MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Overzicht jaarlijsten 2023

zoeken in:
Het is weer december en dus weer tijd voor een overzicht van de jaarlijsten op andere sites.

Oor heeft vandaag zijn top 20 bekend gemaakt.

OOR's Eindlijst: dit zijn de 20 beste albums van 2023

vivalamusica schreef:
Het Amerikaanse Pitchfork:

(quote)

50 albums en ik ken er maar twee van...

Ik maar eentje.

Drie keer raden welke

Mssr Renard
Van de Oor-lijst ken ik er meer dan van de Pitchfork-lijst. En met kennen bedoel ik: daar heb ik van gehoord. Qua geluisterd hebben kom ik bij die van Pitchfork op 1 en bij die van Oor op 0.

Ik ben wel benieuwd geraakt naar die van Caroline Polachek (of zoiets), want haar vorige band vond ik eigenlijk stiekem best wel leuk.

Mssr Renard
Jazz Albums of the Year 2023 | Jazzwise

Kijk, daar ken ik er wel een paar meer van.

Mssr Renard schreef:
Ik ben wel benieuwd geraakt naar die van Caroline Polachek (of zoiets), want haar vorige band vond ik eigenlijk stiekem best wel leuk.

Absoluut een aanrader, wat mij betreft.
Verder kijk ik niet zo heel veel naar al die eindlijstjes, ik heb het al moeilijk genoeg om er zelf eentje samen te stellen waarover ik min of meer tevreden ben..

Mssr Renard
AOVV schreef:
(quote)

Absoluut een aanrader, wat mij betreft.
Verder kijk ik niet zo heel veel naar al die eindlijstjes, ik heb het al moeilijk genoeg om er zelf eentje samen te stellen waarover ik min of meer tevreden ben..

Ik luister ook alleen wat ik luister en soms zit er toevallig een plaat tussen die net uit is. Mij kennende luister ik die plaat van Polachek pas in 2027 ofzo.

Mssr Renard schreef:
Van de Oor-lijst ken ik er meer dan van de Pitchfork-lijst. En met kennen bedoel ik: daar heb ik van gehoord. Qua geluisterd hebben kom ik bij die van Pitchfork op 1 en bij die van Oor op 0.

Onlangs zag ik een YouTube filmpje van haar hier voorbijkomen, dat was behoorlijk goed. Ik heb haar album geprobeerd maar dat vond ik toch een stuk minder dan die live uitvoering.

Ik zag deze twee albums in zoveel lijstjes voorbijkomen dat ik nieuwsgierig werd, beide gaan ook hoog eindigen in mijn lijstje, wat zijn ze goed zeg...ØXN - Cyrm en False lankum. Hoe vaker ik ze luister hoe mooier ze worden.

Mssr Renard
MarkS73 schreef:
Ik zag deze twee albums in zoveel lijstjes voorbijkomen dat ik nieuwsgierig werd, beide gaan ook hoog eindigen in mijn lijstje, wat zijn ze goed zeg...ØXN - Cyrm en False lankum. Hoe vaker ik ze luister hoe mooier ze worden.

Wat voor muziek is het? Ik ben erg terughoudend wat pop en rock betreft van ná 1990. Maar soms, zoals Chairlift of Phantogram, komt er wel eens wat gaafs voorbij.

Tip voor de luie jaarlijst-liefhebber: 2023 Music Year End List Aggregate - albumoftheyear.org. Hier wordt bijgehouden welke albums het goed doen in de internationale jaarlijstjes. Op moment van schrijven zijn 49 lijstjes bekend en staat Boygenius bovenaan, net voor Lana Del Rey en Olivia Rodrigo.

Mssr Renard
Het valt me wel dat de hoezen me totaal niet aanspreken. Ik weet niet of ik een hashtag-boomer ben (volgens mij een gen-x-er), maar moderne hoezen vind ik lang niet zo mooi en aansprekend als oude hoezen. Voor mij toch ook een reden om een plaat op te zetten, gek genoeg.

De jaarlijst van het zeer te waarderen Written in Music

Written in Music Jaarlijst 2023 | Written in Music - writteninmusic.com

zeer fraaie nummer 1…

Mssr Renard
vivalamusica schreef:
De jaarlijst van het te waarderen Written in Music

zeer fraaie nummer 1…

Ah, nummer 34 en met name nummer 4 (staat ook in mijn lijst) zijn erg gaaf.
Nummer 1 vind ik een grote tegenvaller, maar dat is smaak he.

Trouwens veel meer hoezen die me aanstaan, dan in de andere lijsten. Is dit oudelullenmuziek? Want dan is het wel site voor mij.

Ik kijk nog zo even verder, en ik zie dat de lijst van 2022 mij ook heel erg aanspreekt. Eindelijk een lijst waar ik muziek van ken ook waardeer. Bedankt!

Mssr Renard schreef:
(quote)

Wat voor muziek is het? Ik ben erg terughoudend wat pop en rock betreft van ná 1990. Maar soms, zoals Chairlift of Phantogram, komt er wel eens wat gaafs voorbij.

