MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Wire tour (o.a. in Utrecht, Leuven, Zwolle)

zoeken in:
paranoidandroid
I saw you in a mag, kissing a man

Hier ga ik heen!

Waarom nou weer op Koninginnedag.

paranoidandroid
Waarom niet?

1 dag eerder kun je ook naar Leuven gaan, of 2 dagen later naar Zwolle. Ik kies voor optie 1.

Wire @ Leuven 29/04

Jij ook al Toon? Gezellie.

Ja. Ja inderdaad.

Lijkt me leuk, eens kijken of ik op tijd klaar ben met over de vrijmarkt struinen.

Topictitel even veralgemeniseerd (op verzoek).

Voor mij wordt het een STUKJE Wire vrees ik. Om 23.04 moet ik al mijn laatste trein halen in Leuven (naar Mechelen).

En aangezien het gheeel (eerst nog een f*** voorprogramma natuurlijk) pas begint om 20.30 kan ik het wel schudden dus.

Net even met het Stuk gemaild.

Het blijkt dus NOG later te beginnen (2.45 support en Wire pas om 21.30 - zucht!

DOORS : 20.30

SHOW Sylvester Anfang : 20.45 – 21.15

SHOW Wire : 21.30 – ca 22.30

Dus na Wire heb je nog een half uur om je jas te pakken en de trein te halen? Moet lukken toch! (mits het niet uitloopt dan).

Als Wire maar een uur speelt wel. Niet om Mark te jennen (ik heb makkelijk praten met mijn autootje), maar ik hoop dat het toch iets langer gaat duren...

itchy schreef:
Dus na Wire heb je nog een half uur om je jas te pakken en de trein te halen? Moet lukken toch! (mits het niet uitloopt dan).

Neen!

Ik moet nog wel een dikke 20 minuten stappen van de zaal tot aan het station hoor.

Geen bisnummers voor mij dus...
En als de groepen te laat starten is het nog erger ;-(

Waarom moet er ook altijd een voorpgramma bij zijn .

Ik ga dus bijna even lang - of langer onderweg zijn (heen en terug) dan de set van Wire.

Van mij thuis naar het station Mechelen: 15 min
Mechelen-Leuven: 20 min
Station Leuven tot aan de zaal: 22 min

Cygnus schreef:
Als Wire maar een uur speelt wel. Niet om Mark te jennen (ik heb makkelijk praten met mijn autootje), maar ik hoop dat het toch iets langer gaat duren...

Tja.

Ik overwoog nog om met de fiets te komen, maar die wordt gegarandeerd gestolen.... met Anekdoten (10 mei) overweeg ik dat dan weer wel omdat dat niet in het centrum is en dus mogelijks "veiliger" wat diefstal betreft...

c-moon schreef:
(quote)

Tja.

Ik overwoog nog om met de fiets te komen, maar die wordt gegarandeerd gestolen.... met Anekdoten (10 mei) overweeg ik dat dan weer wel omdat dat niet in het centrum is en dus mogelijks "veiliger" wat diefstal betreft...

Je fiets wordt echt niet gestolen hoor.
Ik zit al drie jaar in Leuven op kot, en mijn fiets is nog nooit gestolen (en die van m'n vrienden ook niet).

Toon1 schreef:
(quote)

Je fiets wordt echt niet gestolen hoor.
Ik zit al drie jaar in Leuven op kot, en mijn fiets is nog nooit gestolen (en die van m'n vrienden ook niet).

ok. Misschien is dat veranderd dan...

Alleszins: wellicht tot straks!

Whoohoe! Kaartje gewonnen voor de Ekko bij Kindamuzik!

c-moon schreef:

ok. Misschien is dat veranderd dan...

Alleszins: wellicht tot straks!

Tot zo!

Wat een avond... wat een concert.... WIRE met de W van WOOOOOW !!!!

heel erg genoten, en dat geldt ook voor de andere aanwezige MusicMeterUsers Toon1, Cygnus en HerbertLC !!!

Met een speciale dank aan Cygnus die mijn redder in nood bleek, waardoor ik het héle FANTASTISCHE WIRE CONCERT kon beleven....

Drie keer kwamen de heren terug !!!
En wat een setlist !!!
Wat een DRIVE...

Art-Punk-Avant-Garde-Rock met TGV vaart, die naar méér, nog veel meer smaakte !

Met heel veel oud werk, gemengd met songs uit het nog te verschijnen "Object 47" en nummers uit het recente "Send"....

Met hoogtepunten zoals "1.2.X.u" (met de legendarische tekst "I saw you in a Mag Kissing a Man"), "Comet",en een sublieme versie van "The Boiling Boy"....

Verder herkende ik "Three Girl Rhumba' (nu weet ik waar Elastica de riff voor Connected gestolen heeft !), "Too Late" en ook: "Reuters"...

