menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Scrobbels in het pre-LastFM-tijdperk

zoeken in:
Dim
Als groot liefhebber van lijstjes, zowel zelf maken als bestaande volgen, beschouw ik Last FM als geweldige uitvinding. De statistieken over 2018 geven een uitstekend beeld van wat ik luisterde dat jaar, aangezien ik nagenoeg alle muziek via Spotify of een mediaplayer tot mij liet komen en zo dus vrijwel alle beluisterde muziek ook daadwerkelijk gescrobbeld werd.

Als ik kijk naar de statistieken sinds ik Last FM ben gaan gebruiken (oktober 2007), zijn deze al een stuk minder "betrouwbaar": dat wil zeggen: de nummers zijn wel daadwerkelijk beluisterd, maar er zitten natuurlijk grote hiaten in de totalen, aangezien al die keren dat ik CD's draaide niet mee zijn geteld, en de HEOS-installatie nog niet vanaf het begin aan Last FM gekoppeld kon worden.

En vóórdat Last FM haar intrede deed? Hoe zagen de luistercijfers er toen uit? Muziek draaien begon voor mij laat in de jaren '80, met cassettebandjes en LP's uit de verzameling van mijn ouders, en vanaf begin jaren '90 met eigen cassettes en later ook CD's. Ik heb nog weleens kortstondig bijgehouden wat ik draaide vanaf CD - dat was in de tijd dat ik bij de waan van de dag leefde en op misschien een Nevermind na louter albums met titels als "The Greatest Hits of 1993 part 2" en "Clubhopping 3" in de speler deed. De aantekeningen zijn niet bewaard gebleven. Het is toch ook niet te doen, te berekenen welke artiesten je het meest draaide.

En toch is dat juist waar ik me de afgelopen weken mee bezig heb gehouden: wat zijn mijn 150 meest gedraaide artiesten aller tijden? Natuurlijk is het een benadering, maar toch denk ik dat ik aan de hand van mijn CD-collectie, een goed geheugen over welke wanneer werd aangeschaft, de genoemde collectie uit het ouderlijk huis en de wél overgeleverde lijstjes uit die tijd een heel eind in de buurt kom.

Voordat ik deze lijst (of een deel daarvan) alhier publiceer, zal ik 'm eerst uitzenden via Orinoco Radio; het internetstation dat sommigen van jullie zullen kennen van de Magistrale van kaj_666, de Verrukkelijke 500 en de uitzendingen rond De Afrekening. Voor wie mee wil luisteren: dit zal plaatshebben op vrijdag 16, zaterdag 17 en zondag 18 augustus.

In de tussentijd natuurlijk voor users de vraag: stel dat er vanaf het begin van je "actieve" muzikale draailoopbaan statistieken zouden zijn bijgehouden, hoe zou je top-10 er dan uit zien?

Dim
De uitzending nadert (vrijdagavond is de aftrap), dus ik ben zo brutaal om enkele users te taggen waarvan ik denk/meen/hoop dat ze enige interesse zullen hebben in de lijst en/of eerder naar Orinoco Radio hebben geluisterd.

chevy93 Mausie jordidj1 Onweerwolf Gretz Teunnis AstroStart JoaMuse stoepkrijt laxus11 123poetertjes

Ik ben ook verzot op lijstjes en Last FM is idd een geniale website. Mijn naaste omgeving gaat stuk om mijn liefde voor muziekstatistieken en verzamelwoede

https://www.last.fm/user/EppieRocks

Ik denk dat mijn Last FM top 10 aardig representatief is qua scrobbles, het zijn echter niet perse mijn 10 favoriete artiesten van nu (de meesten wel overigens). Ik begon met scrobblen in 2008 en ik denk dat ik rond 2006/2007 begon met het luisteren van de muziek die mijn smaak van de daaropvolgende jaren voornamelijk zou bepalen. Toen waren de vele Britse bandjes in opkomst met Arctic Monkeys als vlaggendrager van deze golf.

De periode daarvoor, dan heb je het over het begin van mijn middelbare school en einde van de basisschool. Ik luisterde toen veel naar dance/trance hits, die zijn nu dus ondervertegenwoordigd in mijn Last FM statistieken. Daar is mijn liefde voor elektronische muziek begonnen, waarschijnlijk mijn meest beluisterde genre na de vele bandjes en singer-songwriters. Limp Bizkit, The Offspring, Sum 41 en meer van dat soort bands waren ook favoriet in die tijd. Van deze muziek kan ik af en toe zeker nog genieten. Dat zal ook deels jeugdsentiment zijn, maar ik waardeer ook zeker de muziek zelf, fout of niet.

In een heel ver verleden was ik nog erg gevoelig voor popartiesten. Op mijn kamer had ik posters van Britney Spears en Destiny's Child, artiesten waar ik nu een hekel aan heb. Ik denk dat hormonen een grote rol speelden *NSYNC, Backstreet Boys en Spice Girls schijn ik ook geweldig gevonden te hebben. En het allereerste nummer waar ik echt lyrisch van was? Dromen Zijn Bedrog van Marco Borsato. Volgens mijn moeder stond ik, badend in het zweet, helemaal los te gaan in mijn hemdje. Ook een artiest waar ik echt helemaal niks meer mee kan. Maar als Last FM toen bestond, was het wellicht wel mijn meest afgespeelde nummer geweest

Ik kan niet meeluisteren, zit dan helaas op Pukkelpop

Wat je helaas noemt.

Leuk idee! Ik kan ook niet meeluisteren want Lowlands maar ik wens je veel presenteerplezier!

Dim
@Mausie: Interessant verhaal! Meerdere artiesten die je noemt, gaan dit weekend voorbijkomen. En nee, niet Britney.

Overigens is uit de huidige top-100 op Last FM The Boxer Rebellion de hoogst genoteerde artiest die de allertijdenlijst niet heeft gehaald.

Ik zit helaas ook op een festival dit weekend

Dim
Hierbij het spoorboekje:

Vanavond vanaf 19.00
Een uurtje warmdraaien met artiesten uit mijn laatste inleverlijst voor de V500, die je de rest van het weekend niet meer hoort. Om 20.00 trappen we af met nummer 150.

Zaterdag vanaf 12.00

Zondag vanaf 12.00

Orinoco Radio

Gast
geplaatst: vandaag om 23:22 uur

geplaatst: vandaag om 23:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.