Muziek / MusicMeter Live! / Geouwehoer bij concerten: Tindersticks staakt optreden in Eindhoven
zoeken in:
0
geplaatst: 6 maart 2010, 12:19 uur
Bij Tindersticks - Falling Down a Mountain (2010):
'Geweldig' optreden gisteren in de Effenaar. Na 5 nummers stopten de heren ermee omdat er te veel zaalgeluid was. Dat is ook irritant en dat is steeds vaker het geval. Steeds meer mensen pikken een concertje en denken dat ze dan in de disco staan. Daar hadden de Tindersticks een punt, maar je laat zo wel een hoop fans in de kou staan. Ik had er 100 km voor gereden, beetje jammer dus.
Reden te meer om de laatste cd links te laten liggen, want ik vond hem toch al veel minder dan de vorige. Het klinkt te veel als een jamsessie en nu Stuart A Staples mijn avond heeft verziekt kan hij voorlopig de pot op.
'Geweldig' optreden gisteren in de Effenaar. Na 5 nummers stopten de heren ermee omdat er te veel zaalgeluid was. Dat is ook irritant en dat is steeds vaker het geval. Steeds meer mensen pikken een concertje en denken dat ze dan in de disco staan. Daar hadden de Tindersticks een punt, maar je laat zo wel een hoop fans in de kou staan. Ik had er 100 km voor gereden, beetje jammer dus.
Reden te meer om de laatste cd links te laten liggen, want ik vond hem toch al veel minder dan de vorige. Het klinkt te veel als een jamsessie en nu Stuart A Staples mijn avond heeft verziekt kan hij voorlopig de pot op.
0
geplaatst: 6 maart 2010, 20:05 uur
Misschien was er al een soortgelijk topic, maar ik kan het zo 1-2-3 niet terugvinden.
Anyway:
Tindersticks staakt optreden door geouwehoer in de zaal | Alternative - alternative.blog.nl
Hulde dat ze dit doen. Lullig voor het publiek dat wel zijn mond kon houden, maar ik word ook wel eens moe van dat publiek dat hele concerten doorblijft ouwehoeren en het zo voor de liefhebbers verpest.
Anyway:
Tindersticks staakt optreden door geouwehoer in de zaal | Alternative - alternative.blog.nl
Hulde dat ze dit doen. Lullig voor het publiek dat wel zijn mond kon houden, maar ik word ook wel eens moe van dat publiek dat hele concerten doorblijft ouwehoeren en het zo voor de liefhebbers verpest.
0
geplaatst: 6 maart 2010, 20:23 uur
Opzich goed natuurlijk maar ja het is wel weer een kleine groep (tenminste dat neem ik aan) dat het voor de rest verpest.
0
geplaatst: 6 maart 2010, 22:04 uur
Ik verwijs nog een keer naar een nummer wat hier over gaat:
Brakes - How are you
zeker 3 keer achter elkaar luisteren, en de frustratie is weg gespeeld!
Brakes - How are you
zeker 3 keer achter elkaar luisteren, en de frustratie is weg gespeeld!
0
geplaatst: 6 maart 2010, 23:40 uur
Geweldige actie! En wat een enorm verschil met het optreden in Utrecht een dag eerder - daar was de zaal echt muisstil.
0
geplaatst: 6 maart 2010, 23:53 uur
Ja wat moet je daar van vinden ...Ik erger me ook wel eens aan geklets in de zaal, maar het laatste Tindersticks optreden dat ik zag ...
Dat was in de Harmonie in Haarlem. Een keurig nette gelegenheid met op die avond ook een keurig net publiek. Allemaal tweeverdienende stelletrjes was mijn indruk. De zaal het alleen stoelen en daar bleef iedereen netjes inzitten tot het eind. Die stoelen helpen goed tegen onnodig gepraat, sowieso is je praatgezelschap beperkt tot twee en je kunt ze niet vragen of ze nog een biertje willen. Allemaal good clean fun maar om het eufenistisch te zeggen: een tikkie braaf. Zo is hun muziek toch ook niet bedoeld lijkt me.
