MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Te doof Luipaard, Vintage Whitesnake en MINISTRY PLETWALS ! (GMM '08, 27/06))

zoeken in:
De reden om voor de GMM-vrijdag te kiezen waren bands zoals TESTAMENT, WHITESNAKE en MINISTRY die aan hun laatste tour bezig zijn...

Iron Maiden, Novembers Doom en nog enkele bands, hadden ook een motivatie kunnen zijn om ook de andere dagen te gaan, maar mijn weekendplanning zag er nu eenmaal anders uit..

Van SYMPHONY X heb ik, jammer genoeg, maar enkel het laatste stuk gezien, wegens pas rond die tijd gearriveerd. Maar wat ik zag klonk alvast véél beter dan toen ik ze zag als voorprogramma van Dream Theater in de Lotto Arena. Toen was het voor mij een echte tegenvaller, nu klonk het echt wel goed...Toch hetgene ik er nog van kon meemaken alleszins.

DEF LEPPARD speelde ongeveer, of ik denk zelfs volledig, dezelfde set als op ARROW ROCK,. En ik vond het deze keer beter meevallen dan op Arrow. Al kan ik niet zeggen dat het echt goed was. Maar, Elliott bleek iets beter bij stem te zijn, maar het was toch al bij een vrij matte vertoning. In mijn gezelschap, een kameraad die redelijke Def Leppard-fan is, en zeer ontgoocheld, maar niet alleen omwille van de performance, maar zeker ook omwille van de flauwe setlist. Ik kon hem troosten met het feit dat het op Arrow Rock een pak erger was.... tja..

Die setlist bevatte:
LET'S GET ROCKED - ROCK IT - C' MON C' MON - ANIMAL - MAKE LOVE LIKE A MAN - POUR SOME SUGAR ON ME - HYSTERIA - ARMAGEDDON IT - PHOTOGRAPH

.. en nog enkele songs waar ik nu niet meteen op kom..

Was het de matige performance, was het weerom de wegkwijnende stem van JOE ELLIOTT? Toeval of niet, maar waar het de hele tijd droog gebleven was, tijdens DEF LEPPARD begon het dus te regenen...

Het dove luipaard is wellicht ook doof voor de eigen slechte prestatie

TESTAMENT
Die band wou ik nu al zo lang eens aan het werk zien. Jammer genoeg, en dankzij de regen (dankjewel hoor meneer Elliott!), was de Marquee waarin TESTAMENT speelde overvol. Jammer ook, door de gebrekkige, sorry: GEEN, aanduidingen op Graspop, stonden we eerst in de verkéérde Marquee-tent waar NILE zou aantreden, maar laat dat a) nu niet echt ons ding zijn en b) het ging ons om Testament! Dus uiteindelijk in de juiste tent beland, maar toch nog net op tijd, was het moeilijk om nog een goed plaatsje te bemachtigen. En ook al stonden we vlak bij de PA, het geluid was enorm slecht. Jammer genoeg!

Toch kreeg ik de indruk dat dit enorm goed en intenst moet geweest zijn. Alleen jammer dat waar wij stonden het geluid één brij was. Toen ik - mijn vriend had het al opgegeven en was de tent buitengegaan - toch nog wat naar voor poogde te geraken en dan toch nog iets kon zien, heb ik, ondanks de slechte geluidskwaltiteit, waar ik stond toch nog kunnen min of meer genieten, en zo bleek de gitaargod ALEX SCKOLNIK in topform... maar uiteindelijk toch vroegtijdig de tent veraten, en buiten de tent verder geluisterd waar het geluid wél goed was....

En ja, die nieuwe TESTAMENT-cd IS geweldig, ik ga dan ook pogen zo snel als mogelijk een zaalshow van de band bij te wonen, om er echt van te kunnen genieten...

WHITESNAKE
Alhoewel niet expliciet afgesproken, aangekomen aan het hoofdpodium, en vrij goed vooraan, alsook in de buurt van de dranktent, kwam ik zowat alle 'bekende' metalheads en rockers van Mechelen tegen. An sich niet zo heel vreemd, want velen delen met het zwak dat we hebben voor WHITESNAKE. En om meteen duidelijk te zijn: het was een goed optreden, en COVERDALE bleek beter bij stem. Maar ondanks het feit dat we uit volle borst menig nummer meezongen en ons ongeloofelijk geamuseerd hebben, was toch iedereen het over eens dat inderdaad David Coverdale's stem de nodige slijtage vertoont. Maar de band kan nog wel even mee...

Goed. Coverdale zal geen "MISTREATED" moeten pogen neer te zetten, en goed de schade is er, maar zo slecht was de vocale prestatie nu ook weer niet... en het was een fijne show die de heren neerzetten... Vintage Whitesnake!

Het was alleszins weerom genieten van klassiekers zoals "IS THIS LOVE", "FOOL FOR YOUR LOVIN'", "HERE I GO AGAIN".....

