menu

Overig / Algemeen / Ochtend- of avondmens?

zoeken in:
avatar van KILLERBEE99
Ik begin me steeds meer af te vragen, hoeveel mensen er nu eigenlijk ochtend of avond gericht zijn, of misschien zelfs middag of nacht gericht zijn. Maar misschien nog belangrijker hoe combineren mensen dit met werk?

Ik zelf ben een avond/nacht mens, en begin pas echt te leven als de meeste gaan slapen, zo tussen 22:00 en 04:00. Ik ben afgelopen nacht maar eens gaan kijke op het industriegebied, gewoon bijna niks waar mensen aan het werk zijn, en aangezien ik bijna klaar ben met school, begint dit toch wel aan me te knagen. Ben ik dadelijk noodgedwongen om toch maar een ochtendbaan aan te nemen, iets wat ik dus juist niet wil.

Beroepen voor s middags en s avonds zijn er haast niet en de nacht is al helemaal een probleem, omdat de overheid dat niet goed keurt. en wil je het toch, dan wordt het ploegendienst. Iets wat ik ook totaal niks vind. Ik zoek iets met vaste werktijden en dan wel s middags zo rond 15:00 beginnen en rond middernacht te stoppen om vervolgens de hele nacht voor mezelf te hebben.

Welke regels gelden voor nachtdiensten? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

En je hebt er natuurlijk velen, waaronder m'n eigen ouders die het allemaal maar onzin vinden, je moet maar eerder naar bed gaan, het zou zogenaamd allemaal maar tussen de oren zitten. Terwijl het bewezen is dat iedereen zijn eigen bioritme heeft en buiten dat is het makkelijk gezegt als jij een ochtendmens bent en alles ochtendgericht is. De rollen zouden gewoon eens een keer omgedraaid moeten worden, eens kijken hoe lang ochtendmensen het volhouden in een volledig avond gerichten maatschapij.

Zijn er mensen met dit zelfde probleem? of zijn er mensen die idieen hebben? en hoe zit het bij jou, ben je ook een avondmens of ben je juist op de ochtend gericht?

Ik denk dat ik tegen die tijd een uitzendbureau binnen loop, wellicht hebben die een passende baan met de passende werktijden.

avatar van Rudi S
Uitzendbureau´s zijn tussen 22.00 - 04.00 dicht, dus ik denk dat jij aan de gesloten deur komt.

buizen
Een aanstaand schoolverlater die met dit soort 'eisen' komt.. Wees blij als je werk kunt vinden straks, zou niet direct met dit soort wensen beginnen. Begrijp al helemaal niet dat je zo'n uitgebreid verhaal over arbeidsmarkt op een muziekforum plaatst.
Er zijn genoeg banen/functies met dit soort werktijden, kun je zelf ook wel bedenken met een beetje zoekwerk.

avatar van oceanvolta
Ik heb na mijn middelbare school een tijdje als manager bij Domino's Pizza gewerkt (ik was daar begonnen met pizza's bezorgen) en de werktijden daar zijn precies wat je zoekt KILLERBEE99. Het is alleen niet een functie met heel veel toekomstperspectief. Je kan wel elke avond een pizza eten, maar ik weet eigenlijk niet of dat een voordeel is.

Hendrik68
Ik werk in de transport. Het wemelt daar van de mensen die alleen 's avonds of 's nachts werken. Werk zelf 3 avonden en 1 dagdienst,maar ik heb genoeg jaren gehad dat ik 5 avonden werkte. Of dit wettelijk toegestaan is weet ik niet. Zo niet dan kan de arbeidsinspectie alle transportbedrijven die 24 uur per dag rijden sluiten, want ze hebben allemaal mensen die alleen 's avonds werken. Ploegendiensten zijn en blijven zwaar. Je lichaam kan zich nooit instellen, want voor je het weet heb je weer een andere dienst. Dan kan je maar beter 1 ritme aanhouden. Heel veel mensen, waaronder ik, hebben dat juist gedaan vanwege de thuissituatie, zodat er op elk moment van de dag iemand voor de kinderen is. Daarnaast is de rust van avond ook wel lekker. Maar ik zie dat je 21 bent Killerbee. Dan kun je maar beter een baan zoeken die je leuk lijkt. Je hebt gelijk dat de een zich beter voelt bij vroeg opstaan dan de ander, maar van 's morgens om 8 uur beginnen is nog nooit iemand depressief geraakt. Van een baan die men met tegenzin blijft doen zijn er duizenden depressief geraakt. Dus dan kun je je maar beter aanpassen. Daar kun je op je 21ste heus nog wel aan wennen. En anders zijn er nog vele andere beroepen die veelal 's avonds plaatsvinden. De amusementswereld, horeca, beveiliging en nog veel meer.

