MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / My Bloody Valentine, 25 mei in Eindhoven

zoeken in:
Zo, waren er mensen hier ook gisteren bij My Bloody Valentine? En wat vonden jullie ervan? Ik vond het ziekelijk goed!

Ik ben niet echt overtuigd moet ik zeggen..., alleen tijdens de echt harde stukken vond ik het echt goed, een boel van de rustigere stukken klonken echt abominabel af en toe, het geluid was kut en bovendien waren er een boel heeeeele valse dingen te horen

Hoorde dat valse er niet gewoon bij dan? Vond het alleen jammer dat de zang nauwelijks hoorbaar was. Dat einde vond ik een unieke ervaring, nog nooit zoiets meegemaakt.

fastpulseboy
het was ok..........
maar niet briljant.
Zang hoort er zachtjes doorheen te komen, maar het was nu echt te weinig..... Verder ging er nogal wat fout met geluid en effectenafstelling.
vanaf slow werd het het stukken beter. Fijn laatste stuk dus met Slow, Soon, Feed me with your kiss en You made me realise. Al mocht dat lawaai stuk best wat korter, kwam nu echt een beetje geforceerd over eigenlijk. Precies hetzelfde trucje als 17 jaar geleden. Fijn hoor, dat je broekspijpen gaan fladderen van de noise, maar liever een paar keer gedoseerd dan alleen 20 minuten aan het eind. Wat dat betreft vind ik mogwai dat wat natuurlijker doen. (Maar goed die heb ik ook al een paar jaar niet meer gezien).

Ik vind het ook te gek moet ik zeggen. Inderdaad hier en daar wat mankementen wat betreft geluid, maar niet te storend vond ik ...
17 jaar geleden heb ik ze niet gezien, dus wat herhaling van het trucje betreft heb ik daar geen last van gehad...
(mijn god, wat was ik blij met de oordoppen ook...) ik moet zeggen dat ik het nog een tijd lang heb gevoeld in mijn lichaam, dat heb ik ook nog niet eerder zo meegemaakt !
al met al zeer blij dat ik hier bij ben geweest !

Deels ook in de shoutbox op last.fm gezet:

Voorprogramma: niks.

Gaaf om MBV live te hebben gezien! De 'holocaust section' was echt één van de vetste dingen die ik ooit heb mee gemaakt live Verpletterend gewoon!

Soon vond ik naast You Made Me Realise het beste nummer en To Here Knows When en I Only Said waren ook erg goed.

Vocals werden inderdaad niet goed vervlochten met de muziek. En over de lange stiltes tussen de nummers door > tja, zie het maar positief: je hebt Kevin Shields leren kennen zoals hij is, een ontzettende perfectionist, en dat is maar goed ook, anders was Loveless geen Loveless

Er werd geklaagd over suf publiek op de last.fm shoutbox maar daar had ik bij de MusicMeter tafel gelukkig geen last van. Prima gezelschap en leuk om weer nieuwe gezichten te hebben gezien. (Luc, waar was je nou!!?)

Terugweg in de trein was ook erg gezellig

Nu ik aan het hele concert terug denk, denk ik gelukkig als 1e: het was tof!

Mijn favorieten waren To Here Knows When en het overweldigende laatste noise stuk. Voor de rest viel de afstelling van het geluid me zeker wat tegen. Hoewel je misschien niet kunt verwachten dat ze elke studio versie prachtig kunnen recreëeren. De nummers kennende, kon ik ze nog enigzins horen, maar het was wel een stuk vager dan op de albums. Toen ik even een stuk zonder oordoppen luisterde was het zoals je kunt verwachten machtiger, maar was er ook zeg maar 'vuil geluid' bij dat na korte tijd pijn ging doen. Jammer wat dat betreft, maar evengoed had ik het niet willen missen. Was ook leuk een hoop mensen van deze site te ontmoeten.

VB1
Hmm heb er wel gemengde gevoelens over. Overweldigend was het wel. Maar om nou te zeggen dat ik het een goed concert vond.. De band kwam een beetje over alsof ze zichzelf een beetje te serieus namen en dat noise stuk was voor even grappig, maar na een tijdje had ik zo iets van nou weet ik het wel. Fastpulseboy noemde het geforceerd en zo kwam het ook wel op mij over. En wat verneukte ze Only Shallow trouwens! Die intro vind ik op het album vrij briljant, maar live klonk het voor geen meter. Nou ja, wel leuk om het eens live gezien te hebben, maar ik zet toch liever de plaat Loveless op.

