MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Shellac @ Effenaar, 22 mei

zoeken in:
Iemand al eens getuige geweest van een concert van Albini en co? Ben heel benieuwd namelijk naar die show...En naar het nieuwe album trouwens...

Ik heb ze twee keer live gezien. Ik wil niet alles voor je verklappen, maar ga het toch doen
Shellac live is nl erg amusant.

De eerste keer was op Lowlands 1995 (da's lang geleden; At Action Park was nog maar net uit!). Shellac speelde in de Charlie-tent. Daarvoor had Pennywise gespeeld, en die hadden het halve publiek op het podium uitgenodigd, wat daardoor half was ingestort maar nog net bespeelbaar was. Albini was duidelijk not amused en legde voor het concert de huisregels nog eens uit:

"Listen, these are the rules. We are not a shit band like Pennywise. We demand some respect. WE are the band, YOU are the audience. WE play, YOU listen and applaude after each song, but ONLY if you liked it. THIS (wijst naar het scheefhangende podium) is the band's area and is only meant for us".

Daarna begon een erg sterk en vooral aggressief optreden, waarbij op belachelijk hoog volume bijna heel At Action Park en de voorgaande singles langskwamen. Op een gegeven moment hield Albini nog een tirade over de volgens hem veel te dure drankmuntjes (you pay two guilders for a plastic circle?).

Nog later stond iemand vooraan in het publiek veel te hard te pogo-en. Todd Trainer (de drummer) stapte toen, middenin een nummer achter zijn drumstel vandaan en wankelde naar de voorkant van het podium (de andere twee speelden gewoon door). Toen zagen we pas dat hij straalbezopen was (tot dan toe had hij WEL superstrak zitten drummen). Met priemende ogen keek hij het irritante mannetje aan en lispelde met dubbele tong: "in America we SHOOT people like you", waarna hij weer terugwankelde naar het drumstel en en het superstrak drummen weer doodleuk hervatte.

Een aantal jaar geleden heb ik ze ook in de Melkweg gezien. Ook hier weer de vaste Shellac-ingrediënten: een vraag- en antwoord rondje (publiek mag vragen stellen en Shellac beantwoord ze) tot het-drumstel-afbreken tijdens het laatste nummer (drummer drumt door terwijl andere twee het drumstel afbreken tot hij op het laatst alleen nog maar in de lucht zit te meppen; dit kunstje deden ze ook op Lowlands).

Ik ben ook erg benieuwd naar Excellent Italian Greyhound!

Yak
Kijk, dat zijn nog eens geweldige verhalen!

Staat me nog wel wat van bij, dat Lowlands-optreden. Zat toen aan de radio gekluisterd.

aslan (crew)
iemand 'excellent italian greyhound' al gehoord ?

Thanks itchy! Dat belooft veel goeds! Ik hou wel van dat soort stronteigenwijze types als Albini! Wat klinkt dat trouwens lang geleden 'two guilders' voor een biertje! Maak daar nu maar meer dan het dubbele van!

Verwacht trouwens dat het mbt 'excellent italian greyhound' echt wachten is op de releasedatum. Promo-exemplaren (door Albini 'free lunch' genoemd) deelt Shellac nooit uit namelijk. En kan me ook niet voorstellen dat hij iemand met een gelekte mix z'n studio uit heeft laten wandelen! Jammer alleen dat die release pas ná de NL-shows is!

aslan (crew)
vandaag is het zover

aslan (crew)
shellac was

aslan schreef:
shellac was

Ik gaat morgen.. dit belooft alvast veel goeds

Van het concert in paradiso staan inmiddels een heleboel filmpjes op youtube.

Ja, hoe was het?

Gast
geplaatst: vandaag om 19:55 uur

geplaatst: vandaag om 19:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.