avatar van deric raven
Ik werk in de zorg, draai gemiddeld 5 nachtdiensten achter elkaar, dan weer een aantal dagen vrij, vervolgens weer de nacht in.
Om 04.00 uur krijg je even een dip, maar verder gaat het prima.

avatar van chevy93
Doet me hier aan denken: Juli 2014 - Psychologie - Magazines | Quest Braintainment

Wie weet wat zijn bioritme is, kan daar slim gebruik van maken. Tijdens je werk, of het sporten of het reizen. Ochtendmensen zijn logischewijs 's ochtends op hun best, terwijl avondmensen pas 's avonds opleven.

avatar van Mjuman
Activiteit der mensch is al lang een onderwerp van debat:



avatar van KILLERBEE99
buizen schreef:
Een aanstaand schoolverlater die met dit soort 'eisen' komt.. Wees blij als je werk kunt vinden straks, zou niet direct met dit soort wensen beginnen. Begrijp al helemaal niet dat je zo'n uitgebreid verhaal over arbeidsmarkt op een muziekforum plaatst.
Er zijn genoeg banen/functies met dit soort werktijden, kun je zelf ook wel bedenken met een beetje zoekwerk.


Nauwja ik vind dat niet zo raar na 21 jaar lijden, ik zal m'n best doen een avond baan te vinden, is dat echt niet mogelijk dan zal ik uit ellende echt wel een ochtendbaan aannemen.

Dit is een forum, met mensen, die werken of gaan naar school... Begrijp niet wat dat daar zo raar aan is...

Heb al vaak genoeg zitten google'en, krant opengeslagen... niks, gewoon niks... vandaar dat ik ook s nachts door het industrie gebied ben gaan fietsen... ongeveer hetzelfde, praktisch niks.

oceanvolta schreef:
Het is alleen niet een functie met heel veel toekomstperspectief. Je kan wel elke avond een pizza eten, maar ik weet eigenlijk niet of dat een voordeel is.


haha ik denk niet dat dat een voordeel is.

Hendrik68 schreef:
Maar ik zie dat je 21 bent Killerbee. Dan kun je maar beter een baan zoeken die je leuk lijkt. Je hebt gelijk dat de een zich beter voelt bij vroeg opstaan dan de ander, maar van 's morgens om 8 uur beginnen is nog nooit iemand depressief geraakt. Van een baan die men met tegenzin blijft doen zijn er duizenden depressief geraakt. Dus dan kun je je maar beter aanpassen. Daar kun je op je 21ste heus nog wel aan wennen. En anders zijn er nog vele andere beroepen die veelal 's avonds plaatsvinden. De amusementswereld, horeca, beveiliging en nog veel meer.


Probeer het al heel m'n leven, voornamelijk de laatste 4 jaar en dr is nog geen dag voorbij gegaan dat het wende, leuk vond of me ook echt gemakkelijk af ging. Ik denk eerlijk gezegt dat je er wel depressief van kunt raken, ben het zelf nooit geweest maar heb al vaak zat gehad dat ik gewoon nee zei tegen de ochtend en me gewoon weer omdraaide, en vervolgens me eigen toch maar te martelen om m'n bed uit te komen. Gelukkig was ik een student en heb je om de zoveel tijd wel weer een keer vakantie, maar ik denk dat ik er op de lange dure wel depressief van wordt.

Dit is pressies wat ik bedoel, en zou ik hetzelfde ondergaan, ben ik bang dat ik ook daar beland:
Een nachtmens in een 8 tot 5 maatschappij. - b-society.nl

Heb al verschillende keren in de zomer vakantie maar een of ander rottig baantje aangenomen om toch wat geld te verdienen en eerlijk gezegt vind ik het vroeg op de werkvloer bezig zijn erger dan het rottig baantje. Het vroeg naar bed en opstaan was ik al beu voordat ik er uberhout aan begon, het vervelende werk is beter vol te houden.

----

Zover bedankt iedereen al voor de reacties, ideeen en eigen ervaringen.