Ik kan me de irritatie van de Tindersticks voorstellen, maar ze hadden er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om alle gevoelige liedjes van de setlist te schrappen en drie kwartier het rauwste van de eerste twee platen te spelen, met de meters in het rood.
Trouwens, speelt Hole binnenkort niet weer in Paradiso ?
Dat was in de Harmonie in Haarlem. Een keurig nette gelegenheid met op die avond ook een keurig net publiek. Allemaal tweeverdienende stelletrjes was mijn indruk. De zaal het alleen stoelen en daar bleef iedereen netjes inzitten tot het eind. Die stoelen helpen goed tegen onnodig gepraat, sowieso is je praatgezelschap beperkt tot twee en je kunt ze niet vragen of ze nog een biertje willen. Allemaal good clean fun maar om het eufenistisch te zeggen: een tikkie braaf. Zo is hun muziek toch ook niet bedoeld lijkt me.
Ik kan me de irritatie van de Tindersticks voorstellen, maar ze hadden er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om alle gevoelige liedjes van de setlist te schrappen en drie kwartier het rauwste van de eerste twee platen te spelen, met de meters in het rood.
Trouwens, speelt Hole binnenkort niet weer in Paradiso ?

0
geplaatst: 6 maart 2010, 23:54 uur
Ik erger me dood aan ouwehoerend publiek: maar pak je die met zo'n actie? Welnee! Wel de liefhebbers die er zelf ook zo'n hekel aan hebben.
Beetje een dubbel gevoel hierbij.
Ik vroeg het ooit aan Michiel Flamman (Solo) en die zei ook dat hij het erg vervelend vond als mensen er zo doorheen staan te kakelen.
Ik begrijp het ook niet: soms zeg ik er wat van maar de ellende is dat jij je loopt op te vreten waardoor jouw avond al verpest is en dat je soms uiterst lompe antwoorden terug krijgt.
Ik zou me dus kapot hebben lopen ergeren aan het publiek maar of ik blij zou zijn dat mijn favo band van het podium stapt terwijl ik een heel eind heb moeten reizen en een aardig bedrag aan geld kwijt ben............. ik weet het niet.
Beetje een dubbel gevoel hierbij.
Ik vroeg het ooit aan Michiel Flamman (Solo) en die zei ook dat hij het erg vervelend vond als mensen er zo doorheen staan te kakelen.
Ik begrijp het ook niet: soms zeg ik er wat van maar de ellende is dat jij je loopt op te vreten waardoor jouw avond al verpest is en dat je soms uiterst lompe antwoorden terug krijgt.
Ik zou me dus kapot hebben lopen ergeren aan het publiek maar of ik blij zou zijn dat mijn favo band van het podium stapt terwijl ik een heel eind heb moeten reizen en een aardig bedrag aan geld kwijt ben............. ik weet het niet.
0
geplaatst: 7 maart 2010, 10:35 uur
Ik was dus in de Effenaar aanwezig en had daar een enkele reis van 100 kilometer voor over. Ik heb me tijdens het concert enorm gestoord aan het publiek dat vooral bij de bar staat en de week nog eens even luidruchtig doorneemt. Ik denk dat de tickets in het clubcircuit te goedkoop zijn want je haalt nu veel mensen binnen die de band vaak niet eens kennen.
Eerder was het ook al raak bij I Am Kloot in de Mezz. Maar die band zette een tandje bij, ging luider spelen en kreeg de zaal plat. Tindersticks en met name Stuart A Staples maakte op mij niet zo'n gemotiveerde indruk. Contact met zaal was er nooit en met deze actie heeft hij voor mij de nodige respect verloren. 98% van de bezoekers kwamen dus wel voor de muziek en die laat hij nu mooi in de kou staan. Degene die het een prachtige actie vonden waren waarschijnlijk niet in de Effenaar afgelopen vrijdag. Het 'praatvolk' tref je niet met zo'n actie, die hebben het waarschijnlijk niet eens gemerkt dat de band stopte.
