MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Drummers - composers - bandleaders

zoeken in:
Mssr Renard
Niet elke drummer componeert, arrangeert of produceert. Vaak is een drummer meer een sideman, en biedt ondersteuning. Drummers zijn ook niet altijd de bekendste muzikanten.

Er zijn bekende pop- en rockdrummers als Phil Collins en Roger Taylor, die ook veel liedjes schrijven. Die houd ik even hier buiten.

Ik wil een lijst samenstellen van drummers die binnen de jazz en jazzrock ensembles leiden, composities schrijven, arrangeren en ook produceren. Het hoeft niet zo te zijn dat ze ook daadwerkelijk ern hele plaat bij elkaar schrijven, alleen al het samenbrengen van talent (Art Blakey, Chico Hamilton) kan een vermelding verdienen. We merken het wel.

Voorlopig heb ik nog geen rangorde, maar wel een opsomming.

- Max Roach
- Tony Williams
- Chico Hamilton
- Bill Bruford
- Elvin Jones
- Louis Hayes
- Roy Haynes
- Jack DeJohnette
- Simon Philips
- Lenny White
- Art Blakey
- Pierre Moerlen

Wordt vervolgd. Ook wel een gelegenheid om video's van deze giganten te posten, zo nu en dan. Liever even geen metal, hardrock en classic rock.

Aanvulling.

Mssr Renard
Goede aanvulling. Misschien mogen uiteindelijk de mallet-spelers (bijv. Lionel Gampton) en percussionisten ook benoemd.

Of Milt Jackson of Bobby Hutcherson natuurlijk, of moet ik daar een ander topic voor aanmaken?

Mssr Renard
Terug even naar de drummers:

Mssr Renard
Mijn lievelingsvideo en misschien wel de beste livevideo die ik ken. Met de magistrale Abbey Lincoln en een glansrol voor Cliff op tenorsax.

Mssr Renard
Intense liveshow uit 1977 met Workman, Harper en Bridgewater.

Mssr Renard schreef:
Niet elke drummer componeert, arrangeert of produceert. Vaak is een drummer meer een sideman, en biedt ondersteuning. Drummers zijn ook niet altijd de bekendste muzikanten.

Er zijn bekende pop- en rockdrummers als Phil Collins en Roger Taylor, die ook veel liedjes schrijven. Die houd ik even hier buiten.

Ik wil een lijst samenstellen van drummers die binnen de jazz en jazzrock ensembles leiden, composities schrijven, arrangeren en ook produceren. Het hoeft niet zo te zijn dat ze ook daadwerkelijk ern hele plaat bij elkaar schrijven, alleen al het samenbrengen van talent (Art Blakey, Chico Hamilton) kan een vermelding verdienen. We merken het wel.

- Max Roach
- Tony Williams
- Chico Hamilton
- Bill Bruford
- Elvin Jones
- Louis Hayes
- Roy Haynes
- Jack DeJohnette
- Simon Philips
- Lenny White
- Art Blakey
- Pierre Moerlen

Wordt vervolgd. Ook wel een gelegenheid om video's van deze giganten te posten, zo nu en dan. Liever even geen metal, hardrock en classic rock.

Stel een groep van 10 muzikanten samen. 8 matige en een hele goede drummer+ hele goede bassist. Het eindresultaat kan heel behoorlijk zijn.
Stel een groep van 10 muzikanten samen. 8 hele goede en een hele slechte drummer+ hele slechte bassist. Gaat nooit meer goed komen.

Mssr Renard
Michiel Cohen schreef:
(quote)

Stel een groep van 10 muzikanten samen. 8 matige en een hele goede drummer+ hele goede bassist. Het eindresultaat kan heel behoorlijk zijn.
Stel een groep van 10 muzikanten samen. 8 hele goede en een hele slechte drummer+ hele slechte bassist. Gaat nooit meer goed komen.

Volmondig mee eens. Als de backbeat neit goed is, is het voor mij reden om ern band af te schrijven. Valse zangers en saaie solo's kan ik meer mee leven dan ongeïnspireerd en saai drumwerk.

Ik luister nu Soft Machine en juist dat intense drumwerk maakt het zo verslavend. 'Less is More' killed good music.

Mssr Renard schreef:
(quote)

Volmondig mee eens. Als de backbeat neit goed is, is het voor mij reden om ern band af te schrijven. Valse zangers en saaie solo's kan ik meer mee leven dan ongeïnspireerd en saai drumwerk.

Ik luister nu Soft Machine en juist dat intense drumwerk maakt het zo verslavend. 'Less is More' killed good music.

Ook erg. Een affiche met de naam van een beroemde zanger/zangeres waarop staat dat ze begeleid worden door een "band, orkest of sessiemuzikanten". Of vocalisten/gitaristen die ruzie maken met de ritmesectie omdat ze zelf geen verschillende maatsoorten kennen.

Mssr Renard
Michiel Cohen schreef:
(quote)

Ook erg. Een affiche met de naam van een beroemde zanger/zangeres waarop staat dat ze begeleid worden door een "band, orkest of sessiemuzikanten". Of vocalisten/gitaristen die ruzie maken met de ritmesectie omdat ze zelf geen verschillende maatsoorten kennen.

Zangers of zangeressen die vóór de 1 moeten invallen, maar op de 1 inzetten, en dan de drummer de schuld geven.

Zangers (en publiek) die op de 1 en de 3 klappen, en daardoor de groove verpesten. Vooral Hollanders kunnen niet klappen.

Mssr Renard

Nee, nooit van gehoord. Ik ken Galactic wel van naam en Corrosion of Conformity luisterde ik wel naar in mijn metal-dagen.

Ik zal hem onthouden, en eventueel beluisteren als ik het tegenkom. Dank je wel voor de tip.

Mssr Renard
Niet te vergeten: Alison Miller, hier met haar band Boom Tic Boom.

Mssr Renard schreef:

- Max Roach
- Tony Williams
- Chico Hamilton
- Bill Bruford
- Elvin Jones
- Louis Hayes
- Roy Haynes
- Jack DeJohnette
- Simon Philips
- Lenny White
- Art Blakey
- Pierre Moerlen

Ik had in jouw geval Makaya McCraven wel verwacht in dit rijtje!

Mssr Renard
Jazper schreef:
(quote)

Ik had in jouw geval Makaya McCraven wel verwacht in dit rijtje!

Ja, die mist wel. Evenals Terri Lyne Carrington en Sarathy Korwar. Ik zal daar eens wat (officiele) muziekvideo's van bekijken en deze posten.

Het fijne aan een topic, is dat deze kan groeien. Al hoeft deze niet volgepropt te worden met Phil Collins.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:46 uur

geplaatst: vandaag om 21:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.