menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Welke albums uit de Top 250 heb je nog nooit beluisterd?

zoeken in:
Dolfo
Dolfo schreef:
Inclusief de drie albums van Talk Talk uit de Top 250 kom ik uit op 28 albums van de 250 die ik WEL beluisterd heb; 222 dus niet beluisterd. Lijstje wel beluisterd:

Alle Pink Floyd albums, alle Beatles albums, U2-The Joshua Tree, alle Coldplay albums, Neil Young-Harvest, alle van Nick Drake, alle van Leonard Cohen, Bob Dylan-Desire, Marillion-Misplaced Childhood, Kate Bush - Hounds of Love, Van Morrison - Astral Weeks, Paul Simon - Graceland.

Komt nog bij beluisterd: Lou Reed - Berlin. ....

Ik heb veel albums wel eens een stukje beluisterd, maar hield het met sommige hip-hop en metal niet lang uit. Dat wil overigens niet zeggen dat ik deze genres pertinent niets vind.
De respectievelijk de volgende bands uIt de top 250 heb ik nooit (bewust) naar geluisterd.
1. Wu Tang Clan, 2. Mobb Deep 3. Madvillian 4. GZA 5. The Notorious B.I.G. 6. Athmosphere 7. Megadeth 8. Charles Mingus 9. DJ Shadow (de laatste 2 wil ik zéker nog eens proberen) en tenslotte Marillion (die band hoor ik liever helemaal niet, omdat ik er jeuk van krijg)!

Maar helemaal sec genomen heb ik in totaal 39 albums niet beluisterd. In de bovenste gevallen (min die twee) zal dat wellicht zo blijven!

Dolfo
Van de 250 heb ik er dus 29 beluisterd; wil niet zeggen dat ik de bands uit de Top 250 niet ken. Veel nummers van artiesten 'los'beluisterd via YouTube:

Radiohead, Pearl Jam, Arcade Fire, Sigur Ros, The Doors, R.E.M., David Bowie, Genesis, Prince, Rush, Nick Cave, Supertramp & Yes. Maar nooit de behoefte gevoeld om geld uit te geven aan albums van deze artiesten.

45. Godspeed You Black Emperor! - Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven (2000)
48. Wu-Tang Clan - Enter the Wu-Tang (36 Chambers) (1993)
57. Kendrick Lamar - good kid, m.A.A.d city (2012)
82. Mobb Deep - The Infamous (1995)
83. Queensrÿche - Operation: Mindcrime (1988)
93. Madvillain - Madvillainy (2004)
100. Opgezwolle - Eigen Wereld (2006)
105. GZA - Liquid Swords (1995)
111. Slint - Spiderland (1991)
115. A Tribe Called Quest - Midnight Marauders (1993)
117. The Notorious B.I.G. - Ready to Die (1994)
118. Dream Theater - Metropolis Part 2: Scenes from a Memory (1999)
125. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy (2010)
129. Dream Theater - Images and Words (1992)
168. Madrugada - Industrial Silence (1999)
174. A Tribe Called Quest - The Low End Theory (1991)
175. Typhoon - Tussen Licht en Lucht (2007)
180. Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly (2015)
185. Godspeed You Black Emperor! - F♯A♯∞ (1997)
186. Atmosphere - When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold (2008)
198. Dr. Dre - 2001 (1999)
200. Nine Inch Nails - The Downward Spiral (1994)
215. Megadeth - Rust in Peace (1990)
221. Charles Mingus - The Black Saint and the Sinner Lady (1963)
236. Nine Inch Nails - The Fragile (1999)
239. Eminem - The Marshall Mathers LP (2000)
249. Deftones - White Pony (2000)

Niet in hun geheel beluisterd maar van verschillende albums ken ik wel een aantal tracks.

Als ik jouw persoonlijke top 10 zie LucM wil ik Slint - Spiderland en Madrudaga - Industrial Silence toch adviseren om eens te gaan luisteren.

Ik denk ook dat LucM Industrial Silence wel kan waarderen. Een plaat die (mij althans) na jaren nog steeds weet te verrassen. Spiderland behoort in mijn geval ook tot het lijstje van platen uit de top 250 die ik nog niet heb beluisterd. Dit zijn ze allemaal:

