MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Westerse muziek in China

zoeken in:
Het valt me op dat China tot voor kort nog erg afgesloten was van de Westerse pop-cultuur. Dat komt voornamelijk omdat China zelf een erg grote markt van Chinese pop-deuntjes kent. Anderszijds was het wegens censuur voor veel bands zelfs niet mogelijk om in China concerten te mogen geven. Die dat wel deden moesten vaak hun programma aanpassen. Laatste jaren zijn die strenge restricties langzaamaan naar de achtergrond geschoven en is de organisatie van events eerder van praktische aard. De meeste westerse acts zijn een erg hoge standaard van support gewenst. De logistiek die daarvoor nodig is, is in China vaak nog niet voorhanden. Enkel de grootste steden Shanghai en Beijing kunnen zich (een beperkt aantal) high profile concerten per jaar veroorloven. Binnenkort concerteert trouwens de band "The Roots", want jawel: hip-hop is populair alhier.

Simpelweg een kwestie van tijd lijkt mij voordat een tour in China even "normaal" is als een tour in Japan. Maar veel interessanter is toch de muziek die uit China zelf komt? Zoveel inwoners en zo'n gigantische en indrukwekkende culturele achtergrond, als dat eenmaal goed in aanraking komt met de Westerse muziekcultuur en die in andere Aziatische landen dan kan het niet anders dan dat er heel interessante dingen vandaan gaan komen. Met Japan weer als mooi voorbeeld.

Ik las onlangs nog een artikel over de muziek scene in Beijing:
Dusted Magazine: Beijing Blowing Up

Sietse
FM3

Straf te lezen dat er in Beijing een bloeiende underground scene te vinden is. Straf omdat Shanghai hiervan helemaal gespeend lijkt te zijn. Hier is wel nog een sprankje van het jazz (en blues) verleden terug te vinden, maar clubs waarin alternatieve muziek wordt gebracht zijn toch nog erg zeldzaam.

De Chinese traditionele muziek is weliswaar diepgeworteld (tot zelfs de eigen toonladder), maar wat er vandaag de dag populair is in China tart alle verbeelding wat betreft fantasieloosheid en vlakheid. China heeft toch nog een hele weg af te leggen wil het de diepte van Japanse populaire muziek bereiken.

Zaterdag mijn eerste rock-concert gezien in Shanghai. The Infadels zijn in een lokale club (Absolut House) komen concerteren, gesponserd door B*c*rdi. Als voorprogramma waren Kila Keli en The Banana Monkey geprogrammeerd. Deze laasten zijn meteen ook mijn eerste ervaring met Chinese alternatieve muziek. 't is te zeggen: ze klonken eigenlijk Britser dan de andere twee Britse bands . Er is dus wel wat (goede) muziek te vinden in China, men moet alleen wat langer zoeken.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:31 uur

geplaatst: vandaag om 14:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.