Eerder was het ook al raak bij I Am Kloot in de Mezz. Maar die band zette een tandje bij, ging luider spelen en kreeg de zaal plat. Tindersticks en met name Stuart A Staples maakte op mij niet zo'n gemotiveerde indruk. Contact met zaal was er nooit en met deze actie heeft hij voor mij de nodige respect verloren. 98% van de bezoekers kwamen dus wel voor de muziek en die laat hij nu mooi in de kou staan. Degene die het een prachtige actie vonden waren waarschijnlijk niet in de Effenaar afgelopen vrijdag. Het 'praatvolk' tref je niet met zo'n actie, die hebben het waarschijnlijk niet eens gemerkt dat de band stopte.
0
geplaatst: 7 maart 2010, 11:16 uur
Ik ben nog niet al te vaak in de Effenaar geweest, maar kan me herinneren dat (o.a. tijdens een concert van Madrugada) irritant veel lawaaierig publiek is aan de bar kant. Oke, een keer zachtjes wat zeggen tegen elkaar is prima, doe ik zelf ook, maar hele gesprekken naar elkaar toeschreeuwen over de meest nutteloze dingen daar erger ik me groen en geel aan en leidt ook nog eens heel erg af.
Gelukkig heb ik daar de laatste concerten geen last van gehad (afkloppen) ...
Gelukkig heb ik daar de laatste concerten geen last van gehad (afkloppen) ...
0
geplaatst: 7 maart 2010, 13:09 uur
pejo schreef:
Ik denk dat de tickets in het clubcircuit te goedkoop zijn want je haalt nu veel mensen binnen die de band vaak niet eens kennen.
Ik denk dat de tickets in het clubcircuit te goedkoop zijn want je haalt nu veel mensen binnen die de band vaak niet eens kennen.
Ze moeten inderdaad iets aan het deurbeleid doen. Ik kwam laatst in Paradiso mensen tegen die niet eens wisten welke band er ging optreden.

Bij (de betere) danceclubs vraagt de uitsmijter wel eens aan dubieuze gasten of ze weten wie of wat er gaat optreden, misschien is dat ook een ideetje hier. Kaartjes duurder maken vind ik niet zo'n oplossing, daarmee raak je ook de muziekliefhebbers met een kleinere portemonnee. Misschien een waarschuwing vooraf bij rustigere concerten (bij Motorpsycho of Vampire Weekend hoort een beetje gezelligheid er wel bij, maar bij een intiem concert van bv. een singersongwriter mag het van mij wel stil zijn) om het teveel pratende publiek in ieder geval bewust te maken van hun vervelende aanwezigheid.
Overigens zou ik me als bezoeker ook wel bekocht voelen als een band er ineens mee ophoudt. Zeker als je een duur kaartje hebt gekocht/ervoor hebt gereisd.
0
geplaatst: 7 maart 2010, 13:31 uur
Mij lijkt eerlijk gezegd dat de Effenaar mensen schadeloos zou moeten stellen.
0
geplaatst: 7 maart 2010, 13:34 uur
Wat moet ik er van zeggen?
Ooit Tindersticks live gezien als voorprogramma van Nick Cave met een Stuart A. Staples, die teveel onder invloed van alcohol op het podium stond.
Toen verknalde hij de show van een verder prima spelende Tindersticks.
Ik ben er helemaal mee eens dat men tijdens een concert de aandacht bij het concert hoort te houden.
Als publiek zijnde, maar ook als band zijnde.
Ooit Tindersticks live gezien als voorprogramma van Nick Cave met een Stuart A. Staples, die teveel onder invloed van alcohol op het podium stond.
Toen verknalde hij de show van een verder prima spelende Tindersticks.
Ik ben er helemaal mee eens dat men tijdens een concert de aandacht bij het concert hoort te houden.
Als publiek zijnde, maar ook als band zijnde.