8. Sigur Rós - ( ) (2002)
18. Nas - Illmatic (1994)
25. Sigur Rós - Ágætis Byrjun (1999)
44. Godspeed You Black Emperor! - Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven (2000)
48. Wu-Tang Clan - Enter the Wu-Tang (36 Chambers) (1993)
49. Talk Talk - Spirit of Eden (1988)
57. Kendrick Lamar - good kid, m.A.A.d city (2012)
82. Mobb Deep - The Infamous (1995)
88. alt-J (∆) - An Awesome Wave (2012)
91. Talk Talk - The Colour of Spring (1986)
93. Madvillain - Madvillainy (2004)
100. Opgezwolle - Eigen Wereld (2006)
105. GZA - Liquid Swords (1995)
111. Slint - Spiderland (1991)
115. A Tribe Called Quest - Midnight Marauders (1993)
117. The Notorious B.I.G. - Ready to Die (1994)
122. Burial - Untrue (2007)
125. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy (2010)
134. Antony and the Johnsons - I am a Bird Now (2005)
135. Muse - Absolution (2003)
148. Talk Talk - Laughing Stock (1991)
151. Sigur Rós - Takk... (2005)
152. Sufjan Stevens - Carrie & Lowell (2015)
159. DJ Shadow - Endtroducing..... (1996)
174. A Tribe Called Quest - The Low End Theory (1991)
175. Typhoon - Tussen Licht en Lucht (2007)
180. Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly (2015)
184. Songs: Ohia - The Lioness (2000)
185. Godspeed You Black Emperor! - F♯A♯∞ (1997)
186. Atmosphere - When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold (2008)
191. Spinvis - Spinvis (2002)
192. Gorillaz - Demon Days (2005)
200. Dr. Dre - 2001 (1999)
206. Beach House - Teen Dream (2010)
210. David Sylvian - Brilliant Trees (1984)
211. King Crimson - In the Court of the Crimson King (1969)
214. Portishead - Third (2008)
219. Steven Wilson - The Raven That Refused to Sing (And Other Stories) (2013)
231. The Afghan Whigs - Gentlemen (1993)
234. Ben Howard - I Forget Where We Were (2014)
235. Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92 (1992)
237. The Mars Volta - De-loused in the Comatorium (2003)
239. Eminem - The Marshall Mathers LP (2000)
240. Boards of Canada - Music Has the Right to Children (1998)
250. At the Drive-In - Relationship of Command (2000)

Met dank aan -SprayIt-. Ik heb dus nog 185 albums te beluisteren, waarvan er een handvol zijn die al een score hebben maar ook wel eens een herbeluistering verdienen. Leuke bezigheid om er eens door te gaan.

Om heel eerlijk te zijn? Ik zou het eigenlijk niet weten. Het gros zal ongetwijfeld ooit de revue zijn gepasseerd.
Probleem is dat ik niet met hele albums werk maar voornamelijk met losse tracks. Her en der verspreid over mijn eigen playlist zullen ongetwijfeld tracks staan uit de top 250.

Geïnspireerd door -SprayIt- dacht ik ook eens een lijstje te maken van platen die ik nog niet had becijferd uit de top 250. Het bleek al snel nogal een lange lijst te zijn, waarvan ik veruit de meeste platen weleens heb beluisterd maar ik ben meestal niet zo snel met een stem uitdelen (vaak pas na tien á twintig keer luisteren).

Zou op zich wel een grappig project zijn om die allemaal eens langs te gaan/ te beoordelen/ recenseren, maar toen ik ze bekeek zag ik ook een hele hoop dingen staan waar ik, met alle respect, gewoon niets mee heb (die progrock van Genesis en Marillion bijvoorbeeld) of die zelfs stevig in mijn allergie zitten (The National, Bon Iver, e.d.).

Ik zie dan eigenlijk het nut er niet zo van in om al die platen tegen heug en meug te gaan beluisteren en dan lage stemmen uit te delen, en dan in allerlei flutdiscussies terecht te komen met de lokale fanboys, enz. Maar mijn bewondering voor de mensen die het weten te voltooien!

Sandokan-veld schreef:

Zou op zich wel een grappig project zijn om die allemaal eens langs te gaan/ te beoordelen/ recenseren, maar toen ik ze bekeek zag ik ook een hele hoop dingen staan waar ik, met alle respect, gewoon niets mee heb .

Ik zie dan eigenlijk het nut er niet zo van in om al die platen tegen heug en meug te gaan beluisteren en dan lage stemmen uit te delen, en dan in allerlei flutdiscussies terecht te komen met de lokale fanboys, enz. Maar mijn bewondering voor de mensen die het weten te voltooien!
Dat dus en kom mede daarom zelden bij albumdiscussies, maar ook doordat ik er geen behoefte aan heb.

Ik vind het ook wel leuk om eens te onderzoeken. Maar (zonder bandnamen te noemen) ik denk wel dat ik een fiks aantal platen niet zo graag zal luisteren. Maar mss (zeker weten) kom ik wel uit mijn bubbel en ontdek ik veel leuks nieuws.

