Gisteren de Lips gezien in Paradiso, ik zal proberen er een kleine impressie van te geven voor de mensen die er niet waren. En de mensen die er ook waren, moeten hier maar hun idee van de avond plaatsen.
Om maar met de enige 2 negatieve kanttekeningen van het concert te beginnen:
1. Mijn 3 favoriete nummers van het nieuwe album: Mr. Ambulance Driver, Pompeii am Gotterdammerung en Goin' On werden niet gespeeld.
(Race for the Prize en The Gash speelden ze trouwens ook niet)
Wel jammer als je je bedenkt dat bijna iedereen die ik er over spreek dit ook de sterkte nummers van de plaat vindt. Vooral Pompeii had me live heel vet geleken.
2. Ze besloten het concert met een afgezaagde anti-Bush-preek en coverden toen een Black Sabbath nummer. Paste totáál niet bij de sfeer en energie van de avond. Waar was dat nou voor nodig? Jammerlijk einde van zo'n magische avond.
Dan de rest: pure magie. Wat een band! Ik zag ze nu voor de derde keer live (ooit ''per ongeluk'' ontdekt op Lowlands in 2000 denk ik en 3 jaar geleden in de Melkweg) en elke keer was weer een unieke ervaring.
Instant geluk! Trippen zonder drugs!
Er dansten aliens en kerstvrouwen op het podium (mensen die uit het publiek gepikt waren), er waren wel honderd ballonnen, een heleboel confetti en serpentines, rookmachines, stroboscopen, een i-pod op een gitaar geplakt, een door een fan in elkaar geknutseld speelgoedinstrument met dierengeluiden, een bassist met skelettenpak, een nonnen-handpop, teveel om op te noemen.... Iedereen die er bij was werd kind!
Het was een kerkdienst van optimisme, over the top en vol absurde humor, maar ergens toch ook wel heel erg serieus en gemeend.
Persoonlijke hoogtepunten: In The Morning Of The Magicians, The W.A.N.D. en The Spark That Bled. Maar natuurlijk gingen She Don't Use Jelly, Waitin'for a Superman en Do You Realize?? er ook weer in als koek. The YeahYeahYeah Song was een meezingmoment en Free Radicals rockte als een overspannen tiet. Yoshimi pt.1 en 2. waren (beide op een geheel eigen manier) ook overweldigend. Misschien ben ik nog wel iets heel belangrijks vergeten. Ach, afgezien van het totaal onnodige misplaatst ontnuchterende semipolitieke slotakkoord dat ik reeds betreurd heb zat er gewoon geen enkel zwak moment tussen!
Voorprogramma was overigens ook prachtig. Medlake heette het volgens mij, dromerige melodieuze indiepop met prachtige videobeelden. Goede ontdekking, heb ik niet vaak. Voorprogramma's vallen voor mij altijd tegen, maar dit was perfect (het bracht precies de juiste sfeer voor wat nog komen ging)!! Ga ik zeker meer van horen.
Het was inderdaad een ge-wel-dig avondje gisteren. Heerlijk over the top op alle mogelijke manieren. Al zou je de muziek van Flaming Lips niet leuk vinden, dan nog zou je je prima hebben vermaakt.
En Kaasgaaf, volgens mij hebben ze Race for the Prize wel gespeeld (ergens aan het begin).
Ja, het vreemde is dat ik dat niet meer zeker weet, ook al hou ik zoveel van dat nummer dat het nooit ongemerkt aan me voorbij kan zijn gegaan zou je zeggen. Maar ze speelden ergens aan het begin zeker iets van The Soft Bulletin wat ik niet direct kon plaatsen, waarschijnlijk was het dan inderdaad wel gewoon Race for the Prize maar klonk het ietsje anders en wat ik teveel betoverd.