MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / het ABC van CHINA CRISIS

zoeken in:
Binnenkort verschijnen de eerste drie albums
van deze band uit Liverpool in een deluxe jas met veel bonusmateriaal.
Exclusive: China Crisis / deluxe editions | superdeluxeedition
https://www.mupload.nl/img/fowel1zlhiexx.jpg

Ik dacht dat het misschien leuk kon zijn om een paar MusicMeter vrienden
te overtuigen van het nu van deze aanschaf door 30 favorieten voor te stellen.

Ik doe dat in de ABC jas.

A staat voor 10 a-kantjes of singles
B staat voor 10 b-kantjes of raritiets
C staat voor 10 albumtracks

Ik begin met een overzicht van 10 favoriete albumtracks.

KANT 1 van mijn virtuele albumtrack verzamelaar.

C01. Some People I Know To Lead Fantastic Lives ♪

Helemaal in de stijl die de band uit Liverpool groot maakte door middel van singles
als Working with Fire and Steel en Wishful Thinking. De song is nochtans van het debuut,
maar wordt niet toevallig hernomen (ook in extended versie) op de 12" single van Wishful.

C02. When The Piper Calls ♪

Net als op hun tweede album vervult When the Piper Calls de rol van buffer
na de enthousiast huppelende openingstrack. Met een elektrische gitaar in de hoofdrol.
Maar ook met het onmiskenbare ingrediënt van hun meest populaire sound: de nasale hobo.

C03. Bigger The Punch I'm Feeling ♪

Erg fraai gestroomlijnde albumtrack van Flaunt the Imperfection. Producer Walter Becker
is hoorbaar aanwezig en slaagt erin om de popsound van China Crisis te vergulden.
De groep ontpopt zich tot een collectief fijn besnaarde muzikanten.

C04. The Gates Of Door To Door ♪

Tijd voor een stijlwissel. China Crisis duikt zowaar het oerwoud in.
Hun muziek heeft altijd wel een wat pastorale bijklank gehad.
Geen onaardige verdienste in het synthesizer tijdperk.

C05. Strength Of Character ♪

Ijzersterke afsluiter voor deze eerste plaatkant van hun derde album.
Sterk omdat het nummer wat meer soul in zich heeft en wat minder synthpop.
Er wordt ook heel netje gemusiceerd. Vooral drums en sax zijn om van te smullen.

KANT 2 van mijn virtuele albumtrack verzamelaar

C06. Wall Of God ♪

Flaunt the Imperfection eindigt met een gitaar gestuurd uptempo nummer.
Daarbij mag opvallen dat China Crisis wel eens vaker de religieuze kaart trekt.
Er gaat een zekere kleinschaligheid (noem het bescheidenheid) uit van hun muziek.

C07. Papua ♪

China Crisis ging door waar de grote broer uit Liverpool ophield.
Na hun periode als synthpop pionier werd OMD een popband met aandacht voor de hits.
China Crisis had meer aandacht voor het albumwerk. Daardoor klonken hun LP's meer coherent.

C08. Red Sails ♪

Het debuut van China Crisis is nog een zoektocht naar de juiste vorm.
De b-kantjes uit die periode vind ik interessanter. Toch een tweede albumtrack in dit overzicht.
Er zit (hun groepsnaam indachtig) een oriëntaalse ondertoon in de muziek. Pop om naar te luisteren.

C09. The World Spins, I'm Part Of It ♪

En omdat we niet genoeg van krijgen nog een fijne streep jazz-pop.
Vaak blijft een zuivere synthesizer lijn de compositie dragen die dan vakkundig
wordt ingekleed door een veel breder palet van onder meer akoestische instrumenten.

C10. The Soul Awakening ♪

Afsluiten doen we met de afsluiter van Working with Fire and Steel.
Weer die pastorale toets, een mistige hobo en een zacht klaterende piano.
China Crisis is geen muziek voor ruige rakkers, maar voor mensen met een ziel.

KANT 1 van mijn virtuele hitsingle verzamelaar.

A01. No More Blue Horizons ♪

Met hun derde single had China Crisis eindelijk haar eigen geluid te pakken.
De hobo is nu nog een synthesizer, maar voor de rest zijn alle soft pop geluiden aanwezig.
Naast de elektronische componenten zijn dat onder meer de glijdende bas en de waterige vocalen.

A02. Christian ♪

Hun vierde single was de eerste die een deftige continentale release kreeg.
We schrijven begin 1983, maar het duo uit Liverpool blijft voorlopig nog een nobele onbekend.
In de UK is er met het pastoraal kabbelende Christian wel een voorzichtige doorbraak.

