MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Madonna en Britney

zoeken in:
Beiden traden onlangs op in België. Volgens de kranten: veel show, veel outfits, veel playback. Best triest.

Kos
Dit was wel een goed optreden van ze:

(afbeelding)

Musicboy ziet ze blijkbaar liever met weinig outfit.

Haha, ik lees dat allemaal in de gazet he. En dan surf ik naar meerdere recensies. Blijkt toch dat Madonna niet zo goed bij stem is, maar playback afwisselt met live en daarom wint van Britney, die misschien 10 woorden live gezegd heeft. Persoonlijk vind ik het wel erg dat een concert niet puur live is. En dat bovenstaande fotootje oogt misschien wel mooi (contrast tussen zwart en wit ), maar toont meteen aan waar beiden voor staan, alles is gepermitteerd om aandacht te krijgen.

Stijn_Slayer
musicboy schreef:
Volgens de kranten: veel show, veel outfits, veel playback. Best triest.

Ik had niet anders verwacht.

The Oath
Playback.. WTF?

Kun je evengoed een CD pakken en opleggen. Daar hoef je geen 80€ voor te betalen.

Als je niet goed meer kan zingen, probeer dan tenminste.
Deelnemen is belangrijker dan winnen...

The Oath schreef:

Kun je evengoed een CD pakken en opleggen. Daar hoef je geen 80€ voor te betalen.

Maar dan zit je niet tussen de gillende bakvissen naar een mooie vrouw te kijken die telkens in een ander krap zittend outfit danst samen met allerlei andere mooie vrouwen tegen een achtergrond van een spectaculaire lichtshow met op het einde vuurwerk.

Hoewel ik geen voorstander ben van playbacken ofzo, vind ik het eigenlijk best een non-argument. Als je in een discotheek bent, kan je dan ook net zo goed een mixje opzetten en in je eentje dansend ernaar gaan luisteren? Sta ik toch liever in een volle discotheek (of bij een concert van Britney).

Kan me zelfs voorstellen dat ik liever naar een playbackende Britney luister, dan naar een Britney die slecht bij stem is.

The Oath
levenvergeten schreef:

Kan me zelfs voorstellen dat ik liever naar een playbackende Britney luister, dan naar een Britney die slecht bij stem is.

Dat vind ik dan weer net niet. (En ik ben zeker niet de enige).

Waarom? Als ze slecht zingt leidt dat alleen maar af van de rest.

The Oath
herman schreef:

Welke rest?

VB1
herman schreef:

Ik vind het in zekere zin wel een vorm van oplichterij. Als ik zelf naar een concert ga ben ik vaak ook geïnteresseerd hoe de muziek gemaakt wordt. Live muziek kan heel anders zijn dan muziek op de plaat, en een meerwaarde hebben. Als ik bij een concert merk dat de muziek niet live gespeeld wordt voel ik mij toch enigszins afgezet, hoeveel spektakel er nou om heen zit (vuurwerkshows en zo vind ik vaak eigenlijk alleen maar vervelend, maar dat is mijn persoonlijke smaak).

En @ levenvergeten: een live optreden is iets anders dan een dj set. Misschien hebben beide hetzelfde uitgangspunt (vermaak/mensen activeren tot 'iets'), maar naar een live optreden ga je toch vaak om een band/orkest/etc. te zien, is de hoofdbron van het vermaak toch wat je op het podium ziet. Terwijl bij een DJ-set er veel meer dingen mee spelen. Ik vind het vrij onvergelijkbaar.