Ik ga in elk geval dan geen haatstemmen/antistemmen geven.

-SprayIt- (moderator)
Leuke reacties, leuk ook dat mensen overwegen de top ook te completeren. Ik snap ook de twijfel. Ik ben met open vizier de luisterbeurten aangegaan (op verschillende momenten op de dag en in verschillende buien) en heb mij ingelezen. Benieuwd naar wat users er toch in horen. Hoe kan het dat, ik ga hier geen namen noemen, in hemelsnaam in de top 250 aller tijden staat?
Het voelde voor mij een beetje als een museumbezoek, laten we het Boijmans als voorbeeld nemen. Ik ben over het algemeen van de moderne abstracte kunst, maar naast een groot glanzend paasei van Koons, heb ik toch ook echt ontzettend genoten van De kleine toren van Babel van Bruegel. Daartussen hangt natuurlijk vanalles wat veel minder is of lijkt, maar met de audiotour op blijkt er toch bij nagenoeg elk werk een bijzonder verhaal bij te horen, waardoor ik het meer ben gaan waarderen. De curator heeft het niets voor niets bij elkaar gebracht, lijkt me. In deze zijn jullie de curator van de zaal met de 250 beste werken ooit gemaakt. Los van de dimensie "vind ik het mooi" of "is het mijn smaak", zijn er dimensies als wat was de bedoeling van de maker, hoe is het gemaakt, wanneer is het gemaakt en tegen welke achtergrond, welke gevolgen had dit werk en zo nog vele lagen van aandacht en verdieping. Voor mij hoeft een werk/album dus niet per se mooi te zijn of lekker in mijn straatje te liggen, maar heb ik ze ook gewaardeerd op inhoud.
Nu ga ik toch namen noemen, maar zeer positief ben ik verrast door bijvoorbeeld The Mars Volta, Nine Inch Nails en Queensryche (met welke kunstenaars zou je deze kunnen vergelijken? Edvard Munch, Goya en Francis Bacon misschien). Niet per se mooi, dacht ik, toch een enorme (verbeeldings)kracht, sterke techniek en een mooi verhaal. Ook de hier eerder genoemde Marillion en Genesis konden eerst op afkeuring rekenen, maar bij verdere beluistering en verdieping kom ik op ruime voldoendes uit. En waarom zou je jezelf alleen met datgene confronteren wat je al mooi vindt, hoe verbreed je dan je horizon? Zo gun ik mensen ook ervaringen buiten hun straatje, want eigenlijk alle albums uit de top 250 hebben een bepaalde kwaliteit in zich, durf ik te stellen. Dit gezegd hebbende ga ik mijn onvoldoendes nogmaals beluisteren, niet om geforceerd leren waarderen, maar om te ontdekken of mijn luisteren niet te oppervlakkig of gehaast is geweest. Wat je aandacht geeft groeit. Zo heb ik al bij aanvang van een album iets tegen Bono, kan ik dan de muziek nog op waarde schatten? Zoals ik net schreef horen de achtergronden ook bij de muziek, dus is het misschien wel terecht, de onvoldoendes, maar misschien moet ik daar juist weer loslaten van foute aannames of irritaties en de muziek meer laten spreken. Blijft interessant dit. Ik heb in ieder geval veel plezier beleefd aan het lezen van de berichten bij de albums, ze hebben vaak enthousiasme en verdieping gebracht, waardoor ik de kracht kreeg ze meerdere keren te beluisteren en veelal meer ben leren waarderen.

Dit is mijn tussenstand. De albums die ik een rating heb gegeven. Bij het erdoorheen spitten kwam ik wel veel platen tegen (Pearl Jam, REM, Eminem etc.) die ik wel degelijk ken, maar schijnbaar niet gerate heb. Hoedanook een klein lijstje tot nu toe.

Om persoonlijke redenen en om discussies te voorkomen, laat ik de scores even weg:

2. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973)
5. Pink Floyd - Wish You Were Here (1975)
21. David Bowie - The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars (1972)
27. Metallica - Master of Puppets (1986)
31. Pink Floyd - The Wall (1979)
40. Fleetwood Mac - Rumours (1977)
44. Genesis - Selling England by the Pound (1973)
49. Steven Wilson - Hand. Cannot. Erase. (2015)
53. Pink Floyd - Animals (1977)
60. David Bowie - Low (1977)
61. Talking Heads - Remain in Light (1980)
75. Queen - A Night at the Opera (1975)
77. Queensrÿche - Operation: Mindcrime (1988)
78. Miles Davis - Kind of Blue (1959)
83. Kate Bush - Hounds of Love (1985)
84. Marillion - Misplaced Childhood (1985)
88. Michael Jackson - Thriller (1982)
90. Nick Drake - Pink Moon (1972)
98. Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway (1974)
100. Marillion - Marbles (2004)
119. Metallica - Ride the Lightning (1984)
120. Marillion - Clutching at Straws (1987)
124. Faith No More - Angel Dust (1992)
125. Queen - Queen II (1974)
135. Rage Against the Machine - Rage Against the Machine (1992)
138. Supertramp - Crime of the Century (1974)
157. Paul Simon - Graceland (1986)
168. Kate Bush - The Kick Inside (1978)
174. Metallica - Metallica (1991)
177. King Crimson - In the Court of the Crimson King (1969)
183. Michael Jackson - Bad (1987)
185. Yes - Close to the Edge (1972)
199. King Crimson - Red (1974)
211. Pink Floyd - Meddle (1971)
213. Dire Straits - Brothers in Arms (1985)
218. The Killers - Hot Fuss (2004)
224. Steven Wilson - The Raven That Refused to Sing (And Other Stories) (2013)
226. Pink Floyd - The Division Bell (1994)
235. Marillion - Script for a Jester's Tear (1983)
247. Metallica - ...And Justice for All (1988)

Goed betoog -SprayIt-
Absoluut mee eens dat als je je horizon wilt verbreden, je ook buiten je eigen smaak moet durven te kijken. Ik heb in het verleden ook zelf op die manier een hoop toffe dingen ontdekt.

Misschien dat ik zelf meer in een levensfase zit (althans qua muziek) dat ik niet per se alles meer hoef te begrijpen of te leren waarderen, maar wel even tevreden ben met mijn eigen smaak en de dingen die daar nog in te ontdekken zijn. Dat zegt natuurlijk net zoveel over mij als over Marillion.

Het betoog van -SprayIt- is helder, alleen ben ik zo vrij er iets anders over te denken.

1. Die top250 is niets meer of meer dan de GGD van de smaak van users alhier, net zoals een Toptien van vakantiebestemmingen van Nederlanders dat ook is. En daar hoef je je niets van aan te trekken als jouw favoriete album/land er niet tussen staat. Want waarom zou ik een week naar Frankrijk gaan als ik een week naar Kopenhagen kan gaan, om een voorbeeld te geven. Of per se Ys willen beluisteren, terwijl ik helemaal horendol word van die stem van die zangeres. Het gros van de Nederlanders vindt carpaccio (nog steeds) lekker,terwijl ik dat eigenlijk kannibaalvoer vind, so what

2. Tuurlijk kan en mag je best iets uitproberen, maar daar hoef je gewoon niet lang mee door te gaan. Immers, life's too short to listen to boring music. Vooropgesteld, opnieuw, dat je voor sommige albums best moeite mag doen (The Drift - Scott Walker bijv),maar ook na 10* (of vaker) draaien vind ik Radiohead nog steeds blanke jankmuziek, uitermate geschikt geschikt om puisten bij uit te drukken.

3. Een artefact (album, boek, schilderij) is m.i. in hoge mate autonoom en zou bijgevolg zonder extra informatie moeten kunnen worden 'geconsumeerd' de dialoog onstaat in het hoofd van de lezer, kijker, luisteraar: het doet je wat (of niet). In een museum mijd ik ook meestal die ellenlange toelichtingen, tenzij ik bepaalde historische gegevens wil terughalen. De biographical (genoeg voorbeelden te vinden bij Joy Division) of intentional fallacy -zie ook de wiki over die twee invalshoeken - tracht ik zoveel mogelijk te vermijden, alhoewel het soms aardige details geeft omtrent het scheppingsproces (de hi-hat/synth effecten in Decades van Joy Division zijn door Martin Hannett gemaakt mbv een spuitbus).

Vond het noemen van Goya, Munch en Bacon in één zin wel aardig, zou ik er een gemeenschappelijk kenmerk aan moeten hangen zou ik zeggen "expressie" en vwb de 2 laatsten "dehumanisering".

Feit blijft wel dat iemand uit je close circle - aanbevelingen, zeg maar - (wel) invloed kan uitoefenen op (her)beluistering. Dan nog blijft imo overeind staan dat ik wel een fikse plaat voor het hoofd moet hebben als ik bij sommigen aan zou blijven dringen op het beluisteren van bepaalde D&B, jazz, of electronic. Ik bedoel als men bij mij aan zou blijven dringen op beluistering van GYBE of Spinvis zou ik ook vragen om die plaat even weg te halen

En om antwoord te geven op de vraag, dat zullen er maximaal 20 - 30 zijn

Om Mjuman aan te vullen.

