MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / ProgPower Europe.

zoeken in:
Kef
Traditioneel in het eerste weekend van Oktober kan de
(prog) Metal liefhebber zijn hart weer ophalen in zaal Sjiwa te
Baarlo in Limburg.
Dan is er namelijk weer ProgPower Eu.
Veel bands zullen er weer een exclusief optreden geven
op een van de meest gemoedelijke en gezelligste indoor festivals
van Nederland!

De line-up:

Vrijdag 30/09:
SEVENTH WONDER
SUBSIGNAL
BARSTOOL PHILOSOPHERS

Zaterdag 01/10:
SYMPHONY X
LONG DISTANCE CALLING
DGM
IN MOURNING
WHITE WALLS
SCHIZIOD LLOYD

Zondag 02/10:
REDEMPTION
MEKONG DELTA
SOLE REMEDY
KINGCROW
MEMENTO WALTZ
SKY ARCHITECT

Voor meer info:

Festival News | ProgPower Europe 2011

De tragedie rond het overlijden van Mikko Laine van Sole Remedy na afloop van het ProgPower festival in Baarlo heeft de onschuld van dit gezellige feest weggenomen. Met o.a. een opblaaszwembadje op het terrein was ludiek gezellig, maar het dodelijk ongeval in de nacht van zondag op maandag deed de sfeer radicaal omslaan. Die herinnering zal altijd bijblijven, de muziek zal ik ook niet vergeten.

Zondag speelden de ervaren muzikanten van Redemption de sterren van de hemel. Met een uitstekend geluid en een gedreven supertstrakke uitvoering van hun nummers waren ze voor mij het hoogtepunt van het weekend. Als het geluid bij Symphony X op zaterdag iets zachter was geweest, hadden zij zich naast Redemption geplaatst. De geweldige energie die van het podium kwam, bracht het publiek evenwel in vervoering.

Op vrijdag stelde Seventh Wonder mij teleur. De militaire outfits vond ik niet op hun plaats en de muziek was te rommelig in de eindmix. Seventh Wonder moet het toch van een gelikt geluid hebben, maar dat hadden ze pas aan het eind van de show bijna voor elkaar. Jammer. Subsignal deed het aardig, al leek hun zanger niet op zijn plek in deze band. Het zangeresje was ook maar een magere aanvulling. Ik had er meer van verwacht. Barstool Philosophers opende het festival meer dan waardig en verkochten opvallende T-shirts..

Zaterdag opende Schizoid Loid met een mix van psychedlica (Pink Floyd) en allerlei fratsen uit verschillende muzikale werelden. Iets minder stijlen per nummer zou mijn advies luiden. Long Distance Calling stond te stralen tiijdens het in ontvangst nemen van de reacties uit het publiek. Terecht, want hun instrumentale nummers zijn live verslavend en werden vol overgave de zaal in geslingerd. Op CD hoef ik dit niet zo, maar live ging het erin als zoete koek.

Op de slotdag stelde Sky Architect mij teleur. Priegelmuziek en slaapverwekkende zang, die mij niets deed. Dit was samen met DGM de minste act op het festival. Kingcrow groeide tijdens hun show. Er werd veel gespeeld van hun laatste album Phlegethon. Het instrumentaaltje was iets teveel Porcupine Tree, maar het titelnummer behoorde tot de beste gespeelde songs van het weekend. Mekong Delta deed de jaren tachtig even herleven met hun enthousiast gebrachte Thrash metal.

Hoe zal het Sole Remedy in de toekomst zal vergaan? Bandleider en zanger heeft wel wat weg van Devin Townsend, die hij een god noemde. Hun muziek heeft een mooie dynamiek tussen hard en zacht en zit vol drama. Hopelijk kunnen ze zich herpakken na het dodelijke ongeval van hun gitarist.

Met veel vaste bezoekers is het publiek onderling een grote familie geworden. De steun die men onderling na het trieste nieuws gaf was een bewijs daarvan. Het verhaal van ProgPower Europe 2011 zal altijd dat van Mikko blijven.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:20 uur

geplaatst: vandaag om 07:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.