MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / De Mens in bed & aan rad van fortuin

zoeken in:
Semi-akoestische zaaloptredens zijn in bij de Vlaamse Rockers. Zornik, Admiral Freebee, De Kreuners doen het. Zo-ook De Mens, op hun geheel eigenzinnige manier natuurijk. Of, wat had u dan verwacht van Frank Vander Linden (stem + gitaar), Dirk Jans (drums) en Michel De Coster (basgitaar). (Semi-)akoestisch of niet, DE MENS speelde vanavond, 24.02.07, de pannen van het dak in de Mechelse Stadsschouwburg...

"In bed met De Mens" heette dat dan. Smeuige, bedenkelijke details kan ik u niet geven, wat denkt u wel? Een korte impressie van een leuke avond akoestische rock 'n roll & Vlaamse New Wave, dàt wel.

"Het eerste deel richten we ons vooral tot de mannen", poneerde Frank Vander Linden, "straks, na de pauze, komen de vrouwen aan bod", vervolgde hij. Waarvan akte.

Vander Linden zei ook: "Sex verandert alles", en het trio opende prompt hun set met deze niet mis te verstane levenswijsheid. U doet ermee wat u zelf wil... Vele De Mens-pareltjes zouden volgen, met in dit eerste deel veel nadruk op het meer recente werk (In het Gras, 2006), één nieuw nummer (Ik Zwem) en het lichtjes fantastische "Het einde van de eeuw". Ging het over de mannen? Ja, misschien met "Sex Verandert Alles" en zeker "Blind, Doof en Erger", wie van de drie model stond voor welke eigenschap? Goh, vraag het nog eens aan Frank...

Na de pauze zou het de beurt zijn aan de dames. Zo geschiedde. De dames, volgens Frank "bij voorkeur, blond, minstens een arm, ...", mochten aan het RAD VAN FORTUIN komen draaien, en zo bepalen welke nummers uit de DE MENS-catalogus ten berde gebracht zouden worden. "Maar eerst spelen we iets dat we zélf kiezen", zei Vander Linden. Dat werd "Mislukt'.
Daarna mochten achtereenvolgens Anne en Winde de liedjes kiezen door aan het rad te draaien. En het werden, ook al onbewust: het lot besliste, goede keuzes...

De laatste keuze viel op een geniale uitvoering van "Maandag", maar gelukkig kwamen de heren nog terug voor een bisronde. Met eerst een Frank Vander Linden die solo met akoestische gitaar, iemand van zijn pluche zetel beroofde, zich dan rechtzette op die zetel en en een lichtjes fantastische akoestische "Irene" ten beste gaf. Nog nooit, klonk "niemand heeft ooit zo mooi, neen tegen mij gezegd", zo mooi...

Daarna zouden nog enkele andere bissen - opnieuw met full band - volgen, met "Val niet in liefde" en "En In Gent". Ook al waren we dan in Mechelen.

Een geslaagde avond, intiem met De Mens, zag er zo uit:

1. SEX VERANDERT ALLES
2. ZONDER VERLANGEN
3. MODDERSMOEL
4. ELLENDEGEM
5. DAMPENDE LIJVEN
6. DIRK DOET RAAR
7. PATTI BLUES
8. BLIND, DOOF OF ERGER
9. DE KROON OP HET WERK
10. IK ZWEM
11. HET EINDE VAN DE EEUW

12. MISLUKT
Met behulp van "Rad van Fortuin":
13. BIJNA
14. KAMER IN AMSTERDAM
15. DE MOOISTE VAN DE KLAS
16. KIM IS DOOD
17. LACHEN EN MOOI ZIJN
18. ZE KOMT
19. SOMS DENK IK DAT IK EEN WEESKIND BEN
20. SNIPER
21. LIEFDE X7
22. MAANDAG
=
bis
=
23. IRENE - Frank solo akoestisch op de pluche zetels (!)
24. VAL NIET IN LIEFDE - al sla ik die 'goede raad' toch liever in de wind
25. EN IN GENT

Persoonlijke favorieten: "Lachen en Mooi Zijn," "Blind, Doof en Erger", "De Kroon op het Werk", "Irene" (!!!), "Moddersmoel", "Maandag" en "Het Einde van de Eeuw".

Wat een ongeloofelijk goede teksten schrijft meneer Vander Linden toch.. en zijn perfect te rijmen met de New-Wave & Rock die De Mens ons voorschotelt...

Een geslaagde avond met de akoestische Mens dus ...

Gast
geplaatst: vandaag om 16:20 uur

geplaatst: vandaag om 16:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.