Muziek / MusicMeter Live! / Bob Dylan, 08&09/04/07 in HMH
zoeken in:
0
geplaatst: 10 april 2007, 02:17 uur
Wie waren er zondag en/of maandag bij Bob Dylan?
Ik was er zondag en het was officieel het tweede concert dat ik van hem zag, maar de vorige keer was erg lang geleden ('96 als ik me niet vergis) en toen kende ik hem ook nog niet zo goed. Voor mijn gevoel zag ik hem nu dus voor de eerste keer.
Bob Dylan is mijn grote held, maar ik had ook vaak gehoord dat zijn concerten van tegenwoordig tegen kunnen vallen. Ik zag er daarom een beetje tegenop. Maar gelukkig was het een heel puik optreden! Ik ben niet zo'n fan van zijn laatste twee platen (vind ze een beetje erg oubollig), maar live swingden die nummers echt de pan uit! (om het maar eens oubollig te verwoorden)
Hij speelde ook een heleboel ''klassieke'' nummers, maar steeds op een verrassende wijze (beetje in de sfeer van die laatste platen). Vaak herkende ik de nummers pas wanneer de tekst begon.
Ook al is Dylan niet zo'n communicatief persoon op het podium (algemeen bekend), hij leek er wel plezier in te hebben. Stond zelfs een beetje te heupwiegen achter z'n keyboard! Ook speelde hij af en toe mondharmonica en een paar nummers gitaar. Van zijn huidige stem moet je natuurlijk maar net houden, maar hij wist er een opvallend goed geluid uit te persen. Tot slot zijn z'n muzikanten natuurlijk retestrak. Met hun hoedjes zagen ze er allemaal stijlvol uit.
Mijn hoogtepunten van de avond waren: It Ain't Me Babe, It's Allright Ma, Highway 61, Stuck Inside Of Mobile en All Along The Watchtower. Ik ben benieuwd of hij de tweede avond een identieke setlist speelde, of dat er andere nummers waren.
Ik was er zondag en het was officieel het tweede concert dat ik van hem zag, maar de vorige keer was erg lang geleden ('96 als ik me niet vergis) en toen kende ik hem ook nog niet zo goed. Voor mijn gevoel zag ik hem nu dus voor de eerste keer.
Bob Dylan is mijn grote held, maar ik had ook vaak gehoord dat zijn concerten van tegenwoordig tegen kunnen vallen. Ik zag er daarom een beetje tegenop. Maar gelukkig was het een heel puik optreden! Ik ben niet zo'n fan van zijn laatste twee platen (vind ze een beetje erg oubollig), maar live swingden die nummers echt de pan uit! (om het maar eens oubollig te verwoorden)
Hij speelde ook een heleboel ''klassieke'' nummers, maar steeds op een verrassende wijze (beetje in de sfeer van die laatste platen). Vaak herkende ik de nummers pas wanneer de tekst begon.
Ook al is Dylan niet zo'n communicatief persoon op het podium (algemeen bekend), hij leek er wel plezier in te hebben. Stond zelfs een beetje te heupwiegen achter z'n keyboard! Ook speelde hij af en toe mondharmonica en een paar nummers gitaar. Van zijn huidige stem moet je natuurlijk maar net houden, maar hij wist er een opvallend goed geluid uit te persen. Tot slot zijn z'n muzikanten natuurlijk retestrak. Met hun hoedjes zagen ze er allemaal stijlvol uit.
Mijn hoogtepunten van de avond waren: It Ain't Me Babe, It's Allright Ma, Highway 61, Stuck Inside Of Mobile en All Along The Watchtower. Ik ben benieuwd of hij de tweede avond een identieke setlist speelde, of dat er andere nummers waren.
0
geplaatst: 10 april 2007, 08:39 uur
19 april ga ik hem zien in Dusseldorf. Het schijnt dat hij stukken beter in vorm is dan 2 jaar geleden.
0
geplaatst: 10 april 2007, 09:15 uur
Ik was er ook de 8e en vond het een goed concert.
Je merkt wel dat zijn nieuwe nummers beter bij zijn huidige (schorre) stem passen. Deze nummers (van Modern Times) kwamen tijdens dit concert dan ook het beste uit de verf tijdens vond ik. Bij bijvoorbeeld "Like a Rolling Stone" merkte je dat zijn stem de felheid van vroeger miste (maar slecht was het zeker niet).
Wel was het inderdaad erg jammer dat de interactie met het publiek ontbrak. Daarentegen speelde de band goed en was het geluid prima vond ik.
Hier nog even de setlist van 8 april:
- Cat's In The Well
- It Ain't Me, Babe
- Just Like Tom Thumb's Blues
- It's Alright, Ma (I'm Only Bleeding)
- When The Deal Goes Down
- Highway 61 Revisited
- Under The Red Sky
- Rollin' And Tumblin'
- Chimes Of Freedom
- Watching The River Flow
- Spirit On The Water
- Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again
- Nettie Moore
- Summer Days
- Like A Rolling Stone
Encore:
- Thunder On The Mountain
- All Along The Watchtower
Je merkt wel dat zijn nieuwe nummers beter bij zijn huidige (schorre) stem passen. Deze nummers (van Modern Times) kwamen tijdens dit concert dan ook het beste uit de verf tijdens vond ik. Bij bijvoorbeeld "Like a Rolling Stone" merkte je dat zijn stem de felheid van vroeger miste (maar slecht was het zeker niet).
Wel was het inderdaad erg jammer dat de interactie met het publiek ontbrak. Daarentegen speelde de band goed en was het geluid prima vond ik.