Een dikke anderhalfuur levende legende: dat lag op onze boterham, met een Colin Newman die zij géén requests te zullen doen, maar dat was niet nodig, want wat ze zélf kozen voor de setlist was méér dan prma....

O.. en als u ergens SILVESTER ANFANG tegenkomt in de platenbak of het cd-rek: meenemen, want deze band, die voor Wire het voorprorgramma mocht verzorgen brengt heerlijke dromerige Postrock met hier en daar Mogwai-invloeden en ik ontwaarde zowaar ook een sample uit Boudewijn de Groots "Nacht en Ontij" (Heksen Sabbath)

Wire komt nog naar Utrecht, Zwolle, Diksmuide, ... zorg dat je erbij bent !!!!!!

Ja het concert was zéér geslaagd, zowel het voorprogramma (de psychedelische post-rock van Silvester Anfang - Ik dacht idd ook dat die sample van Boudewijn de Groot was ) als Wire. Ik kende alleen de eerste drie albums van Wire en ik had geen idee hoe ze dertig jaar later zouden klinken, maar nog steeds even fantastisch eigenlijk Tijd om hun andere albums eens te beluisteren dus.

Je weet het nooit met voorprogramma's, maar Silvester Anfang maakt zomaar kans op de titel: 'beste voorprogramma dat ik ooit heb gezien'. De muziek begon met rustige drones, die heerlijk werd opgebouwd naar heerlijke bak psychedelische postrock. Wat ook een fraaie sfeer gaf, was dat deze band niet op het podium stond, maar middenin de zaal, tussen het publiek, optrad.

(afbeelding)

Op het moment dat ik me zorgen begon te maken of Wire dit wel kon overtreffen (de heren van Silvester Anfang hadden de lat echt hoog gelegd), bleken de zorgen voor niks. Want wat gaf Wire een denderende show weg. In de mainset was er vooral plek voor de recentere nummers, die live niet onder doen voor het werk van de eerste drie platen. In de drie toegiften was het helemaal genieten geblazen met de oude nummers van Wire.

Ja, die kerels (uit Gent, toon?) van Silvester Anfang waren heel erg sterk... was erg apart dat ze zo TUSSEN het publiek stonden

Goh, wat een fijne avond was het toch he !
Een concertje om in te lijsten... WIRE zal hoog scoren in mijn concert top 10 van 2008 !

Leuk ook was de mini-musicmetermeetup met Herbert LC (met wie ik wel vaker samen concertjes bezoek), Toon1 (was weer geleden van de mechelse meetup!) en Cygnus (was minder lang geleden... van bij Neil Young in A'pen)....

En dankzij Cygnus was mijn concertervaring er een zonder stress ;-D

c-moon schreef:
Ja, die kerels (uit Gent, toon?) van Silvester Anfang waren heel erg sterk

Uit Oost-Vlaanderen in ieder geval

En de mini-meeting was idd zeer leuk ja

paranoidandroid
ohhh nu heb ik helemaal zin gekregen! heb momenteel Send heel hard opstaan, fantastisch album dat ik eigenlijk pas net ontdekt heb..

Ok, folks. Omdat ik het niet laten kan.
een uitgebreider verslagje:

WIRE neemt de (tegen)draad weer op in Leuven

En hoe....

De W van:
*Wat een avond...
*wat een concert....
*de W van WOOOOOW !!!!

Practice Makes Perfect. Het is een van de cult-classics van WIRE. Het geldt zeker ook voor hen zelf. Het was alweer een paar jaar geleden sinds de band nog live optrad, maar verleerd zijn het dus zeker niet !
Oefening baart kunst dus, zoals dat nummer van hun vertelt.

Wire, in haar recentste lineUp, nog enkel met de originele leden Colin Newman en Graham Lewis, die met "SEND" in 2003 weer aanknoopten met hun orginele avant-gardistische art-punkrocksound van weleer (denken we aan "Pink Flag", "Chairs Missing" en "154", dié sound dus) bewees gisteren in 'tSTUK in Leuven dat ze er méér dan ooit staan. WIRE anno 2008 omvat behalve Newman en Lewis, Robert Grey en Margaret Fiedler mcGinnis (voorheen bij de band Laika en PJ Harvey's begeleidingsband.)

Na een zeer overtuigend voorprogramma van SILVESTER ANFANG, die besloten niet OP het podium maar te midden van het publiek op te treden, begon de avond al veelbelovend. Heerlijke dromerige postrock die rustig opbouwde naar echte explosie. Zeg maar de Gentse variant van Mogwai en Godspeed You! Black Emperor. Drones, samples uit Boudewijn de Groot's "Heksensabbath" (jawel!), ingetogen gitaargeluiden, de bas die prominenter wordt, de gitaren die meer en meer aanzwellen... erg origineel is het misschien niet, getuige eerder genoemde voorbeelden/invloeden. Maar wel erg goed gedaan.

