MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De mooiste Bootlegs

zoeken in:
Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn met mooi bootleg materiaal. Ik was van het weekend op de platen beurs, en kom er elke beurs achter dat het moeilijk wordt ze te vinden. Omdat er flink op gecontroleerd wordt. (wat ik echt belachelijk vindt) Maar er bestaat veel mooi werk!

Zoals: Neil young - BBC sessions 1971. Speeld Harvest, nog voor hij uit is. Nog mooier als op cd. Heb het op dvd en cd.

Tom Waits - A broken heart dvd. Studio L West Germany. 1977. Rockpalast. Geniaal! mooi geluid, goed gefilmd. Prachtige opnames.

Radiohead - Memento For later (de opname bij Jools Holland in 2001). Is destijds óók een tv opname van verschenen en ook deze circuleert op internet.

Zondermeer de Livesexy plaat van Prince in Dortmund. September 1988. Qua geluid beter dan zijn officiele live werk, qua repertoire onovertroffen, qua sfeer geweldig. En als extra gimmick, voornamelijk Nederlands publiek dat, zo vlak na het gewonnen EK, in een Duitse concertzaal, minutenlang Holland Holland scandeert.

Heb vorig jaar Eddie Rips Up Sweden, Boodleg DVD van een concert met alleen maar nummers van de eerste vier platen. Erg goede sound en erg goed beeld.

(afbeelding)

Prince: Small Club, second show that night (Paard van Troje Den Haag 18-08-1988)

Op de voet gevolgd door:

VanDeGriend schreef:
Zondermeer de Livesexy plaat van Prince in Dortmund. September 1988. Qua geluid beter dan zijn officiele live werk, qua repertoire onovertroffen, qua sfeer geweldig. En als extra gimmick, voornamelijk Nederlands publiek dat, zo vlak na het gewonnen EK, in een Duitse concertzaal, minutenlang Holland Holland scandeert.

(afbeelding)

Prince: Lovesexy '88 (Westfalenhalle Dortmund 09-09-1988)

ik heb bootlegs van muse, ahoy 2003 en melkweg 2003

Ik koop eigenlijk zelden meer bootlegs, af en toe download ik 's een concertje en dat is het wel. De meeste bootlegs die ik echt goed vind, heb ik dan ook alweer een tijdje.

*Pulp - Cafe Concerto
Het concert in Paradiso, 8-12-'95. Different Class was net uit en ik kende Pulp destijds al wel, maar was nog geen fan. Toen was het meer een van de zovele britpopbands met een aantal leuke singles. Hoe dan ook, een erg leuk concert met een charmante Jarvis Cocker die leuke verhaaltjes afsteekt tussendoor. Ik heb (op video) ook nog het concert dat Pulp even daarvoor gaf in Brussel. Die is wel minder leuk, al is het grappig om te horen dat Jarvis vloeiend frans spreekt.

*Eels - een concert uit '95
Uit de goede tijd, toen Eels nog rockte en Tommy Walters nog niet uit de band was gepest door E. Mooie lange versies van bv. Not Ready Yet en een sublieme cover van If I Was Your Girlfriend van Prince (vraag me af of Aero deze kent?).

*Radiohead - Nijmegen 2000
Door familieomstandigheden kon ik op de valreep niet naar dit concert, maar ik heb het later nog teruggehoord. 2enhalf uur lang Radiohead en helemaal geniaal. Ik vond Radiohead destijds erg goed (nu ook nog wel, maar het is niet meer een van mijn absolute favoriete bands). Vooral The National Anthem met samples van het 20 uur journaal. Erg, erg vet.

herman schreef:
een sublieme cover van If I Was Your Girlfriend van Prince (vraag me af of Aero deze kent?).

Maar waarom altijd aERo als het over Prince gaat (ik heet geen Toto).
Ik was fan in de jaren '80: we zijn inmiddels 20 jaar verder

Ik weet ook wel dat jij nog 1000 andere dingen goed vindt.
Maar dat nummer komt toch uit de jaren '80?

Ik snapte hem wel Het nummer komt uit de jaren '80 én van mijn favo Prince cd

Maar wat ik me eigenlijk afvraag (en me nog steeds niet helemaal duidelijk is) : ken je ook de bewuste cover?

(dat je het origineel kent, geloof ik wel)

herman schreef:
Maar wat ik me eigenlijk afvraag (en me nog steeds niet helemaal duidelijk is) : ken je ook de bewuste cover?

