MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Concert Top 10 2017

zoeken in:
1. Arcade Fire, Best Kept Secret, Hilvarenbeek

2. Godspeed You! Black Emperor, Kraterfront, Heuvelland, België
3. Radiohead, Best Kept, Secret, Hilvarenbeek

4. Protomartyr, LGW?, Utrecht
5. James Holden & The Animal Spirits, LGW?, Utrecht
6. The Veils, Paradiso, Amsterdam
7. U2, Arena, Amsterdam
8. The Veils, Tivoli, Utrecht
9. The National, Ziggo Dome, Amsterdam
10. Le Mystère des Voix Bulgares, LGW?, Utecht

11. Mario Batkovic, LGW?, Utrecht
12. Toontje Lager, Victorie, Alkmaar
13. Arrested Development, Melkweg, Amsterdam
14. Spinvis, De Vest, Alkmaar
15. Arab Strap, Best Kept Secret, Hilvarenbeek
16. Godspeed You! Black Emperor, Paradiso, Amsterdam
17. Xam Duo, LGW?, Utrecht
18. Simply Red, Ziggo Dome, Amsterdam
19. Jamiroquai, Ziggo Dome, Amsterdam
20. Big Brave, LGW?, Utrecht

1. Nick Cave & the Bad Seeds, Ziggo Dome, Amsterdam (7 oktober)

Het was een mooie week. Maandag Sigur Rós in Amsterdam en vrijdag Nick Cave. Vooraf heb ik nog even getwijfeld om te gaan, want Nick Cave in de grote Ziggo Dome? Dat kan nooit leuk worden. Maar omdat ik nog steeds spijt heb van het laten schieten van het Den Haag concert nam ik nu gewoon wel de gok. Het leverde één van de meest intense optredens op die ik meegemaakt heb. Cave was al een grote held. Nu kan hij niet hoger meer stijgen. Als je zo’n grote zaal zo weet te pakken ben je een heel grote meneer (en dat was ie toch al).

2. Gabby Young, Private concert, Vlaardingen (22 september)

Ik mocht al eerder een concert voor Stephen en Ellie van REVERE organiseren, ook voor de kinderen van de school waar ik werk, en nu mocht ik het weer doen voor Gabby Young en haar band (waar Stephen ook deel van uitmaakt). Een onvergetelijke dag. De voorbereidingen, de voorpret van de kinderen en hun enthousiasme tijdens het optreden zelf, de vele vrienden, familie, kennissen en mede-liefhebbers. En het contact met de band zelf. Mooie mensen allemaal met wie ik wederom een schitterende dag heb mogen meemaken die ik niet snel meer zal vergeten. Het nieuwe werk van Gabby bevalt me enorm (een compleet andere richting) en die stem..... die stem......

3. Sigur Rós, Afas Live, Amsterdam (2 oktober)

Ook Sigur Rós is een band die ik al 17 jaar tot mijn grootste muziekhelden reken. Het was dan ook niet het eerste optreden dat ik van ze meemaakte. Zo goed als Paradiso zal het nooit meer worden. Hoeft ook niet. Oorverdovend wisten ze me die avond te bereiken met een muzikaal en visueel spektakel. Betoveren kunnen ze nog steeds.

4. Rufus Wainwright, Nieuwe Luxor, Rotterdam (16 januari)

Het jaar van de grote muziekhelden, want ook Rufus hoort daarbij. Een weergaloos optreden aan het begin van dit jaar met een strijkers-orkest. Inclusief de humor en charme van Rufus. Dit mag hij best vaker doen wat mij betreft. Of toch maar weer eens een lekker optreden in een zaal als Paradiso? Dit was zeker niet de laatste keer Rufus in concert voor mij.

5. Belle and Sebastian, TivoliVredenburg, Utrecht (1 september)

Belle and Sebastian is en blijft altijd leuk. Net zoals ik altijd wel naar een band als The Smiths kan luisteren, zo kan ik dat ook naar Stuart Murdoch en zijn band. Zou het hem in de vergelijkbare hoezen zitten die ze altijd leveren bij hun albums? Een heerlijk spontaan gezelschap die er deze avond enorm veel zin in had bleek wel. Een extra nummer tijdens de toegiften die de band ook niet zag aankomen, maar Stuart wilde dat wel: een mooie bewijs van de liefde tussen publiek en band in Utrecht.

6. Eivør, Rotown, Rotterdam (9 september)

Een heerlijk, spontaan optreden van een uiterst sympathieke artiest in Rotown. Een zaal die ik steeds minder bezoek lijkt het wel. Misschien toch te weinig van dit soort artiesten die me aanspreken wellicht?! In elk geval was dit zeer verrassend en ontsteeg het al mijn verwachtingen.

7. Thomas Dybdahl, Grüner Salon, Berlijn (24 april)

Een optreden dat bijna niet doorging vanwege sneeuwstormen in Noorwegen. Maar met de nodige vertraging konden we een meer dan geweldig optreden meemaken van Thomas Dybdahl, deze keer met band. Het leek alsof ze hun verlate optreden meer dan goed wilden maken want ze gingen er vol tegenaan. Fijn Duits publiek en een leuke zaal maakten het geheel helemaal af.

8. Melanie De Biasio, TivoliVredenburg, Utrecht (5 november)

Met een geweldig nieuw album op zak kon dit optreden al niet verkeerd gaan. Dan ook nog eens met een paar fijne MusicMeter users een optreden meemaken: het is me het feestje dan wel. Melanie zelf was bezwerend en wist de zaal muisstil te houden gedurende het hele optreden. Prachtig dekt de lading niet eens. Hemels misschien?!

