MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Binnenkort variabele prijs concertkaarten?

zoeken in:
Uit het AD van afgelopen zaterdag 26 januari

Bieden voor concertkaartje
Door STEFAN RAATGEVER

Concertkaartjes worden binnenkort bij opbod verkocht via veilingen op internet. Dat verwachten deskundigen in de muziekbranche. In de Verenigde Staten en Groot-Brittannië is deze methode al succesvol.

De veiling van kaartjes gaat in ons land mogelijk al dit jaar in. De muziekwereld en fans houden rekening met een verdubbeling van de prijzen. ,,Artiesten merken dat concertkaarten op de zwarte markt het dubbele of meer opbrengen,’’ aldus concertorganisator Mojo Concerts. ,,Van dat extra geld zien zij niets terug en dat steekt. Zo’n veiling kan hier ook. De artiest bepaalt.’’

Concertkaarten worden nu verkocht via de kassa van de zalen, postkantoren en internetsites. Op sites als Marktplaats vragen bezitters van kaartjes voor uitverkochte concerten doorgaans meer geld dan zij zelf hebben betaald.

Naar verwachting gaan de veilingen van ‘eerstehands kaartjes’ straks om de meest luxe, beste plaatsen bij concerten van grote sterren. Managementbureau The Entertainment Group, dat onder meer de concertreeks Symphonica in Rosso organiseert: ,,Wie wil die superplek bij het concert van je leven van bijvoorbeeld de Eagles of Led Zeppelin nu niet? Mensen hebben daar extra geld voor over. In Amerika vindt iedereen dat normaal.’’

In de VS veilden Madonna, Coldplay, Bon Jovi en Roger Waters de beste plaatsen in de concertzaal. De heropgerichte Australische band INXS experimenteerde vorig jaar in de VS met een veiling van alle concertkaarten van zijn tournee. De verkoop voor een show in Santa Barbara begon op één dollar per ticket, de hoogst betaalde prijs was 230 dollar. Vooral buitenlandse artiesten op doorreis kiezen voor verkopen bij opbod, voorspelt zanger Guus Meeuwis.

Ik snap best dat dit de toekomst gaat worden: geef ze eens ongelijk.
Maar dat wil niet zeggen dat ik daar aan meewerk. Nu al ga ik voornamelijk naar kleine concerten van nog wat onbekende artiesten voor zo'n 10 euro: lekker dicht bij huis en nog gezellig ook.

Inderdaad. Het laatste grote concert waar ik bij was, is volgens mij alweer twee jaar geleden zowat: Depeche Mode in Ahoy. Er was eigenlijk nog maar 1 grote band die ik wilde zien, maar die is helaas uit elkaar (New Order).

Het lijkt me wel grappig om de Stones nog eens te zien maar - tenzij Mick Jagger overlijdt - die gaan ook nog wel 15 jaar door volgens mij.

Ik vind het wel een aardige regeling. Kan me er ook wel wat bij voorstellen. Persoonlijk betaal ik liever teveel aan de artiest die de prestatie levert dan aan zo'n boef die door het opkopen van kaarten de schaarste zelf creeert.

En natuurlijk zijn kleinschalige concerten vaak leuker, maar Aero, jij laat Prince in de Kuip vast ook niet aan je neus voorbij gaan

Spijtoptant
Het veilen van 'de beste' plaatsen, bij grote acts als de genoemde Bon Jovi, Madonna, Coldplay en Roger Waters, dat zal best commercieel interessant zijn, maar het overgrote deel van de concerten zal er denk ik niet veel voordeel van hebben. Anders waren de kaartjes allang nog veel duurder geweest dan ze nu zijn.

titan (crew)
Ik snap het wel. Veel artiesten moeten het wat hun inkomsten betreft in het dowloadtijdperk niet meer van de platenverkoop hebben, dus zoeken ze het ergens anders. Mij zul je in ieder geval niet mee zien bieden.

Running On Empty schreef:
"In Amerika vindt iedereen dat normaal.’’

Tja. De doodstraf ook. Ik vind dat echt zo'n rukargument.

titan schreef:
Ik snap het wel. Veel artiesten moeten het wat hun inkomsten betreft in het dowloadtijdperk niet meer van de platenverkoop hebben, dus zoeken ze het ergens anders. Mij zul je in ieder geval niet mee zien bieden.

Ja klopt, las laatst nog ergens een artikel hierover. Vroeger was een concert bedoeld om de cd te promoten maar in het downloadtijdperk is het het middel om toch wat te verdienen. Eigenlijk hebben we de hoge prijzen voor tickets dus aan ons zelf te danken.

