menu

Muziek / MusicMeter Live! / Sonic Acts XI

zoeken in:
avatar van herman
Van donderdag 23 tot en met zondag 26 februari 2006 vindt in Paradiso en De Balie de elfde editie plaats van het Sonic Acts festival.
Het festival omvat een driedaagse internationale conferentie, drie avonden en nachten met live optredens, een uitgebreid filmprogramma en een expositie. Daarnaast verschijnen er gelijktijdig met het festival een DVD uitgave en een boek rond het thema van het festival.

Autonome computerkunst kent de laatste jaren een comeback. Mede door de voortschrijdende ontwikkeling van de hard- en software, is toegepaste en autonome computerkunst de laatste vijftien jaar tot bloei gekomen in zowel de beeldende kunst en elektronische muziek, als in de film-, video- en gamewereld. Doordat hardware en software toegankelijker en gebruiksvriendelijker zijn geworden heeft een grote groep kunstenaars bezit genomen van dit domein en is er veel nieuw werk ontwikkeld. Daarnaast ontwerpen steeds meer kunstenaars zelf hun eigen hardware, of schrijven zelf software. Ook dit vormt een essentieel onderdeel van de hedendaagse computerkunst.

De driedaagse conferentie zal een veelzijdig en diepgravend overzicht bieden van de computerkunst. Internationale sprekers afkomstig uit de computerkunst, film, beeldende kunst, muziek, wetenschap, literatuur en de kunstgeschiedenis zullen vanuit hun eigen vakgebied ingaan op de historische ontwikkelingen, de huidige positionering, alsmede hun licht laten schijnen op de nabije toekomst van de computer kunst. Sprekers zijn ondermeer Jasia Reichardt (GB, schrijver en curator, schreef in 1968 geschiedenis met de tentoonstelling Cybernetic Serendipity), Lillian Schwartz (VS, pionier van computer-gegenereerde kunst en computerfilms), Curtis Roads (VS, componist en auteur van het invloedrijke Computer Music Tutorial) en Stephen Wilson (USA, professor conceptual design aan de SFSU en auteur van het invloedrijke Information Arts, Intersections of Art, Science, and Technology).

Het openingsconcert wordt verzorgd door Granular Synthesis uit Oostenrijk. Dit collectief staat bekend om haar monumentale en indringende audiovisuele performances en installaties. Het programma op vrijdag is samengesteld in samenwerking met Jace Clayton (a.k.a. DJ/rupture en oprichter van Negrophonic en Soot Records).

In het filmprogramma wordt aandacht besteed aan depure digitale filmkunst met een aantal historische overzichten, documentaires en hedendaagse computerfilms. Ook wordt er werk getoond uit het archief van Institut National Audiovisuel, Groupe de Recherches Musicales in Parijs. Veel van dit materiaal is nog nooit vertoond in Nederland: het gaat hier om een schat aan historisch materiaal op het gebied van abstracte film en musique concrête.

Van http://www.sonicacts.com/

--

Nog meer mensen die hier heen gaan? Ik ga de zaterdag, met name om AGF te zien. Als ik die avond zin heb het echt laat te maken, dan ga ik ook nog wel naar Ada en Reinhard Voigt (Kompakt).

Sietse
ik ga iig zaterdag, mogelijk ook donderdag, maar heb dan ook een feestje op de universiteit.

ElMeroMero
herman schreef:


Nog meer mensen die hier heen gaan? Ik ga de zaterdag, met name om AGF te zien. Als ik die avond zin heb het echt laat te maken, dan ga ik ook nog wel naar Ada en Reinhard Voigt (Kompakt).


Ik denk ook wel dat ik Frau Greie-Fuchs een keer haar ding wil zien doen. Zou hiervoor reserveren verstandig zijn ?

avatar van Goodfella
Ik ben er vrijdag.

VEX'D!

avatar van herman
Ben je nog geweest, ElMeroMero? Heb je niet gezien.

Was wel een erg geslaagde avond, wat mij betreft.

Het begon wel enigszins ongemakkelijk met Akuvido, een Oekraïens duo waarvan een een dag eerder was begraven. Het overgebleven lid had een DVD opgestuurd die bij wijze van eerbetoon gedraaid werd. Al met al deed het me niet zoveel, jammergenoeg.

Daarna kort iets meegekregen van SKIF & Bas van Koolwijk. Was mooi te zien hoe ze zelf er in opgingen, maar zelf kon ik pas echt genieten bij de Belgen Boris & Brecht Debackere. Muziek en beeld waren hier één en zo ontstond een bijzonder intense audiovisuele trip. Op het scherm waren een aantal bewegende objecten te zien tegen een zwarte achtergrond. Ik stelde me erbij voor dat het ondefinieerbare wezens op de oceaanbodem waren. Het werd hoe langer hoe meer onrustig en op een gegeven moment was het alsof we een trog in werden gesleurd, op volle snelheid richting het middelpunt van de aarde. Hoe heftiger het werd, hoe minder ik me kon bewegen. Echt heel intens. Na het hoogtepunt veranderde de hoofdkleur van rood naar wit en was het alsof we weer op weg waren naar de aardkorst (of wellicht gewoon uit elkaar gespat). Wauw.