(dat je het origineel kent, geloof ik wel)

Ja ik heb dit nummer wel eens horen uitvoeren door Eels, of het exact dezelfde is als jij op die bootleg hebt weet ik natuurlijk niet.

wijsneus
Er schieten me zo gauw 2 te binnen :

Pink Floyd - Live in Rotterdam ; dubbelaar van begin jaren 70.
Joy Division - Gruftgesange ; ook een dubbelaar.

Beide op vinyl uiteraard.

Stijn_Slayer
Ik heb ook de nodige bootlegs, deze vind ik de mooiste:

Neil Young BBC Studios 1971 DVD (inderdaad mooier dan op Harvest)
Crosby & Nash BBC Studios 1970 DVD (zelfde verhaal)
Manassas Concertgebouw Amsterdam 1972 CD
Neil Young - Chrome Dreams 1977 CD
Death - Live in New York 1998 CD
Death - Leprosy Demo 1987

tangmaster
Zij er mooie bootlegs, nou eigenlijk niet. De meeste zijn matig van opname, en als het goed klinkt is het vaak jat werk van origineel materiaal. Heb er een aantal van Tangerine Dream maar om nou te roepen dat dat zo geweldig is. Nee geef mij maar gewoon originele albums.

ik hou me niet echt bezig met bootlegs.

Enkel Metallica-bootlegs verzamel ik wel hoor.
Die laatste avond van de DAMAGED-JUSTICE tour in 1989 is echt wel

wijsneus
tangmaster schreef:
Zij er mooie bootlegs, nou eigenlijk niet. De meeste zijn matig van opname, en als het goed klinkt is het vaak jat werk van origineel materiaal.

Ben ik met je eens, maar bij bootlegs gaat het meer om de heb, en dat je iets hebt van je favoriete artiest, dat bijna niemand anders heeft. En de kick van de jacht erop natuurlijk.

tangmaster schreef:
Zij er mooie bootlegs, nou eigenlijk niet. De meeste zijn matig van opname, en als het goed klinkt is het vaak jat werk van origineel materiaal. Heb er een aantal van Tangerine Dream maar om nou te roepen dat dat zo geweldig is. Nee geef mij maar gewoon originele albums.

Hier bij moet ik je toch echt tegen spreken:

Er zijn vele schitterende bootlegs te koop, die zowel qua uitgave als opname subliem zijn. Meestal gaat het dan om soundboardopnames (=rechtstreeks van het mengpaneel), of radio- en TV-concerten.

Ik zelf ben Stonesfan en heb de afgelopen twintig jaar mooie bootlegs gekocht, maar ik weet dat er ook mooie zijn van oa Queen, Dylan en waarschijnlijk van iedere bekende artiest, waar wat aan te verdienen valt.

Zie ook discussie berichten bij de Rolling Stones.

LA Friday van de Stones of Brussels Affair uit de 1973 Tour. Rauw en rockend.

Als Dylan-fan ben ik sinds kort gefascineerd geraakt door de talloze bootlegs die van Bob verschenen zijn. Vooral de site http://www.bobsboots.com is een eindeloze bron van deze meer of mindere obscure must-haves. Ik pindakaas ze op dit moment vooral van www.dimeadozen.org[/url] (iemand een betere optie?)
Het luisteren van Bob Dylan bootlegs is soms doorbijten. Niet alleen is de geluidskwaliteit soms waardeloos, ook gooit hij vaak nummers helemaal om, of gooit er met de pet naar. Maar als je eenmaal aan het parel vissen gaat kom je er achter wat een geweldige liveartiest Bob Dylan kan zijn.

Favorieten uit mijn nog prille bootleg ervaring:

In the Summertime - Drammenhalle, Drammen, Norway July 10, 1981. Eye-opener, Dylan in zijn reli-periode klinkt bevlogen en gepassioneerd. Oud en nieuw materiaal loopt vloeiend in elkaar over. Hammond orgel, piano en achtergrondzangeressen vullen de nummers prachtig aan. Stukken beter eigenlijk dan zijn platen uit die periode.

Tonight I'll Be Playing Here For You Irving Plaza New York, NY December 8, 1997. Dylan na zijn wederopstanding met de plaat Time out of Mind. Kraak helder opgenomen, kan zo officieel uitgebracht worden.

Tips zijn altijd welkom!

Hier in geef ik aERo helemaal gelijk............

(afbeelding)

Prince: Small Club, second show that night (Paard van Troje Den Haag 18-08-1988)

Verder heb ik niet zo veel bootlegs liggen........

