MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / de uithoeken van je voorkeuren

zoeken in:
zaaf
De uitersten van je smaak. Zijn die er? Of smaakt echt alles jou? Als dat het geval is, is dit topic misschien niets voor jou, hoewel…. Ik ben benieuwd hoe mijn idee zich kan ontwikkelen.
Mijn idee? Ik lust niet alles, maar wel veel verschillends. Ik zou een toplijst kunnen maken met highlights van de verschillende uithoeken van mijn smaak. Melodieus, weerspannig, meezing, swingend, intelligent, rustgevend, modern, triviaal, noem maar op. Die toplijst intrigeert me wel en is geen ABC'tje. Ik wil daar wel voor gaan zitten, in de hoop dat ik niet de enige ben.
Maak ik mijn idee duidelijk? Die uithoeken van ieders smaak zijn wijd, minder wijd, kwalitatief sterk of gewoon symbolisch voor wat je leuk vindt. En misschien wat tekst over bijvoorbeeld jouw vergane glorie of juist nu in beeld… En, wat voor jou uithoeken zijn, is voor een ander meer van hetzelfde. So What!

als ik denk wat je bedoelt ben ik ook wel in

Ik hou voornamelijk van rock, voornamelijk hardrock en progressief. Echter echt goede popmuziek kan ik ook waarderen.
Als uitersten zou ik sommige wereldmuziek benoemen. Indiaase sitar muziek kan behoorlijk hypnotiserend werken.
Afrikaanse muziek die sterk percussie georienteerd is kan ik ook heel gaaf vinden, Zuid-Amerikaanse percussie weer echter niet (klinkt te vrolijk).

Ik lust ook niet alles maar idd wel veel verschillende dingen. Denk dat ik hier wel wat mee kan....kijken of ik zo'n lijstje kan samenstellen.

Moeilijke vraag. Tja, uiteindelijk kan ik wel naar alles luisteren maar zal veel me eigenlijk wel koud laten. Ik denk dat vele elektronisch-gerichte stijlen, shoegaze/dream pop en vele jaren '80 stijlen zoals post-punk/synthpop maar ook de noise rock/pop van toen me wel liggen. Ook liefhebber van redelijk wat dromerig-gerichte post-rock muziek maar de huidige crescendo post-rock (GSYB en post-GSYB) lijkt me minder te liggen. Veel emo en gothicgerichte stijlen liggen me ook wel. En de psychedelische rock eind jaren '60 ligt me verder ook wel, denk space rock/slacker rock enzovoort, idem. Van pop sluit ik het dichtst aan bij moderne alt-pop of art pop, vooral dan ambient en glitch pop. Hyperpop ook trouwens.

Misschien is bepaalde hip hop dan een uiterste van mijn smaak? Of jazz? Maar zoveel luister ik daar niet naar eerlijk gezegd. Blackgaze lijkt mij dan ook een uiterste, en ik denk dat hyperpop daar ook wel onder valt. Bepaalde folk misschien ook wel 'een uiterste'.

De stijlen waar ik het meest moeite mee heb denk ik zijn metalmuziek en heel wat rockmuziek (vooral dan de jaren '00) alsook radiovriendelijke popmuziek. En die solo-artiesten met een gitaar die erg op hun teksten leunen. En heel wat stijlen uit de jaren '70 maak ik de klik ook niet echt mee.

De doorgaans dagelijkse kost is hardrock, metal en progrock of combinaties hiervan. De rock diep geworteld in de seventies en die metal vooral eighties, maar dan niet meer zo in de thrash metal als vroeger. De uithoeken zijn Michael Jackson, Sam Cooke en wat andere soulnamen, Osibisa en Miles Davis' Bitches Brew vallen daar onder en ik schakel vrij makkelijk over op countryartiesten als Buck Owens en Waylon Jennings alsmede nog wat namen, Prince en Kate Bush, en beschaafd genoeg om Elvis Presley en The Beatles te hebben. Kan dus makkelijk overschakelen maar doorgaans wordt er met visite veel Bon Jovi, Queen en Fleetwood Mac gedraaid.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:01 uur

geplaatst: vandaag om 05:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.