Heeft iemand hier dit concert gezien? Het was magisch!
Ik ben al een tijd groot fan van de beste man, en had hem dan ook twee keer eerder gezien (1x op lowlands en 1x in de melkweg). Beide keren trad hij met een grote band op, inclusief viool en trompet. Terecht, want behalve geniaal songschrijver is hij ook een geniaal arrangeur.
Hoe verbaast was ik dan ook dat hij in Paradiso in zijn eentje op het podium verscheen. Ik was bang dat het teveel een typisch singer songwriter-optreden zou worden, met het risico op saaiheid.
Maar gelukkig trok hij het helemaal in z'n eetje en wist hij echt iets heel moois en bijzonders neer te zetten. Bij sommige nummers begeleide hij zichzelf op piano, akoestische of electrische gitaar, bij andere wist hij een heel groot geluid neer te zetten door op een heleboel instrumenten te spelen, die op te nemen met een sample-apparaatje en daar weer overheen te gaan spelen en zingen. Af en toe ging er wat mis, maar Ed weet heel goed onhandigheid en charme aan elkaar te koppelen en kan bovendien goed moppen tappen.
Maar op het moment dat hij speelt is hij bloedserieus en kan je het kippenvel in de hele zaal voelen. Hoogtepunten waren: Until Tomorrow Then (het mooiste nummer van zijn laatste plaat), Wind Through the Trees en Black Dress.
Enige twee minpuntjes waren dat de zaal zo leeg was en dat Ed ''The Storm Is Coming'' niet speelde, terwijl dat door het weer van die dag toch zo toepasselijk was geweest (de gitaarlijn stormde al de hele dag door mijn kop). Maar ja, dat nummer had wellicht écht alleen met band gewerkt!