MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Muse - 17 december 2012 Ziggo Dome

zoeken in:
Geen idee hoe graag mensen worden verrast. Ik vind het vaak prettig om vooraf een idee te hebben van wat ze gaan spelen. Hieronder de te verwachten setlist voor het concert van aanstaande maandag (17-12-2012) in het Ziggo Dome. Zekerheid heb je uiteraard nooit! Daarbij is het afwachten tot in hoeverre de (gebroken) voet van Bellamy is genezen...

Ik heb de setlist in Spotify gezet en inmiddels 2x afgespeeld. Zo wordt - in mijn beleving - pas echt goed duidelijk en in feite bewezen hoe weinig het geluid van 'The 2nd Law' afligt van hun eerdere werk. De nieuwe nummers van 'The 2nd Law' integreren prima tussen het oudere werk. Ik vind het een prima setlist. Ik had alleen erg graag 'Apocalypse Please' en 'Time Is Running Out' erbij gehad, als soort van vooraankondiging voor wat er 4 dagen erna staat te gebeuren

Muse Setlist at Hartwall Areena, Helsinki, Finland... 10-12-2012

The 2nd Law: Unsustainable
Supremacy
Interlude
Hysteria
Panic Station
Resistance
Supermassive Black Hole
Animals
Monty Jam
Explorers
Sunburn
Time Is Running Out
Liquid State
Madness
Follow Me
Undisclosed Desires
Plug In Baby
Stockholm Syndrome
(Freedom riff outro)

Encore:
The 2nd Law: Isolated System
Uprising
(Ext. Outro)
Knights of Cydonia
(Man With A Harmonica intro)

Encore 2:
Starlight
Survival

Setlist Atlas Arena, Lodz, Poland (23-11-2012) is vrijwel identiek aan bovenstaande.

Jammer dat ze Butterflies & Hurricanes niet meer spelen, toch wel mijn favoriete Muse nummer.

New Born is geen zekerheidje meer. Terwijl Starlight wel altijd gespeeld wordt..

Muse Tour Statistics: 2012 | setlist.fm

Undisclosed Desires mogen ze van mij ook weglaten, ook al was het een van de hits van vorige album. En er zijn zoveel nummers die ik graag zo willen horen, maar ben al super blij met Stockholm Syndrome

Ik sta op het punt te vertrekken richting Ziggo Dome. Ik ben reuze benieuwd, niet alleen naar het concert, maar vooral ook naar de reacties die ik achteraf (onder andere hier) zal lezen. Benieuwd of ze de critici de mond weten te snoeren.

Veel plezier aan iedereen die ook gaat!

Voor mij wordt het achteraan sluiten vrees ik! Om die reden kijk ik eerlijk gezegd ook niet zo heel erg uit naar het concert. Ik zal het voorprogramma ook wel gaan missen.

Ik hou eigenlijk helemaal niet van dergelijke grote zalen. En als ik dan naar dit soort 'grote evenementen' ga pak ik het liefst een dag vrij. Stad hangen en op tijd in de rij om zo veel mogelijk vooraan te kunnen staan. Mijn mede-concert ganger denkt daar jammer genoeg anders over. Hij is ook een van de album criticasters

Maar eenmaal binnen wordt het vast genieten

Ik heb gelukkig zitplaatsen. Toen ik bij de Ziggo Dome was voor Radiohead stond er een bizar lange rij voor de mensen met staplaatsen, en de mensen met zitplaatsen konden direct doorlopen. Ik ben dus op tijd binnen

Ja mag dan welk op tijd binnen zijn geweest, maar jij hebt die sfeer op de vloer niet meegemaakt. Man, wat was dat geweldig! Als één man meeklappen, -zingen en -springen, soms zo hard dat we boven de muziek uitkwamen. Prachtig om daar onderdeel van te zijn geweest!

zag er uit als een saaie bedoening op de tributes, blij dat ik op de vloer stond

Zag er ook uit als een lange rij voor de Ziggo Dome, blij dat ik binnen zat

Ik heb verder een erg mooie avond gehad en het publiek was inderdaad geweldig! Ik zat overigens in de eerste ring en daar bijna vooraan. Prima zicht op het podium dus, en de mensen daar deden toch echt wel mee hoor. Een saaie bedoening was het zeker niet.

