MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 vinyl 20ste eeuw

zoeken in:
Zorrow
1. The Doors - L.A. Woman (1971)
Etc.etc.

Wie zet de eerste complete lijst neer?

Ik begrijp het denk ik niet helemaal, wat moet er precies in die lijst staan?

panjoe (moderator)
Nee, het is niet echt duidelijk wat nou de bedoeling is van het topic...

Zorrow
Ik zal het verduidelijken: Vinyl top 10 20th century staat voor alle albums die voor het jaar 2000 zijn uitgebracht als '33-toeren-plaat'; dus op vinyl... Albums van voor het jaar 2000 die alleen op CD zijn uitgebracht mogen NIET meedoen aan deze top 10.

Ik begrijp heel goed dat misschien de oudere garde van mume-gebruikers de betreffende albums die kunnen meedoen in deze top 10 makkelijker paraat hebben dan de jongere garde. Voor de laatsten iets meer huiswerk?

Zorrow
Hierbij als eerste mijn persoonlijke Top 10 "Vinyl of the 20th Century":

1. The Doors - L.A. Woman
2. Jimi Hendrix - The Jimi Hendrix Concerts
3. U2 - Rattle & Hum
4. Joy Division - Closer
5. The Doors - The Doors
6. Toni Childs - Union
7. Pearl Jam - Ten
8. Lou Reed - Berlin
9. Morrissey - Viva Hate!
10. AC/DC - Let There Be Rock

1 Fleetwood Mac - Tusk
2 Fleetwood Mac - Rumours
3 The Smiths - The queen is dead
4 Pearl jam - Ten
5 Pixies - Doolittle
6 The Beatles - Rubber Soul
7 Radiohead - OK Computer
8 Bob Dylan - Bringing it all back home/Highway 61 revisited
9 Stephen Stills/Manassas - Manassas
10 David Bowie - Ziggy Stardust & The Spiders From Mars

Geen vaste volgorde

Surrealistic Pillow van Jefferson Airplane had op de plaats van Manassas kunnen staan, trouwens. Niet het beste album ooit, maar wel een album dat heel bepalend is (geweest) voor mijn muzieksmaak en mijn levenshouding.

Dit is dan toch niks anders dan een top 10 van de 20e eeuw? Het vinyl verhaal is weinig relevant aangezien tot aan '93/'94 alles op vinyl werd uitgegeven en ook daarna het meeste nog wel.

Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Top 10 albums van de 20e eeuw

Misschien wel een leuk idee om dit topic te veranderen in een topic waarin je je top 10 toelicht.

Nicolaib88 schreef:
Misschien wel een leuk idee om dit topic te veranderen in een topic waarin je je top 10 toelicht.
Das een leuk idee ja, dan onderscheid het topic zich. Anders lijkt het erg op iets dat al bestaat.

Bij deze dan. Het lijkt me handig als we een lijst bijhouden waarop staat wie aan de beurt is, zodat er niet klakkeloos lijstjes worden gepost waar vervolgens geen reacties op komen.

Wie doet mee met de "Album Top 10 Toelichting"? Geef je dan op. De bedoeling is dat gebruiker A zijn/haar lijstje post, met per album een uitgebreide toelichting. Als het lijstje van gebruiker A is besproken, gaan we verder met het lijstje van gebruiker B enzovoorts.

Zorrow, aan jou de eer om gebruiker A te zijn en om je lijstje toe te lichten, als je hier zelf ook mee instemt natuurlijk. Ik zet mezelf voorlopig nog even niet op de lijst, omdat ik momenteel te weinig tijd heb om mijn albumselectie uitgebreid te becommentariëren.

Als de moderators en de topicstarter het ermee eens zijn, kan de titel van dit topic dan gewijzigd worden in "Album Top 10 Toelichting"?

Zorrow
Misschien nog duidelijker is het volgende: Top 10 vinyl 20e eeuw:

Degenen die daadwerkelijk vorige eeuw (voor 2000 dus) hun top-albums als vinyl-uitvoering hebben gekocht - dit zal voor de meeste oudgedienden onder ons vnl. zo hebben plaats gevonden tot +/- 1990, omdat m.i. de cd als eerste aankoop pas vanaf het begin van het tiende decennium een echte aanvang begon te nemen.... Am I Right or Wrong?

Toelichten is ook fun.

Toelichting mijn vinyl nrs 1 t/m 10:

1. Hoorde voor het eerst van The Doors in 1982(83?). Docu op Veronica. Meteen verkocht & alle 6 studio-albums tegelijk aangeschaft. L.A. Woman (1971) als album intrigeerde mij het meeste..... Wat een doorleefde stem en wat een goeie muziek....
2. Meest energieke compilatie (1982) van live-registraties toentertijd van mister Hendrix. Virtuoos & onnavolgbaar. Album kocht ik persoonlijk in 1985. Hendrix herken je meteen; hij was de eerste en de laatste waarbij het gitaarspel zo boeiend dominant aanwezig is; bas & drums puur voor een vollere sound aanwezig.
3. De Zenit van U-2 in muzikaal opzicht; oud & nieuw komen hier prachtig samen - ik noem het ook wel hun 'Crossroads' album (1988)....
4. Closer in de ziel van Ian kun je niet geraken als ik dit album (1980) keer op keer beluisterde. De krochten van de lyrics gaan dieper dan de Marianen-trog..... Omlijst met strakke, pompende en soms ijl sinistere muziek....
5. Debuutalbum van The Doors (1967); in eerste instantie toen ik als 18/19 jarige dit album beluisterde was het lang mijn favoriete nr.1 all-time op vinyl. Acid-rock met de vanaf augustus 1967 in leder gestoken duistere Jim Morrison. Maar met het ouder worden verschoof L.A. Woman naar nr. 1 - naar Mr Mojo Risin, de 'paunch'-rocker, Jim Morrison, wasted, old, sick, tired....
6. Toentertijd (en nog steeds) een album van formaat (1988) - een nieuw geluid met een fragiele zangeres met een apart stemgeluid. Muziek die eruit springt, vol met emotie!!!! In maart 1989 naar haar enige in Nederland gegeven concert geweest in het oude Vredenburg.
7. In mijn opinie het meest consistente album van mijn lijstje: Ten (1991) van Pearl Jam. Na hun Pinkpop optreden in 1992 was ik verkocht - live nog energieker dan de studio-plaat. Prachtige zang van Vedder en natuurlijk goede muzikanten! Let's Rock!!!
8. Berlin (1974) ontdekt in 1985. Plaat grijs gedraaid - heb ook deze nog steeds in mijn bezit. Uniek. Beste van Lou Reed. Sfeerplaat waar niet iedereen van houdt - duister,- maar ook mean & moody.
9. Met name de wijze waarop Morrissey op dit album (1988) van zich afbijt en zijn lyrics de wereld in gooit overtuigen volledig. Geen flauwekul of commerciele rotzooi, vlammen waar het maar kan, vaak voluit, maar geregeld ook met nuance heerlijk afgeven of met zelfbeklag zijn verhaal doen....
10. Beste hardrockplaat ooit in mijn opinie (1977). Kocht LTBR in 1978 als 14-jarige. Volumeknop vol open zodat de buren heerlijk konden meegenieten. Bon Scott - Angus Young; de gouden combi van de AC/DC trein van weleer. Vanaf Back In Black m'n interesse verloren. Brian J. ??? Nee, dat is niet de ECHTE AC/DC!!!

Gast
geplaatst: vandaag om 17:08 uur

geplaatst: vandaag om 17:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.