MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / HUMO'S TOPPERS LIJST

zoeken in:
Misschien is er op MusicMeter wel wat interesse voor Humo's Toppers van Tobbers. Dat was een tweewekelijkse top 20 die werd samengesteld door scholen, jeugdclubs en universiteiten. Hij leert ons vandaag wat er in de vorige eeuw gesmaakt werd door de alternatief gezinde, jongere generatie. Omdat de lijst rekende op de deelname van studerende jongeren, verscheen hij nooit tijdens de zomermaanden juli, augustus en september. En dat is best jammer want zo ontstond er telkens een gat in elke jaargang.

Het leek me daarom logisch om voor dit overzicht telkens per schooljaar te kijken. Dan vormen de zomervakanties een meer natuurlijke cesuur. Hieronder publiceer ik maandlijsten die ik zelf compileerde op basis van de twee (soms drie) lijsten die per maand werden afgedrukt. En ik korte elk maandoverzicht in tot een top 20. Ik plaatste in de rechterkolom telkens de positie van de vorige maand. Een sterretje wil zeggen dat de single nieuw was in de top 20 van die maand. Een dubbel sterretje dat hij terug is van weggeweest.

De Humo Toppers lijst begon in de herfst van 1965 en eindigde in de lente van 2001. Vanaf de zomer van 2001 werd ze vervangen door de wekelijkse lijsten van The Wild Site die door lezers online werden samengesteld en ook op de Humo website te raadplegen vielen. Ook die lijst bestaat niet meer.

HERFST 1977

Ik start mijn overzicht in het schooljaar 1977-1978. Mocht er voldoende interesse zijn, keer ik later wel eens terug in de tijd tot helemaal bij de start van de Humo Toppers lijst in de herfst van 1965. Maar dit bewuste schooljaar leek me een goed begin. Humo publiceerde wekelijks songteksten in haar TTT rubriek. Zo drukte het weekblad in de zomer van 1977 de lyrics af van God Save The Queen van The Sex Pistols. De single zelf dook niet op in de Toppers lijst omdat die dus niet in de zomervakanties verscheen. Maar God Save The Queen is wel het ideale startschot voor dit topic. Gek genoeg is 1977 de enige van alle jaargangen waarin de Humo Toppers lijst niet in oktober maar pas in november terugkeerde uit zijn zomerslaap. Het zij zo.
https://i.postimg.cc/QxFkQPBd/Schermafbeelding-2026-02-26-205015.png

't Smurfenlied en Holidays In The Sun in eenzelfde lijst

ZOMER 1978

Geen Humo Toppers lijsten in de zomer dus. Maar het toeval wil dat popblad Joepie in januari 1978 begonnen was met een hitlijst van de Joepie lezers. Die is wat minder alternatief dan de Humo lijst maar geeft toch een goede indicatie van wat populair was bij de jeugd. Jammer genoeg hield Joepie dat initiatief slechts tien maanden vol. In oktober 1978 verdween de Joepie lijst van de lezers uit het tijdschrift.
https://i.postimg.cc/Rh3Sb3pW/Schermafbeelding-2026-02-28-142814.png

ps. Joepie nam geen Belgische artiesten op in de Joepie lijst van de lezer. Die kregen een aparte rubriek.

De tijd van de gele briefkaarten

Welke lol smurf kwam met het idee Vader Abraham er tussen te zetten?

Vlamingen houden van een snuifje surrealisme.
En Peyo, de tekenaar van de smurfen, is een Belg.

ZOMER 1979

Geen Toppers lijsten in de Humo's van juli, augustus en september. Eigenlijk stopte de lijst in 1979 al half juni. Altijd jammer omdat we zo niet weten hoe het verhaal verder zou gelopen zijn. Uiteraard zal het eerste lijstje van oktober wel wat licht werpen op wat er tijdens de zomer binnenkwam en bleef hangen.

Singles die in aanmerking komen maar de zomer niet zullen overleven:

ABBA - Voulez-Vous
Anita Ward - Ring My Bell
Billy Joel - Honesty
Blondie - Hanging On The Telephone
Cars - My Best Friend's Girl
Cheap Trick - Surrender
Dire Straits - Lady Writer
Donna Summer - Bad Girls
Earth Wind & Fire & The Emotions - Boogie Wonderland
Electric Light Orchestra - Shine A Little Love
Golden Earring - Weekend Love
Joe Jackson - Is She Really Going Out With Him
Lowell George - Cheek To Cheek
Peter Tosh - I'm The Toughest
Rickie Lee Jones - Chuck E's In Love
Supertramp - Breakfast In Amerika

En mogelijk ook deze belpoppers:

Lio - Le Banana Split
Raymond van het Groenewoud - Trek Het Je Niet Aan
Rick Tubbax & The Taxi's - Bojangle Plays Tonight
Telex - Moskow Diskow

Waarom staan Jo Lemaire en (The) Kids als één notering weergegeven? Was dat daadwerkelijk 1 single?

Dat was inderdaad een split single.
In Humo werd alleen het nummer van The Kids genoteerd.

Maar eerlijk is eerlijk.

Jo Lemaire & Flouze / The Kids

LENTE 1980

Start van de belpop boom dankzij het legendarische muziekprogramma Hitring.
https://i.postimg.cc/7YVFXW8r/Schermafbeelding-2026-03-07-203856.png

Gast
geplaatst: vandaag om 02:19 uur

geplaatst: vandaag om 02:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.