0
geplaatst: 7 maart 2010, 15:43 uur
Tweede meer genuanceerde reactie: bij nader inzien vind ik het inderdaad niet zo'n strakke actie van de heren Tindersticks, ook al kan ik me hun reactie nog altijd erg goed voorstellen. Ik heb al teveel concerten verkloot horen worden door luidruchtig publiek. Gelukkig kan ik inmiddels aardig inschatten welke bands ik in welke zalen wil zien - na teveel slechte ervaringen geen fluisterconcerten in de Tivoli meer voor mij. Maar anderzijds heeft het ook wel iets armoedigs: een echt goede band weet als het goed is de aandacht van het publiek sowieso wel vast te houden, ook als dat publiek niet speciaal voor hen gekomen is. En lukt dat niet, dan moeten ze misschien nog maar wat meer gas geven...
0
geplaatst: 7 maart 2010, 21:56 uur
Ik denk dat er ook een taak ligt bij de clubs zelf: dan maar wat vaker de bar sluiten. Zodra dat gebeurt is het vaak een stuk stiller merk ik.
Misschien vervelend maar het moet dan maar. Overigens mag het eigen personeel soms ook wel eens wat rustiger doen want die zijn ook niet altijd vies van een flinke portie lawaai.
Misschien vervelend maar het moet dan maar. Overigens mag het eigen personeel soms ook wel eens wat rustiger doen want die zijn ook niet altijd vies van een flinke portie lawaai.
0
geplaatst: 7 maart 2010, 22:13 uur
Ik vind het een belachelijke actie van die band. Er staan tijdens concerten altijd mensen irritant overal doorheen te kleppen.
En volgens mij bestaan bands bij de gratie van betalend publiek.
Misschien moeten Tindersticks gaan overwegen een verpletterende indruk achter te laten, en anders de schuld wat meer bij zichzelf gaan zoeken.
En volgens mij bestaan bands bij de gratie van betalend publiek.
Misschien moeten Tindersticks gaan overwegen een verpletterende indruk achter te laten, en anders de schuld wat meer bij zichzelf gaan zoeken.
0
geplaatst: 7 maart 2010, 22:59 uur
Toch kan ik me voorstellen dat bands dat niet doen, vooral omdat het zo'n Nederlands probleem lijkt. Ik heb aardig wat concerten in het buitenland bezocht, vooral in Parijs, en daar nog nooit last gehad van dit probleem. Het publiek lijkt er kritischer te zijn: men gaat naar een concert voor de concertervaring en luistert dus intenser. Het concert als muzikaal behangpapier lijkt er niet te bestaan. Ik begrijp dus wel dat als er een grote buitenlandse band in het kleine Nederland opeens allemaal ouwehoerende idioten voor hun neus hebben staan, ze daar behoorlijk van opkijken en er geïrriteerd door raken.
0
geplaatst: 7 maart 2010, 23:01 uur
Klopt, het Nederlandse publiek staat erom bekend helaas. "Het slechtste concertpubliek ter wereld", zoiets las ik ergens vandaag.
0
geplaatst: 7 maart 2010, 23:59 uur
Bij David Gray gebeurt het ook wel eens. Dit is in Toronto, dus niet alleen een Nederlands probleem.
0
geplaatst: 8 maart 2010, 00:16 uur
pejo schreef:
Ho eens even. Ik was er ook bij in de Effenaar en ik zat me ook gruwelijk te ergeren aan de mensen die tijdens het optreden luidkeels de week door zaten te nemen. Dit gebeurt steeds vaker en eindelijk is er een band dapper genoeg om een daad te stellen. Ik was ook teleurgesteld maar begreep het besluit volkomen.
Degenen die jouw avond hebben verziekt zijn de mensen die hun waffel niet konden houden en de organisatie van het Cross Linx festival: niet Stuart Staples.
Statement van de band:
After a great night in Utrecht with the Cross links festival, we were
looking forward to being involved in the event as it relocated to
Eindhoven. Unfortunately, for reasons we have yet to understand, the venue for our concert was so overwhelmingly noisy we were not able to finish our set. Our decision to leave the stage was not taken lightly. We appreciate the effort and support of the people who were there to hear us play our music and also the work that our crew had put in throughout the day to make the concert happen.
We are used to people talking at our shows and we look forward to the challenge of unifying the feeling in the room through our performance. However, in the Effenaar in Eindhoven the noise was so strong we could barely hear each other play, and for that practical reason we decided to abort our first concert ever.
