MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Springsteen in Sportpaleis (23/06): Geluidsbrij verdringt "Magic" ;-(

zoeken in:
"Bruce Springsteen in het Koning Boudewijnstadium": over mijn lijk! In dat geluidsdrama zou ik me niet méér begeven! NO Way. Geen kaartje besteld dus, toen bekend gemaakt werd dat BRUCE SPRINGSTEEN er zou aantreden. Goed, toen bleek het concert naar het Sportpaleis verplaatst te zijn. Toch het er maar op wagen dacht ik, ondanks de kwalijke reputatie van deze locatie, had ik dus blijkbaar daar al vaak "chance" gehad op dat gebied.
Dus wellicht ook nu wel...

Dus kaartje besteld! Niet meteen het goedkoopste, maar € 60 vond ik toch wel genoeg...

The E-Street Band! Een pracht van setlist. Een superenthousiaste Bruce. Het hàd een superconcert kunnen zijn. Ik zeg wel: HAD. De ingredienten waren er... maar om te koken moet de keuken ook in orde zijn. Dat was helaas niet het geval.

Dat de brave man niet helemaal goed bij stem was, och, dat is niet eens zo erg. Maar dat het Sportpaleis weerom zijn kwalijke reputatie eer aan deed is een pak erger. of lag het aan de PA van Bruce & Co? Feit is: het geluid was KL***

Bij de eerste twee nummers, dacht ik nog: goed dat gebeurt wel vaker, dat geluid wordt snel bij gesteld, en beter, en de slechte klank weerhield me niet om "RADIO NOWHERE" mee te zingen..
Maar gauw zou blijken dat het niet echt veel beter zou worden met dat geluid !

Goed. Toegegeven ik zat op een héél slechte plaats (niet dat je een plaats kon kiezen!), maar ja ik betaalde dan ook "maar" € 60 (slik). En ik kon zien hoe de massa die in het eerste helft van de zaal zat alsook de mensen op de eerste rijen van het middenplein uit hun dak gingen. En het leek haast alsof ik toeschouwer was van een concert dat ergens in de verte plaatsvond, en er toevallig wat klanken van mocht meepikken.

En God.. het zal écht voor de mensen die goed stonden of zaten énorm goed geweest zijn...

Echter, toen ik uit frustratie, na 6 liedjes dan toch mijn zitplaats verliet op zoek naar een betere (staan)plaats inzake geluid: Jammer maar helaas. Het bleef een GELUIDSBRIJ.. Echt wel jammer. Lichtpuntjes waren er in sommige rustigere nummers waar Bruce's stem veel beter hoorbaar werd. En soms konden we de gitaar-Soli van Little Steven en Sax-soli van Clarence Clemmens zelfs horen (sic).

Een beetje over de helft van de avond leek het te beteren met het geluid, en zo was het toch nog een beetje genieten van "BECAUSE THE NIGHT", "LIVING IN THE FUTURE", "THE RISING" en zeer zeker ook "MARY'S PLACE" en "FIRE" met een prachtig - en gelukkig goed hoorbaar en genietbaar dus - duet met Clarence.

Maar tegen dat "THE LONG WALK HOME" aan de beurt was, was het weer tijd om ons te ergeren ;-(

Rond, 22.55, de laatste song van het optreden deinde uit, en wellicht zouden er nog bisnummers volgen, besloot ik het Sportpaleis te verlaten. In het metrostation bleek ik niet de enige te zijn die voortijdig vertrokken was. Wat erger is, ik was niet de enige met de ontgoochelende "geluidservaring". En de mensen die ik sprak bleken op uiteenlopende plaatsen in de zaal te hebben gestaan/ gezeten...

EDIT: titel moet natuurlijk 23/06 en niet 02 bevatten (!!!!)

Blijkbaar heb ik al héél vaak "chance" gehad in het Sportpaleis met het geluid, maar dit keer werd jammer genoeg de slechte geluidsreputatie heel erg bevestigd. Jammer, heel erg jammer. Had ik dan op de eerste rij moeten gaan staan beneden? Een peperduur ticket besteld hebben? Misschien.

Neen. Men zou in dit land eens beter een echt DEGELIJKE concerzaal (bij)bouwen, ipv artiesten in voetbalstadia of sportpaleizen te stoppen!