VB1
Heb trouwens vandaag nog het idee dat 1 van mijn oren half dicht zit, ondanks de oordopjes

Nog een fotootje:

(afbeelding)

Ik sluit me verder aan bij John Doe en Kampf. Vond het niet briljant, maar wel ontzettend tof om mee te maken. Tijdens de 'holocaust' moest ik trouwens nog aan een filmpje van Kurosawa denken. Dat speelt zich af in WOII, vlak nadat de atoombom is gevallen.

Wel vreemd trouwens om zo'n bak lawaai over je uitgestort te krijgen en dan buiten te komen en geen suizende oren te hebben. Hoera voor oordopjes!

Leuk ook om weer een aantal van jullie te ontmoeten.

De gig dus.

Eerst bij aankomst maar even wat mensen opzoeken. Daar kom ik al snel Sietse,Bubbachups, Herman en Cygnus (iemand vergeten?) tegen. Eenmaal binnen zeggen we "Hop, deze tafel is van ons", na hem een beetje in het midden geschoven te hebben. Al gauw volgen anderen als KampF en Paalhaas. Gezellig!

Dan begint Solex. Daar ben ik niet zo negatief over als anderen, maar ik heb het idee dat studiomateriaal beter uitkomt (wat ik ken). In ieder geval gaat er erg veel enthousiasme vanuit, iets wat totaal niet overslaat op het grootste gedeelte van het publiek.De set duurde dan ook veel te lang. Even was zeker leuk, maar ik werd het wat zat.
Sommigen die dan gaan juichen, op het moment van laatste nummer aankondiging, dat is zeker niet verdient.

Schiet die dj eens af, want hij begon steeds oudere rotzooi te draaien, waar in het begin nog wel leuke dingen voorbij kwamen.
Na een veel te lange tijd wachten, begint rond 5 over half 10 MBV te spelen.

Kevin was die middag nog in het ziekenhuis geweest voor zijn stem, had dat er wat mee te maken dat zijn stem zo lastig in te regelen viel en haast niet doorkwam? Het zal niet echt, want ook Bilinda was vooral in het begin slecht ingeregeld, maar die was toch al vrij snel beter.
Het zorgde in ieder geval voor vrij veel boosheid bij Kevin, die 3 soundchecks erin gooide om zijn stem goed te krijgen. Het haalde de vaart er toch wel enigzins uit.

Het geluid was, buiten de stemmen om, toch erg goed. Niet altijd overdreven hard, maar drums die er flink inhakten en gitaren die WEL voor hele harde pieken in het volume zorgden.
Later in de set, de laatste 5 nummers waren dan eindelijk perfect ingeregeld en dat klonk ook erg gaaf. Nummers als To Here Knows When, Soon, Feed Me With Your Kiss en You Made Me realise waren dan ook erg vet. Het rustige Ciggarette in your bed, was ook erg mooi, evenals het snijdende Thorn, waar de vocalen dan inderdaad niet zo te horen waren helaas.

Dan het moment halverwege You Made me Realise, het bekende riffje word uitgerekt en BOEM!
Daar sta je dan, met lichteffecten die niet te tellen zijn, afgewisseld met zeer donkere stukken. Dit is hard, maar kan het harder?? Ja hard is het wel.. maar hee op het doek komt te staan No Input Signal, een systeem die het alvast begeeft. Ja het kan inderdaad nog harder. Gedrone dat in mijn benen zat, begint nu door mijn hele lichaam heen te vloeien. Met je ogen dicht is het eigenlijk best lekker, nog intenser.
Dan schieten we weer terug in You Made Me Release en gaan we vervolgens nog even verder met een stukje noise, om dan toch echt af te sluiten, na een slotstuk van 20 minuten.

Ik heb het idee dat ik de geluidsaanslag van gister fysiek nog steeds merk. (mn spieren) Ook heb ik niet het idee dat mijn oren totaal perfect zijn, terwijl er toch echt niks mis is met mijn oordopjes. Bizarre en totaal unieke ervaring.

Goed concert. Niet geniaal en waarschijnlijk veel te hoge verwachtingen, of gewoon erg matige techniek. Een combinatie van beide, is ook zeer goed mogelijk natuurlijk. De holocaust is dan wel weer uniek en was echt geweldig.