Om het toch ontopic te houden: 'Peanuts' van datzelfde optreden:
YouTube - Tindersticks Peanuts.wmv
0
geplaatst: 8 maart 2010, 14:27 uur
Ik erger mij ook groen en geel aan "in het wilde weg converseren van hele volksstammen" tijdens concerten. Wat mij daarbij ook opvalt is dat het (en dit is niet degenererend bedoelt maar louter een constatering van mij) voornamelijk vrouwen zijn die hun waffel maar moeilijk kunnen houden.
Ik wil nog wel eens van positie veranderen maar om de een of andere reden staat er dan weer zo'n groepje wauwelende mensen in mij buurt.
Hoe dit probleem op telossen weet ik ook niet, strakker deurbeleid lijkt mij wel een goede optie of het verstrekken van vrijkaarten in te perken. Het staken van een optreden is dan weer de verkeerde weg daar los je het probleem niet mee op maar benadeel je alleen de genen die wel voor de muziek komen.
Ik wil nog wel eens van positie veranderen maar om de een of andere reden staat er dan weer zo'n groepje wauwelende mensen in mij buurt.
Hoe dit probleem op telossen weet ik ook niet, strakker deurbeleid lijkt mij wel een goede optie of het verstrekken van vrijkaarten in te perken. Het staken van een optreden is dan weer de verkeerde weg daar los je het probleem niet mee op maar benadeel je alleen de genen die wel voor de muziek komen.
0
geplaatst: 8 maart 2010, 19:00 uur
thelion schreef:
Wat mij daarbij ook opvalt is dat het (en dit is niet degenererend bedoelt maar louter een constatering van mij) voornamelijk vrouwen zijn die hun waffel maar moeilijk kunnen houden.
Wat mij daarbij ook opvalt is dat het (en dit is niet degenererend bedoelt maar louter een constatering van mij) voornamelijk vrouwen zijn die hun waffel maar moeilijk kunnen houden.
Mannen kunnen er ook wat van maar inderdaad komt het bij vrouwen vaker voor is ook mijn ervaring.
Laatst bij Jay Brannan wierpen we zo'n kakelende meidengroep een behoorlijk pissige blik en die hint werd deze keer wel eens opgepikt. En wat bleek? Ze verlieten de zaal maar in z'n geheel. Ik snap echt niet wat die mensen dan komen doen bij zo'n optreden

0
geplaatst: 8 maart 2010, 19:19 uur
In mijn ervaring zijn het ook net zo goed mannen als vrouwen.
Statement van de band:

Statement van de band:

0
geplaatst: 8 maart 2010, 19:30 uur
Zwaar vervelende ervaringen van de concertganger. Vraag me af wat er tegen te doen. Een bordje ophangen met 'please quiet' zal net zo hard worden negeert als de 'svp niet roken' bordjes.
Een strengerdeuren beleid zal ook niet direct helpen denk ik. Een heel selectief gezelschap zal er tussen uit worden gevist. Hetzelfde principe als bij discotheken waar een leeftijdsgrens op zit, maar nog wel een heel grut jong volk rond loopt.
Eigenlijk zou het van de mensen zelf moeten komen en andere mensen moeten én mogen corrigeren op vervelend gedrag zoals aERodynamiC deed. Moet je wel oppassen voor een klap op je smoel natuurlijk
Een strengerdeuren beleid zal ook niet direct helpen denk ik. Een heel selectief gezelschap zal er tussen uit worden gevist. Hetzelfde principe als bij discotheken waar een leeftijdsgrens op zit, maar nog wel een heel grut jong volk rond loopt.
Eigenlijk zou het van de mensen zelf moeten komen en andere mensen moeten én mogen corrigeren op vervelend gedrag zoals aERodynamiC deed. Moet je wel oppassen voor een klap op je smoel natuurlijk

0
geplaatst: 8 maart 2010, 19:34 uur
Ik heb het vaker gevraagd, maar de ellende is dat je je eerst een tijdlang loopt op te vreten dan moet oppassen toch vriendelijk te blijven (terwijl je dat het liefst niet bent). En vaak negeren ze je gewoon of zeggen ze 'ik heb betaald dus ik maak zelf uit wat ik doe'.