A03. Working With Fire And Steel ♪

Mijn eerste kennismaking met China Crisis gebeurde middels een flexidisc
die bij het Vlaamse popblad Joepie zat en waarop Virgin een paar nieuwe singles aanprees.
Karma Chameleon van Culture Club, Red Red Wine van UB40 en Working with Fire and Steel.
Various - Joepie's Super-Single (Flexi-disc) at Discogs

A04. Wishful Thinking ♪

En dan was er natuurlijk Wishful Thinking dat heel even de Vlaamse top 10 streelde.
Een prachtsingle uit het al even prachtige popjaar 1984 waarin synthesizers strijkers werden.
Here Comes the Rain Again, Eyes without a Face, Souns Like a Melody... noem ze maar op.

A05. Hanna Hanna ♪

Met een wat steviger nummer als Hanna Hanna probeerde ik de soft pop van China Crisis
ook interessant te maken bij de new wavers uit de klas. Goed, maar te braaf was hun verdict.
Een song die China Crisis wat mij betreft dicht bij hun stadsgenoten van OMD brengt.

Ik liet de single Tragedy and Mystery onbesproken.
Het zou de schakel worden tussen het zoekende debuutalbum en de panklare pop van de opvolger.
Een single die net iets te veel China Crisis clichés bevat naar mijn bescheiden mening.

Weer een topic zoals alleen de dazzling dazzler dat kan opzetten.

Er gaat een zekere kleinschaligheid (noem het bescheidenheid) uit van hun muziek.

In 2012 verscheen een fantastische 2CD verzamelaar op het label Music Club Deluxe. De liner notes sluiten af met een alleszeggende regel, die perfect aansluit op wat Dazzler bedoelt: If you think of Eighties music as dynamic with excessive productions - Duran Duran, Frankie Goes to Hollywood, etc. - then China Crisis were the sensitive, well-crafted antidote.

Op het bovenstaande lijstje van albumtracks valt weinig af te dingen. De eerste 3 albums zijn integraal het sterkst, dus is het verdedigbaar dat van album 4 en 5 (als we ons beperken tot de output in de 80's op Virgin) niets is geselecteerd. Als liefhebber van het pastorale element zou ik hooguit The World Spins vervangen door Here Comes A Raincloud.

Ik beperk me ook bewust tot de eerste drie albums omwille van de nakende deluxe heruitgaven.

Albums 4 en 5 zijn uiteindelijk toch meer voer voor de doorwinterde fans.
Ik heb ze wel, maar neem meestal genoegen met de singles uit die periode.

Edwin schreef:
Als liefhebber van het pastorale element zou ik hooguit The World Spins vervangen door Here Comes A Raincloud.

Interessant. Je treft me in de achilleshiel.

The World Spins was het enige nummer dat me deed twijfelen... eentje teveel van hetzelfde.
En ik twijfel steeds tussen Here Comes a Raincloud en The Soul Awakening als rustpunt.
Die laatste haalde het omwille van de piano.

Het wat meer organische Blue Sea had ook nog gekund ipv World Spins.

KANT 2 van mijn virtuele hitsingle verzamelaar.

A06. Black Man Ray ♪

Met de eerste single van Flaunt the Imperfection leunt de groep aan bij de kwaliteitspop van Wishful Thinking.
Maar tegelijk hoor je dat het geluid meer gesofisticeerd klinkt. De hand van Walter Becker natuurlijk.
Black Man Ray bevestigde op de radio, al werd het niet zo'n grote hit in de diverse lijsten.

A07. King In A Catholic Style (Wake Up) ♪

King in a Catholic Style (China Crisis flirt kennelijk graag met religie in de songtitels)
liet het uptempo geluid van de single Working with Fire and Steel weer horen, maar opnieuw
wordt er in maatpak gemusiceerd. De scherpe randjes zijn weg, maar het geluid is uitgebalanceerd.

A08. The Highest High ♪

De derde single You Did Cut Me was een misser van de platenmaatschappij.
Strenght of Character was een betere keuze geweest, al schreeuwde ook de opener
met zijn verslavend fluitje om airplay. The Highest High werd (enkel in de UK) de vierde single.

A09. African And White ♪

Terug naar de wortels van China Crisis, of beter gezegd hun allereerste single.
Die zit ritmisch zo strik in elkaar dat hij behoorlijk ver van de eigenlijke sound van de groep staat.
Natuurlijk vraag het onderwerp om ritmiek, maar ik vind African and White moeilijk passen bij de rest.

