MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Overzicht jaarlijsten 2021

zoeken in:
ohmusica
altijd eigenzinnig en dwars :

The Quietus | Features | Quietus Charts | Quietus Albums Of The Year 2021 (In Association With Norman Records) - thequietus.com

nr. 89 Fluisteraars - Gegrepen door de Geest der Zielsontluiking.

Beste 100 tracks van 2021 volgens Pitchfork:
The 100 Best Songs of 2021 | Pitchfork

Bunny Rider van Caroline Polacheck op 1, dat is wel een erg bijzondere keuze moet ik zeggen. Leuk nummer hoor, maar zo'n armoedig muziekjaar was het toch ook weer niet

Ik ken het nummer niet maar de rest van de top 10 is erg fijn. Sowieso een top 100 waar ik erg veel mee kan.

Bijzondere nummer 1 wel, nummer komt niet in de buurt van So Hot You're Hurting My Feelings imo. Verder een prima lijst, aanzienlijk beter dan die van 3voor12.

Voor mij maakt MC Boing welke lijst dan ook legitiem.

Titmeister schreef:
Bijzondere nummer 1 wel, nummer komt niet in de buurt van So Hot You're Hurting My Feelings imo. Verder een prima lijst, aanzienlijk beter dan die van 3voor12.

Damn, wat een bedroevend slechte lijst van 3voor12 in de top 20 kan ik maar twee nummers aanvinken die wel in een best of 2021 lijst mogen staan. Hoe verder naar onderen, komt er nog wel wat leuks bovendrijven. Maar Pitchfork veegt wel de vloer met ze aan ja. Al staan daar ook weer een aantal typisch onnavolgbare Pitchfork hitjes op, zoals die van Azaelia Banks, waar ze dan vast weer een of andere maatschappelijk relevante boodschap in zien en het alleen om die reden goed gevonden wordt.

De albumlijst van Pitchfork kon niet lang achterblijven natuurlijk:
The 50 Best Albums of 2021 | Pitchfork

Zoals te verwachten viel, ook hier een opvallende nummer 1. Een EP, die ook niet echt superenthousiast is ontvangen op internetfora en niet extreem hoog scoort in recensielijsten. Ook hier lijkt er voor een maatschappelijke betekenis gekozen te zijn, ik lees in de omschrijving weinig over de muziek terug.

Ik ken zelf meerdere nummers van die EP en het is gewoon goed uitgevoerde R&B. Heb een aantal nummers erg veel gedraaid en vind het erg fijn. Maar het is wel muziek die we wel eerder hebben gehoord en weinig toevoegt (muzikaal gezien). Dus wat dat betreft is nummer 1 wel wat hoog ja. Echter, de maatschappelijke relevantie van teksten kan wel bepalend zijn voor hoe muziek bij mensen aankomt en Pitchfork hecht daar inderdaad waarde aan, over het algemeen. Is een keuze. Ik kan de keuze begrijpen en waarderen. Ik denk dat muziek zeker extra waarde kan krijgen door de boodschap die ze over brengen. Ik denk dus dat Pitchfork voor de combinatie van muziek en boodschap gaat en dat vind ik wel tof.

Arrie schreef:
Ik ken zelf meerdere nummers van die EP en het is gewoon goed uitgevoerde R&B. Heb een aantal nummers erg veel gedraaid en vind het erg fijn. Maar het is wel muziek die we wel eerder hebben gehoord en weinig toevoegt (muzikaal gezien). Dus wat dat betreft is nummer 1 wel wat hoog ja. Echter, de maatschappelijke relevantie van teksten kan wel bepalend zijn voor hoe muziek bij mensen aankomt en Pitchfork hecht daar inderdaad waarde aan, over het algemeen. Is een keuze. Ik kan de keuze begrijpen en waarderen. Ik denk dat muziek zeker extra waarde kan krijgen door de boodschap die ze over brengen. Ik denk dus dat Pitchfork voor de combinatie van muziek en boodschap gaat en dat vind ik wel tof.