ClassicProgRock1
Na Muse is Ziggo Dome definitief ingewijd in de rockmuziek. Volgens de vriend met wie ik er gisteravond was en die er ook Pearl Jam zag, was het concert van laatstgenoemde kinderspel in vergelijking met het overdonderende spektakel dat het trio uit Teignmouth, Devon, weggaf.

Hoogtepunten:
-1. Knights of Cydonia
-2. Uprising
-3. Survival
-4. Interlude - Hysteria
-5. Starlight
-6. De rest (in het bijzonder New Born en Time is Running Out)

Jordy schreef:
zag er uit als een saaie bedoening op de tributes, blij dat ik op de vloer stond

het was inderdaad wat rustiger dan op de vloer. Zelfs zo erg dat tijdens de rustige nummers zoals Animals en Explorers massaal bier werd gehaald

Op het eind werd de zaal ook op de tribunes afgebroken.

Over andere Muse shows kan ik het niet hebben. Gisteren was de eerste keer dat ik de mannen live aan het werk zag. Echt spectaculair!! Wat mijn mede-concertganger gisteren al treffend zei; 'een optreden van Lady Ga-Ga/ Madonna, maar dan voor rockers'. Dat vond ik nog niet eens zo slecht bedacht. Optredens die ik doorgaans bezoek zijn veel meer op de muziek gericht. Dan mag je blij zijn dat er 3 werkende spots zijn opgehangen. Dus ja voor mij gisteren echt een mega-spectackel. Nog nooit zoiets gezien! GEWELDIG!! En dan stonden we niet eens vooraan. Heb inmiddels wat fragmenten op YouTube gezien van het podium en daar hebben we nog het een en ander gemist. Maar ook de video van 'Madness' teruggekeken (dichtbij podium opgenomen). Daar waren wij voor het visuele aspect dan weer in het voordeel omdat de lasershow de zaal in werd geschoten. Verder ook geweldig om te zien. De 4 spotlight-bedieners die 10 minuten voor het optreden 20? meter boven het podium werden gehesen en het hele optreden de 4 bandleden onafhankelijk hebben belicht. En ook zoiets als de piano-klep. Elke toetsaanslag die Bellamy deed op de piano werd omzet in een licht-effect op de piano-klep. En zo waren er veel verrassingen. Uiteraard de meeste indruk maakte de omgekeerde piramide die uit het plafond kwam geschoven, opgebouwd uit beeldschermen. Hierop werden beelden vertoond die je normaal gesproken ziet op schermen links en rechts van het podium. Aan het einde van de reguliere set kwam deze piramide geleidelijk aan naar beneden. De bandleden verzamelde zich eronder. En de omgekeerde piramide veranderde daarbij van vorm, totdat ie in de vorm van een gewone piramide op het podium stond, met de bandleden erin. Vervolgens werd een film van 5 minuten getoond op de piramide. Briljant, omdat dit vaak het moment is dat het publiek moet gaan klappen, fluiten en wat niet meer om de band terug te krijgen voor een reprise. Door die film werd dat perfect afgevangen. De bandleden konden wat drinken en wij werden intussen toch vermaakt.