Mijn top-15 bootlegs:

1. Bob Dylan - The Genuine Basement Tapes
Ik ben een grote Dylan-fan en "The Basement Tapes" is misschien wel mijn favoriete plaat van hem, dus is deze nr.1 niet verrassend. In 1969 kwam "The Great White Wonder" op de markt (met enkele nummers van de Basement Tapes), en die plaat wordt aanzien als de eerste bootleg in de geschiedenis van de rockmuziek. In 1975 bracht Columbia de officiële dubbelplaat van The Basement Tapes uit. Later zou "The Genuine Basement Tapes" op de markt komen (ik heb geen idee wanneer precies), met alle beschikbare opnames van de Basement Tapes; vijf cd's om precies te zijn, met meer dan honderd nummers. Geweldige set met veel pareltjes. Zie ook mijn recensie bij "The Basement Tapes".
Andere Dylan-bootlegs die aan te raden zijn voor de fan, zijn "Highway 61 Revisited Again" (14 cds) en "Jewels and Binoculars" (26 cds). Ze bevatten zowat alles wat er te vinden is aan alternatieve studio-opnames en live-opnames uit respectievelijk de jaren 1965 en 1966, Dylan's interessantste periode.

2. Syd Barrett - Have You Got It Yet (Vol.1-19)
Deze Bootlegserie bestaat uit maar liefst 19 cd's en bevat alle bootlegopnames die er van Syd Barrett te vinden zijn. Sommige volumes bestaan wel alleen maar uit foto's of video's (o.a. de BBC en VH1 documentaires over Syd) en zijn dus cd-roms. Volumes 1 t.e.m. 10 bestaan in ieder geval alleen uit songs, waarbij vooral volume 1 en 2 (over de Pink Floyd jaren) het interessant zijn; vroege nummers van een embryonale Pink Floyd, BBC opnames, alternatieve studioversies, ... Vol.3 bevat dan weer opnames van optredens in Kopenhagen en Rotterdam (uit 1967), helaas is de kwaliteit slecht. Ook de andere volumes zijn op z'n minst bijzonder interessant te noemen, met interviews, nog meer alternatieve opnames (ook uit de solo-jaren), remixes gemaakt door fans, radio-documentaires, ... enzovoort. Uiteraard voor de grote fan.

3. The Beatles - The Last Hard Day's Night (Candlestick Park)
Van geen enkele band heb ik zoveel bootlegs als van The Beatles, dus het was zeer moeilijk om er een uit te kiezen. Ik heb deze bootleg met het allerlaatste optreden van The Beatles op 29 augustus 1966 gekozen. Paul vroeg aan Tony Barrow om een opname te maken van dit optreden, en deze is dus beschikbaar op bootleg. De geluidskwaliteit is niet optimaal, maar toch voldoende. Het hele optreden klinkt erg vreemd, omdat het het allerlaatste was van de band. Anders dan bij de opnames van de optredens in Budokan, Japan (twee maanden eerder) heb ik hier niet het gevoel dicht bij The Beatles te staan, maar ergens in het publiek heel ver van het podium. Op de setlist stonden verschillende oude nummers, 'I Wanna Be Your Man' was bijvoorbeeld al uit 1963, en in de studio waren de Beatles ondertussen al een stuk verder geëvolueerd (Revolver was al gereleased). En neem nu die aankondiging van John bij 'Day Tripper': "this number used to be a single of ours, back in ... (stilte)... eh... long time ago..." of George: "we like to carry on with something that's very old indeed, and this one was recorded 'bout 1959". Alsof de Beatles al een eeuwigheid bezig waren en wilden zeggen 'we nemen afscheid', een tijdperk is afgesloten (was ook zo was). Het geeft me in ieder geval een apart gevoel als ik de opnames hoor. De versies van "Yesterday" (een nummer dat me normaal nooit kon bekoren) en "If I Needed Someone" zijn ronduit prachtig, en ook de andere nummers zijn erg goed gespeeld (wat toen wel eens anders kon zijn).
Verder zijn natuurlijk de uitgaves van het Purple Chick aan te raden, die proberen alle bootleg-opnames van The Beatles te verzamelen, in de best mogelijke kwaliteit.

4. The Velvet Underground - EPI 1966
Van alle bootlegs in de lijst misschien wel degene met de slechtste kwaliteit, maar historisch gezien wel de interessantste. Hij is ook al eens uitgebracht onder de naam "Down For You Is Up". Van de vroege Velvet Underground (ca. 1966-67) bestaan er sowieso weinig live-registraties, en volgens mij is dit zelfs de enige volledige concertregistratie, daarom is dit een unieke opname. Dit optreden vond plaats in de Valleydale Ballroom in Columbus, Ohio op 4 November 1966. Negen nummers worden gespeeld: o.a. 'Venus in Furs' en 'Heroin' en ook twee improvisaties van een half uur die ze nooit hebben opgenomen: 'Melody Laughter' en 'the Nothing Song'.