Ik onthou dus dat het me wel een goed concert LEEK te zijn, maar zelf heb ik dus NIET DIE ERVARING ;-((

... en een verslag van iemand op de eerst rijen of duurste zitplaatsen, zal wellicht een weinig positever klinken...
Wellicht even positief als mijn ervaring toen Springsteen in Antwerpen was met THE SEEGER SESSIONS en ik ook op het middenplein stond..;

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb een topconcert gehad. Wel voor 80 euro, dat wel. Ik zat aan de zijkant, ongeveer op de helft. Ik had een perfect zicht op Bruce en de band en over het geluid hoor je mij niet klagen.

Na een zeer slechte ervaring met U2 in de Arena had ik grote concerten afgezworen, maar The Boss wilde ik toch een keer zien (en horen). En ik heb absoluut geen spijt. Mij viel juist op dat de solo's heel goed te horen waren in tegenstelling tot dat U2-concert waar alles een grote brij was.

Maar blijkbaar heb je absoluut geen garantie of je een plaats met goed geluid hebt. En dat is ontzettend frustrerend, want je betaalt er wel veel geld voor.

Inderdaad Martijn. Jij betaalde € 80 en ik € 60, Met mijn zestig euro had ik nu niet bepaald te kiezen waar ik zou zitten... Stompen ze me op de laatste rij van de tweede verdieping onder de beton van de volgende...
Tja.

En tot waar ik dan door wat rond te wandelen alsnog geraakte, was het geluid nog niet jedat ;-(

Dat jij een topconcert gehad hebt: zoveels te beter...
Maar ik heb het zelden meegemaakt dat ik uit "eigen beweging" en dus niet vanwege "trein halen" een concert voortijdig - dus voor de bisnummers - verliet. Ik was te KWAAD !

Ik ga niet voor niets telkens met een bang hartje naar het Sportpaleis. Zeker als het weer om een DUUR concert € 60 en meer, al geef ik zelden meer uit dan €60 - max. € 70, uitzonderingen zoals Neil Young daargelaten) gaat...
Tot mijn eigen verbazing heb ik dus al veel "geluk" gehad, toen met U2's Elevation Tour, met REM een tijdje terug, of heel recent met het optreden van THE CURE...

Maar goed nu was het dus een pijnlijke ervaring.

Voor € 60 en meer mag je toch wel een beetje kwaliteit voor IEDEREEN verwachten, niet? Het leek me dat enkel een deel van de zaal een degelijk geluid te horen kreeg... Dat ik niet veel zag is minder erg, het gaat em om de muziek he..

Toen DAVID BOWIE in datzelfde Sportpaleis kwam, had ik een plaats die niet eens véél beter was, maar toch was het geluid toen wel OK.. en het kostte me maar € 41 (in 2003, Reality tour). Het kàn dus...

De ervaring gisteren, noopt me nog meer voorbehoud te nemen, tenzij ik me gek genoeg vind om een nog hogere prijs te betalen, vooraleer een Sportpaleisconcert bij te wonen...

Helemaal eens. Voor zoveel geld moet goed geluid eigenlijk gegarandeerd zijn. Bizar dat Bowie in dezelfde zaal wel goed klonk. Begrijp ook niet dat zulk soort dingen nog steeds mis kunnen gaan. Al die artiesten touren al een eeuwigheid al die zalen langs. Dan zouden ze zo langzamerhand toch wel weten hoe de akoestiek werkt. Frustrerende is dat je nergens verhaal kunt halen.

Ik heb Bruce in December in het Sportpaleis gezien en waar ik toen stond was het geluid ook volkomen bagger. Vorige maand echter een geheel ander concert gezien (zeg niet van wie ) in het Sportpaleis en het geluid was toen prima. Kennelijk is het dus zéér plaatsafhankelijk.

Het is dan ook het SPORTpaleis en niet het MUZIEKpaleis.

Uit een voetbal,- of atletiekstadion of een veehal is onmogelijk een goed geluid te trekken, lijkt mij. Dan kan je het als geluidsman al 300 keer hebben gedaan, maar wat er van te maken valt is naar omstandigheden het minst slechte.
Dat die artiesten er wél optreden begrijp ik best wegens de hoeveelheid bezoekers die ze trekken. Dat ze er dan meer dan 25 euro (wat ik nog net een normale entreeprijs vind), vind ik ronduit schandalig gezien de geluidsproblemen.
(Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik slechts één keer in mijn leven een stadionconcert heb meegemaakt, en wel van Guns 'n Roses in de Kuip, mijn smaak was toen nog niet zo verfijnd als nu . Wel een baggergeluid toen ook overigens).

Inderdaad Itchy. de nagel op de kop !

