Vanavond trok ik naar de Elizabethzaal in A'pen om de felbejubelde Pink Floyd Tribute Band "OFF THE WALL" te gaan aanschouwen... Over enkele maanden ga ik naar Meneer Pink Floyd himself, aka ROGER WATERS kijken, maar als "opwarmertje" kon dit tellen....
Om met de deur in huis te vallen: was het goed: JA
Was het knap: JA
Heb ik er wat aan gehad: Zeer zeker!!
Goede muzikanten: Absoluut...
En... een droomsetlist!
Maar.... Mason, Gilmour en Wright (de "huidige" Pink Floyd) noch Roger Waters hebben iets te vrezen... hoe goed OFF THE WALL het er ook vanaf bracht...
Met de setlijst was ik dus méér dan tevreden: zowat héél "Wish You Were Here", een flinke hap uit "The Dark Side of The Moon" en het prachtige "Sheep" uit mijn lievelings PF-album "Animals"....
Goede muzikanten, met als extra uitschieter de gitariste/ zangeres die uitblonk met haar vocalen in "THE GREAT GIG IN THE SKY". OK, ze is dan wel géén Clare Torry, maar jongens jongens!!! WAT EEN STEM !!!!
Hoogtepunten - niet alleen omdat het an sich al goede nummers zijn, maar ook: goed gebracht - waren voor mij opener "SHINE ON YOUR CRAZY DIAMOND", "SHEEP", "THE GREAT GIG IN THE SKY" dus, "TIME" en "WISH YOU WERE HERE"....
De visuals waren erg knap - niet zo groots als bij Pink Floyd of Roger Waters, maar wel erg goed en doeltreffend... Visuals die perfect bij de songthema's aansloten - of konden aansluiten... Soms beelden van Pink Floyd zelf, soms, "eigen" visuals, soms verwijzingen naarde politiek, waarbij dat heel sterk gedaan was bij "US AND THEM": de goede en de slechten, maar ook bij "BRAIN DAMAGE" waar Bush, Blair & Co grondig op de korrel werden genomen....
Wat miste ik nu bij OFF THE WALL ?
Wel:
- de zoetgevooisde stem van David Gilmour.... ook al had de zanger een stem die er een beetje naartoe ging, het gevoel dat ik bij Gilmour ervaar miste ik...
- de sublieme, kristalheldere gitaarpartijen van Gilmour: de gitarist bij OFF THE WALL leek zich alsmaar halstarrig "in te houden", maar misschien kon ie niet beter.. Bij YOUNG LUST had ik graag een wat 'vuilere', 'ruigere' gitaar gehad, bij 'Money' had ik graag een betere, meer heldere solo gehoord.....
- het korrelige stemgeluid en het cynisme van Waters....
De zang was zeker niet slecht, maar mocht af en toe (bij bvb. "Young Lust", "Have A Cigar", "Another Brick In The Wall" wat minder "dof" en wat "gemener" klinken.... minder braaf..
En de gitaar had ik ook liever wat helderder gehad.....
Maar goed: OTW heeft natuurlijk ook niet de pretentie hun grote voorbeelden te evnaren, en ze brachten wél vol enthousiasme een prima Pink Floyd Set naar Antwerpen....
Lost van het feit dat ik pauzes van bijna een halfuur op een rockoptreden haat, was het een gelsaagde avond, mooi gevuld met prima muziek van toch wel één van de allergrootste muziekgroepen !!!
En met een prima songkeuze !!!
OFF THE WALL (Pink Floyd Tribute) SETLIST:
1. SHINE ON YOUR CRAZY DIAMOND (PTS 1 - 7)
2. ARNOLD LAYNE
3. BIKE
4. WELCOME TO THE MACHINE
5. HAVE A CIGAR
6. LEARNING TO FLY
7. COMING BACK TO LIFE
8. YOUNG LUST
9. SHEEP
==
10. RUN LIKE HELL
11. TIME / BREATHE (REPRISE)
12. US AND THEM
13. THE GREAT GIG IN THE SKY
14. MONEY
15. BRAIN DAMAGE
16. ECLIPSE
17. ANOTHER BRICK IN THE WALL - PT. 2
==
BIS
==
18. WISH YOU WERE HERE
19. COMFORTABLY NUMB
En in april... "the real thing".... ROGER WATERS in de - hopelijk dan voltooide - Lotto Arena, ook in A'pen !