Hier nog even de setlist van 8 april:
- Cat's In The Well
- It Ain't Me, Babe
- Just Like Tom Thumb's Blues
- It's Alright, Ma (I'm Only Bleeding)
- When The Deal Goes Down
- Highway 61 Revisited
- Under The Red Sky
- Rollin' And Tumblin'
- Chimes Of Freedom
- Watching The River Flow
- Spirit On The Water
- Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again
- Nettie Moore
- Summer Days
- Like A Rolling Stone
Encore:
- Thunder On The Mountain
- All Along The Watchtower
0
geplaatst: 10 april 2007, 13:24 uur
Aurum schreef:
Ik vond het wel wat hebben, het werd bijna een kinderliedje. Als hij het zou próberen te zingen zoals hij vroeger deed (als hij dus zou proveren de felheid na te doen die mensen zo in hem waarderen), dan zou dat schrijnend zijn met zijn huidige stem. Ik vind het erg sterk dat hij die oude nummers op een heel andere manier brengt die juist helemaal bij zijn stem past, op de manier zoals hij ze tegenwoordig beleefd en zoals hij het leuk vindt. Het wordt dan iets heel anders, maar wel oprecht. Beter dan de Stones die al hun uitgekauwde hits precies brengen zoals de mensen ze willen horen, maar ja die zijn dan ook tegenwoordig puur een winstgevend bedrijf zonder enige ziel. Bob Dylan is nog steeds wat hij altijd al was: zo echt als het leven!
0
geplaatst: 10 april 2007, 13:29 uur
Tsja, interactie en Bob Dylan zijn nou eenmaal niet echt twee handen op een buik. Hij gaf wel een sympathiek knikje naar het publiek, daar werd ik al helemaal blij van!
0
geplaatst: 10 april 2007, 20:26 uur
hierbij de setlist van 09-04-2007,
De eerste 4 nummers speelde Bob, electric guitar, de overige nummers keyboard, een leuk concert met een goed geluid, verder geen interactie met het publiek, alleen de band werd voorgesteld.
Cat´s in the well
Don´t think twice, It´s all right
Watching the river flow
It´s allright, ma (I´m only bleeding)
Spirit on the water
High water (for Charlie Patton)
To Ramona
Rollin´and tumblin´
Visions of Johanna
Highway 61 revisited
When the deal goes down
Most likely you go your way (and I´ll go mine)
Ain´t talkin´
Summer days
Like a rolling stone
toegiften
Thunder on the mountain
All along the watchtower
De eerste 4 nummers speelde Bob, electric guitar, de overige nummers keyboard, een leuk concert met een goed geluid, verder geen interactie met het publiek, alleen de band werd voorgesteld.
Cat´s in the well
Don´t think twice, It´s all right
Watching the river flow
It´s allright, ma (I´m only bleeding)
Spirit on the water
High water (for Charlie Patton)
To Ramona
Rollin´and tumblin´
Visions of Johanna
Highway 61 revisited
When the deal goes down
Most likely you go your way (and I´ll go mine)
Ain´t talkin´
Summer days
Like a rolling stone
toegiften
Thunder on the mountain
All along the watchtower
0
geplaatst: 11 april 2007, 14:13 uur
Oh, da's echt best wel een andere setlist dan die van de achtste. Misschien dat ik de setlist van de 9e wel beter vind, met ''Don't Think Twice'', ''Ramona'', ''Johanna'',
''Most likely you go your way....'' en ''Ain't Talkin'''. Maar ja, ik had '' It Ain't Me Babe'', ''Tom Thumb's Blues'', ''Under The Red Sky'', ''Chimes Of Freedom'' en ''Stuck Inside Of Mobile...'' ook weer voor geen goud willen missen.
Leuk dat hij zo goed weet en durft te varieëren uit zijn imposante oeuvre!
''Most likely you go your way....'' en ''Ain't Talkin'''. Maar ja, ik had '' It Ain't Me Babe'', ''Tom Thumb's Blues'', ''Under The Red Sky'', ''Chimes Of Freedom'' en ''Stuck Inside Of Mobile...'' ook weer voor geen goud willen missen.
Leuk dat hij zo goed weet en durft te varieëren uit zijn imposante oeuvre!
0
geplaatst: 20 april 2007, 09:34 uur
Gisteren Bob Dylan in Dusseldorf gezien. De man is goed in vorm. Hij is redelijk bij stem (beetje schor maar daar ben ik niet vies van) en hij speelt gitaar, wat hij bij zijn vorige tour niet kon. Hij heeft ook een goede band om zich heen, die een compleet andere invulling aan zijn bekendere nummers geeft. Hoewel de rockabilly-achtige nummers me dan weer totaal niet konden bekoren viel er voldoende te genieten, met als hoogtepunt mijn persoonlijke favoriet Desolation Row, dat hij maar sporadisch ten gehore brengt. 
Ook is het mooi om te zien hoeveel afwisseling Dylan in zijn setlisten brengt.
Setlist gisteravond:
1. Cat's In The Well
2. Don't Think Twice, It's All Right
3. Watching The River Flow
4. It's Alright, Ma (I'm Only Bleeding)
5. Just Like A Woman
6. The Levee's Gonna Break
7. When The Deal Goes Down
8. High Water
9. I Don't Believe You
10. Spirit On The Water
11. Desolation Row
12. Highway 61 Revisited
14. Summer Days
15. Like A Rolling Stone
16. Thunder On The Mountain
17. All Along The Watchtower

Ook is het mooi om te zien hoeveel afwisseling Dylan in zijn setlisten brengt.
Setlist gisteravond:
1. Cat's In The Well
2. Don't Think Twice, It's All Right
3. Watching The River Flow
4. It's Alright, Ma (I'm Only Bleeding)
5. Just Like A Woman
6. The Levee's Gonna Break
7. When The Deal Goes Down
8. High Water
9. I Don't Believe You
10. Spirit On The Water
11. Desolation Row