menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / The Golden Years of Belgian Pop Music

zoeken in:
avatar van pygmydanny
Geen Precious Time of La Nuit Te Ressemble?
Die laatste misschien omdat die in 1990 verscheen en je het houdt bij de gouden belpop jaren '80.

avatar van dazzler
pygmydanny schreef:
Geen Precious Time of La Nuit Te Ressemble?
Die eerste viel af omdat hij volgens mij niet digitaal verkrijgbaar is. Het was al niet zo eenvoudig om zes albums te reduceren tot twaalf tracks. En de tweede omdat Duelle (1990) (het zevende album) het album is dat haar meer chanson gerichte carriere inleidt. Komt in aanmerking voor een eventueel volume 2.

avatar van pygmydanny
Jammer dat er zo veel goeds nog niet digitaal verschenen is.
Gelukkig zijn er nog een aantal kleine labels die dingen opnieuw uitbrengen, maar die gaan dan eerder over obscuur of onafhankelijk uitgebracht materiaal.

avatar van dazzler
Ik had gehoopt op een vervolg in de Integraal box reeks van Universal.

Integraal boxen

Ook van The Kids verscheen zo'n box en vermits de zes eerste platen van Lemaire
ook bij Universal zitten, leek het me tijd om ook haar werk eens digitaal uit te brengen.

Helaas...

avatar van dazzler
Side 1

Bij het maken van dit overzicht merkte ik dat de Jo Lemaire albums digitaal op YouTube te vinden waren.

01. JE SUIS VENUE TE DIRE QUE JE M'EN VAIS (1981) ♫

Het verhaal is bekend. Jo Lemaire krijgt voor deze cover de welgemeende felicitaties van auteur Serge Gainsbourg. Uiteraard zorgt de single voor een voorzichtige doorbraak in Frankrijk. Je Suis Venue Te Dire Que Je M'en Vais is de laatste single van het laatste album dat ze de begeleidingsband van haar man zal opnemen. Na Pigmy World (1981) gaan Jo en Philippe Depireux uit elkaar.

02. PARFUM DE REVE (1983) ♫

Eerste single van haar eerste en beste solo-album Concorde (1983). Jo Lemaire trekt de lijn van haar internationale hit Je Suis Venue Te Dire Que Je M'en Vais netjes door. Aanstekelijke wave pop met een kriebelende melodie. Wie goed luistert hoort dat producer Jean-Marie Aerts de truc met het fluitje nog eens zal overdoen bij zijn band T C Matic. Leg Parfum De Reve maar eens naast Ugh Ugh.

03. LA MEMOIRE EN EXIL (1983) ♫

De opvolger haalt in tegenstelling tot Parfum De Reve de Vlaamse hitlijsten niet. La Memoire En Exil is iets donkerder van sfeer en leunt daarmee verrassend dicht bij het Franse chanson anno jaren '80 aan. Een weg die Jo Lemaire in de toekomst steeds meer zal opzoeken. Om het hit te worden mist de gevoelige single misschien een pakkende melodie.

04. TENTATIONS (1984) ♫

Eerste single van het tweede solo album Jo Lemaire (1984) dat op de ingeslagen weg zijn voorganger Concorde (1983) verder ging. Jo Lemaire was populair in Vlaanderen en Wallonië en haar singles werden vaak op de radio gedraaid, maar vonden de weg naar de hitparade in Vlaanderen niet.

05. CAPTIVE ET INNOCENTE (1984) ♫

Tweede single van Jo Lemaire (1984) die wat meer teruggreep naar het new wave verleden van de zangeres. De balans tussen elektronica en gitaren zit lekker. Het ding is dansbaar en welgekomen op de betere fuiven. Maar het plaatje breekt (ook in Nederland) geen potten.

06. STAND UP (1987) ♫

Hit van het gelijknamige album Stand Up (1987) waarvan veel verwacht werd. Kosten noch moeite werden gespaard om Jo Lemaire (net als Viktor Lazlo eerder dat jaar) internationaal te slijten. Maar de internationale producer poetste het voor Lemaire zo kenmerkende zwarte randje te veel weg. Stand Up was goed voor hitparadesucces in België, maar het album zelf was geen hoogvlieger.

avatar van dazzler
Side 2

Om precies te zijn biedt YouTube Pigmy World (1981), Concorde (1983), Jo Lemaire (1984) en Stand Up (1987) digitaal aan. Verder ook nog drie latere albums. Hopelijk volgt ooit de rest.