Gedeeltelijk met je eens. Persoonlijk vind ik hoe het klinkt belangrijker, en ga ik pas daarna eventueel naar een tekst luisteren. Maar ik snap dat het niet voor iedereen zo werkt. Echter heb ik bij Pitchfork soms het idee dat hoe het klinkt wel erg ondergeschikt is aan andere zaken, zoals ze bijvoorbeeld clipping. helemaal hebben afgebrand de afgelopen jaren. Ik kan mij herinneren omdat ze vinden dat hun teksten niet zouden passen bij hun afkomst. Dan haak ik af bij een recensie.

Mausie schreef:
(quote)

Gedeeltelijk met je eens. Persoonlijk vind ik hoe het klinkt belangrijker, en ga ik pas daarna eventueel naar een tekst luisteren. Maar ik snap dat het niet voor iedereen zo werkt. Echter heb ik bij Pitchfork soms het idee dat hoe het klinkt wel erg ondergeschikt is aan andere zaken, zoals ze bijvoorbeeld clipping. helemaal hebben afgebrand de afgelopen jaren. Ik kan mij herinneren omdat ze vinden dat hun teksten niet zouden passen bij hun afkomst. Dan haak ik af bij een recensie.

Pitchfork heeft bij mij helemaal afgedaan. De controverse rond de nieuwe van Sufjan Stevens die transfoob zou zijn, was een zoveelste dieptepunt. Dat van clipping heb ik gemist maar is een typische illustratie hoe ze in de extreme hoek zitten.
Het gaat al lang niet meer over de muziek bij pitchfork maar steeds weer over de maatschappelijke relevantie, op een hooghartige toon gebracht waar ik een hekel aan heb. Ik denk met heimwee terug aan 10 jaar geleden, toen ze nog trendsetters waren in de indie.

OOR's Eindlijst: dit zijn de 20 beste albums van 2021 (eindlijst 2021) | OOR

Ik heb het allemaal niet zo gevolgd dit jaar, maar Gojira maakt zijn slechtste plaat ooit en die haalt dan de top twintig, en verder geen enkele metal plaat er in. Verder ook een schrijnend gebrek aan dance.
Maarrr die Mdou Moctar – Afrique Victime lijkt me wel tof, en de rest heb ik een het zal wel gevoel bij.

ohmusica
Al die lijsten bedienen een zeker publiek waarvoor men herkenbaar en relevant wil zijn. Ik beluister nu de Pitchfork lijst met veel muziek waar ik nooit naar luister, dit is in mijn beleving Amerikaanse hipster muziek. Er staan best wel fijne nummers tussen, veel lappen tekst met persoonlijke beslommeringen tot maatschappelijke boodschappen. Zo te horen verkeren we in tijden met de nodige zorgen.

Interessante lijst van The Quietus weer, daar ga ik nog wel een paar tipjes uit oppikken de komende week.

Wel een paar (hoge) noteringen waar ik weinig van snap, maar het meest opvallende vind ik de notering van William Parker's Mayan Space Station. Van de 5 Parker releases uit 2021 die ik hoorde, vond ik dat de minst interessante. Daar had uiteraard zijn magnum opus Migration of Silence Into and Out of the Tone World moeten staan.

Die van The Wire:
Wire: Top 50 Releases of 2021 - Year-End Lists - yearendlists.com

Hebben die betere William Parkers, Koenr?

Koenr schreef:
Interessante lijst van The Quietus weer, daar ga ik nog wel een paar tipjes uit oppikken de komende week.

Wel een paar (hoge) noteringen waar ik weinig van snap, maar het meest opvallende vind ik de notering van William Parker's Mayan Space Station. Van de 5 Parker releases uit 2021 die ik hoorde, vond ik dat de minst interessante. Daar had uiteraard zijn magnum opus Migration of Silence Into and Out of the Tone World moeten staan.