Ik heb toch al betere imitaties gehoord.

Ik vond het een tof concert, maar meer om de beleving, dan dat ik de band zo goed vond. Sowieso spreekt de persoon Shields me niet aan, ik ergerde me helemaal kapot dat ie maar bleef soundchecken. Had dat even van te voren gedaan. Daarnaast was er 0,0 interactie met het publiek en dat vind ik minachtend. Ik betaal verdomme 25 euro voor een kaartje om jou te zien spelen, dan kun je tenminste even hallo zeggen. Dat je geen hele verhalen op gaat hangen vind ik best, ze willen waarschijnlijk die mythische status een beetje behouden.

Het geluid was niet altijd even goed. Er zaten echt een paar nummers bij waarvan ik niet wist wat het was, omdat ik geen zang hoorde en de gitaarriffjes eigenlijk één grote brei was. Nu weet ik wel dat dat de bedoeling is bij MBV, maar dit was te erg.

Daar staat tegenover dat het concert wel een vette beleving was. De holocaust sectie vond ik groots om mee te maken. Steeds als ik dacht: dit kan niet harder, dan ging het harder. Alsof je 15 minuten op een vliegdekschip staat terwijl er straaljagers opwarmen.

Het was trouwens wel even schrikken toen de band opkwam. Ik ken ze alleen van foto's uit de Loveless tijd en dan zie je ineens dat de zanger op Robert Plant lijkt, de drummer op Gert-Jan Theunisse en de bassiste op Frederique Spigt. Belinda Butcher zag er voor haar 47 jaar nog prachtig uit overigens.

Hm, ik heb alleen tijdens de climax m'n oordopjes ingehad (inclusief handen op de oren) en hoewel vanochtend de wereld om me heen een beetje dof klonk (gelukkig geen piep) trok dat na een aantal uren alweer weg.

Verder sluit ik me aan bij wat er overal al gezegd en geschreven is aangezien alles al zo'n beetje gezegd is.

Ik sluit me ook bij meeste bovenstaanden aan... De 'holocaust' was één van mijn bruutste concertervaringen ooit... Zelfs met goede oordoppen met filter in was dat nog te hard en de kleren wapperden aan mijn lijf... Waanzin!

Sietse
ik vond het leuk, maar jammer dat ik die bak herrie alleen vanuit de garderobe heb gehoord ivm tas en recorder ophalen en daarna trein halen.
Echter was het zien van de bewaking die niet wist wat ze over kwam ook wel wat waard. Die stonden echt vol verbazing en ongeloof te luisteren wat voor herrie er uit de zaal kwam, want ja ook beneden was het nog intens hard zelfs met de deuren dicht.
Op de weg naar het station konden we tot echt op het stationsplein het goed horen.

Briljant was het verder idd niet, maar gewoon tof of ze te hebben gezien.
Nu hopelijk nog een keer in een fatsoenlijke zaal zonder voorprogramma op een locatie dat ik niet een trein moet halen voor dat het concert is afgelopen.

Gelezen op het wereldwijde interweb:

"Ik baal ook een beetje van de keuze voor Solex. Op zich niet slecht (als je van zwangere-vrouwen-in-het-Oosterpark-muziek houdt)"

Maat van me had gisteren zelf nog een ticket besteld voor hem en mij. Ben er nog steeds niet echt goed van dat zulks een optreden niet uiverkocht was. Mij niet gelaten... Examens of niet, prioriteiten moet je stellen in het leven verdorie! We leven tenslotte maar één keer.

Ik vond het persoonlijk toch ècht wel fijn om deze cult band eens live meegemaakt te kunnen hebben. Eerst was ik ook niet omvergeblazen, maar ik kwam er wel lekker in, en tja, op het einde werd ik natuurlijk, net zoals iedereen, wèl weggeblazen, ditmaal zelfs bijna letterlijk. Fenomaal, heerlijk, absurd, en vooral, POKKE hard! Luider dan een straaljager.

Conclusie: ben toch ècht wel héél errug blij dat ik geweest ben, en Pukkelpop, here we come!

Nog even nagenieten met een opname van Soon van gisteren. Geluid is (gek genoeg) vrijwel gelijk als dat het gister live was in mijn opinie:

Wat een heerlijk fijn einde heeft dat nummer toch, zo alsmaar doorloopend.

gemaster schreef:
Het was trouwens wel even schrikken toen de band opkwam. Ik ken ze alleen van foto's uit de Loveless tijd en dan zie je ineens dat de zanger op Robert Plant lijkt, de drummer op Gert-Jan Theunisse en de bassiste op Frederique Spigt. Belinda Butcher zag er voor haar 47 jaar nog prachtig uit overigens.