Ook wel leuk:
Harrie Jekkers - Maandagmorgen - YouTube

avatar van Maddock
ik was een ochtendmens rond jouw leeftijd doordat ik toen al een paar jaar een ochtendjob had (5u30 opstaan, geen keuze) Nu, ongeveer 10 jaar later ben ik dat niet meer: ander levensritme (o.a. ander werk maar meer werkdruk en latere uren én kinderen) dus pin je in het begin van je professionele loopbaan niet teveel vast op principes en eisen. dat wil niet zeggen dat je je moet laten prostitueren voor een hongerloon maar zoek eerst naar een job zonder al te veeleisend te zijn. Eens je je in een job meer ingeburgerd hebt kan je eventueel andere voorwaarden onderhandelen met je overste alhoewel er weinig werkgevers zullen zijn die akkoord zijn om speciaal voor jou het kantoor open te houden in de kleine uurtjes. behalve inderdaad: transportfirma, urenlang als vrachtwagenchauffeur door het holst van de nacht rijden maar onderschat dit werk niet. of, zoals hier nog aangebracht, beveiliging als nachtwaker etc... voor jou lijkt het me ideaal "ergens" een startkapitaal te rapen/winnen/verdienen zodat je je eigen bedrijfje kan beginnen als zelfstandige, dan werk je wanneer je wil.
maar denk ook aan je toekomst he, wil je dit binnen 10, 15, 20 jaar nog? wil je een gezin? wil je er voor dat gezin zijn, of verwacht je van dat gezin dat ze zich aan jouw ritme aanpassen?
en bovenal: onthoud dat alles kan veranderen... ik zeg het: ik was vroeger meestal al wakker voordat mijn wekker om 5u30 aansloeg, én fris en actief, maar mijn leven was toen nog zorgeloos en veel minder vermoeiend... ondertussen ben ik al blij als ik om 7u uit m'n nest geraak om zoals een zombie naar mijn eerste koffie te kruipen... pas dàn begint mijn dag

avatar van jellecomicgek72
Tja, ik vraag me soms wel eens af waarom alles per se overdag moet gebeuren terwijl de nacht eigenlijk veel mooier is. S' nachts begin ik pas echt met leven en kan ik ook vaak het meest genieten van muziek, vaak in combinatie met de nodige hoeveelheid alcohol. Overdag heb ik gewoon school en een postwijk aan het eind van de middag maar toch doet de dag me mijzelf niet zoveel. Ik hou ook gewoon van de stilte die je s' nachts hebt. Nu ik me bedenk heb ik eigenlijk vanaf m'n 13e al niet meer naar m'n ouders geluisterd mbt bedtijden. Ik woon sinds kort ook op mezelf dus nu heb ik daar helemaal geen last meer van. Heerlijk.

avatar van Rhythm & Poetry
Wajóów, rebel!

avatar van Rhythm & Poetry
Ik heb een schema met bedtijden voor Jelle gemaakt:

Maandag: 20.30u
Dinsdag: 21.00u *
Woensdag: 21.00u *
Donderdag: 21.00u
Vrijdag: 22.00u
Zaterdag 22.00u **
Zondag: 20.00u

* = Als een Nederlandse ploeg moet voetballen in de Champions League mag Jelle de eerste helft afkijken.
** = Om 20.30u mag Jelle een schaaltje chips

avatar van AOVV
Dat lijkt me nou niet overdreven streng, Jelle. Hou je er aan!

Ik heb zelf jarenlang in de horeca gewerkt en 3 jaar zelf clubavonden georganiseerd. In die periode lag ik regelmatig 2x per week op 8-9 uur 's ochtends in bed, en ook de andere avonden niet voor 2 uur. Inmiddels heb ik een kantoorbaan en sta ik elke ochtend om kwart voor 7 op, terwijl toch probeer niet later dan 12 uur te gaan slapen. Gaat me redelijk af. Zo erg zelfs, dat ik in het weekend vaak ook al voor 8 uur wakker ben (tenzij ik echt goed ben gaan stappen) Ik geloof wel in het principe ochtend/avondmens, maar het is ook gewoon een kwestie van ritme krijgen. En anders zijn er inderdaad genoeg arbeidsmarkten met avond/nachtdiensten: horeca, transport, beveiliging, zorg etc.

avatar van sibry
ik zou best wel een avondmens willen zijn, maar dat zou niet kunnen. Om een uurtje of tien, s'avonds, beginnen mijn ogen te bibberen en "moet" ik naar bed..... S'morgens om een uurtje of 05.00 ben ik klaarwakker, soms blijf ik nog effe in bed liggen, maar nooit lang. Op zaterdag en zondag dwing ik mezelf om nooit vòòr half zeven op te staan. Maar dat gaat me moeilijk....

avatar van -SprayIt-
ik zou best wel een ochtendmens willen zijn, maar dat zou niet kunnen. Om een uurtje of elf, s' ochtends, beginnen mijn ogen pas open te gaan en ben ik al uren uit bed..... S' avonds om een uurtje of 02.00 ben ik klaarwakker, soms blijf ik nog effe langer wakker. Op zaterdag en zondag dwing ik mezelf om nooit vòòr 14.00 uur op te staan. Dat gaat heel gemakkelijk....

avatar van KILLERBEE99
Ik was 3 uitzendbureaus binnen gelopen, die hadden niks voor me, de 4de was raak en nu heb ik middag/avond werk, Super! s ochtends slapen en s nachts opblijven, heerlijk!