07. TINTARELLA DI LUNA (1979) ♫

Singletje afkomstig van het eerste album van Jo Lemaire + Flouze (1979). Het mag andermaal niet verbazen dat onze Waalse artieste in verschillende talen zingt. Die meertaligheid is een duidelijk kenmerk van de belpop. Italiaans en uiteraard Engels en Frans. In de jaren '90 durft Lemaire ook het Nederlands aan. Wie goed luistert hoort in Tintarella Di Luna een knipoog naar Beep Beep Love van Gruppo Sportivo.

08. SO STATIC (1980) ♫

De single So Static verscheen naast het tweede album Precious Time (1980), waarvan ook de titelsong op single zou verschijnen. We krijgen een duidelijk new wave geluid te horen. Het erg dansbare So Static bevindt zich vocaal ergens tussen Nina Hagen en Siouxsie & The Banshees. Om het nummer digitaal te scoren heb je het volume 1980 uit de Bel80 CD reeks van Studio Brussel nodig.

09. CLAUSTROPHOBIA (1981) ♫

Een licht exotische single van het derde album Pigmy World (1981). Hij gaat de legendarische hit Je Suis Venue Te Dire Que Je M'en Vais vooraf. Op het laatste album van Jo met haar begeleidingsband Flouze wordt een breder muzikaal palet getoond. Misschien werden de tango toetsen van Claustrophobia wel ingegeven door het succes van de hitsingle I've Seen That Face Before van Grace Jones.

10. COHABITATION (1983) ♫

Concorde (1983) was een plaat die Jo opdeelde in een Franstalige A-kant en een Engelstalige B-kant. De titel Concorde is daarom goed gekozen. Hij verwijst naar de Brits-Franse passagiersstraaljager. Deze titel valt in het nummer Cohabitation, opnieuw een titel die je in beide talen kan begrijpen. Het eerste solo-album van Jo Lemaire werd nog net iets beroemder dan de voorganger.

11. JE VEUX CHANTER L'HYMNE A L'AMOUR (1984) ♫

Losse single die tussen album 4 en 5 inzat. Het lied kwam in aanmerking voor een inzending naar het Eurovisie Songfestival waarvoor Wallonië dat jaar een kandidaat mocht afvaardigen. Jo Lemaire won de voorselecties niet. Misschien omdat het liedje iets te braaf was voor het imago dat ze had opgebouwd als als in zwart gehulde zangeres. Ik durf denken dat Elle Adore Le Noir van T C Matic aan haar in opgedragen.

12. BORN TO BE WILD (1988)

Deze cover van de wereldberoemde Steppenwolf klassieker kon ik niet op YouTube terugvinden. Deze cover was een wat ongelukkig idee. Het album Stand Up (1987) had de hooggespannen verwachtingen niet kunnen inlossen en Jo tastte muzikaal even in het duister. De single werd gelinkt aan een verkeerscampagne en haar dus min of meer aangepraat. Het plaatje haalde wel de hitlijsten in België.

Pas in 1990 verschijnt een nieuw album. Op Duelle (titels van albums spreken soms boekdelen) bevindt Jo Lemaire zich op het kruispunt tussen pop (La Nuit Te Ressemble) en chanson (C'est Mon Bateau). Uiteindelijk zal ze voor het chanson kiezen met onder meer een theater tour met covers van Edith Piaf en in 1998 zelfs een Nederlandstalig album met Enkelvoud.

avatar van dazzler
08. PAS DE DEUX
https://www.mupload.nl/img/iadmnm23w..jpg

Side 1

01. Storingen *
02. Er Is Iets **
03. The Lonely Guys
04. Rendez-Vous
05. Cardriocleptomanie
06. Mani Meme

Side 2

07. Chocolat Dansant **
08. Iedereen Is Zot ***
09. Dark In The Shadow ****
10. Lits Jumeaux
11. Take A Cigarette
12. Rendez-Vous

* als Specimen & The Rizikoos ** als Walter Verdin *** als De Nota **** als De Kreet


PAS DE DEUX

Belpop band die geschiedenis schreef op het Eurovisie Songfestival van 1983 toen ze met het amper twee verzen tellende en van new wave beats voorziene Rendez-Vous Europa lieten kennismaken met belpop. Het is vooral de band van muzikant en videomaker Walter Verdin die zijn muzikale sporen al had verdiend met diverse theaterproducties en in 1979 met een bijzonder fraai Nederlandstalig solo-album uitpakte waarin de kiemen van zowel de belpop als de nederpop (let maar eens op) vervat zitten.