Haha, ik had exact hetzelfde idee. Nu vind ik Mayan Space Station best een lekkere plaat, maar als je toch voor één van zijn kortere releases gaat kan ''Painters Winter'' niet ontbreken. De box is echter veruit het meest indrukwekkend.

Tegelijkertijd mooi om te zien dat Jesup Wagon vrij goed wordt opgepikt. Waarschijnlijk wel mijn album van het jaar.

Masimo schreef:
Die van The Wire:
Wire: Top 50 Releases of 2021 - Year-End Lists - yearendlists.com

Hebben die betere William Parkers, Koenr?

Dat lijkt er al meer op ja.

Nog even wat lijstjes:

The 50 best albums of 2021 | Music | The Guardian - theguardian.com
Volledig onbekende nummer 1. Ook opvallend dat The Guardian de Britse wave in de post-punk niet al te hoog aanslaat.

Top 100 Albums Resident Advisor - ra.co
Mooie lijst vind ik. Veel favo's in terug te vinden.

On The Cover – The 50 best albums of 2021 - nme.com

Snoeperd schreef:
Nog even wat lijstjes:
Top 100 Albums Resident Advisor - ra.co
Mooie lijst vind ik. Veel favo's in terug te vinden.
Mooie lijst, inderdaad! Die L'Rain-plaat moet ik echt proberen, die is volledig langs me heen gegaan, maar zie 'm nu overal voorbijkomen.

Nu is het wachten op de Boomkat-lijstjes voor een goede portie subjectiviteit

40 beste albums 2021- volkskrant.nl

De Volkskrant heeft dan wel weer een volledig objectieve nummer 1.

Boer K schreef:
Objectieve benaderingen ver te zoeken; subjectiviteit nog altijd schering en inslag onder de mensen die de lijsten samenstellen.

Hoe wil je objectief muziek gaan beoordelen dan?

Masimo schreef:
(quote)
Mooie lijst, inderdaad! Die L'Rain-plaat moet ik echt proberen, die is volledig langs me heen gegaan, maar zie 'm nu overal voorbijkomen.

Nu is het wachten op de Boomkat-lijstjes voor een goede portie subjectiviteit

Ja vind het een erg mooie plaat die zich laagje voor laagje prijsgeeft. Live klonk het ook goed, maar moest helaas weg om een goed plekje voor de vrouw die de plaat van het jaar maakte te kunnen zien.

Boer K
Mausie schreef:
(quote)

Hoe wil je objectief muziek gaan beoordelen dan?

You tell me.

Snoeperd schreef:
40 beste albums 2021- volkskrant.nl

De Volkskrant heeft dan wel weer een volledig objectieve nummer 1.

En wat is de nummer 1? Ik kan het niet lezen omdat het artikel exclusief voor abonnees is.

ohmusica
Een Volkskrant-waardige originele keuze. Trouwens ook mooie lijst vanwege integratie met klassiek.

Vulture Prince - Album by Arooj Aftab | Spotify - open.spotify.com

Vulture Prince by Arooj Aftab on TIDAL

ohmusica
Nog een paar… lijstjes (+/- 135) uit het zuiden des lands.

jaarlijstjes 2021 - Sounds Recordshop Venlo - sounds-venlo.nl

top 10 uit al die lijstjes:
1. Low - Hey What

2. The War on Drugs - I don't live here anymore

3. The Black Keys - Delta cream

4. Nick Cave & Warren Ellis - Carnage
5. Dry Cleaning 0 New long leg

6. Floating Points & Pharoah Sanders - Promises

7. Robert Plant & Alison Krauss - Raise the roof

8. John Hiatt & The Jerry Douglas Band - Leftover feelings
9. Weather Station - Ignorance

10. Mdou Moctar - Afrique victime

Gast
geplaatst: vandaag om 23:31 uur

geplaatst: vandaag om 23:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.