MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Leonard Cohen 3 nov '08 in Ahoy

zoeken in:
Lin
Binnenkort een uitgebreidere recensie, ben nu te moe en nog zwaar onder de indruk van wat ik net heb gezien en gehoord

Zijn er nog meer mensen geweest?

Lin

(afbeelding)
Kan me heel erg vinden in deze recensie van OOR, een paar zinnen eruit gepikt:

Leonard Cohen is ook vanavond weer inspirerend, liefdevol en troostrijk.

.(...) dat we vanavond wederom collectief een brok in de keel wegslikken, of een opkomende traan moeten wegpinken bij de topstukken uit het oeuvre van de meester, zoals Bird On The Wire, Secret Life, Anthem (wow, wat een song), de bijna verbeten strijdbare uitvoering van het Franse verzetsliedje The Partisan of Hallelujah, waarvoor Leonard door de knieën gaat: ‘I didn’t come to Rotterdam to fool you, and even though
it all went wrong/ I'll stand before the Lord of Song/ With nothing on my tongue but Hallelujah.’

Die zinnen zijn cruciaal. De oude Leonard, wederom het toonbeeld van gentlemanship, met zijn onkreukbare kostuum, de hoed in de hand nemend en bewonderend tegen het hart drukkend wanneer zijn bandleden soleren

Leonard Cohen wederom groots. Wat kan muziek simpelweg mooi zijn.

Setlist
Dance Me To The End Of Love
The Future
Bird On The Wire
Everybody Knows
In My Secret Life
Hey, That’s No Way To Say Goodbye
Heart With No Companion
Anthem

Tower Of Song
Chelsea Hotel #2
Suzanne
Gypsy Wife
The Partisan
Boogie Street
Hallelujah
Democracy
I’m Your Man
Take This Waltz

So Long, Marianne
First We Take Manhattan
Famous Blue Raincoat
If It Be Your Will
Closing Time
I Tried To Leave You
Whither Thou Goest

Die opkomende traan heb ik niet weggepinkt maar gewoon laten komen, een van de meest indrukwekkende concerten die ik ooit heb meegemaakt, zal het zeker niet snel vergeten!

Lin
Hmm, die setlist klopt niet helemaal geloof ik, Who By Fire heb ik ook gehoord

Pink Queen
Wow, The Partisan en Famous Blue Raincoat had ik ook wel graag willen horen. (Ben naar Brugge en het Westerpark geweest van de zomer).

Had je een beetje goede plaatsen, Lin? Ik zou hem ook wel graag live willen zien, maar de vorige keer Ahoy beviel niet echt (Tori Amos, waar we zover naar achteren zaten dat we alleen roodwit poppetje dat net zo mijn buurmeisje had kunnen zijn zagen).

Lin
Welnee, we hadden vreselijke plaatsen, en nog stervensduur ook
Maar gelukkig hingen er grote schermen waarop we alles goed konden zien, en sprak de muziek me meer aan dan meneer Cohen's oude mannenhoofd

(slecht is echt slecht: 2e ring, bovenin, maar dat was alles wat er nog was toen we de kaartjes kochten)

Het maakte ons eigenlijk geen drol uit, we waren allang dolgelukkig om dit optreden van toch wel een levende legende mee te maken

Ah, dat van de schermen scheelt wel een hoop. Die hadden ze toen bij Tori Amos niet.

En een levende legende is het inderdaad. Hopelijk gaat ie nog een tijdje mee.

Ik had hem ook graag gezien maar de Ahoy sprak mij ook niet aan en daarom het een beetje laten zitten... Maar nu toch wel een beetje jaloers, Lin.

Lin
Ik zei pas al tegen herman dat Leonard Cohen eigenlijk allang met pensioen was maar zijn manager er met zijn geld vandoor was gegaan en hij daarom weer is gaan touren.... stiekem hoop ik dat hij nog een tournee nodig heeft om weer een volle portemonnee te krijgen

Overal op internet lees ik dingen van deze strekking(speelt al een jaar of 3 dus):

In August, Cohen, 71, sued his long-time manager, Kelley Lynch, accusing her of stealing more than $US5 million ($6.6 million) over the past 12 years.

He is also suing his former tax lawyer, Richard Westin, accusing him of mismanaging money that Cohen had set aside as a retirement fund. Cohen is also seeking damages from Neal Greenberg, his investment adviser from 1997 to 2004. The singer said he allowed Lynch to steal millions by not telling him what was going on.

The complaint, filed in Los Angeles County Superior Court, describes a classic case of a creative artist turning over his business affairs to venal backstabbers, who exploit his trust, as the complaint puts it, "through greed, self-dealing, concealment, knowing misrepresentation and reckless disregard for professional fiduciary duties".

