Muziek / MusicMeter Live! / Akoestiek concertgebouwen
zoeken in:
0
geplaatst: 24 augustus 2006, 16:34 uur
Het is bekend dat de Arena geen geweldige akoestiek heeft. Voor mij heeft Paradiso, tot nu toe, de beste akoestiek. Paradiso is daarom één van mijn favoriete gebouwen/zalen om een concert bij te wonen (ook omdat het klein is en er daardoor veel intieme concerten worden gegeven).
Wat is jouw favoriete concertgebouw/zaal en waar is de akoestiek nog meer slecht of erg goed?
Ik heb ook gehoord dat de akoestiek in de Brabanthallen ook erg slecht is. Wie heeft daar weleens een concert bezocht? Hoe zit dat daar?
Wat is jouw favoriete concertgebouw/zaal en waar is de akoestiek nog meer slecht of erg goed?
Ik heb ook gehoord dat de akoestiek in de Brabanthallen ook erg slecht is. Wie heeft daar weleens een concert bezocht? Hoe zit dat daar?
0
Omayyad
geplaatst: 24 augustus 2006, 16:36 uur
Beperken we ons tot alleen Nederland of mogen we ook onze mening geven over zalen in het buitenland?
0
geplaatst: 24 augustus 2006, 16:38 uur
Uiteraard alle zalen. Er zijn hier bijvoorbeeld ook veel Belgen op de site te vinden.
0
geplaatst: 24 augustus 2006, 16:47 uur
Ik ben zelf wel te spreken over 013, al ben ik er de laatste jaren niet geweest.
Het geluid in het Leidse LVC vind ik daarentegen vaak vrij beroerd.
Wat de andere zalen betreft heb ik wisselende ervaringen.
Het geluid in het Leidse LVC vind ik daarentegen vaak vrij beroerd.
Wat de andere zalen betreft heb ik wisselende ervaringen.
0
JonnieBrasco
geplaatst: 24 augustus 2006, 16:54 uur
Inderdaad erg wisselend. Je moet in elke zaal haast wel 10 optredens gezien hebben om er een beetje objectief over te kunnen oordelen, denk ik. Bij Paradiso heb ik wisselende ervaringen, volgens mij is het daar al erg afhankelijk van waar je zit/staat. (Boven aan de balustrade is al verre van optimaal vind ik). Alleen met de Heineken Music Hall heb ik tot nu toe enkel positieve ervaringen. En in de kelderbar van Vera is de akoestiek natuurlijk ook altijd super. 

0
geplaatst: 24 augustus 2006, 16:57 uur
JonnieBrasco schreef:
Inderdaad erg wisselend. Je moet in elke zaal haast wel 10 optredens gezien hebben om er een beetje objectief over te kunnen oordelen, denk ik. Bij Paradiso heb ik wisselende ervaringen, volgens mij is het daar al erg afhankelijk van waar je zit/staat. (Boven aan de balustrade is al verre van optimaal vind ik). Alleen met de Heineken Music Hall heb ik tot nu toe enkel positieve ervaringen. En in de kelderbar van Vera is de akoestiek natuurlijk ook altijd super.

Ik heb nog nooit bovenaan de balustrade gezeten. Tot nu toe alleen maar goede ervaringen gehad in Paradiso.
0
hpvmars
geplaatst: 24 augustus 2006, 16:58 uur
De grote zaal in het Muziekgebouw aan het IJ heeft regelbare akoestiek. Heb daar o.a. een concert in de serie 1000 Volts meegemaakt. Dat krijg je niet in de meeste 'pop'podia (helaas).
Overigens heb je weinig aan een goede akoestiek als de muzikanten slecht zijn
Overigens heb je weinig aan een goede akoestiek als de muzikanten slecht zijn