5. Dave Clark Five - The Complete History Vol.1-7
Deze bootlegverzameling compileert alles wat de 60s british invasionband The Dave Clark Five heeft uitgebracht. De albums van deze band zijn nog altijd niet officieel op uitgebracht! Vandaar dat een verzameling als deze bijzonder welkom is. Bovendien staan er ook singles en moeilijk te vinden nummers die nooit uitgebracht zijn. Met deze collectie heb je dan meteen alles in huis van The DC5.

6. Tim Buckley - Live at the Lion's Share, San Selmo 10-1970
Tim Buckley was een exceptioneel artiest die graag de grenzen van de muziek verlegde. Deze live-registratie toont dat eigenlijk nog beter aan dan zijn platen. Hij gaat hier nog verder met zijn stem dan op 'Starsailor'. Soms is hij gewoonweg aan het blaffen; ik vraag me af hoe het publiek reageerde op deze muziek. Zeer bizar, zeer interessant.

7. Les Rallizes Denudes - Great White Wonder (CD1-July 13th 1973, CD2-October 1st 1975, and CD3-July 22nd 1977)
Voor meer informatie over deze band zou ik zeggen; kijk naar de posts bij de albums. Feit is ze maar een drietal officiële platen hebben uitgegeven en er tientallen (honderden?) bootlegs bestaan. Deze bootleg is een verzameling optredens over een periode van vier jaar en is mijn persoonlijke favoriet van de bootlegs van hen die ik al heb geluisterd. Bevat een paar geweldige nummers (bv. 'Otherwise Fallin in Love With You') in de gekende Rallizes Denudes-stijl.

8. Psychedelic Microdots Vol.2
Dit is eigenlijk een bootlegverzameling met verschillende nummers van garagebands, 18 om precies te zijn. Mij is het vooral te doen om de laatste tien nummers: live-opnames van de 13th Floor Elevators uit de Sump'n Else TV Show (op de Texaanse televisie) in maart en mei 1966. De beelden zijn helaas verloren gegaan maar het geluid bestaat nog en is zowaar echt helder. Alleen al voor de uiterst energieke versies van 'Gloria' en 'Roller Coaster' dubbel en dik de moeite waard. Een band die zijn tijd vooruit was. Overigens zijn deze opnames ook als bonustracks te vinden op de bootleg "The Monodelic Sounds of the 13th Floor Elevators", maar dan aan een tragere speed. Dat zou de correcte speed zijn, maar ik heb geen idee of dat wel klopt.

9. The Grateful Dead - 1968-10-10 (The Matrix, San Francisco)
Als er één band bekend staat om de grote hoeveelheid aan live-opnames die hun weg naar bootlegs hebben gevonden dan is het The Grateful Dead wel, een band die je eigenlijk live moet beleven en niet in de studio.Ik heb er maar een handvol geluisterd, en dit vond ik de leukste. De meeste nummers die op de officiële live-plaat 'Live/Dead' staan, zijn hier ook op te vinden. Andere favorieten van mij zijn de live-bootleg "1967-06-18 (Monterey Fairgrounds, Monterey)" en "The Acid Test Reels 1965-67", al is die laatste vooral interessant vanuit historisch opzicht.

10. The Pretty Things - VPRO Radio Paradiso 29-03-1969
Gewoon een sterke, energieke live-registratie die aantoont dat The Pretty Things ook live goed uit de voeten konden. Bevat ook een cover van The Byrds' 'Renaissance Fair'.

11. Pink Floyd - BBC Archives
12. Can - Broadcasts and More
13. Funkadelic - The Thing - Live In Rochester, Michigan (9-12-1971)
14. Canterbury Anthology Vol.8: Caravan Live 1968-1973
15. Belle and Sebastian - Live Covers

ik heb maar 1 bootleg, een livealbum van bruce springsteen met een mooie versie van the river op

Helemaal mee eens Toon. Ik hoop dat al dat prachtigs dat in 'Big Pink' gemaakt is nog een keer in een fraai (en betaalbaar) boxje op de markt komt.
Laatst zag ik dat de bootleg A Tree With Roots (4 geremasterde cd's uit diezelfde sessie) werd aangeboden op internet voor €175,-. Jammer genoeg is deze arme student daar niet vermogend genoeg voor.

New years day van u2. Dubbelaar. Weet nog goed dat ik hem eerst op casettebandje van de radio had opgenomen met oud op nieuw. Vond hem een aantal jaren geleden terug bij het helaas gesloten "house of sounds" in Den Bosch.

