MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Opblaaspop, Sas Van Gent, za 02.09.06

zoeken in:
Gisteren, Sas Van Gent - Opblaaspop. Een festivalletje, met vooral "Metal" - enkele uitzonderingen niet te na gesproken - , in al haar verschijningsvormen op het programma...

We gingen vooral voor headliner DOUBLE DIAMOND, uit sympathie ook voor K4b en uit nieuwsgierigheid voor Lesbian Bed Death....

Gearriveerd rond 16.50 in het gezellige café/zaaltje Jeffreys, botsten we eerst op Double Diamond's Erwin die zich afvroeg waar de andere bandleden bleven. Nu: hij had nog tijd, want zij moesten pas aantreden om ietjes voor middernacht, en toen al zag het er naar uit dat een en ander ging uitlopen. Goed. Naar binnen. Een groep met een naam als "Lesbian Bed Death". Ja, dat wilden we toch wel eens zien.

LESBIAN BED DEATH (UK)
op de flyer werd LESBIAN BED DEATH omschreven als 'gothic sleaze punk, Misfits meets The Cult meets The Cramps meets Sisters of Mercy'. tja... Komt natuurlijk indrukwekkend over zulke beschrijving... In praktijk kon ik toch me genoemde links héél erg moeilijk voorstellen. Gothic? Omdat het nog piepjonge zangeresje netkousen aanhad? Omdat de toestenist een SM-masker ophad, omdat de would-be Wayne Hussey lookalike bassist helemaal in het leer gehuld handboeien incluis? Hm. Dit was gewoon leuke punkrock, meer echt niet. En berg die referenties naar The Cramps ook maar snel in de kast.
Was het dan slecht? Niet echt, maar ook niet echt goed. Zangeres Luci4 deed het echt erg goed en met een heel erg groot enthousiasme: klein maar dapper.. maar... ze zou zich een volgende keer best laten omringen door muzikanten ipv. posers. Meneer de bassist die zichzelf blijkbaar heel wat achtte zou zich misshien beter eens concentreren op zijn 'spel', of.. leren bassen...

Ik had al enkele nummers vooraf gehoord, en de band heeft best wel goede songs, ik kon zelfs "Goth Girls Are Easy" (u vindt de titel erg, luister dan maar eens naar de lyrics!). En wie weet koop ik die in your face punkrock CD nog wel eens...

KUMBUNZZBOOTIEBITCHBUNCH (B)
Mijn kameraden zijn goed bekend met Tijl, één van de grunters van K4B (zoals ze hun groepsnaam afkorten). Ze beloofden mij dat alhoewel het muzikaal dan wellicht mijn ding niet zou zijn, ik het toch er amusant zou vinden. Ja, ze hadden gelijk. Een carnaveleske deuntje, inclusief lachband begeleide de opkomst van K4B... allen gehuld in de meest afzichtelijke en daarom net ook supergrappige outfits... Het zou een héél erg visueel optreden worden. Tijl in jurk met knalgele pruik, zijn collega grunter al even gejurkt en met allerlei vreemde hoofddeksels op, de drummer in schotse kilt en ook ondefinieerbaar hoofdeksel, enfin... ze zagen er allemaal beeldig uit
Muzikaal was het inderdaad mijn ding niet; heel erg stevige GRINDCORE, al noemen zij het 'philosofuckcore', waar vocaal echt enkel screams en grunts centraal stonden, anders dan bij emocore of screamo waar het vaak toch nog erg melodieus kan zijn, was het hier veel compromislozer en strakker...

De beide K4B vocalisten gebruikten zowat de hele zaal, en betrokken waar ook maar mogelijk het publiek.. er werd met letterkoekjes gesmeten met de opdracht/vraag "den eerste die met die letterkoekjes het woord KUMBUNZZBOOTIEBITCHBUNCH" op het podium kan komen vormen die krijgt van ons....". De band had erook aan gedacht dat we op OPBLAASPOP waren en had allerlei plastieke opgeblazen dieren bij waarmee veelvuldig door de zaal werd gesmeten,. O ja. Ze hadden zich aan de locatie aangepast: "nu we hier toch in 'Olland zen hemme we nen bol kaas mee. Die dat den bol kaas t langst kan houden krijgt van ons nen t-shirt. Vangen!". En daar ging de bol kaas. Nog nooit zoveel mensen zien vechten om een bol kaas.

Denk al die absurde, grotestke, soms ook platte humor van het optreden weg en ik zou wellicht niet de hele show volgehouden hebben. Muzikaal is het allerminst mijn ding, maar gelachen. Gelachen!!!