0
geplaatst: 25 augustus 2006, 10:50 uur
Het is inderdaad sterk afhankelijk van de bands die er spelen. Maar mijn 3 favoriete gebouwen zijn:
1) Zentih - Lille: (Intiem amfitheater, waanzinnig geluid en altijd bovenop de band. Is echt de moeite waard om er een paar uurtjes extra voor te rijden. In December ga ik er Muse (weer) zien.
2) HMH - Amsterdam: Jammer dat het zo steriel aan doet en dat je alleen maar met munten kan betalen maar eerlijk is eerlijk, ik heb nog nooit slecht geluid mogen ervaren.
3) Vredenburg - Utrecht: Gewoon, omdat het Vredenburg is. Mooie optredens meegemaakt en een beetje hetzelfde verhaal als bij Zenith.
Daarna komen in willekeurige volgorde;de Paradiso / Melkweg / Nighttown en zo kan ik er nog wel een aantal opnoemen
1) Zentih - Lille: (Intiem amfitheater, waanzinnig geluid en altijd bovenop de band. Is echt de moeite waard om er een paar uurtjes extra voor te rijden. In December ga ik er Muse (weer) zien.
2) HMH - Amsterdam: Jammer dat het zo steriel aan doet en dat je alleen maar met munten kan betalen maar eerlijk is eerlijk, ik heb nog nooit slecht geluid mogen ervaren.
3) Vredenburg - Utrecht: Gewoon, omdat het Vredenburg is. Mooie optredens meegemaakt en een beetje hetzelfde verhaal als bij Zenith.
Daarna komen in willekeurige volgorde;de Paradiso / Melkweg / Nighttown en zo kan ik er nog wel een aantal opnoemen
0
geplaatst: 25 augustus 2006, 10:57 uur
Nicolage Rico schreef:
Brabanthallen zijn inderdaad verschrikkelijk. Paar keer Prince gezien. Degenen die naar Muse gaan kunnen verzekerd zijn van een forse teleurstelling. Echt een veeschuur waar je bands als Iron Maiden en AC/DC misschien nog wel in kwijt kunt, maar voor de rest......Droefenis en de slechtste zaal waar ik ooit geweest ben (en ik ben ook in de Arena geweest)Ik heb ook gehoord dat de akoestiek in de Brabanthallen ook erg slecht is. Wie heeft daar weleens een concert bezocht? Hoe zit dat daar?
0
geplaatst: 25 augustus 2006, 11:01 uur
VanDeGriend schreef:
(quote)
Brabanthallen zijn inderdaad verschrikkelijk. Paar keer Prince gezien. Degenen die naar Muse gaan kunnen verzekerd zijn van een forse teleurstelling. Echt een veeschuur waar je bands als Iron Maiden en AC/DC misschien nog wel in kwijt kunt, maar voor de rest......Droefenis en de slechtste zaal waar ik ooit geweest ben (en ik ben ook in de Arena geweest)Ik waag het er toch op.. Of ze moeten nog een concert inlassen in een ander concertgebouw. Wie weet is het geluid dit x wel acceptabel...

Wel balen dat ze precies daar een optreden geven.
0
geplaatst: 25 augustus 2006, 11:18 uur
Nicolage Rico schreef:
Heb je Antwerpen al geprobeerd? Dat is tenminste IETS beter. En Ridderkerk -> Antwerpen is ook de afstand niet.
0
geplaatst: 25 augustus 2006, 11:20 uur
Sonic Nurse schreef:
Heb je Antwerpen al geprobeerd? Dat is tenminste IETS beter. En Ridderkerk -> Antwerpen is ook de afstand niet.
(quote)
Wanneer begint de kaartverkoop voor het Sportpaleis dan? Ook morgen? Het is idd 45 minuutjes rijden..
0
geplaatst: 25 augustus 2006, 11:23 uur
Nicolage Rico schreef:
Wanneer begint de kaartverkoop voor het Sportpaleis dan? Ook morgen? Het is idd 45 minuutjes rijden..
(quote)
Nu! en volgens mij zijn ze nog verkrijgbaar.
Succes m8
0
geplaatst: 25 augustus 2006, 11:41 uur
Thnx! Ik heb 4 kaarten besteld. Als het geluid daar beter is, dan ga ik veel liever daarheen! Is de akoestiek daar ook niet zo fraai dan, omdat je zegt IETS beter?
0
geplaatst: 25 augustus 2006, 11:47 uur
Niet zo letterlijk nemen joh 
Nee, is wel beter! Ik heb niet zo veel ervaring in het sportpaleis maar de optredens die ik gezien heb waren allemaal wel oke. Je kan het een beetje vergelijken met Ahoy, en voor Ahoy geldt ook: het kan vriezen / het kan dooien. Maar de Brabanthallen is echt dramatisch. Net als de RAI of de Jaarbeurs in Utrecht, kan gewoon niet slechter.
Dusss... gefeliciteerd met je Antwerpen kaarten!