LIVE WIRE
Rond 21.30 was het dan Wire-time. Haast onopgemerkt, en alsof ze niét die (cult-)legende zijn, dié ze zijn, stond WIRE plots op het podium. Colin Newman: "hi, we"re Wire". Waarop het meteen menens was en de muzikale overrompeling van start ging, met een song die ik meende te herkennen, en toch niet kon plaatsen. Wellicht een van de vele nieuwe songs die ze brachten, maar evenwel in de typische Wire-sound. Een song die instant een wauw-gevoel creëerde bij de toehoorders, al kan dat van de héle show gezegd worden.

In de 'main set' vooral nieuwe songs van het nog te verschijnen album (13 juli) "Object 47", (ik kijk alvast heel erg uit naar dàt album, afgaande op wat ik gisteren hoorde) maar ook aandacht voor nummers uit het "Send"-album (2003) met als absolute hoogtepunt "COMET". En vergeten we niet het fantastische "I Don't Understand", dat we kennen van de "Read & Burn 01"-EP (2002). Wat een versie!

Tijdens zowat elke (ultrakorte) pauze tussen de nummers, poogde een fan telkens te roepen "Mr. Suit" (een der Wire-klassiekers), waarop Newman droog "we don't do requests". Maar dat was ook niet nodig, want de songkeuze die ze zélf maakten was meer dan prima. Toegegeven, ook ik had graag (meer van) mijn favoriete songs (bv. "Outdoor Miner", "Strange", "I Should Have Know Better", Pracice Makes Perfect", "In The Art Of Stopping") gehoord, maar een mens kan niet alles hebben, nietwaar?

Na de strakke main-set van ongeveer 45 minuten, zou Wire drie keer terugkeren, en ja hoor, in deze toegiften was er meer dan ruimte voor enkele ouroude en minder oude classics !
Géén "Strange", "Practice Makes Perfect" of "I should Have Known Better", noch "40 Versions", maar wel ... het hilarische, scherpe, niet gespeend van typische Wire-humor "1.2.X.U", met de onvergetelijke tekst "I saw you in a mag kissing a man" en een potige versie van "Three Girl Rhumba". Nu wéét weer waar destijds Elastica de riff van hun "Connected" gestolen hebben !!!!

We kregen ook "Lowdown"
Verder dacht ik ook nog "Too late" en "Reuters" te horen.

Jongens toch, hoe fris klonken toch die ouroude songs !!!
Minder oud, alhoewel ook al van 1988, en een heel erg onverwachtte keuze, was een sublieme versie van "The Boiling Boy" (van "A Bell Is A Cup Untill It Is Struck", toen Wire's sound, nog steeds avant-garde, maar trager, en ik zou haast zeggen "poppy" was, poppy dan naar Wire-normen, want tegendraads waren ze toen ook nog en zullen ze steeds blijven!) ! Helemaal anders dan de studio-versie, en toch zo herkenbaar vanaf de eerste noot....meteen ook een hoogtepunt ! Een ietsje sneller, en een heel pak steviger...

Metéén nà "Boiling Boy" kregen we een geweldige versie te horen van "The 15th" (van "154").... en maar méézingen: "It Was Not There..;"

Na de derde bisronde, nu ja ronde, in die derde ronde kregen we nog één nummer, jawel: "Pink Flag" (!) was het dan écht gedaan: "This Really is the end, folks. Thanks!".

Wire anno 2008. Er is zeker nog een plaats voor. Met de voorspelbare opmerking over de goede wijn die met jaren béter wordt, Colin Newman's stem klinkt beter dan ooit, en de hele live-sound staat als een huis. En nog meer goed nieuws: de band gaat nog meer tourdates aan de kalender toevoegen en zou ook gaan touren nà de release van "Object 47".

Een avondje Wire. Met op de boterham: Een dikke anderhalfuur tegendraadse Art-Punk-Avant-Garde-Rock met TGV vaart, die naar méér, nog veel meer smaakte !
"nog choco!"

Wire komt nog naar Utrecht, Zwolle, Diksmuide, ... zorg dat je erbij bent !!!!!!

12XU !!

Filmpje Van LEUVEN gisteren !!!

http://www.youtube.com/watch?v=MmRsup6dzcg

paranoidandroid schreef:
I saw you in a mag, kissing a man

c-moon schreef:
12XU !!

Filmpje Van LEUVEN gisteren !!!

http://www.youtube.com/watch?v=MmRsup6dzcg

Hoe geniaal was dat!

Speelden ze nog nummers van The Ideal Copy??

Gast
geplaatst: vandaag om 18:27 uur

geplaatst: vandaag om 18:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.