"Dat is ook de bedoeling" zei Tijl me achteraf, en zijn collega: "er is te weinig humor in Metal".

NEM-Q (NL)
NEM-Q: het zou "prog" zijn, maar zo klonk het toch niet echt, nog een stukje gehoord op de achtergrond, maar het was hoogtijd om de innerlijke mens te gaan verzorgen dus, op zoek naar die goei Frituur waar Werner van Double Diamond het over had gehad... Gevonden, en goed bevonden. Toen we terug aan Jeffrey's kwamen stond er niet echt veel meer op het programma dat wij persé wilden zien, ja natuurlijk Double Diamond wél...
We zouden nog een hele tijd gezellig buiten staan kletsen over Metal, over concerten, over metalgeschiedenis, met de mannen van Double Diamond...

Leslie en ik dan even binnen geweest tijdens MOKER (B). Death Metal, maar niet echt aan mij besteed, en we vervoegden onze kameraden buiten opnieuw... trouwens van buiten kon je de teringherrie van MOKER ook wel horen...

BURIAL (NL) bracht een meer Old School vorm van Death Metal, Daarom wellicht dat bij hun soundcheck een bekende riff van de band DEATH weerklonk... Hetgene ik daar van hoorde beveiel me veel beter dan wat MOKER bracht.... maar ook dit optreden niet actief meegemaakt...

Ondertussen was het programma al aardig uitgelopen en gevreesd werd at DOUBLE DIAMOND pas zou kunnen aantreden vér nà middernacht...; maar BURIAL zou zijn set inkorten om verder vertragingen te vermijden. Dan moest RAZORWIRE nog aantreden.

RAZORWIRE (UK)
Beloofd werd ons: 'brutal catchy crossover metal' à la Rage Against The Machine, Anthrax, Pantera,Faith No More... ... en ook 'groovy'

Het was inderdaad Crossover Metal, het was heel erg groovy, en zeker niet slecht.. Maar zich meten met de genoemde voorbeelden kunnen ze m.i. toch allerminst hoor.

Ondertussen was het al bijna middernacht en kon dan DOUBLE DIAMOND eindelijk aantreden. Helaas mochten zij, headliner of niet, ook maar een schamel uurtje spelen...

DOUBLE DIAMOND (B)
Ietsje over middernacht begon DOUBLE DIAMOND (B) er dan aan. The moment we had been waiting for!. Mijn kameraden hadden me al twee keer eerder meeproberen te krijgen naar een DOUBLE DIAMOND optreden, helaas kwam er voor mij telkens iets tussen, maar.. derde keer goede keer. Eindelijk kon ik ook eens genieten van de 'heavy metal pur sang' van dit Vlaams antwoord op Judas Priese, Iron Maiden, Manowar,...

Jongens. Wat zijn deze heren goed! Ze speelden een heel erg strakke set die barstte van de dynamiek en muzikaliteit. Er werd veel gebracht uit hun album "[url=http://www.musicmeter.nl/album/44625]Stand Up And Fight[/img]" (2004) met nummers zoals "Warriors of Steel"; het ongeloofelijk knappe en sterke "Dreams", "Ride The Wind" en ik denk ook "Murder At Midnight" gehoord te hebben. Uit hun eerste album brachten ze "Annubis", een favoriet van de zanger, zo vertelde ie het publiek...
En we kregen ook een nieuw nummer te horen, van een nog te verschijnen nieuw album: "Paradise or Hell" en dat klonk bijzonder goed...

En als bissen kregen we briljante versies van JUDAS PRIEST's "Breaking The Law", door menig kelen meegebruld én "Battle Hymns" van MANOWAR....

DOUBLE DIAMOND: wat een belevenis zeg, wat een goede muzikanten. Jammer dat ze maar zo kort mocht spelen, want naar verluidt is er anders wel meer ruimte om te genieten van enkele knappe gitaarsoli. Die bleven nu helaas wat beperkt...
En de zanger heeft verdomme een goede stem! Hij komt dicht in de buurt van Iron Maiden's Bruce Dickinson. Als die dus ooit nog eens denkt weg te moeten gaan, kan misschien eens een telefoontje naar Aantwaaarpe gedaan worden....

We hadden er lang moeten op wachten, maar het het verdorie meer dan waard; DOUBLE DIAMOND was ontegensprekelijk DE groep die het mooie weer maakte op "Opblaaspop".

Bij een volgende DD-optreden hoop ik er dan ook vast en zeker bij te zijn!

Gast
geplaatst: vandaag om 09:26 uur

geplaatst: vandaag om 09:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.