Ben begonnen bij een orderpicker bedrijf die in medicijnen doen.

Alleen het nadeel is dat het geen full time is, hopelijk hebben ze binnenkort wel meer werk anders dacht ik eraan om naast dit werk, thuiswerk te doen. Is geen vetpot en is waarschijnlijk oersaai, maarja alles om fatsoenlijk te kunnen slapen en fatsoenlijk te kunnen leven

avatar van MJ_DA_MAN
KILLERBEE99 schreef:
(...) thuiswerk te doen. Is geen vetpot en is waarschijnlijk oersaai, maarja alles om fatsoenlijk te kunnen slapen en fatsoenlijk te kunnen leven
Als je je dus idd maar niet laat wijsmaken dat dat ook daadwerkelijk een vetpot is. Volgens dat soort bedrijven kun je € 5000,- per maand verdienen. Waarvoor je eerst natuurlijk dik moet betalen voor een catalogus o.i.d.

buizen
jellecomicgek72 schreef:
Ik hou ook gewoon van de stilte die je s' nachts hebt. Nu ik me bedenk heb ik eigenlijk vanaf m'n 13e al niet meer naar m'n ouders geluisterd mbt bedtijden. .. Heerlijk.


De nacht en de hele vroege ochtend zijn ook het mooiste. De wereld is in rust en ontwaakt later in alle vroegte. De mooiste uren om mee te maken, te werken of plezier te maken.
Maar ja, dan komt er weer zo'n hele overdag ook nog achteraan.

@KILLERBEE99
Jij hebt nog snel werk naar je zin gevonden!

avatar van deric raven
Ik draai nu geen 5 nachten meer achter elkaar, meestal 3 of 4, bij mij is het in de nacht erg rustig, waardoor het wel zwaarder wordt.
Vanaf januari een drukkere werkplek, en daar in de nacht ook contact met collega's.

avatar van KILLERBEE99
buizen schreef:

@KILLERBEE99
Jij hebt nog snel werk naar je zin gevonden!


Werk er nog steeds, via uitzendbureau en bevalt goed, natuurlijk is er leuker werk, maar ik vind het prima zo, en het aantal uren is ook meer geworden na een tijdje er gewerkt te hebben.

buizen
KILLERBEE99 schreef:
(quote)


Werk er nog steeds, via uitzendbureau en bevalt goed, natuurlijk is er leuker werk, maar ...



KILLERBEE99 schreef:
Ik was 3 uitzendbureaus binnen gelopen, die hadden niks voor me, de 4de was raak en nu heb ik middag/avond werk, Super! s ochtends slapen en s nachts opblijven, heerlijk!

Ben begonnen bij een orderpicker bedrijf die in medicijnen doen.

Alleen het nadeel is dat het geen full time is, hopelijk hebben ze binnenkort wel meer werk anders dacht ik eraan om naast dit werk, thuiswerk te doen. Is geen vetpot en is waarschijnlijk oersaai, maarja alles om fatsoenlijk te kunnen slapen en fatsoenlijk te kunnen leven


Wat voor thuiswerk dacht je aan?

avatar van GrafGantz
Garnalen pellen wellicht...



avatar van Gretz
Bij garnalen pellen moet ik altijd aan dit duo denken.



avatar van KILLERBEE99
si3ntje schreef:
(quote)


Wat voor thuiswerk dacht je aan?


Toen had ik geen idee wat precies, en nu is het ook allang niet meer nodig.

Gretz schreef:
Bij garnalen pellen moet ik altijd aan dit duo denken.

(embed)


Hahaha echt geweldig!

avatar van luigifort
Avond/Nacht mens..when it's oh so perfectly still
Definately geen ochtendmens

avatar van jellecomicgek72
Hier ook een avond/nacht mens, heerlijk die stilte idd. Heb het geluk dat ik elke dag pas om half 12 start dus ik ondervind er geen problemen van.

avatar van herman
Avondmens, de ochtend moet ik altijd een beetje op gang komen. Kan ook nooit vroeg naar bed, op de een of andere moet er 's avonds altijd nog van alles gebeuren en op werk ben ik aan het eind van de middag ook altijd veel productiever dan 's ochtends. Tegenwoordig ben ik wel vaak rond 7 uur wakker, maar da's meer mijn ritme dan mijn biologische klok.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:03 uur

geplaatst: vandaag om 00:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.