Haha, dit is goed zichtbaar op deze foto: klik
Bilinda ziet eruit als 25, de anderen, ... niet bepaald. Of zoals een comment daar "kevin shields looks like a grandma now ".

Mooie clip JD, Soon was dus één van de nummers die erg goed klonk. Eigenlijk was alles ná de 2e soundcheck van Shield beter.

Ik ben blij dat ik Isn't Anything vaak heb geluisterd afgelopen week want live waren nummers van dit album toch best vet.

'The day after' heb ik nog aan een aantal mensen proberen te omschrijven hoe het is om geluid écht te voelen. Je kan ze dan wel dit laten zien, maar de werkelijkheid waar je op het moment zelf in zit is echt onbeschrijflijk. Bovenal geweldig. Ik wíst gewoon dat het hard zou worden, maar de ervaring zelf ging mijn verwachting ver te boven.

Hoe meer ik aan die laatste 15 minuten terug denk, hoe legendarischer het wordt

Ik vond die hele 'Holocaust' (wie heeft die term eigenlijk verzonnen?) nou niet bepaald zo indrukwekkend als velen hier. Leuk dat alles begint te vibreren hoor, maar van mij hadden ze gewoon 3 extra nummers mogen spelen ipv 20 minuten lang een straalmotor te imiteren. Maar ja, MBV wil nu eenmaal de boeken in met het hardste concert ooit, zo lees ik. Dus snoepen ze de bezoekers maar een kwart van een toch al niet erg lang concert af. Daar hebben ze een mooi woord voor in het Engels: self-indulgent.

Daarbuiten vind het gewoon onverantwoord om op een dergelijk volume te spelen. Ik vind het wat te ver gaan om bij permanent gehoorverlies klakkeloos het slachtoffer de schuld te geven. De band mag zich ook best een achter de oren krabben.

Begrijp me overigens niet verkeerd, ik heb zeker wel genoten van het concert. Heerlijk om de Loveless-nummers eens in levenden lijve te 'ondergaan'.

Overigens heb ik geen uitsluitsel kunnen vinden over hoe hard het precies is geweest, ik vind berichtgevingen van 117, 119, 128 en 130 dB.

VB1
Paalhaas schreef:
Ik vond die hele 'Holocaust' (wie heeft die term eigenlijk verzonnen?) nou niet bepaald zo indrukwekkend als velen hier. Leuk dat alles begint te vibreren hoor, maar van mij hadden ze gewoon 3 extra nummers mogen spelen ipv 20 minuten lang een straalmotor te imiteren.

Daar kan ik ook wel inkomen ja.

heel erg bedankt John Doe voor het filmpje van Soon

Ondanks de slecht afgestelde vocalen van met name Shields vond ik het concert in zijn geheel toch een sonische ervaring die ik zeker niet had willen missen. De zogenaamde Holocaust was waanzinnig. De bekertjes trilden letterlijk van de tafel af, het slikken voelde raar, en op een gegeven voelde het zelfs alsof mijn oordopjes mee begonnen te bewegen op het geluid. Iedereen stond ook echt te kijken van 'wow' (inclusief ook een paar idioten zonder oordoppen, hoe verzin je het). Met stipt mijn meest intense concertervaring tot nu toe. Jammer was dat Shields zelf niet helemaal tevreden leek en af en toe pauzes liet vallen om tussen de nummers te soundchecken. Dat haalde de vaart er een beetje uit..

Vetste nummers vond ik de twee hardere nummers van Isn't Anything (Feed Me With Your Kiss en Nothing Much to Lose), het geile Slow waarbij de zang wel goed te horen was, Soon, en uiteraard You Made Me Realise. Eigenlijk dus vooral het laatste gedeelte van het concert Helaas geen Sometimes en Drive it All Over Me mogen horen..

thejazzscène
De dag erna was het Sunn 0))) in Leuven, in een kerk. Ook niet om zonder oorstopjes te beluisteren, hoor. Vette shit. Sunn O)))

Gast
geplaatst: vandaag om 23:58 uur

geplaatst: vandaag om 23:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.