DIGITAAL

Van Walter Verdin en Pas De Deux verschenen slechts enkele losse nummers op diverse belpop verzamelaars. Maar het grootste deel van het beperkte oeuvre is digitaal terug te vinden op legale downloadsites en op YouTube. Ik plaats hier louter enkele belpop compilaties als bron.

Vlaamse Songfestival Hits + Souvenirs Uit De Voorselectie (1999)
De Geschiedenis Van Het Vlaamse Lied (2011)


COLLECTIE

1979 - Specimen & The Rizikoos - Storingen / Storingen
1979 - Walter Verdin - Er Is Iets / Zin Om In De Muur Te Kruipen
1980 - Walter Verdin - Chocolat Dansant / 't Is Wel Fijn
1981 - Pas De Deux - The Lonely Guys / Iedereen Is Zot * / Little Danny
1981 - De Kreet - Dark In The Shadow / De Zus Van Adeline
1983 - Pas De Deux - Rendez- Vous / Rendez-Vous
1983 - Pas De Deux - Mani Meme / Cardiocleptomanie

* liedje dat ook wel eens gecrediteerd wordt onder De Nota

Pas de Deux - Des Tailles (1983)
Pas de Deux - Axe Ends (1983)

Hun enige mini-album en een verzamelaar voor de internationale markt.

Pas de Deux - Cardiocleptomanie (2011)
Walter Verdin - Voor Adeline (2018)

Twee recente verzamelaars die enkel op vinyl of als download werden aangeboden.

Ik heb alle singles (uitgezonderd Storingen Chocolat Dansant) en hit mini-album in huis.
Ik bezit ook alles wat downloadbaar was op mp3.

avatar van pygmydanny
Walter Verdin in zijn verschillende gedaantes , soms briljant, op andere songs eerder irritant.
Rendez-Vous, Storingen, Er Is Iets en Cardiocleptomanie vind ik hier de kleppers.
Iedereen Is Zot en Take A Cigarette vind ik dan weer verschrikkelijk.
Dat hij sommige nummers voor Pas De Deux herkauwde, zal je waarschijnlijk wel aanstippen.
Ik vind de dit jaar verschenen LP Voor Adeline zijn beste en mis hier de nummers De Zus Van Adeline en het instrumentale Squeezin'.

avatar van dazzler
pygmydanny schreef:
Ik vind de dit jaar verschenen LP Voor Adeline zijn beste en mis hier de nummers De Zus Van Adeline en het instrumentale Squeezin'.

Het grappige is dat ik die in mijn tracklist had staan, maar uiteindelijk besloot
te vervangen door zijn twee solo-singles Er Is Iets en Chocolat Dansant.

avatar van dazzler
Side 1

01. STORINGEN (1979) ♫

Het eerste wapenfeit van Walter Verdin is deze belpop dub klassieker. De single verschijnt ook als split single met Bojangle Plays Tonight van Rick Tubbax & The Taxis en vindt ook zijn weg naar de legendarische Get Sprouts (1980) compilatie van de ASLK. Gitarist en producer Jean-Marie Aerts (later van T C Matic), bassist Karel Vereertbruggen (sketch en quiz bedenker in spe), drummer Stoy Stoffelen (zie Raymond van het Groenewoud) en zanger Josse De Pauw (acteur in het echte leven) vormen samen Specimen & The Rizikoos.

02. ER IS IETS (1979) ♫

Eerse single van het titelloze solo-album Walter Verdin (1979) waarop Verdin een soort update brengt van de Vlaamse kleinkunst. Hij brengt teksten met inhoud die hij in een door ska en new wave gekleurd jasje durft te stoppen. Daarmee is hij de hele belpop scene een jaar voor. Zijn Nederlandstalige aanpak vindt gek genoeg vooral navolging in Nederland. In Vlaanderen kiezen de meeste belpop bands voor het Engels (met af een toe een Frans, Nederlands of Duits woord tussen de verzen). Er Is Iets wordt nota bene een hit.

03. THE LONELY GUYS (1981) ♫

De debuutsingle van Pas De Deux. Een trio met naast Walter Verdin de dames Dett Peyskens (donker) en Hilde Van Roy (licht). Videokunstenaar Walter maakt zijn clips zelf (ze zijn allemaal te vinden op zijn YouTube kanaal Verdini). The Lonely Guys laat een erg primitief synthipop geluid horen. Ik vermoed dat het trio hier nog al de instrumenten op eigen houtje inspeelt.

