MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Massive Attack (tour 2009)

zoeken in:
In Muziek > MusicMeter Live! > Gisteren ... gezien!:

Gisteren Massive Attack in Vorst Nationaal. Miljaar zeg, wat was dat? Laat ons zeggen dat ze hun naam best wel waar hebben gemaakt! Druipnat van het zweet na het optreden, en vandaag geradbraakt en ziek. Vorig jaar op Lokerse Feesten was al feestje, maar gisteren... jongens, jongens, jongens, ben er nog niet goed van!

Eervolle vermelding ook voor Oxmo Puccino, verleden vrijdag, in de Orangerie, Botanique in Brussel. Was best ook wel een feestje om U tegen te zeggen!

Oktober was een verdomd mooie concertmaand moet ik zeggen!

Sheplays
Massive Attack in HMH

Met Martina Topley-Bird en Horace Andy.

Moet nog even bijkomen!

Bij Massive Attack:

Bij Massive Attack - Mezzanine (1998):

Gisteren na een wat moeizaam begin (nieuwe nummers) een uiteindelijk fantastisch concert van Massive Attack gezien. Wat opvalt is dat de nummers van Mezzanine met kop en schouders boven de rest uitsteekt. En dat terwijl Safe from Harm, Karma Coma en Unfinished Sympathy ook niet de minste nummers zijn. Live blijken Angel en Risingson wederom echt briljant.

massive Attack. gewoon uitstekend! grafisch onheilspellend,donker, fraai!!!

Sheplays schreef:
Massive Attack in HMH

Zondermeer het beste concert dat ik dit jaar gezien heb

Hmm ik vond juist de nummers die niet van Mezzanine live veel meer power krijgen dan de toch al geniale nummers die wel van Mezzanine kwamen. Al was Inertia Creeps wel het hoogtepunt van de avond!

Geweldig concert inderdaad, heb genoten. Nieuwe nummers klonken eigenlijk ook allemaal echt prima. Alleen vond ik de suffe Nederlandse vertaalde boodschappen op het scherm nogal storend. Je kan ook op een andere manier aandacht vragen voor de problemen in de wereld.

LittleBox schreef:
Zie hier iemand dat Massive Attack loungemuziek is? Dan is de betreffende persoon vast gisteren niet in de HMH geweest. Mijn hemel, dat was alles behalve lounge...

Weet iemand dan hoe hun show was vergeleken met optredens van een jaar of 6 geleden?

Sheplays
Ik vond die boodschappen dan weer allerminst suf of storend maar eerder intrigerend en heel fraai en strak verpakt in die lichtbeelden.

Sheplays schreef:
Ik vond die boodschappen dan weer allerminst suf of storend maar eerder intrigerend en heel fraai en strak verpakt in die lichtbeelden.

Tja, mij leidde het af van de muziek. Wat voor een groot deel ook kwam door het Nederlands, hou het lekker in het Engels, dat begrijpt iedereen ook wel.

Sheplays
In Muziek > MusicMeter Live! > Gisteren ... gezien!:

freakyy schreef:
Tja, mij leidde het af van de muziek.

Tja, als vrouw kan ik natuurlijk oren en ogen afzonderlijk en gelijktijdig benutten.

(afbeelding)

Gisteren Massive Attack. Het begon wat weifelend, met die nieuwe nummers, maar op gegeven moment (vanaf Risingson) ging het helemaal los. Geweldig goed. Een klein stukje van Risingson heb ik even op youtube gezet: YouTube - Massive Attack Risingson Amsterdam 28-10-2009

Die gasten zijn het bepaald nog niet verleerd!

tuktak
LittleBox schreef:
Zie hier iemand dat Massive Attack loungemuziek is? Dan is de betreffende persoon vast gisteren niet in de HMH geweest. Mijn hemel, dat was alles behalve lounge...

nee dat is niet zo. zucht.

Hester Carvalho van NRC geeft maar liefst het maximum van 5 sterren en dat wil wat zeggen:

Massive Attack is terug en schittert in het duister
Door HESTER CARVALHO

Met een concert dat voorlopig nog in het onderbewustzijn doordreunt, heeft de Britse groep Massive Attack gisteravond haar reputatie ververst. Van de door subsonische bassen gekleurde opening, het nieuwe Bulletproof Love, tot de discoversie van Unfinished Sympathy in de toegift, was dit een concert dat de bakens verzette. Massive Attack leek vergeten, maar is terug.

Het is afwachten hoe de liedjes straks klinken op cd. Een groot deel van de nummers verschijnt pas volgend jaar als LP5. Maar de nagenoeg uitverkochte Heineken Music Hall raakte evengoed in de ban van de vaak van plaats en instrument wisselende muzikanten – drums, gitaren en een stellage met elektronica – op het nagenoeg duistere podium. De zang kwam van gastzangers Horace Andy, Martina Topley-Bird en Deborah Miller. Van de twee oorspronkelijke leden was alleen zanger/voorman Robert Del Naja aanwezig; de lange Grant Marshall slenterde het toneel op en af.