VanDeGriend schreef:
maar Aero, jij laat Prince in de Kuip vast ook niet aan je neus voorbij gaan

Geloof me: daar zitten grenzen aan. Als hij dat op deze manier zou gaan doen bekijkt ie het maar.
Met dank aan alle downloaders mag ik nu ook nog eens meer voor concerten gaan betalen? Dank u de koekoek, daar doe ik niet aan mee zoals helaas vele downloaders niet meer voor cd's wensen te betalen wens ik geen idioot hoge prijzen voor een optreden te betalen.
Dat artiesten het zo gaan aanpakken vind ik logisch maar nogmaals: daar hoef ik niet aan mee te werken.

aERodynamIC schreef:
Geloof me: daar zitten grenzen aan. Als hij dat op deze manier zou gaan doen bekijkt ie het maar.

Doet onze held niet joh. Die vraagt zelfs vandaag de dag nog maar 31,21. UK Pounds weliswaar maar toch..en zijn cd-tje geeft ie gratis weg. Overigens zou ik dus wel een fors bod doen voor een kaartje op de eerste rij.

VanDeGriend schreef:
Overigens zou ik dus wel een fors doen voor een kaartje op de eerste rij.

Zit je daar lekker tussen de Emile Ratelbands en ander Wassenaars tuig

ik weet niet of ik dat zou doen: denk het niet, maar misschien omdat ik hem al eens in een kleine zaal van dichtbij heb gezien (Nighttown)

lebowski schreef:
Als die louche burootjes die zooi blijven opkopen waarschijnlijk wel ja

Maar blijf er bij dat het vele geld dat verdiend wordt op de zwarte markt wat mij betreft beter bij de artiest tercht kan komen. Heb voor Prince in London kaarten voorbij zien komen voor 400 euro. En daar verdient dan een of andere pauper aan.

Erger me ook wild aan tuig dat tien minuten nadat een concert is uitverkocht kaarten voor het veelvoudige aanbiedt op marktplaats.

Ze gaan het nog wel merken, die VIP-plaatsen worden natuurlijk luidruchtige bedrijfsborrels. Het wachten is op de eerste dronken kantoorklerk die bij security klaagt dat hij zijn collega's amper kan verstaan.

Denk dat het bij de concerten die onze belangstelling hebben wel mee zal vallen maar bij de Robbie Wiliamsen en Borsato's van deze wereld kan het vervelend worden. Overigens gebeurt dat nu ook al wel hoor. Van die arrangenementen voor honderden euro's.

Je moet trouwens voor de grap eens een van die google ads hiernaast aan klikken. Kaarten voor Neil Young

We hebben natuurlijk een jaar gehad met diverse reunietournees van vooral bands waarvan de oorspronkelijke fanbase gezocht moet worden in een hogere leeftijdsgroep die misschien wordt geacht hier meer geld voor over te hebben. Het grote verschil met de VS is dat je daar voornamelijk alleen nog seated concerten hebt en nauwelijks general admission met staanplaatsen in een Arena of op een veld. Echt goede kaarten zijn dan beter te verkopen. Zelf ben ik redelijk afgeknapt op de grote concerten en ga alleen nog voor enkele uitzonderingen naar de Arena, De Kuip of Ahoy (leve Lucky & Co in Rijssen en het Podium in Hardenberg). Bij The Police in de Arena vroeg ik mijzelf echt af wat doe ik hier?

Ik denk dat mensen het voor een echt goede plek op de eerste 5 rijen gemakkelijker neer zullen tellen dan een staanplaats in een vak waarvoor men nog eens een paar uur in de rij moet liggen. Bij een bepaalde prijs hoort ook een bepaalde service maar ik betwijfel of het in Nederland zal werken.

Running On Empty schreef:
in de Arena vroeg ik mijzelf echt af wat doe ik hier?

De allerlaatste keer dat ik daar geweest ben vroeg ik me dat ook af ja.

lebowski schreef:
Ze gaan het nog wel merken, die VIP-plaatsen worden natuurlijk luidruchtige bedrijfsborrels. Het wachten is op de eerste dronken kantoorklerk die bij security klaagt dat hij zijn collega's amper kan verstaan.

Er zijn gelukkig ook artiesten die per sé niet meegaan in deze vorm van uitmelkerij. Ik gun het de artiesten natuurlijk ook liever dan de zielige figuren die nu absurde prijzen vragen op Ebay en Marktplaats. De vraag is wel hoe het straks in zijn werk zal gaan.

Bruce Springsteen verbiedt voor zijn shows al enige tijd elke vorm van koppelverkoop aan arrangementen e.d. en ook fanclubs e.d. krijgen geen kaarten bij voorrang meer (vroeger nog wel) onder het motto gelijke prijzen en kansen voor iedereen. Jackson Browne is zeer onlangs eveneens begonnen met het in eigen beheer verkopen van de beste plaatsen tegen normale prijzen voor zijn concerten.