Youtube is wel een uitkomst hierin vaak. Laat je mening echter niet bepalen door de filmpjes die de volgende dag na een concert gepost worden met matige hand-held camera's. Het echt goede materiaal laat soms wel 3 tot 4 maanden op zich wachten. Metallica fans kunnen bijvoorbeeld erg blij zijn met deze onderstaande opnames uit januari inmiddels.

YouTube - Kanaal van bleaksunn

Geweldige geluidskwaliteit, de beste die ik tot nu toe gehoord heb van deze tour en beeldmateriaal wat volgens mij van verschillende andere kanalen bijeen gesprokkeld is. Ik weet verder niet of hier ook nog aan verdiend wordt, maar het lijkt me van niet. Het is immers gratis voor iedereen om te zien.

Aan Bootlegs kopen doe ik nooit of nauwelijks. Alleen bij bepaalde bands die zelf niets aan live-materiaal vrijgeven zoals Tool zou ik het overwegen. Maar daar ben ik eigenlijk nog geen goede bootlegs van tegengekomen.

kiriyama
Tom Waits - Tales From the Underground Vol. 1 - 5

5 cd's met live opnamen, demo's en covers. De geluidskwaliteit is niet overal even goed, maar de inhoud is geweldig! Een duet met Springsteen, een outtake van Bone Machine en veel live spul uit de jaren tachtig. Op de 5e CD staan instrumentale nummers van Mule Variations die totaal anders klinken dan de originele nummers, erg leuk om als fan eens te horen.

Ik heb nog veel meer bootlegs van Waits, maar deze luister ik toch het meest.

Dire Straits - Live in Basel ('92), ook wel Ticket to Heaven genoemd. Verder veel Mark Knopfler-spul, waarvan ik Live in Paris (2010) tot nu toe de beste vind, niet in het minst vanwege een weergaloze versie van Speedway at Nazareth.

Verder heb ik nog:
Pink Floyd - Earls Court London 1994 (voegt niet echt veel toe aan P*U*L*S*E)
Pink Floyd - Deustchlandhalle 1972 (zeer matige kwaliteit, eigenlijk weggooien...)
Talk Talk - Talking Colours (prima geluidskwaliteit, een beetje schel en de synths zijn te ver naar de achtergrond, gezien London 1986 en Live in Spain niet heel veel toevoegend)
Sigur Rós - Auditorium de Lyon - 24.02.03 (veel te zacht, maar op hard volume een schitterende bootleg!)
Godspeed You! Black Emperor - Live at Palais Royale 2001 (bootleg met zeer goede geluidskwaliteit, met een perfecte versie van Moya).

Voor goede bootlegs van Pink Floyd hou ik me aanbeleven, want zeker uit de jaren '70 zijn ze zeer schaars in goeie kwaliteit!

Stijn_Slayer
Zoek van Pink Floyd dan de bootleg Rhapsody In Pink (BBC 1968-1971) in FLAC. Sublieme geluidskwaliteit en ditto uitvoeringen. Vind ik wel de beste Floyd-bootleg. Wembley 1974 is ook in goede geluidskwaliteit en is eigenlijk DSOTM live. Of je zoekt de officieel uitgegeven en haalt 'Echoes' van de bootleg er nog bij.

Een bootleg van The Man & The Journey is ook interessant, omdat er destijds sprake van was dat dit een officieel album zou worden. Geluidskwaliteit van die opnames zijn niet fantastisch, ook niet slecht. Ik heb A'dam Concertgebouw 17 sept 1969.

Van latere bootlegs ben ik niet zo onder de indruk. Heb die ook eigenlijk vrijwel allemaal weer verwijderd.

Rhapsody In Pink heb ik een tijdje geleden ook al gezocht, maar helaas niet kunnen vinden. Die van Live at Wembley ken ik, dat is een mooie bootleg, maar voegt imo toch weinig toe aan de schitterende versie van P*U*L*S*E. Het blijft natuurlijk een sterk album.

Zelf ben ik meer op zoek naar de periode Wish You Were Here/Animals/The Wall (zeg maar 1975-1980), omdat die live nogal schaars zijn in goede kwaliteit en later ook niet vaak live gespeeld zijn (of hooguit gedeeltelijk). Hoewel ik voor The Wall natuurlijk altijd Pink Floyd - Is There Anybody Out There? (2000) kan nemen.

De prima versie van Oakland 1977 die laatst bij Animals gepost is, is helaas verwijderd: YouTube - Broadcast Yourself. .

Gast
geplaatst: vandaag om 04:45 uur

geplaatst: vandaag om 04:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.