04. RENDEZ-VOUS (1983) ♫

Vlaanderen was in shock toen Rendez-Vous van Pas De Deux gekozen werd om Vlaanderen te vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival in München. De vakjury koos bewust voor een belpop statement. Toen Pas De Deux in München het podium betrad met de tribal beats en de bijhorende dans, kropen mijn ouders van schaamte die weg in hun zetel.

Dat Pas De Deux als een Paard van Troje het jaarlijkse liedjescircus was binnengedrongen was te horen in de tekst die enkel onze noorderburen verstonden: rendez-vous / maar de maat is vol en mijn kop is toe.

05. CARDIOCLEPTOMANIE (1983) ♫

De Vlaamse preselecties voor het Songfestival bestonden uit een soort liedjestornooi tussen verschillende artiesten die meerdere songs voorstelden. Het wat meer ingetogen en melodische Cardiocleptomanie van Pas de Deux was één van de sterkhouders. De song verscheen uiteindelijk op vinyl als b-kant van de derde en laatste Pas de Deux single Mani Meme.

06. MANI MEME (1983) ♫

Fantastische single met een zalige videoclip van het mini-album Des Tailles (1983). Die plaat verscheen even later opnieuw met het gecontesteerde Rendez-Vous als bonustrack. Mani Meme (= Maar Niet Met Mij) op een nonsens tekst van Karel Vereertbrugghen verscheen pas in 1983 op single. Het was meteen één van de laatste wapenfeiten van het Belgische indie label Parsley (1981-1983). Opvallend is dat deze vet bassende single al een bigband arrangement heeft in de stijl van Rendez-Vous.

avatar van dazzler
Side 2

07. CHOCOLAT DANSANT (1980) ♫

Tweede single van het album Walter Verdin (1979). Walter gaat rustig door met het updaten van de Nederlandstalige popmuziek. Een nummer dat je zo naast menige nederpopplaat kan leggen. Het blijft een spijtige zaak dat deze plaat nooit op CD verscheen. Sedert een tijdje wel digitaal verkrijgbaar, maar dus niet in natura. Gelukkig heb ik een exemplaar van het originele album.

08. IEDEREEN IS ZOT (1981) ♫

Met De Nota wordt wellicht verwezen naar de extra begeleiding die Verdin, Van Roy en Peyskens kregen van onder meer bassist en tekstschrijver Karel Vereertbrugghen op de eerste single van Pas De Deux. Little Danny, een Engelse versie van Walters hit Er Is Iets was het derde nummer op deze 7" EP. In de link hierboven een live registratie in de AB uit 2014. Verdin lijkt me links uit beeld te vallen.

09. DARK IN THE SHADOW (1981) ♫

Dark In The Shadow is het eerste plaatje van Walter Verdin dat op Parsley verschijnt. Dit keer onder de noemer De Kreet, opnieuw een theaterproductie met Carla Vanparys op vocalen. Vereertbrugghen en Stoffelen zijn opnieuw van de partij. De Pas De Deux dames ontbreken, hoewel een aantal nummers van de productie later in het repertoire van het trio worden opgenomen.

10. LITS JUMEAUX (1982) ♫

Afkomstig van het mini-album Des Tailles (1982). Ik bezit de heruitgave uit 1983 met Rendez-Vous en een flyer die oproept om tijdens de finale van Eurosong te stemmen op Pas De Deux. Er zit ook een folder bij waarin de band wordt voorgesteld plus een paar officiële promofoto's.

11. TAKE A CIGARETTE (1982) ♫

Take A Cigarette is in zijn volledige lengte te beluisteren op Des Tailles (1982). Maar de heruitgave van het album met Rendez-Vous als bonustrack uit 1983 biedt een edit aan van het nummer. Ik heb dit als geheelonthouder altijd een prettig lied gevonden. In de live clip komt Walter Verdin wat beter in beeld.

12. RENDEZ-VOUS II (1983) ♫

Op de b-kant van Rendez-Vous vinden we een versie van het nummer zonder bigband. Het leek me een mooie manier om dit overzicht van twaalf Walter Verdin gerelateerde nummers af te sluiten. Walter zou ondanks het succes van Er Is Iets en Rendez-Vous nooit voor vol aanzien worden in de muziekwereld. Daarvoor was hij teveel een manusje-van-alles. Uiteindelijk zou hij zijn sporen beter verdienen in de videowereld.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:31 uur

geplaatst: vandaag om 19:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.