Cohen hired Lynch, an assistant to his lawyer and manager, to oversee his personal affairs after the manager, Martin Machat, died in 1988. She eventually assumed more responsibility for Cohen's career and became his manager.

In 1993, Cohen took a break from recording and touring and decamped to the Mount Baldy Zen Centre in Los Angeles for five years. According to Cohen's complaint, Lynch, upset over a loss of income because the singer's career was in hiatus, drained money from three charitable trusts established with the Sony-deal profits.

While Cohen awaits the outcome of the lawsuits, he said, he has started to sell his assets and has taken out a mortgage on his house. "There is a great sense of family solidarity, and we are all working hard to keep the ship afloat," he said. "My son said: 'Dad, do whatever you have to do, but don't do it for us. We've had a great life, and we can take care of ourselves."'

The New York Times

Ik ben er ook geweest op vier november en was ook wederom onverdonderd. Ongeloofelijk hoeveel enthousiasme die man op die leeftijd nog uitstraalt. Alleen daarom geloof ik dat verhaal van het weer gaan touren vanwege geldtekort maar half. Iemand die daar puur staat te cashen staat er niet zoals Cohen in Ahoy. Verder vond ik de setlist werkelijk fenomenaal. Alles wat hij de hele tour al speelt aangevuld met nummers die hij slechts af en toe live vertoont (The Partisan, Heart with no Companion, Famous Blue Raincoat en Chelsea Hotel) een mooiere setlist bestaat er niet. Ook vocaal was hij ijzersterk en muzikaal was hij dan ook zeker niet minder dan in de Westergasfabriek. Toch kon het concert in Ahoy de magie van de Westergasfabriek niet evenaren. Ik weet niet of het nu kwam omdat het buiten was of dat je daar stond in plaats van zat maar daar hing zo'n speciale sfeer die heb ik eigenlijk nog nooit ergens ervaren. Kortom de Westergasfabriek kon dit concert niet evenaren maar och nummer twee op mijn lijst van beste concerten ooit is ook niet verkeerd dacht ik zo.

Blijf het trouwens wel opmerkelijk vinden dat zo weinig mensen op musicmeter Cohen live hebben gezien. Na het concert in de Westergasfabriek waren er ook helemaal geen reacties van Musicmeteraars op het forum. Je zou toch verwachten dat iedereen die iets met sing a songwriters heeft blind kaarten voor Cohen bestelt. Zeker omdat ik hem eerlijk gezegd niet zomaar nog een keer zie terugkomen.

Lin
Ja ik verbaasde me er ook al over dat er blijkbaar zo weinig MuMe-ers zijn geweest, is toch wel een levende legende

Pink Queen
timbo_ schreef:
Ik ben er ook geweest op vier november en was ook wederom onverdonderd. Ongeloofelijk hoeveel enthousiasme die man op die leeftijd nog uitstraalt. Alleen daarom geloof ik dat verhaal van het weer gaan touren vanwege geldtekort maar half. Iemand die daar puur staat te cashen staat er niet zoals Cohen in Ahoy. Verder vond ik de setlist werkelijk fenomenaal. Alles wat hij de hele tour al speelt aangevuld met nummers die hij slechts af en toe live vertoont (The Partisan, Heart with no Companion, Famous Blue Raincoat en Chelsea Hotel) een mooiere setlist bestaat er niet. Ook vocaal was hij ijzersterk en muzikaal was hij dan ook zeker niet minder dan in de Westergasfabriek.

Het is inderdaad behoorlijk indrukwekkend dat Cohen, 74 inmiddels, zo'n druk schema heeft en steeds zulke lange concerten geeft. (Het zal zijn zen-levensstijl wel zijn )

Maar welk concert vond je nou beter: Ahoy of Westerpark?

timbo_ schreef:

Je zou toch verwachten dat iedereen die iets met sing a songwriters heeft blind kaarten voor Cohen bestelt. Zeker omdat ik hem eerlijk gezegd niet zomaar nog een keer zie terugkomen.

Had erg - erg - erg graag willen gaan. Maarja, ik ben nog niet rijk. Hoop dat wanneer hij de volgende keer terugkomt ik dat wel ben

Lin
Ja, goedkoop was het niet, maar ja, elke euro waard

Pink Queen schreef:

Maar welk concert vond je nou beter: Ahoy of Westerpark?

Westergasfabriek. Ahoy was briljant en muzikaal echt niet minder dan Westergasfabriek bovendien was setlist zelfs nog beter in Ahoy maar locatie en sfeer waren in Amsterdam ongeevenaard. Westergasfabriek had nog net dat beetje extra wat iets dat al fantastisch is nog nog iets meer maakte. Was pure magie die avond.