Dit gezelschap trok een muur van klank op waarin onderstromen van natuurgeluiden figureerden: aards gerommel, de wind die langs luxaflex ratelt en elektronisch gekolk. De ondergrond voor de nummers van Massive Attack zijn nooit echt ‘liedjes’, eerder een verzameling goede ideeën: zoals de afwisseling van stem tussen Del Naya (cynisch) en Marshall (zwoel) binnen één nummer.

Gedurfd ook om Jamaicaan Andy, zingend als een nachtegaal met een gebroken hart, de pas te laten afsnijden door een ruige grunge-gitaar in 16 Seeter. Net zoals het toevoegen van nieuwe accenten aan oude nummers, zoals in Safe From Harm en Mezzanine. Grimmig is de boodschap van Massive Attack ondertussen: op de lichtkrant flitsten – Nederlandse – woorden als ‘foltering’ en ‘spookgelach’ voorbij. Een indirecte verwijzing naar Guantánamo.

Hopelijk maakt de altijd variërende band een selectie voor zijn nieuwe plaat zoals bij dit het concert: als een reis door een tunnel, zonder licht aan het eind.

Sheplays
Raker kan het niet! Voor een illustratie bij de slotzin - zie mijn bericht van 28/10, 16.06

Hadden jullie zo stiekem ook niet de indruk dat de Ninja drummer van Maria Topley Bird eigenlijk (Mickey) 3D was?

herman schreef:
(quote)

Weet iemand dan hoe hun show was vergeleken met optredens van een jaar of 6 geleden?
Ja ik weet dat. Ik vond het vergelijkbaar, ook qua podium etc, met dien verstande dat nog niet uitgekomen nieuw werk spelen en er mee weg komen wel een extra dimensie aan deze ronde gaf.

Sheplays
Suicidopolis schreef:
Hadden jullie zo stiekem ook niet de indruk dat de Ninja drummer van Maria Topley Bird eigenlijk Mickey 3D was?

Wie is nu Mickey 3D?

Ik kreeg overigens helemaal geen indruk maar ik vond 'm wel goed!

Jammer dat ik er niet bij was (voor mij dan he), de concerten van MA horen tot de beste die ik ooit zag, ook qua visuals.

3D is Robert Del Naja: Robert op Discogs.

VanDeGriend schreef:
(quote)
Ja ik weet dat. Ik vond het vergelijkbaar, ook qua podium etc, met dien verstande dat nog niet uitgekomen nieuw werk spelen en er mee weg komen wel een extra dimensie aan deze ronde gaf.

Thanks, dan weet ik ongeveer wat ik gemist heb. Ze hadden ook weer dezelfde projecties als vroeger (met al die anti-oorlogspropaganda)? Heb MA vroeger wel een paar keer live gezien, vond het altijd erg goed.

VanDeGriend schreef:
(quote)

Zondermeer het beste concert dat ik dit jaar gezien heb

Hey Rob, ben je niet tegengekomen was inderdaad helemaal fantastisch, het 1 na laatste nummer, een nieuwe, vond ik helemaal te gek en het hoogtepujnt hoewel er wel meer waren, wordt lang wachten tot februari.
Had inderdaad bij Martina ook idee dat het wel eens 3d kon zijn, maar dan doet ie wel ineens heel uitbuindig in vergelijking met hoe hij er bij MA bijstaat, maar dat kan natuurlijk, maar zeker weten doen wij het niet

Suicidopolis schreef:
Hadden jullie zo stiekem ook niet de indruk dat de Ninja drummer van Maria Topley Bird eigenlijk (Mickey) 3D was?

Ja ik dacht het eigenlijk gelijk al! Zou heel goed kunnen.

Oh, heb even uitgezocht, 1 na laatste nummer wat ik echt helemaal top vond, zo 'n 10 minuten durend, heet Marakesh, komt op nieuwe cd , yes....

Marakesh blies mij inderdaad ook geheel weg, wat een nummer zeg.... Goed om te lezen dat deze op het nieuw te verschijnen album uitkomt. Alleen daarom al aanschaf-waardig.

Helaas, hier in het bericht staat de tracklist van nieuwe cd en titel ( Heligoland) Kan iemand hem lekker al op deze site plaatsen
Kan natuurlijk ook zijn dat ze het nummer andere titel hebben gegeven, ik heb het van een foto van de setlist die iemand op de Massive Attack site had gezet, we zullen zien, 8 februari is zo:
Massive Attack reveal Damon Albarn, Elbow-featuring new album tracklisting | News | NME.COM

Aha, hopelijk onder een andere naam terug te vinden op het album.
Cool dat Hope Sandoval meedoet...echt een zangeres die ik bij MA vind passen. Hoop alleen dat de Elbow zanger een niet al te prominente rol heeft.

Ja, dat hoop ik ook. Dat ene nummertje op die laatste EP is meer dan genoeg...

Gast
geplaatst: vandaag om 08:57 uur

geplaatst: vandaag om 08:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.