A10. Scream Down At Me ♪

De tweede single Scream Down at Me heeft een opvallend new wave geluid.
Het is begrijpelijk waarom hij (in tegenstelling dus tot African and White) het debuutalbum niet haalde.
Deze compositie had met zijn hooks zelfs evengoed van een oude OMD plaat kunnen komen.

Voor de verzamelaars van de China Crisis singles.

Ik vond een jaar of wat geleden een Benelux kopie van African and White.
Het catalogusnummer van het plaatje matchte met de hoes, maar op het inner label
van het schijfje zelf stonden de titels van Scream Down at Me en zijn achterkant te lezen.
Bij afspelen bleek het echter toch om de debuutsingle en zijn b-kant te gaan.

No More Blue Horizons werd bij ons niet als derde single uitgegeven,
maar is wel terug te vinden als b-kant van de Benelux versie van Tragedy and Mystery.

Duitse persingen beginnen pas met Christian en gaan daarna door met Working with Fire and Steel.
Van zowel het vierde als het vijfde album werd in onze contreien slechts de leadsingle uitgebracht.

Over de hitsingle verzamelaar kan ik kort zijn. Het is een selectie van 10 nummers uit een beschikbare pool van 12. Dan zijn er niet veel wezenlijk andere varianten mogelijk. Ik zou toch Tragedy and Mystery opnemen ten koste van Scream Down At Me, dat ik een fantastisch nummer vind, maar niet vind passen binnen het geheel.

In tegenstelling tot Dazzler vind ik African and White juist wel naadloos passen binnen het geluid van China Crisis. De sprankelende gitaar en de vloeiende bas, het zit er allemaal al in. Ook ritmisch hoor ik niets afwijkend. Ja, de snare wordt op elke tel geslagen en er loopt een ritmebox mee, maar ze hebben straffere tempo's gehaald met Working With Fire and Steel en Hanna Hanna.

Ik kan me vinden in de commentaar van Edwin.

Ik wilde Scream Down at Me er enkel bij hebben
omdat ik er vanuit ga dat dit de minst bekende single van de 12 is.
Zo valt er misschien toch nog wat te ontdekken in dit topic.

Toch vind ik African and White wat te strak in het ritme.
China Crisis moet het meestal net hebben van meer organische composities.

Begrijpelijk. Een ontdekking was Scream Down At Me inderdaad, toen ik de verzamelaar met b-sides bonusdisc kocht. Een hele mooie aanvulling op hun vroegste werk, die mij volledig was ontgaan.

Zo zit ik met African and White ook nog met een knagende vraag, die alleen maar te beantwoorden is als je al dat oude vinyl hebt. Deze debuutsingle verscheen in eerste instantie op Inevitable, terwijl de latere reïssue op Virgin uitkwam. Ook is het nummer terug te vinden op het debuutalbum Difficult Shapes. Is dit nu 3x exact dezelfde versie, of zijn er toch verschillen in speelduur of productie?

Om Edwins vraag te beantwoorden.

Ik dacht dat de albumversie een remix was, maar merkte gisteren bij het napluizen
dat de heruitgave op single niet door Virgin maar door hetzelfde Inevitable gebeurde.

China Crisis - African And White at Discogs

Die heruitgave (in groene hoes) is een remix uit 1982 (en die is ook in 12" versie verkrijgbaar).

Op het album staat nergens te lezen of het om de remix zou gaan.

In de tracklist van de komende deluxe release zie ik een demo versie
en een b-kant versie van African and White voorbij komen. Die laatste versie ken ik niet
of het moet zijn dat men daarmee de single remix bedoelt. De 12" versie ontbreekt echter.

Misschien valt het allemaal mee. De informatie over de tracklists was op SDE nogal rommelig en verwarrend hier en daar, omdat het zo was aangeleverd. Op de Duitse site van Amazon wordt African and White nu toch als extended versie aangeduid en hetzelfde geldt voor King in a Catholic Style.

KANT 1 van mijn virtuele b-kantjes verzamelaar.

Als het waar is dat men de kwaliteit van een groep kan polsen aan het restmateriaal,
dan behoort China Crisis ongetwijfeld tot het kruim van de 80s synthipop. Een eerste reeks
van vijf b-kantjes die allemaal de typische pop-vibe van de band in zich dragen.