Pink Queen
timbo_ schreef:

Westergasfabriek. Ahoy was briljant en muzikaal echt niet minder dan Westergasfabriek bovendien was setlist zelfs nog beter in Ahoy maar locatie en sfeer waren in Amsterdam ongeevenaard. Westergasfabriek had nog net dat beetje extra wat iets dat al fantastisch is nog nog iets meer maakte. Was pure magie die avond.

Ok dan.
Ja, ik was daar ook bij toen de zon doorbrak na een licht zomerbuitje en het publiek toelachtte. Leonard maakte daar een opmerking over en ik keek achterom (ik stond bijna vooraan) en 't was inderdaad een mooi, om niet te zeggen magisch, moment om die gebiologeerde mensenmassa te zien baden in het goude licht.
.....Ik zou er bijna emotioneel van worden.

Ik had ook duidelijk niet als enige dat gevoel als ik de drie of vier recensies van de dag erna las. Ook in de recensies over Ahoy stond dat het allemaal wederom fantastisch was in Rotterdam maar dat de Westergasfabriek nog net wat mooier was. Maar ik ben alleen maar dolblij dat ik The kid with the crazy dream nog twee keer heb mogen aanschouwen.

Ahoy, ben er geweest!
Magische bijna religieuze ervaring!
Niks geen geld graaien. Deze man stond met zo veel nederigheid en dankbaarheid, meer dan drie uur te spelen! Niet te geloven. Overtreft alle concerten waar ik ben geweest. Simon and Garfunkel, The Who, Boudewijn de groot, en Bob Dylan. Niemand kan live tippen aan deze man! Wat een held...
Als hij het om het geld zou doen, zou hij wel met een voorprogramma zijn gekomen, en na 45 minuten en een toegift zijn vertrokken.
Zoals Cohen het zelf al zong: Hallelujah!!!

Lin
kan het hier alleen maar mee eens zijn

Maartenn (crew)
Ben het ook volledig eens met Sibren, niets dan lof voor deze man!

Hou op allemaal, ik ben niet geweest en ik ben nu echt heel erg droevig geworden door al jullie superlatieven.

Lin
waarom ben je dan niet gegaan? Potverdikkie zeg paalhaasje, niet meer zo gek doen en volgende keer gelijk gaan!

En, even een oppepper.. er was niet zoveel aan hoor, beetje uitgebluste indruk maakte meneer Cohen, stem was wat krakerig en tja, de nummers kwamen 30 jaar geleden meer tot hun recht. Niks gemist

Sibren schreef:
Ahoy, ben er geweest!
Magische bijna religieuze ervaring!
Niks geen geld graaien. Deze man stond met zo veel nederigheid en dankbaarheid, meer dan drie uur te spelen! Niet te geloven. Overtreft alle concerten waar ik ben geweest. Simon and Garfunkel, The Who, Boudewijn de groot, en Bob Dylan. Niemand kan live tippen aan deze man! Wat een held...
Zoals Cohen het zelf al zong: Hallelujah!!!

Ja Cohen heeft mij ook voor altijd betoverd. Als die morgen zou komen zou ik zo voor de derde keer in een jaar gaan. Wel jammer dat na zo'n live optreden een album ineens beduidend minder waarde krijgt. Hoop dan ook dat er een dvd van deze tour gaat komen. Het leuke aan Cohen-consertten is trouwens ook was ik me gisteren aan het bedenken dat er gelukkig niet zo heel veel mee wordt gezongen. Bij slechts een paar nummers wordt er massaal meegezongen en zelfs dan nog maar gedeeltes van nummers. Wat ook logisch is want Cohen zingt een nummer precies in het tempo dat hij wil. Ben alleen bang dat we hem niet meer snel terug zullen zien. 74 is toch wel al erg oud en hoewel je het niet merkt aan hem zou zo'n tournee toch ook sporen moeten nalaten op die leeftijd. Trouwens voor de liefhebbers. In de Mojo van deze week een groot interview met Cohen en een cd waarop artiesten nummers van hem coveren. Niet zo goed als de meester zelf natuurlijk maar zaten een paar mooie covers bij.

Fans van leonard opgelet, er is nu een scandinavische tribute cd uit die de gehele plaat het nivo van Hallelujah van Jeff buckley heeft!!!Sterker nog sommige versies beter dan origineel!! ja je leest t goed
check Cohen: The Scandinavian Report (2009)

Gast
geplaatst: vandaag om 07:21 uur

geplaatst: vandaag om 07:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.