De uitmelkerij wordt in ieder geval wel voortgezet. Voor de liefhebbers, het Side Stage Experience pakket voor 685 Euri !! Het moet echt niet gekker worden hoor. What's next??? Vandaag gelezen:

Bon Jovi - Lost Highway Side Stage Experience

Bekijk het concert van Bon Jovi vanaf het podium!

Sta jij volgend jaar samen met Bon Jovi op het podium? Bestel de Side Stage Experience en volg Jon Bon Jovi, Richie Sambora, David Bryan en Tico Torres drie nummers lang vanaf het podium!

De Side Stage Experience bestaat uit:

Een veldkaart voor de Golden Circle (eerste vak voor het podium)
Drie nummers lang een plek op het podium naast Bon Jovi*
Een door de band exclusief gesigneerd programmaboek
Een voucher ter waarde van US$100 voor Bon Jovi merchandise

* De volgorde en specificatie van de Side Stage Experience worden op de dag zelf bekend gemaakt, hierover kan niet worden gecorrespondeerd.

De kosten bedragen € 685,00 (excl. € 4,15 servicekosten)

Let op!: deze Experience kan alleen per 2 worden aangeschaft, het is niet mogelijk 1 afzonderlijke Side Stage Experience te kopen.

Het is wel duidelijk dat bands & promotors er alles aan gaan doen om het publiek uit te melken bij concerten. Naast dit en bieden op de beste plaatsen ben ik zeer benieuwd wat men nog meer in petto heeft en of fans echt bereid zijn zo veel geld neer te tellen.

Ik vind vooral dat (excl. € 4,15 servicekosten) meesterlijk.

Ik heb gehoord van diverse mensen die twee jaar geleden Stagekaarten voor de Stones in de Arena hadden (tribune achter de band OP het podium) dat ze ondanks de prijs van 450 Euro als vee behandeld werden. Servicekosten ?????

dat zal meer met de muziek te maken hebben gehad dan met de behandeling.

bij de police edoch een zelfde ervaring. dat "speciale voorvak" was nog groter dan de centenbak van kim holland!

Sheplays
lebowski schreef:

Ik kom er niet uit, is het nou Emile Ratelbands, Emilen Ratelband of Emile Ratelbanden?

@charlezzz: Ja ze doen bij die arrangementen alsof je speciale plaatsen vooraan krijgt maar je hebt enkel toegang tot een enorm groot voorvak..

Die ROE had met de opening van dit topic wel een vooruitziende blik:

Getuige dit bericht van 18/4 op Billboard!

'tis dan wel niet helemaal bieden,maar vraag/aanbod-gestuurd; alhoewle het me ook niet zou verbazen als bieden (op een bepaald aantal) ook nog een optie wordt.

Een korte uitleg van mijn kant:

* het is veel concertorganisatoren een doorn in het oog dat na de primaire verkoop door Ticketmaster/Ticketservice op de 'onderhandse' / secundaire markt nog veel meer met die tickets wordt verdiend (op eBay, Marktplaats en door handelaren);Mojo heeft dat ooit al eens bevestigd.

* "Yield management" is de term die in de luchtvaartr wordt gebruikt voor stijgen van prijzen bij afnemen van beschikbaarheid. Vroegboeken betekent lage prijzen. Wil je per se 1 dag van te voren boeken zul je een fikse prijs moeten betalen.

Dit mechanisme willen de concertorganisatoren ook gaan hanteren. Laat ik een voorbeeld geven: je kon via Marktplaats (of via google'n) eidn maaret nog tickets kopen voor het concert van Adele in A'dam (Paradiso) dan moest je wel zo'n 125 - 175 euro betalen -en dat is ca 4 * de prijs van het ticket.

Eenieder kan voor zichzelf uitrekenen wat de consequenties zullen zijn. En helaas - de grote organisatoren (Live nation etc) hebben een monopolie.

Ik ga al minder naar concerten dan voorgaande jaren maar dan wordt het inderdaad wel helemaal een ellendige toestand. Wie gaat er dan überhaupt nog naar concerten vraag ik mij af ??

Ik moet ook ineens weer lachen om het bericht van een tijdje geleden dat ging over de 'Side Stage Experience' kaarten bij Bon Jovi in de Arena:

De kosten bedragen € 685,00 (excl. € 4,15 servicekosten)

en dan dus met name die servicekosten

Gast
geplaatst: vandaag om 18:34 uur

geplaatst: vandaag om 18:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.