MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / ELLIOTT MURPHY & BAND - 171107 - Stadsschouwburg mechelen: AMAI!

zoeken in:
Hello all,

Een verslagske van een concertje om in te lijsten, misschien wel HET CONCERT van het jaar, en zo dus BLACKFIELD van de voorlopige nummer 1 gesmeten.....

ELLIOTT MURPHY
Amai.
Ben er nog niet goed van.

Ik werd bijna gek toen ik bij de bekendmaking van het programma van het Culturele Seizoen in Mechelen (in juli) zag dat op het lijstje ELLIOTT MURPHY prijkte. ELLIOT MURPHY!!! Dé Elliott Murphy. IN "mijn" Mechelen?!! WOWOWOW. Gelukkig als een kind was ik. En het aftellen kon beginnen...

Murphy is "een all time favorites"! En hij mag gerust in het rijtje Neil Young, Bruce Springsteen, Tom Petty, Bwab Dylan genoemd worden hoor.... Alléén die andere kerels zijn vrij bekend, Murphy niet, of toch in meer beperkte mate. Eigenlijk een groot onrecht, want de man schrijft minstens even goede songs. Of zeg, in casu sommige van die andere namen, zoals Murphy's buddy, Springsteen, maar in alle eerlijkheid: BETERE songs !

En Gisteren. Gisteren was het dan zover. En jongens, het was (weerom) goed. Maar Elliot Murphy stelt NOOIT zijn publiek teleur. Nooit.

Wat een prachtige avond zou het worden. Al boezemde pluche zeteltjes van de Stadsschouwburg me wel wat wantrouwen in: zitten bij een Elliott Murphy show. Nou, nee!

Maar... wat was ik blj dat Eliott ons al gauw zelf aanmoedigde om vooral niet te blijven zitten

Denk hem ooit gezien te hebben op de Dijlefeesten, en daarna nog enkele keren, met als recentste keer een tijd terug in de AB, met een optreden waar (gelukkig!) geen eind leek aan te komen... en nu dus in "mijn eigenste Mechelen" ... Hallelujah!

Dat was het ook vanop de tweede rij: GENIETEN met de grote G.....

Elliott Murphy had de ondertussen haast onafscheidelijke Olivier Durand meegebracht, die héél mooie dingen doet op gitaar... en nog een bassist en drummer, die "gewoon goed" waren..

En wat een mooie setlist zeg !
(sommige nummers moet ik nog uitpluizen, ik vul de setlist dan later wel verder aan)
1. MAKING FRIENDS WITH THE DEAD (Coming Home Again)
2. 40 DAYS AND 40 NIGHTS (Coming Home Again)
3. SONNY (Beauregard)
4. GREEN RIVER (Strings Of The Storm)
5. PNEUMONIA ALLEY (Coming Home Again)
6. TERRAPLANE BLUES (Murphy Gets Muddy)
7. CANARIES IN THE MIND (Coming Home Again)
8. YOU NEVER KNOW YOU'RE IN FOR (Night Lights)
9. LAST OF THE ROCK STARS (Aquashow) / TWIST & SHOUT
10.
11. ON ELVIS PRESLEY'S BIRTHDAY (April)
12. LOST & LONELY (voor het nieuwe album)
13. A TOUCH OF KINDNESS (Coming Home Again)
14.
15. DIAMONDS BY THE YARD (Night Lights)
16. LA WOMAN/ BABY PLEASE DON'T GO/ SPOONFULL/...
17. SOMETHING LIKE STEVE McQUEEN
18. COME ON LOUANN (Soul Surfing)
19. ROCK BALLAD (Just A Story From America)
20. AS GOOD AS (Coming Home Again)

Het was echt wel fantastisch... met, zoals we van Murphy gewend zijn, een opeenstapeling van hoogtepunten!

Dat gitaarwerk van Durand... dat spelplezier van Durand, Murphy & Co.. die publieksinteractie.. maar vooral en toch niet onbelangrijk: de immer prachtige SONGS!! Amai. Niet één zwak moment kan ik opnoemen!

Maar heel apart was ongetwijfeld het laatste nummer waarbij alle muzikanten helemaal vooraan op het podium, super unplugged, zonder microfoontoestanden de zaal bespeelden.. Fantastisch. Ook grappig hoe de drummer met zijn mond een heuse trompet solo weg gaf, de bassist bedankte weliswaar voor de door Elliott gevraagde sax-solo: "erh.. Non!"

Misschien kan een van de andere concertgangers, de gaps invullen die op mijn setlist nog ontbreken?

Het was dus weerom fenomenaal. Helaas speelde hij niet zo lang als onlangs in The Spirit of 66 waar hij 4 uur(!) speelde: 42 songs!!!!! ECHT WAAR! (was er helaas, ja HELAAS verdorie! 4 uur! zelf niet bij, maar mijn bron is betrouwbaar)

Maar goed, die 3 uur in de AB toen was ook al een belevenis, en gisteren speelde ie toch ook een kleine 2 uur en 30 minuten

Leuk was ook Murphy & Band eerst nog even te ontmoeten in d'Afspraak (bij sommige MuMe"ers bekend!) , hij had blijkbaar t zelfde idee als wij gehad: eerst een lekker hapke eten bij Tim & Svintha...

Toen ik hem na afloop van het concert mijn net verworven CD liet tekenen wist hij nog te melden over d'Afspraak: "nice waitress to!"... (ja, dames: mannen!)

En op mijn vraag wanneer ie terug naar het land kwam: "maybe we'll do something in March". Klinkt logisch: dan komt de nieuwe plaat uit he...

Een avond om in te lijsten. En er moet al veel gebeuren om het te doen veranderen, maar wat mij betreft: het concert van het jaar !

Zet deze man aub snel terug op een Vlaams of Waals (of Nederlands voor mijn part!) podium!!!! AUB!! PLIEEES!!

Volledig/ aangepast/ Verbeterd verslag:
http://markec.blogspot.com/2007/11/elliott-murphy-coming-home-again-in.html

Gast
geplaatst: vandaag om 18:24 uur

geplaatst: vandaag om 18:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.