen is een drama en heeft geleid tot een talloze krassen. Vinyl replica verpakkingen?
Heb recent een cd gescoord van Passarella Death Squad: fantastische muziek, mooi boekwerkje...maar de cd eruit halen is een drama en heeft geleid tot een talloze krassen. Vinyl replica verpakkingen?
* denotes required fields.