MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Zack’s Favorite Single Top 10 (Year 1979)

zoeken in:
Zack
Het gaat hier om de single Top 10 uit een jaar waarvan ik als enige jaar ook alle 10 in bezit heb.

Zack
10. London Calling

Op de drempel naar 1980 kwam begin december de single van het beroemde gelijknamige dubbelalbum van The Clash uit , eveneens met een iconische hoes.

De song is haast apocalyptisch met zijn duistere/beklemmende sfeer waarin verschillende zorgen/kritiek worden geuit en het einde van de 70’s uit luidt met een S.O.S. aan het einde van de track ....

Zack
9. Cars

Gary Numan solo hit waarin hij beschrijft hoe hij het zich bevinden in een auto ervaart n.a.v. een gebeurtenis.

Muzikaal/compositorisch is het een song zonder refrein , bestaande uit coupletten en bruggen/bridge. Naast de ritmesectie hoor je vooral analoge keyboards en Gary’ s ‘computerachtige ‘ zang.....

Zack
8. Gangsters

De debuutsingle ban de Britse skaband The Specials , dat echter niet op hun debuutalbum uit 1979 staat. Het nummer is gebaseerd op een sample van Prince Busters.

Het nummer gaat over de schade in een hotel in Frankrijk die een andere band veroorzaakt had , maar voor The Specials verantwoordelijk werden gehouden en de die schade moesten betalen ....

Zack
7. Message in a Bottle

De 1e singlevan het 2e album van The Police. 1979 was voor The Police in Nederland zeer succesvol , mede omdat de singles van het debuut uit ‘78 gedurende het voorjaar van 1979 de Nederlandse hitparades instroomden.

Het door Sting geschreven nummer werd mede door gitarist Andy Summers
gitaarlijnen/akkoordenprgressie en Copelands inventieve drumwerk een grote hit.

'79 was een heel mooi (album) jaar maar ook veel top singles dus

Zack
6. I’m the Man

Top debuut jaar van Joe Jackson met 2 studio albums. Dit nummers is de titeltrack van het 2e album.

De single deed echter niks in de hitparades , maar ik mag de energieke song graag horen en staat bij mij op plaats 6.

Zack
5. Adolescent Sex

Ook Japan ging goed van start met het gelijknamige debuutalbum en de single die begin ‘79 in de Nederlandse charts kwam. In ‘79 verscheen ook nog het sterkere album Quiet Life en daartussen zat ook nog een album waarvan ik de naam even kwijt ben....

Het gaat niet om de titel , maar de song is catchy met prachtige hook erin , energie en als plus in de video een door vele meisjes/jonge vrouwen aanbeden David Sylvian die de song met zijn bravour en verschijning vertolkt ....

Zack
4. Hanging on the Telephone

Het openingsnummer van Blondie’s succesvolle album Parallel Lines , waarvan menige single is getrokken. Dit was overigens niet haar debuutsingle van dit album.

Het nummer gaat over iemand die niet kan wachten op liefde en via de telefoon haast stalkend/steeds die persoon wil bellen...... de verschijning en vertolking door Blondie in de video is ‘awesome’ ....

Zack
? Laugh and Walk Away ( volgorde irrelevant)

Na de succesvolle single Tell Me Your Plans uit ‘78 kwam in de loop van ‘79 de band met de kauwgum in de mond zingende Annie Golden met deze single.

Ik vind en vond het een heerlijke single , maar de single deed eigenlijk niets en is voor het grote publiek misschien enigszins bekend. De die/hards op MM zullen het ongetwijfeld kennen.

Tja, prima nummer van The Shirts, maar ik vind de tot nu toe genoemde nummers stuk voor stuk beter.

Zack
Rudi S schreef:
Tja, prima nummer van The Shirts, maar ik vind de tot nu toe genoemde nummers stuk voor stuk beter.
Ik eigenlijk ook ....haha.

Ze staan er al en al luisterende kom ik niet echt tot een volgorde....en nog meer goede singles

Smaken verschillen....
Laugh and Walk away voorlopig de mooiste uit je Top 10

Gast
geplaatst: vandaag om 09:40 uur

geplaatst: vandaag om 09:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.