menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Beste Nederlandse progrock band van de jaren 60/70

zoeken in:
geplaatst:
Mijn vraag is wat is in jouw ogen de beste Nederlandse progrock band van de jaren 60/70.
Ik ben geinteresseerd in jouw top 5 of top 10.

( bijvoorbeeld in willekeurige volgorde: Finch, Trace, Earth Fire, Kayak, Alquin, Group 1850, Brainbox, Supersister, Ekseption, Solution en meer)

geplaatst:
ik heb er maar 1 en dat is Alquin

geplaatst:
Ik denk dat Kayak dat bij mij zou winnen, op de consistente kwaliteit van hun output t/m 1981 en hun herkenbare melodieën. Het is over-all niet per se de spannendste muziek, maar ze winnen toch wel nipt van de avontuurlijke tegenvoeters van Supersister. En minder nipt van Earth & Fire (twee fraaie eerste albums, maar daarna wordt het rap minder), Trace en Finch (allebei überhaupt niet zo boeiend). Met de andere bands in rolandobabels opsomming ben ik onvoldoende bekend.

Volgens mij ontbreekt er één heel grote naam in dat lijstje: Focus. Maar die zou ik tussen Supersiter en Earth & Fire in plaatsen: op de eerste vier albums bij vlagen echt heel goed, aldaar weet het ook al vrij vaak mijn aandacht wat minder goed vast te houden en daarna is het sowieso toch ook alweer lang niet veel soeps.

geplaatst:
Moeilijk te rangschikken inderdaad, want er helemaal van afhankelijk of ik kijk naar de hoogtepunten of naar de gemiddelde output. Ik kies maar voor de eerste benadering.

1. Solution
2. Earth & Fire
3. Alquin
4. Focus
5. Kayak
6. Trace
7. Finch
8. Plackband
9. Brainbox
10. Supersister

geplaatst:
1. Supersister
2. Earth & Fire
3. Focus
4. Trace
5. Kayak
6. Alquin
7. Brainbox
8. Ekseption

Solution en Group 1850 liggen een soort van klaar om te ontdekken daar kan ik nu nog te weinig van. Wat ik ken bied wel het nodige perspectief.

Plackband zou ik zelf niet bij de 60's / 70's indelen

geplaatst:
Earth & Fire

geplaatst:
Als ik naar de lijst hieronder kijk, wordt mijn idee bevestigd dat prog wel een heel erg ruim - rekkelijk? - begrip is; al kan het ook liggen aan de insteek van de initiële poster. Afgezien van de bands die ik niet ken, en waarover ik niets kan/wil zeggen (Finch, Plackband, Trace) sta ik versteld van het in één adem noemen van sterk divergerende (what's in a word ) bands als Solution, Brainbox en Earth & Fire; de laatste band was redelijk commercieel, meer richting pop en Brainbox zou ik zeker gezien het eerste album eerder typeren als psychedelische rock. Aan Focus (House of the King) zat trouwens regelmatig een ferme folk-lucht, net als aan Jethro Tull (Bourée).

Als ik obv dat lijstje een top5 zou mogen maken, zou ik Brainbox bovenaan zetten, de volgorde verder aanhouden en Supersister op 5. Maar ja, ik ben nou eenmaal geen proggo

Brunniepoo schreef:
Moeilijk te rangschikken inderdaad, want er helemaal van afhankelijk of ik kijk naar de hoogtepunten of naar de gemiddelde output. Ik kies maar voor de eerste benadering.

1. Solution
2. Earth & Fire
3. Alquin
4. Focus
5. Kayak
6. Trace
7. Finch
8. Plackband
9. Brainbox
10. Supersister

geplaatst:
Inkoppertje:

1. Focus
2. Ekseption
3. Solution
4. Kayak
5. Earth & Fire

De beste prog werd overigens gemaakt toen prog nog geen prog heette. Eenmaal met dit label opgezadeld werd het veelal cliché en sjabloonwerk. Dan zitten we inmiddels in de jaren ‘90 en verder.

geplaatst:
Mjuman schreef:
Als ik naar de lijst hieronder kijk, wordt mijn idee bevestigd dat prog wel een heel erg ruim - rekkelijk? - begrip is; al kan het ook liggen aan de insteek van de initiële poster. Afgezien van de bands die ik niet ken, en waarover ik niets kan/wil zeggen (Finch, Plackband, Trace) sta ik versteld van het in één adem noemen van sterk divergerende (what's in a word ) bands als Solution, Brainbox en Earth & Fire

Tja, het is een optelsom:
- geen strak omlijnd genre
- verschuivingen door de tijd heen
- bands die in hun carriere uiteenlopende muziekstijlen hebben gebruikt
- persoonlijke stokpaardjes

Geen van de hier genoemde artiesten is wat mij betreft een vreemde in deze lijst, al zou ik zelf misschien niet aan Brainbox gedacht hebben. Zelfs Golden Earring (ten tijde van Switch) had wat mij betreft in de lijst gekund.

Daarmee is niet gezegd dat alle muziek van al deze bands op alle momenten overeenkomsten vertoonde. Verre van...

Trace zou je overigens misschien nog wel kunnen waarderen, mits je wat hebt met een band als Ekseption.

geplaatst:
Trace, Supersister en focus

geplaatst:
Brunniepoo schreef:
Tja, het is een optelsom:
- geen strak omlijnd genre
- verschuivingen door de tijd heen
- bands die in hun carriere uiteenlopende muziekstijlen hebben gebruikt
- persoonlijke stokpaardjes

Geen van de hier genoemde artiesten is wat mij betreft een vreemde in deze lijst, al zou ik zelf misschien niet aan Brainbox gedacht hebben. Zelfs Golden Earring (ten tijde van Switch) had wat mij betreft in de lijst gekund.

Daarmee is niet gezegd dat alle muziek van al deze bands op alle momenten overeenkomsten vertoonde. Verre van...

Trace zou je overigens misschien nog wel kunnen waarderen, mits je wat hebt met een band als Ekseption.

Eerder een vergelijkbare discussie gehad bij new wave - toch redelijk afgebakend in de tijd - en daar gingen sommigen ook héél ver. Punt is dat je bij sommige bands dan het eerste album punk zou moeten noemen, het tweede wave en het derde post-punk en dat schiet dus niet op. Je zou kunnen kijken hoe/waarmee een band is gedebuteerd en in dat geval valt Earth & Fire - maar ik draag normaal geen prog shoes - daar wel binnen en Brainbox imo weer niet.

Cas wees er al fijntjes op dat de term prog net zoals post-punk bij de weg geen contemporaine verankering had en dat het concept prog eigenlijk van veel later is. Opvallend blijft dat proggo's heel rekkelijk zijn tolerant.

Van alle bands die 'klassiek werk' behandelen heb ik kilometers meer met Renaissance dan met Ekseption, alhoewel v.d. Linden wel een vaardig keyboard bespeler is (en tevens een van de eerste eigenaars van een Fairlight Synth van - ik meen de eerste generatie; de tweede in NL was van een aantal conservatoria samen).
Meeste bands trouwens wel live gezien.

geplaatst:
Een vrij specifieke vraag, maar dat is zonder twijfel Supersister. Op gepaste afstand Focus en Alquin.

1. Alquin
2. Kayak
3. Earth & Fire
4. Supersister
5. Focus
6. Brainbox
7. Group 1850
8. Cargo
9. Ekseption
10. Solution

Bedankt voor de reacties zover....

Gast
geplaatst: vandaag om 02:33 uur

geplaatst: vandaag om 02:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.