Het Sportpaleis in A'pen was NOOIT bedoeld voor muziekoptredens, noch was dat zo met Koning Boudewijnstadium. Maar toch laten de Live Nations en Herman "Geldwolf" Schueremansen van deze wereld daar de grote namen komen.

Als mijn kaartje me € 25 of zelfs €35 had gekost had ik het wellicht ook erg jammer gevonden, maar men vraagt MINSTENS € 60 voor de Bruce Springsteens van deze wereld...

In plaats van te investeren in waardevolle concertzalen...

NEIL YOUNG was in sé ook schandalig duur, maar je kreeg wel echt waar voor je geld in een zaal waarvan de akoestiek feilloos was !!!!

Running On Empty schreef:
Vorige maand echter een geheel ander concert gezien (zeg niet van wie ) i.

hm.. Jackson Brown kan niet..

NEIL DIAMOND ? )))

(ja, dat moet heel goed geweest zijn!!!)

Ik geef je groot gelijk.
Men doet tegenwoordig ook zo van:
het is ook maar een kaartje van 60 euro, dus wat wil je?

60 EURO!!!
130 GULDEN (weet even niet hoeveel Belg. Fra. dat was), dat heet dan een goedkoop kaartje!!!
Wanneer je dan nog echt waar krijgt voor je geld....!

Voor dat de euro ellende begon betaalde je zulke prijzen never nooit niet voor een concertbezoek.

Ik ben zelf Stonesfan en kan ze iedere keer weer in de A'dam Arena gaan bewonderen, dus dan weet je het wel qua geluid!!

Je betaalt dus enorm veel geld om artiesten op een zo slecht mogelijke locatie te kunnen gaan horen.
Absurdheid ten top?!

... en dan zwijgen we nog van sommigen lieden van het publiek, die het blijkbaar interessanter vinden om zo luid mogelijk - want die vervelende muziek stoort het gespreke toch zo - over koetjes en kalfjes te zitten zwetsen en dat gedurende zowat het hele optreden... af en toe onderbroken door een over en weer geloop om pils aan € 2 en mini-flesjes cola aan € 3 te halen...

Rock & Roll? Ik dacht het niet...

Gelukkig moet ik niet voor al mijn muzikale helden naar de Sportpaleizen van deze wereld. En ik ben dan ook een fan van zalen zoals de AB in Brussel of de 013 in TIlburg....

c-moon schreef:
(quote)

hm.. Jackson Brown kan niet..

NEIL DIAMOND ? )))

(ja, dat moet heel goed geweest zijn!!!)

Helemaal goed Inderdaad Neil Diamond en wij hadden een absolute topavond. Prachtige plaatsen en een perfect geluid. Dan heb ik ook het gevoel voor mijn 80 Euro een beetje service te krijgen en dat mag je toch verlangen voor zoveel geld?

Ik had veldkaarten voor Bruce in de Arena maar daar krijg je voor 85 Euro absoluut geen service. Sterke nog je wordt in die galmbak gewoon als vee behandeld. Heb ze dan ook verkocht begin Juni, gewoon geen zin in dat vreselijke stadion.

Dan afgelopen vrijdag, Kathleen Edwards in zaal W2 in Den Bosch met een absoluut wereldoptreden, voor mij nu al concert van het jaar en dat voor 12 Euro !!!

Ben net terug uit Milaan. Geweldig concert van Bruce in San Siro. Prima geluid.
Vorige week in Arena naar Bruce geweest. Tot mijn stomme verbazing was het geluid goed te pruimen. Hoorde van mensen die op de tribune zaten dat het geluid goed te doen was. Ik weet niet wat ze gedaan hebben met die galmbak maar het heeft iig wel geholpen.
Eind mei waren in Londen Emirates Stadion. Prachtig stadion. Geluid kan er net aan mee door.
Antwerpen was een geweldig concert maar vrijwel iedereen had iets te klagen over het geluid. Heel jammer. Volgende keer dan toch meer weer Koning Boudewijn.

badlands schreef:
. Volgende keer dan toch meer weer Koning Boudewijn.

'k neem aan dat je het stadium bedoelt (Boudewijn is al lang dood)

Wel: nee! Liever niet. De slechtst denkbare locatie is net K. Boudewijnstadium...

Er is ook nog Vorst Nationaal, de Lotto Arena, vlak naast het Sportpaleis en wat geluid betreft toch een heel stuk beter, ...

Maar idd. heel erg jammer, want dat het geweldig had kunnen zijn, zoals ik in jouw ervaringen lees, daar twijfel ik niet aan!

Gast
geplaatst: vandaag om 12:59 uur

geplaatst: vandaag om 12:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.