Uw diennaar genoot met volle teugen. In de eerste plaats van de muziek... maar toch ook een beetje van het feit dat hij net toevallig 'voor' zijn favoriete Värttinä-meisje Susan Aho zat...

Maar goed, terug naar de muziek....
Wat een optreden zeg! Ik had de jongedames al aan het werk mogen zien samen met Henk Hofstede (Nits) & Simon Ho en zijn band in Basel (Zwitserland), maar nu was eindelijk mijn kans gekomen om ze als "Värttinä" te mogen bewonderen: met 'full band dus'. Wow! Ik wàs al verkocht... maar nu zeker....
Wat een mooie liedjes - ook al begreep ik er dan geen woord van. Gelukkig gaven de dames er af en toe - gelukkig in het Engels wat uiteg bij...
Mooie liedjes. Dan weer dansbaar. Pure folk. Soms Jazzy. En vaak: kippenvelmomenten. Jongens toch.... alleen al die prachtstemmen...
Na het optreden haaste ik me naar het podium om de setlijst daaraf te halen - ondertussen mooi versierd met de handtekeningen van de lieftallige dames - want om het "gewoon op te schrijven" faalt mijn Fins toch een beetje...
1. ITKIN
2. TAUTI
3. YÖTULET
4. LUMOTAR
5. PAJATUS
6. KYLÄ VUOTTI
7. MATALEENA
8. ÄIJÖ
9. INSTIS - rumpusoolo - INSTIS
10. MIERO
11. MIERONTIE
13. MUSTAT KENGÄT
14. SYNTI
15. MAARIA
16. VIHMA
17. LINNENUNMIELI
18. LAULUTYTTÖ
19. RIENA
-
20. SANO LEYVMYYNNISTÄ
21. SEELINNIKOI
Ondertussen heb ik geleerd dat het 'Rumpusoolo' het Fins is voor drumsolo. Een drumsolo, die blijkbaar ook in het folkgenre zijn intrede kent, en ook dan is het "kijk, mama, zonder handen"-principe dat ik zo verafschuw. Kort: de drummer bewees het goed te kunnen: maar een drumsolo - sorry "Rumpusoolo" van bijna 5 minuten hoeft nu wel niet echt... Nee dan liever nog een nummer met die prachtige dames, heu.. die prachtige stemmen
Een optreden vol hoogtepunten en kippenvelmomenten !!!! . Het voor mijn part nog uren mogen doorgaan. De meisjes kregen jammer genoeg de zaal niet aan het dansen (misschien volgende keer?), enthousiast was diezelfde zaal, die op het einde toch een beetje Fins kon meezingen, wél....
In Vlaanderen zijn we al héél erg blij met Laïs (waarover overigens géén slecht woord), maar éérlijk is éérlijk, Värttinä spelen toch in een divisie hoger hoor....
Na afloop nog even gekeuveld met de dames, ja zo ben ik wel... Hen de groeten gedaan Henk Hofstede (had ie me gevraagd na het Nits-optreden in Lier) en geïnformeerd of ze dra wéér in ons land zouden touren: "we tour often here..". Ons geen zorgen maken dus!
"t Was ook leuk om bij dit optreden mede-blogger Florisla en zijn liefttallige wederhelft te ontmoeten, alsook Garda en ook een goede vriendin die ik op zulks optreden eigenlijk wel stiekem verwachtte.
Het was weerom een heel mooie avond, met vooral heel mooie muziek.. die smaakte naar méér...
Het is fijn dat het CC ook "Folk" wil programmeren in haar aanbod, maar het mag gerust een beetje méér zijn hoor !!!
ps.
Verslag ook op: mechelen.blogt.be
En later:
www.markec.be