Daarna kwam Nanko, een Nederlander. Hij maakte voor mijn gevoel een soort van ambient, maar wel met een onderkoelde technobeat. Opvallend was ook dat hij zichzelf begeleidde op gitaar en dat spel ook opnam en bewerkte. Nog opvallender waren de vervormde Bert en Ernie (!) samples die hij gebruikte.

TinyLittleElements viel me vervolgens wat tegen. Het was heel knap gedaan hoe de muziek reageerde op de visuals en andersom, maar ik kon er niet echt inkomen en na verloop van tijd werd het dan ook een beetje saai.

Daarna was het wachten op AGF. In de tussentijd werd hele vette grime ontdekt. Deed me een beetje denken aan Mia, maar dan nog een stuk gaver. Weet iemand (Sietse misschien?) wat het was? AGF en SUE.C waren vervolgens erg mooi. De combinatie van poëzie, elektronische muziek en filmische beelden greep me in eerste instantie niet zo, maar op een gegeven moment zat ik er heel erg goed in en liet ik het als een geheel over me heen komen, zonder echt te letten op de teksten an sich.

Daarna werd de muziek opeens een stuk toegankelijker. Waar de meeste mensen tot dan toe op de grond zaten, werd er op de sexy electro(nica) van de Franse Nancy Fortuna zowaar voorzichtig gedanst. Of stonden mensen op om zich te vergapen aan het weinig verhullende jurkje van de kleine (1m50, schat ik) Franse? De man die aan de knoppen draaide, deed me trouwens wel denken aan de acteur Romain Duris.

Daarna ging de beuk erin met de catchy technopop van Ada. We konden het niet helemaal uitzien, omdat we de nachttrein wilde halen, maar ik was blij nog even fijn te kunnen dansen en helemaal gelukkig toen op de valreep nog 'The Red Shoes' voorbij kwam.

Uiteindelijk was het een erg geslaagde avond, al had het geen kwaad gekund wat meer zitplekken in te ruimen en was het behoorlijk koud. Ik moet vaker dit soort dingen bezoeken, maar dan misschien in wat intiemere zaaltjes.

Sietse
ben je verder nog in de bovenzaal geweest. Alles dat echt interessant was op AGF na, was boven. Ik beneden dan ook meerdere malen weg gelopen omdat het nagenoeg kut was, dan wel totaal inspiratie loos.

Toppers van de zaterdag waren mijn inziens Anne Laplatine, Office(R)6, Fe-Mail en AGF.
Grootste verschrikking was Nancy Fortune...wat een ontzettend slechte electro pop was dat. Tegenvaller was voor mij TBA, waardoor ik heb besloten om maar naar huis te gaan. Geen zin in techno...

avatar van herman
Dan heb je een heel andere avond gehad dan ik.

Ben verder niet meer in de bovenzaal geweest. Nancy Fortune was grappig, maar wel erg nietszeggend verder.

Heb je Boris & Brecht Debackere nog mee gekregen? Dat vond ik misschien wel het beste.

Sietse
volgens mij ben ik daar heel even weesten kijken en weer weggelopen vanwege niet interessant/boeiend ofzo...


en dat jurkje van Nancy Fortune was LELIJK!!!

avatar van herman


Ik vond haar sowieso niet echt aantrekkelijk. Vind het echt afstotend als vrouwen zo mager zijn.

Sietse
inderdaad...

ElMeroMero
herman schreef:
Ben je nog geweest, ElMeroMero? Heb je niet gezien.

Was wel een erg geslaagde avond, wat mij betreft.


Nee, ik ben niet naar Paradiso gekomen omdat ik die avond over geen enkel spatje energie meer beschikte.

Jammer van AGF maar die duikt in de nabije toekomst vast nog wel eens op hier ten lande.

avatar van Masimo
Geen overzichtstopic gevonden, dus daarom hier. Voor de nieuwe editie (21-24/02) zijn de volgende namen aangekondigd:

Ramon Amaro, Thomas Ankersmit, Ephraim Asili, Rosi Braidotti, Filipa César, Jodi Dean, Flavia Dzodan, Hugo Esquinca, Christina Kubisch, Okkyung Lee, Yantan Ministry, Jin Mustafa, DJ Nervoso, BJ Nilsen, Áine O’Dwyer, Lee Patterson, Nina Pixel, Elizabeth Povinelli, Irit Rogoff, Divoli S’vere, M.C. Schmidt, Gregory Sholette, Petit Singe, Slikback, Streifenjunko, SUUTOO, Verdensteatret, Vilde&Inga, Jennifer Walshe and Ji Youn Kang.

Bij de namen die ik ken zitten in ieder geval een paar van mijn favorieten van dit jaar (Slikback en Streifenjunko) en interessante andere namen (Ankersmit, Okkyung Lee, BJ Nilsen). De rest ken ik niet, maar afgaande op die eerdere namen ga ik die zeker uitzoeken.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:25 uur

geplaatst: vandaag om 13:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.