Tot zover het showelement. Over de kwaliteit van het optreden het volgende. We kwamen binnen toen support-act 'Andy Burrows' (ex drummer Razorlight) bezig was. En man, wat schrok ik van het geluid! Brr! 'Galmbak' van dezelfde orde als HMH was wat ik dacht. Maar goed, dat is wel vaker. Support-acts spelen volgens mij vaak (half) op de instellingen van de hoofd-act. Toen Muse eenmaal was begonnen heb ik me geen moment gestoord aan het geluid. Dit was erg goed in mijn beleving. En ik moet zeggen; Muse live is kwalitatief van hoogstaand niveau. Het is niet zo dat het showelement de kwaliteiten van de band moet maskeren. Integendeel zelfs. Bellamy zingt erg zuiver en doet exact wat van hem wordt verwacht. Maar dus ook totaal geen improvisatie! Gewoon strak de nummers spelen. Identiek zoals ze op het album staan. En daar is verder weinig mis mee. En eerlijk gezegd denk ik ook niet dat het gemiddelde 'Muse publiek' zit te wachten op muzikale zijpaden. Het enige waar iets op af valt te dingen is de setlist. Hoewel ik op voorhand dacht dat de set wel oké was, blijken lang niet alle nummers geschikt voor optredens, zo blijkt. Nummers die ik op het album best oké vind, hadden ze van mij live echt weg mogen laten. Als voorbeeld neem ik 'Madness'. Qua poppy sound springt dit nummer er uit in het rijkelijk harde bombastisch oeuvre van ze. Voor veel Muse fans wordt dit nummer dan ook als misser ervaren. Maar toch een nummer wat ik op het album prima kan waarderen. Live stelde het echt totaal niets voor. Ook nummers als 'Animals' en 'Explorers' komen live niet tot zijn recht. Het past gewoon niet in de set. Maar goed, dit wordt dan wordt dan weer ruimschoots goedgemaakt door de visuele verrassingeffecten tijdens die nummer. Lasershow tijdens 'Madness' en pianoklep-gadget bij 'Animals' en 'Explorers'. En ergens snap ik het ook wel. De bandleden hebben af en toe ook een rustpuntje nodig. Naast de standaard hoogtepunten vond ik het nummer 'Save Me' - gedaan door de bassist Chris - echt geweldig uitgevoerd. Ik was ook al direct fan van het nummer op het album. Minder de bombastische Muse sound en veel meer het drammende geluid van Foo Fighters (als een doordenderende trein). Ik heb inmiddels begrepen dat de band dit nummer gunde aan de bassist omdat hij wegens alcoholprobleem tijdelijk uit de band was. Het nieuwe album zou ook grotendeels in het teken staan van zijn terugkeer.

Wel lastig of dit nu het beste is wat ik dit jaar heb gezien. Als show overduidelijk ja! Wat dat betreft zelfs het beste ooit. Muzikaal zeker niet het beste van het jaar. Waarbij ik dus niets wil afdoen aan de muzikale kwaliteiten van Muse op zich, want zij deden gewoon hun ding. En dat was top. Maar muzikaal hoogtepunt 2012 was voor mij dan toch Efterklang met het Sinfonia Rotterdam in de Catharinakerk te Eindhoven. Probleem is dat je beide optredens/ shows gewoon totaal niet kunt vergelijken met elkaar. En ik ben heel erg blij dat ik van beide werelden het beste heb gezien.. En dat ik dus kan zeggen; ik was erbij..

Jordy schreef:
Jep, op die 2e ring (waar ik zat) zeker.
Kan me niet voorstellen dat de mensen daar minder Muse-fan zijn dan de rest, want concert was razendsnel uitverkocht.
Maar toch blijven mensen lang (stil)zitten, waar ik bij 2e en 3e nummer (Supremacy en Hysteria) al zat te bouncen op me stoeltje.
Al duurde het bij toch lang voordat ik eindelijk dacht; 'Fuck it, het is Muse mensen!'.
Bij Uprising sprong ik op en trok een paar mensen mee, maar er waren er veel die alleen gingen staan, omdat ik hun uitzicht blokkeerde

Beste 5 uitvoeringen:

1. Plug In Baby
2. Hysteria
3. Sunburn
4. Uprising
5. Supremacy

keijzm73 schreef:
Naast de standaard hoogtepunten vond ik het nummer 'Save Me' - gedaan door de bassist Chris - echt geweldig uitgevoerd.

Hier bedoelde ik dus 'Liquid State'

Gast
geplaatst: vandaag om 00:50 uur

geplaatst: vandaag om 00:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.