B01. 96-8 ♪

De b-kant van The Highest High en dus nooit buiten de UK op vinyl verschenen.
Deze licht jazzy instrumental past helemaal in het straatje van Flaunt the Imperfection.
Soms blijft een stukje muziek zonder tekst omdat andere songs om verdere afwerking vragen.

* Halverwege de link mag je stoppen. Men draait immers de beide b-kanten van de 12" single.

B02. A Golden Handshake For Every Daughter ♪

De b-kant van Tragedy and Mystery schetst mooi de overgang van het pastorale debuut
naar het zo kenmerkende door hobo ondersteunde popgeluid dat de band groot zou maken.
Als is groot naar China Crisis begrippen altijd bescheiden. Alle ingrediënten zijn mooi aanwezig.

B03. Greenacre Bay ♪

De single Christian heeft een dubbele b-kant. Greenacre Bay is daar de eerste helft van.
Een song met een wat steviger ritme die niet had misstaan op Difficult Shapes & Passive Rhythms.
Het lied mist misschien toch een refrein dat het niveau van de strofes en de melodie kan aanhouden.

B04. This Occupation ♪

Aan dit korte maar explosieve b-kantje kleven mooie herinneringen.
Wishful Thinking was één van mijn eerste singletjes en de b-kant vond ik geweldig.
De extended versie sputtert meer en mist dus die geweldige flow van deze 7" versie.

B05. Animalistic (A Day At The Zoo Mix) ♪

Dit keer kies ik wel voor de langere 12" versie (de 7" versie is gewoon een 4 minuten edit).
De b-kant van Black Man Ray is een sfeervol stukje muzak geworden waarvoor ik met plezier
11 minuten lang wil opgesloten zitten in de lift. Vrijdag gaan we trouwens een dagje naar de zoo.

Nooit eerder vertoond. De ultieme box set die als zodanig nooit op de markt zal komen, heeft deze briljante gozer gewoon zelf gemaakt.

China Crisis Box Set of God met in 7 delen een uitgebreide beschrijving van de totstandkoming van deze box.

Ik maak een hele diepe buiging en zit hier te watertanden.

Edwin schreef:
Ik maak een hele diepe buiging en zit hier te watertanden.

A good read, as we call it.

Maar het lijkt me toch dat we 95% van dat lekkers in de deluxe edities gaan terugvinden.

KANT 2 van mijn virtuele b-kantjes verzamelaar.

Deze twee kant bevat hoofdzakelijk instrumentale composities.
En op die manier sluit hij mooi aan bij Anamilastic dat Kant 1 afsloot.

Wat China Crisis hier laat horen is te vergelijken met wat OMD aan b-kanten serveerde.
Een groep die zoveel meer kan dan de radiovriendelijke pop die te weinig mensen aanzet
tot verdieping in het oeuvre van zo'n bandje. De vroege jaren '80 bewaren nog veel geheimen.

B06. Dockland ♪

De vergelijking met OMD is al meermaals gemaakt en die gaat hier ook geografisch op.
Zowel Dockland als Sealand (een OMD track van Architecture & Morality) verwijzen naar
landschappen in het mondingsgebied van de Mersey in Liverpool. Muziek met wortels dus.

B07. Forever I And I ♪

Dockland en Forever I and I vormen de dubbele b-kant van Working With Fire And Steel.
Beide instrumentals hebben een vergelijkbaar timbre, al zet Forever I and I in op subtiel gitaarwerk.
Een aspect dat gauw vergeten wordt: ook synthipop bands componeerden regelmatig op gitaar.

B08. It's Never Too Late ♪

Even terug naar het vertrouwde China Crisis geluid met deze leftover uit de Fire and Steel sessies.
Onwaarschijnlijk dat zo'n fantastische melodie het album niet haalde. Het werd enkel toevertrouwd
aan fans die de limited edition van de Black Man Ray 12" single op de kop konden tikken.

B09. No Ordinary Lover ♪

Met No Ordinary Lover koos ik voor de lange versie uit de 12" single van No More Blue Horizons.
Muzikale referenties zijn dit keer onder meer Brian Eno of Japan en misschien zelfs Cocteau Twins.
Maar er klingelen ook oriëntaalse geluiden doorheen, die ons weer bij China Crisis brengen.

B10. Performing Seals ♪

Met deze stoeiende zeehonden in de baai van de Mersey vond ik een waardig coda.
De sfeervolle lijn van deze tweede, virtuele plaatkant wordt moeiteloos doorgetrokken.
Terug te vinden naast Greenacre Bay als tweede bonustrack bij de single Christian.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:48 uur

geplaatst: vandaag om 07:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.