Het playbacken en er weg mee kunnen (aanvaarding zonder afgemaakt te worden) kunnen alleen mooie dames bij wie hun schoonheid centraal staat en die zonder schroom seksualiteit en erotiek exploiteren. Dat laatste is nog belangrijker dan de schoonheid, want Lady Gaga moet het daar 100% van hebben, hoewel Madonna nu ook niet echt zo'n knappe is. Toegegeven, voor een 50-jarige ziet ze er schitterend uit, maar ik herinner me beelden en clips waarbij ik dacht: 't Is toch echt geen knappe (Vogue en Causin' A Commotion, zo'n lelijke rug, bwah). Britney wint van mij op dit vlak zonder twijfel. Alleen diehardfans zullen het niet willen geweten hebben, maar zonder hun uiterlijk en bijhorende vulgariteiten staan beide dames nergens. Toch wordt het aanvaard dat ze playbacken. Uiteindelijk gaat het veel meer om de show, de outfits en alle randfenomenen van muziek. Ik kan me niet voorstellen dat dit zou gepikt worden van bij voorbeeld Suzanne Vega of Eva De Roovere. Bij hen geen show, outfits, sex. Wel goede stemmen, mooie teksten, en ook nog eens live sterk. Het zal wel aan mij liggen dat ik laatste drie eigenschappen hoger acht en belangrijker vind in muziek. En ja, Suzanne was in haar tijd echt schattig en Eva is een mooie, jonge vrouw, maar dan zonder dat sletterige bimbogehalte.

Echt een schande. Hoe vaak worden stokoude zangers van stokoude bands (Rob Halford van Judas Priest, Ian Gillan van Deep Purple) bekritiseerd omdat ze niet altijd alles meer even perfect kunnen zingen. Maar zij stáán er tenminste wel en geven alles wat ze kunnen om er toch nog wat van te maken. En deze dames denken er met playbacken van af te kunnen komen. Nee ik heb hier echt geen goed woord voor over.

VB1 schreef:

En @ levenvergeten: een live optreden is iets anders dan een dj set. Misschien hebben beide hetzelfde uitgangspunt (vermaak/mensen activeren tot 'iets'), maar naar een live optreden ga je toch vaak om een band/orkest/etc. te zien, is de hoofdbron van het vermaak toch wat je op het podium ziet. Terwijl bij een DJ-set er veel meer dingen mee spelen. Ik vind het vrij onvergelijkbaar.

Dat een dj-set iets anders is dan een live-optreden begrijp ik ook wel. Gaat mij er meer om dat de sfeer bij een concert/in een nachtclub net zo belangrijk is als wat er daadwerkelijk wordt geproduceerd. Dan doel ik dus op randzaken als dans-spektakel en vuurwerk, maar ook een zaal met meezingende fans, in het geval van Britney. Dat mixje dat je thuis opzet is even goed als wat je in de discotheek hoort (min of meer), maar die massale handjes in de lucht als die ene vette track erin knalt, mis je. Het was voornamelijk bedoeld om aan te geven dat het "je kan net zo goed een cd opzetten"-argument, een non-argument is.

VB1
levenvergeten schreef:
(quote)

Dat een dj-set iets anders is dan een live-optreden begrijp ik ook wel. Gaat mij er meer om dat de sfeer bij een concert/in een nachtclub net zo belangrijk is als wat er daadwerkelijk wordt geproduceerd. Dan doel ik dus op randzaken als dans-spektakel en vuurwerk, maar ook een zaal met meezingende fans, in het geval van Britney. Dat mixje dat je thuis opzet is even goed als wat je in de discotheek hoort (min of meer), maar die massale handjes in de lucht als die ene vette track erin knalt, mis je. Het was voornamelijk bedoeld om aan te geven dat het "je kan net zo goed een cd opzetten"-argument, een non-argument is.

Ok, daar ben ik het mee eens. Maar ik vind playbacken nog steeds een vorm van oplichterij.

Stijn_Slayer
Ik vind het ook oplichterij. Ik ga in eerste instantie naar een concert voor de muziek, die randzaken zijn leuk, maar ik geef er niet hele erg veel om.

Er zou op op de kaartjes e.d. verplicht een melding moeten staaN:
Deels of volledig playback
of Dit is een dansshow, verwacht geen vocale prestaties.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:40 uur

geplaatst: vandaag om 08:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.