Conclusie: mijn avond toch voor een groot deel verziekt.
En het is waar: tegenwoordig moet je ook nog eens uitkijken bij wie je het doet om klappen of een fikse ruzie te voorkomen.
Ik denk dat muziekliefhebbers zoals op deze site dit misschien wel een van de grootste ergernissen bij concerten vinden.
Mijn partner (niet zo'n grote muziekliefhebber) wil al niet eens meer mee naar concerten door ervaringen met ouwehoerend publiek......
Conclusie: mijn avond toch voor een groot deel verziekt.
En het is waar: tegenwoordig moet je ook nog eens uitkijken bij wie je het doet om klappen of een fikse ruzie te voorkomen.
Ik denk dat muziekliefhebbers zoals op deze site dit misschien wel een van de grootste ergernissen bij concerten vinden.
Mijn partner (niet zo'n grote muziekliefhebber) wil al niet eens meer mee naar concerten door ervaringen met ouwehoerend publiek......
0
geplaatst: 8 maart 2010, 21:31 uur
Er is volgens mij geen correlatie tussen het bedrag van de ticket en de hoeveelheid gepraat. Je hebt wel beruchte plaatsen waar relatief veel gepraat wordt en die ik liever mijd (o.a. Rotown).
Stoppen met een concert lijkt me een zinloze noodgreep.
De laatste tijd heb ik er wat minder last van of ga ik naar die concerten die juiste mensen trekt.

of we trekken allemaal een "shut the fuck up" shirt aan.
Stoppen met een concert lijkt me een zinloze noodgreep.
De laatste tijd heb ik er wat minder last van of ga ik naar die concerten die juiste mensen trekt.

of we trekken allemaal een "shut the fuck up" shirt aan.
0
geplaatst: 9 maart 2010, 00:06 uur
Ik erger ook paars aan geouwehoer bij optredens maar een dichte bar en/of een band die er na een paar liedjes mee stopt, vind ik nog even een stukje erger. Moet ik eens doen: tijdens een presentatie aan lieden die mijn salaris betalen en waar maar de helft van oplet, opstappen. Denk dat ik een ander baantje kan gaan zoeken.
Ik vermoed overigens wel dat er een verband is tussen prijzen van kaartjes en de mate van belangstelling van het publiek. Ook wordt er naar mijn gevoel (heb het niet bijgehouden) meer geouwehoerd bij acts die net even een niet al te onuitwisbare indruk maken.
Ik vermoed overigens wel dat er een verband is tussen prijzen van kaartjes en de mate van belangstelling van het publiek. Ook wordt er naar mijn gevoel (heb het niet bijgehouden) meer geouwehoerd bij acts die net even een niet al te onuitwisbare indruk maken.
0
geplaatst: 9 maart 2010, 00:12 uur
Ach, in de sauna's in nederland is het ook een kippenhok.
Zo zijn wij in Nederland. Veel te zeggen, niets te melden.
Zo zijn wij in Nederland. Veel te zeggen, niets te melden.
0
geplaatst: 9 maart 2010, 00:25 uur
likeahurricane schreef:
Je hebt wel beruchte plaatsen waar relatief veel gepraat wordt en die ik liever mijd (o.a. Rotown).
Je hebt wel beruchte plaatsen waar relatief veel gepraat wordt en die ik liever mijd (o.a. Rotown).
Dit is echt 100% waar. Heb me al een aantal keren mateloos lopen ergeren aan het publiek in die tent.
0
geplaatst: 9 maart 2010, 08:54 uur
In Rotown wordt ook op dansavonden de dansvloer gebruikt om te ouwehoeren. Ga je dansen, beginnen ze je boos aan te kijken. Echt een vreselijke tent geworden, bah.
0
geplaatst: 9 maart 2010, 09:16 uur
Signaleert Rotown het probleem en hebben ze maatregelen genomen? Kan me niet voorstellen dat zij wel baat bij dat publiek hebben.
* denotes required fields.