9. London Grammar, Afas Live, Amsterdam (23 november)

De eerste keer dat ik de band zag speelden ze slechts 3 kwartier. Nu was het een dik uur. Nog steeds te weinig, maar genoeg om te imponeren. Maar ja als je zo’n stem hebt dan moet je wel kunnen scoren. Een prachtige lichtshow wist de sfeer extra te verhogen. Ik denk wel dat Hannah wat moeite met haar stem had af en toe, maar zelfs dan nog wist ze me te raken. Volgende keer anderhalf uur?

10. Spinvis, Oude Luxor, Rotterdam (7april)

Een optreden met heel veel nieuw werk van zijn laatste album, een album dat niemand toen al gehoord had. Het pakte goed uit, want de nummers spraken me gelijk enorm aan. Dat bleek later ook wel op plaat. Waar die gaat eindigen zullen jullie later in december wel zien als de albumlijstjes de deur uit kunnen. Spinvis is en blijft een authentieke artiest van eigen bodem. Je moet er van houden. Ik doe dat.

Een overzicht van de mooiste 30 optredens waar ik dit jaar ben geweest, max. 1 per artiest:

1. The National, AFAS Live, Amsterdam
2. Arcade Fire, Best Kept Secret, Hilvarenbeek
3. Jan Swerts, CC Ter Vesten, Beveren
4. LCD Soundsystem, Paradiso, Amsterdam
5. Lorde, 013, Tilburg
6. The xx, Lowlands, Biddinghuizen
7. Alvvays, Ekko, Utrecht
8. Jerry Williams, Sugarfactory, Amsterdam
9. Interpol, 013, Tilburg
10. Julien Baker, Ekko, Utrecht

11. Spinvis, Openluchttheater Rivierenhof, Antwerpen
12. Slowdive, Botanique, Brussel
13. Het Zesde Metaal, Openluchttheater Rivierenhof, Antwerpen
14. Belle and Sebastian, TivoliVredenburg
15. First Aid Kit, Lowlands, Biddinghuizen
16. Eefje de Visser, Doornroosje, Nijmegen
17. Perfume Genius, Tolhuistuin, Amsterdam
18. Phoenix, Trix, Antwerpen
19. Wolf Alice, Melkweg, Amsterdam
20. The Crookes, Privatclub, Berlijn

21. Maggie Rogers, Tolhuistuin, Amsterdam
22. Fazerdaze, Musik & Frieden, Berlijn
23. Trentemøller, Doornroosje, Nijmegen
24. Sylvan Esso, Melkweg, Amsterdam
25. Grizzly Bear, TivoliVredenburg, Utrecht
26. Angel Olsen, Les Nuits Botanique, Brussel
27. Oh Wonder, Doornroosje, Nijmegen
28. Julie Byrne, Le Guess Who?, Utrecht
29. Weval, 013, Tilburg
30. Hauschka & Alma Quartet, Concertzaal, Tilburg

1. Nick Cave, Ziggo
2. New Model Army, Melkweg
3. Arcade Fire, BKS
4. Radiohead, BKS
5. New Model Army, Trabendo, Parijs
6. Spinvis, Paard
7. Mala Vita, Paard
8. The National, Afas
9. Cloud Nothings, BKS
10. New Model Army, Maassilo
11. New Model Army, Metropool
12. Fischer Z, Paard
13. Amazons, BKS
14. Clan of Xymox, Maassilo

1. Midnight Oil 23-6 Paradiso
2. Peter Silberman 25-4 Zonnehuis
3. Finn Andrews 16-12 TivoliVredenburg Hertz
4. Blaudzun 9-12 Stadsschouwburg
5. Sigur Rós 2-10 AFAS Live
6. The Flaming Lips 28-1 TivoliVredenburg Ronda
7. Slowdive 6-10 Paradiso
8. Ed Harcourt 10-2 Paradiso
9. Claw Boys Claw 11-11 Le Mini Who? 2017
10. Buffalo Tom 8-6 Paradiso

1. Horse Lords (Prins 27 / Rewire)
2. Pierre Berthet & Rie Nakajima (Les Ateliers Claus)
3. Moor Mother (Prins 27 / Rewire)
4. Cloud Becomes Your Hand (WORM)
5. Battle Trance (Bimhuis)
6. Xiu Xiu (Underdog Praag)
7. IDLES (Metropolis Festival)
8. Regina Spektor (Tivoli Vredenburg)
9. Otava Yo (Handelsbeurs Gent)
10. Mark Ernestus' Ndagga Rhythm Force (Muziekgebouw aan 't IJ / World Minimal Music Festival)

1. Grave Pleasures (Little Devil, Tilburg)
2. Emma Ruth Rundle (Roadburn, Tilburg)
3. Narcosatanicos (Hall of Fame, Tilburg)
4. Gong (Roadburn, Tilburg)
5. Dodecahedron (013, Tilburg)
6. Fórn (Roadburn, Tilburg)
7. Wolves in the Throne Room (Roadburn, Tilburg)
8. Ufomammut (Doornroosje, Nijmegen)
9. Converge (013, Tilburg)
10. Russian Circles (013, Tilburg)

Gast
geplaatst: vandaag om 01:49 uur

geplaatst: vandaag om 01:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.