Nee, is wel beter! Ik heb niet zo veel ervaring in het sportpaleis maar de optredens die ik gezien heb waren allemaal wel oke. Je kan het een beetje vergelijken met Ahoy, en voor Ahoy geldt ook: het kan vriezen / het kan dooien. Maar de Brabanthallen is echt dramatisch. Net als de RAI of de Jaarbeurs in Utrecht, kan gewoon niet slechter.
Dusss... gefeliciteerd met je Antwerpen kaarten!
0
geplaatst: 25 augustus 2006, 12:03 uur
Idd Rico...een zeer wijze beslissing om naar Antwerpen te gaan
Dat Muse wil optreden in de Brabanthallen vind ik echt een belediging voor de fans. Kennelijk moeten er zoveel mogelijk mensen in een goedkoop halletje gepropt worden om de inkomsten met zo weinig mogelijk inspanning zo hoog mogelijk te krijgen. Bah. Tijd voor een nieuw management beste Muse....
Dat Muse wil optreden in de Brabanthallen vind ik echt een belediging voor de fans. Kennelijk moeten er zoveel mogelijk mensen in een goedkoop halletje gepropt worden om de inkomsten met zo weinig mogelijk inspanning zo hoog mogelijk te krijgen. Bah. Tijd voor een nieuw management beste Muse....
0
geplaatst: 25 augustus 2006, 12:06 uur
Bedankt voor de tips, jongens. 
Ik ben in geen van deze hallen geweest, dus ik had het op voorhand niet kunnen zeggen. Nu hoef ik morgen ook niet vroeg mijn bed uit om kaarten te reserveren voor de Brabanthallen.

Ik ben in geen van deze hallen geweest, dus ik had het op voorhand niet kunnen zeggen. Nu hoef ik morgen ook niet vroeg mijn bed uit om kaarten te reserveren voor de Brabanthallen.

0
geplaatst: 25 augustus 2006, 18:21 uur
* AB is gewoon het beste in België.
* Botanique is ook zwaar OK, heel tof voor kleine optredens van groepen op de rand van doorbreken.
* Sportpaleis suckt qua klank, maar is nog wel redelijk goed voorzien op grote massa's.
* Maar voor grote concerten is Vorst Nationaal toch meestal stukken beter. Ben benieuwd wat de nieuwe zaal gaat geven als die gebouwd is.
* In Nederland wisten vooral de HMH voor grote en de 013 voor kleine concerten mij zeer te bekoren.
* Botanique is ook zwaar OK, heel tof voor kleine optredens van groepen op de rand van doorbreken.
* Sportpaleis suckt qua klank, maar is nog wel redelijk goed voorzien op grote massa's.
* Maar voor grote concerten is Vorst Nationaal toch meestal stukken beter. Ben benieuwd wat de nieuwe zaal gaat geven als die gebouwd is.
* In Nederland wisten vooral de HMH voor grote en de 013 voor kleine concerten mij zeer te bekoren.
0
geplaatst: 27 augustus 2006, 20:15 uur
Laten we het haagse "paard " niet vergeten.Tegenwoordig gewoon klasse.
Programering kan beter, maar prettige concertzaal.
Programering kan beter, maar prettige concertzaal.
0
geplaatst: 28 augustus 2006, 13:58 uur
De grote zaal van 013 is inderdaad goed. De kleine zaal daarentegen een stuk minder. Dan is Plato in Helmond voor de "kleinere" optredens stukken beter.
* denotes required fields.