En het viel me op dat er meer songs van het nieuwe album ("Good To be Bad") in de set zaten. Een lichtjes andere setist dan op Arrow dus.. En de nieuwe songs zoals het erg bluesy "A FOOL IN LOVE" en "CAN YOU HEAR THE WIND BLOW" doen het zeker goed, live. En "LAY DOWN YOUR LOVE" is een instant classic.

SETLIST:

BEST YEARS - FOOL FOR YOUR LOVIN' - CAN YOU HEAR THE WIND BLOW - LOVE AIN'T NO STRANGER - LAY DOWN YOUR LOVE - IS THIS LOVE - A FOOL IN LOVE - ALL YOUR LOVIN' - HERE I GO AGAIN - STILL OF THE NIGHT

MINISTRY
Terwijl de heren van Whitesnake groetten, haastte ik me naar de MARQUEE 1 om er het wellicht laatste optreden in dit land en van de laatsten tout court bij te wonen van MINISTRY want de band van ALIEN JOURGENSEN stopt er binnenkort mee, en is dus bijgevolg aan zijn afsheidstour bezig. Het verhaal is verteld, en nudat George W. Bush's ambstermijn er weldra opzit heeft Jourgensen geen nood meer om zijn aversie tegen diens beleid op de wereld los te laten, gehuld in de harde meedogenloze industrial metal, die MINISTRY zich eigen maakte.... De band die van Synthi-pop, via Industrial evolueerde naar INDUSTRIAL METAL, en zo snel gesamplede Slayer-gitaren plaats deden ruimen voor het echte gitaargeweld...

INDUSTRIAL METAL, maar ik noem het gemakkelijkheishalve INDUSTRIAL THRASH METAL... die vlag dekt de lading beter denk ik

Het werd dus een afscheid. En wat voor een! Geweldig en geweldadig

Achter grote 'Heras'-hekken - don't feed the dangerous animals? - ging de Ministry-pletwals te keer... Met in de gelederen weerom PRONG's TOMMY VICTOR en verder met JOHN BECHDEL, TONY CAMPOS, SIN QUIRIN en BURTON C. BELL.

Madman Alan "ALIEN" Jourgensen scandeerde zijn teksten op een nietsontziende en oorverdovende sound die Ministry voortbrengt ... een heel strakke sound, snoeihard, met momenten sneller dan snel en onontkoombaar...dan weer trager maar evengoed met een killerdrive..

Gierende gitaren, dreunende bassen en drums....her en der gekruid met samples, en met een live-dj... het was weerom een erg INTENSE ervaring.

Met een set die vooral opgebouwd was rond zijn Anti-Bush en Amerikaanse Politiek - songs, en dat zijn er best veel (de laatste drie Ministry albums gaan geheel over dat thema). Veel werk dus uit de trilogie: "THE LAST SUCKER", "RIO GRANDE BLOOD" en "HOUSES OF THE MOLE", aangevuld met wat ouder werk. Met als explosieve sluitstuck "THIEVES"...

SETLIST:

1. LET'S GO
2. WATCH YOURSELF
3. LIFE IS GOOD
4. THE LAST SUCKER
5. NO DUBYA
6. WAITING
7. WORTHLESS
8. RIO GRANDE BLOOD
9. SENOR PELLIGRO
10. LIES LIES LIES
11. SO WHAT
12. N.W.O.
13. JUST ONE FIX
14. THIEVES

Een show van MINISTRY onderga je en stilstaan is haast onmogelijk.... ik was dan ook redelijk geradbraakt, toen ik de veel te warme tent verliet om mijn vrienden te vervoegen om naar afsluiter JUDAS PRIEST te gaan kijken.

Die JUDAS PRIEST is eigenlijk nooit echt mijn ding geweest, alle pogingen van kameraden om me tot Priest te bekeren ten spijt. Nu, ik ging eens kijken wat dat live zoal voorstelde. En ik moet melden: ook nu ben ik niet bekeerd...

De kale oude (of hij zag er toch oud uit) man met in leer met veel "pinnekes" die wat staat te schreeuwen... het maakte niet echt indruk op ondergetekende... De stem van HALFORD is me te schel, en zo keer op keer dat gekrijs/Kattengejank erbij, hoeft niet echt..

Al zag het er wel een knappe show uit en, het moet gezegd de gitaarsoli waren prachtig!. Maar zelfs degenen in m'n gezelschap die Priest-fan zijn, leken niet onder de indruk en we besloten, toen het Priest-concert halverwege was om huiswaarts te keren... het was per slot van rekening nog een eindje rijden...

Mijn GRASPOP-avondje was dus vooral een laatste afspraak met de Ministry-pletwals.... een redelijk goed Whitesnake-concert... Een doof luipaard dat ook oud en versleten is, ...

En verder een tof weerzien met oude en nieuwe vrienden

Stijn_Slayer
Welk gevoel overheerst nu het meest? Zo heel positief lijkt het me namelijk niet, dat is altijd wel zonde als je toch even een aardig bedragje neerlegt..

Gast
geplaatst: vandaag om 15:51 uur

geplaatst: vandaag om 15:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.