Ik denk dat de top10 kunstobjecten niet samenvalt met bijvoorbeeld mijn persoonlijke top10 kunstobjecten.

En dat geldt natuurlijk ook voor de top10 bestsellers van de AKO.

Dat gezegd hebbende blijf ik wel benieuwd naar enkele top250-platen omdat het me intigreert waarom juist die platen zo hoog scoren.

Ik ga daardoor echter niet direct me op Radiohead storten. Mijn puisten zijn reeds lang verdwenen.

Ik zou de top 250 net aflopen om me wat bekender te maken met de meer populaire muziek. Mijn vrouw durft al eens schamper opmerken dat ik amper iets weet over muziek en wil niet luisteren naar het argument "ja maar over goregrind weet ik veel".

bennerd schreef:
Ik zou de top 250 net aflopen om me wat bekender te maken met de meer populaire muziek. Mijn vrouw durft al eens schamper opmerken dat ik amper iets weet over muziek en wil niet luisteren naar het argument "ja maar over goregrind weet ik veel".

Geen reden voor onrust, vriend, dat komt pas als ze zegt dat je geen verstand hebt van vrouwen. En dan kun je je schrap zetten - zoiets kost nl geld, véél geld.

De top250 staat vooral vol met jaren 90 muziek, merk ik: alt.rock, grunge, progmetal, hiphop, en dat is nu net een periode die ik helemaal niet heb meegekregen.

Ook zie ik echt heel veel Beatles en Rolling Stones en jaren 80 new wave/gothic, waar ik ook weer weinig van af weet.

Ik mis daarentegen heel veel jazz, funk, soul, r&b, fusion, wereldmuziek (als dat een genre is), metal (behalve metallica) en blues lijkt ook ondervertegenwoordigd.

Daar kunnen allerlei conclusies uit getrokken worden, maar dat doe ik niet. Wel leuk dat de top250 hier lijkt op de top-nogwat van Progarchives, hahaha.

Mssr Renard schreef:
De top250 staat vooral vol met jaren 90 muziek, merk ik: alt.rock, grunge, progmetal, hiphop, en dat is nu net een periode die ik helemaal niet heb meegekregen.

Zo te horen is het de hoogste tijd dat je die lijst dan ook eens door gaat ploegen

Ik ga eens kijken of ik de top 250 ga doorlopen. Ik twijfel omdat er genres in zitten waar ik echt niets mee heb. Ik moet bijvoorbeeld niet naar hiphop of dance is zoiets luisteren. Dat word ik heel chagrijnig van. Aan de andere kant zien er ook ergens onderscheiden parels zitten, geweldig wachtend om door mij beluisterd te worden.

Enfin, ik ben wel geïnteresseerd. Ik ga eens kijken wat ik niet heb geluisterd en ga dan maar eens kijken wat ik daarbinnen wil gaan ontdekken. Een 100% score wordt het zeker niet.

Wel leuk dat dit topic weer onder de aandacht is gebracht!

-SprayIt- (moderator)
Er staat, op Daft Punk en Air na niet echt Dance in, wel wat Electronic, zoals Aphex Twin en Burial. Zeer de moeite waard als je het mij vraagt.

Wel relatief veel hiphop, zoals Nas, Kendrick Lamar, Mobb Deep en A Tribe Called Quest. Je zult vast moeite hebben met Madvillain bijvoorbeeld, maar misschien ontdek je, ondanks je chagrijnigheid, ook wat hiphop zo tof kan maken.

Het viel me juist op dat veel hiphop in de top250 heel goed is. Nu had jaren 90 rockpubliek altijd al wat mooie hiphopacts geadopteerd. Ik mis enkel Common en Talib Kweli.

-SprayIt- schreef:
Er staat, op Daft Punk en Air na niet echt Dance in, wel wat Electronic, zoals Aphex Twin en Burial. Zeer de moeite waard als je het mij vraagt.

Wel relatief veel hiphop, zoals Nas, Kendrick Lamar, Mobb Deep en A Tribe Called Quest. Je zult vast moeite hebben met Madvillain bijvoorbeeld, maar misschien ontdek je, ondanks je chagrijnigheid, ook wat hiphop zo tof kan maken.

Elektronische muziek is vaak ook niet mijn stijl. Bliepjes kunnen mij erg irriteren...
Hiphop vind ik gemiddeld genomen minder erg dan house achtige albums. Maar ik betwijfel of ik de moeite ga nemen om zover uit mijn comfortzone te stappen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:57 uur

geplaatst: vandaag om 15:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.