Hele donkere Ierse folk. lastig te omschrijven, Ierse Folk met doominvloeden? Het doet soms aan het latere 16 Horspower en Wovenhand denken.

Mssr Renard
MarkS73 schreef:
(quote)

Hele donkere Ierse folk. lastig te omschrijven, Ierse Folk met doominvloeden? Het doet soms aan het latere 16 Horspower en Wovenhand denken.

Dan pas ik. De referenties ken ik trouwens niet.

Mssr Renard schreef:
(quote)

Ah, nummer 34 en met name nummer 4 (staat ook in mijn lijst) zijn erg gaaf.
Nummer 1 vind ik een grote tegenvaller, maar dat is smaak he.

Trouwens veel meer hoezen die me aanstaan, dan in de andere lijsten. Is dit oudelullenmuziek? Want dan is het wel site voor mij.

Ik kijk nog zo even verder, en ik zie dat de lijst van 2022 mij ook heel erg aanspreekt. Eindelijk een lijst waar ik muziek van ken ook waardeer. Bedankt!

Ik prijs hun avontuurlijke muziekkeuze, dat zie je ook in hun jaarlijst terug.

Mssr Renard
vivalamusica schreef:
Ik prijs hun avontuurlijke muziekkeuze, dat zie je ook in hun jaarlijst terug.

Gelijk wat platen gemarkeerd om te luisteren: John Ghost en Natalie Merchant. Ik ben benieuwd.

vivalamusica schreef:
De jaarlijst van het zeer te waarderen Written in Music

zeer fraaie nummer 1…

Dankjewel!

the Quietus lijst staat weer bol van excentriek spul, maar ook zij kiezen voor een beste plaat die op zo veel lijsten in de top staat:

The Quietus | Quietus Albums Of The Year 2023 (In Association With Norman Records) - thequietus.com.

Lijst was woensdag al geplaatst door trebremmit en ik heb al zitten 'sneupen' - die lijst altijd goed voor bijzonder en fijn

Mssr Renard
Dankzij de lijst van Witten in Music wel een mooie plaat van Rob Luft ondekt. Moest hem wel toevoegen aan de site, zo bekend is 'ie.

Ook maar een plaat van Nguyen Lé toegevoegd. Ook uit 2023, ook erg de moeite waard. Vreemd dat zoveel mooie platen zo onderbelicht zijn. Geen grote jazz-scene hier op het forum.

Ik probeer het toch aardig te volgen maar 95% van wat er in deze lijsten staat ken ik niet behalve die van Written in Music

Mssr Renard
Dit is meer een lijst voor mij om uit te putten. Let op die nummer 3, want die is inderdaad fantastisch gaaf!

Jazz Albums of the Year 2023 | Jazzwise

De jaarlijst van Boomkat: Just a moment... - boomkat.com

Alhoewel wat bekende, toch hoorlijk exotisch

tnf
Deze is van Humo (met toelichting erbij hier te vinden):

23. Fred Again.. & Brian Eno: ‘Secret Life’
22. Mitski: ‘The Land Is Inhospitable and So Are We’
21. Róisín Murphy: ‘Hit Parade’
20. JPEGMAFIA & Danny Brown: ‘Scaring the Hoes’
19. Paul Simon: ‘Seven Psalms’
18. Gabriels: ‘Angels & Queens Part II’
17. Brihang: ‘Droomvoeding’
16. Yves Tumor: ‘Praise a Lord Who Chews But Which Does Not Consume; (Or Simply, Hot Between Worlds)’
15. Fever Ray: ‘Radical Romantics’
14. Cleo Sol: ‘Heaven’ & ‘Gold’
13. Jamila Woods: ‘Water Made Us’
12. Wednesday: ‘Rat Saw God’
11. The Rolling Stones: ‘Hackney Diamonds’
10. Young Fathers: ‘Heavy Heavy’
9. PJ Harvey: ‘I Inside the Old Year Dying’
8. Olivia Rodrigo: ‘GUTS’
7. Rozi Plain: ‘Prize’
6. Kara Jackson: ‘Why Does the Earth Give Us People to Love?’
5. Lana Del Rey: ‘Did You Know That There’s a Tunnel Under Ocean Blvd’
4. boygenius: ‘the record’
3. Sufjan Stevens: ‘Javelin’
2. Billy Woods & Kenny Segal: ‘Maps’
1. Caroline Polachek - ‘Desire, I Want to Turn Into You’

Kwam deze vanmiddag tegen, erg leuk om doorheen te scrollen (en te luisteren): The 50 best albums of 2023 - Pan African Music

tnf
Hier is nog eentje van Radio Scorpio, een lokale zender uit Leuven die verre van doorsnee draait:

De Beste 106 van 2023: Volg de lijst! – Radio Scorpio - radioscorpio.be

En die van Radio Béton uit Tours, die ook zo z'n eigen weg gaat:
TOP 50 - ANNEE 2023 ! - Radio Béton 93.6 - radiobeton.com

Gast
geplaatst: vandaag om 21:45 uur

geplaatst: vandaag om 21:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.