MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Het muziekjaar 2006

zoeken in:
Wat mij opvalt, is dat er in de toplijst over 2006, nog niet echt hoge gemiddeldes worden gehaald. Opgezwolle staat eerste met iets van 3,84! In het decennium overzicht komt geen enkele cd uit dit jaar in aanmerking voor de top 50. Er kunnen twee redenen voor zijn, ten minste wat ik me kan bedenken, of het jaar 2006 is tot nu toe niet zo goed, of het stemgedrag is gewijzigd. Ik houd het maar op het laatste....

Of de meeste pareltjes worden vaak pas ontdekt in volgende jaren. Zo ervaar ik het toch vaak.

neo
Ontdek zelf pareltjes van ieder jaar pas veel later, soms jaren erna.

Het muziekjaar 2006 is ook niet zo goed tot nu toe.

Gewoon beter zoeken. Ik heb tot nu toe een beter gevoel over 2006 dan dat ik halverwege 2005 had.

Maar misschien dat de mainstream wat minder is dit jaar? Zou kunnen, couldn't care less....

Sietse
bubbachups schreef:
Gewoon beter zoeken. Ik heb tot nu toe een beter gevoel over 2006 dan dat ik halverwege 2005 had.

Maar misschien dat de mainstream wat minder is dit jaar? Zou kunnen, couldn't care less....

dit ja

Of er hebben te weinig mensen naar het nieuwe album van Rihanna geluisterd, geloof mij dat maakt heel je jaar goed

Ik vond vorig jaar ook iets beter, maar je hoort mij verder ook niet klagen. Heb ook nog lang niet alles gehoord wat ik wil horen, dus misschien valt het ook nog wel mee...

titan (crew)
Nieuwe platen worden sneller beluisterd en lager beoordeeld door mensen die niet per se groot fan zijn dan oudere albums. Veel oudere albums zijn alleen bij de liefhebbers bekend en hebben dus een hoger gemiddelde.

Maar het is toch wel opvallend dat 2005 daar minder last van heeft. Mijn persoonlijke ervaring is dat de beste albums van een jaar in de tweede helft van het jaar worden uitgebracht en niet in de eerste helft. Misschien is dat een verklaring.

Steeds méér user's met kritisch stemgedrag. Ik denk dat voorlopig elk jaar het gemiddelde (van de albums) nog iets meer zal dalen.

Als je kijkt naar het gemiddelde van het hoogste album per jaar:

- 2005: 1. John Lennon - Working Class Hero: The Definitive Lennon (2005), 4,26 (29)
- 2004: 1. Pearl Jam - Live 10-22-2003 Benaroya Hall (2004), 4,35 (24)
- 2003: 1. Gridlock - Formless (2003), 4,42 (24)
- 2002: 1. The Who - The Ultimate Collection (2002), 4,50 (35)

Dit is mijn visie. Want voor mij is dit jaar nu al beter dan 2005.

Exfrozen schreef:
- 2005: 1. John Lennon - Working Class Hero: The Definitive Lennon (2005), 4,26 (29)

Toch fijn dat we in de 21e eeuw wonen

Lijkt me trouwens niet zoveel te maken hebben met steeds kritisch wordende users, of meer kritische users. Zoiets zou je dan toch globaal moeten zien (door stemgrafiekjes die bij alle albums naar beneden lopen).

yoeridedeygere
ik leg het ook bij het stemgedrag. want ik vind de eerste helft van 2006 beter dan de eerste helft van 2005

Nu we bijna aan het einde van het jaar zijn aangekomen heb ik dit topic nog eens opgerakeld. Even een kijkje nemend in de toplijsten van 2005 en 2006 lijkt zich een bepaalde stelling van hierbeneden te bevestigen: "De objectieve kwaliteit van 2006 is lager dan 2005":
_____________________2005____2006
1. aantal albums >=4.0:___26______10
2. gem.van nr.50 =_______3.89____3.78
3. nummer 1 score =______4.16____4.22
4. >4.0 (10-19 stemmen)__58______30

Mijn mening hierover: de gemiddelde gebruiker wordt meer kritisch. Voor mij persoonlijk is 2006 een schitterend jaar vol met prachtige ontdekkingen...

Die cijfers zeggen niet zoveel, denk dat je dat pas over een paar jaar kan vergelijken als beide jaren wat meer bezonken zijn.

titan (crew)
Dat denk ik ook. Weet iemand een leuke variant van scorebordjournalistiek om de bewering van Grovonion aan te duiden?

titan schreef:
Dat denk ik ook. Weet iemand een leuke variant van scorebordjournalistiek om de bewering van Grovonion aan te duiden?
Kom maar af met dat stukje kennis

herman schreef:
Die cijfers zeggen niet zoveel, denk dat je dat pas over een paar jaar kan vergelijken als beide jaren wat meer bezonken zijn.
tja, binnen een paar jaar komen 2005 en 2006 nog steeds na elkaar. Dus relatief gezien klopt de vergelijking. Alhoewel 2006 natuurlijk momenteel heel wat meer aandacht krijgt, bovendien is 2006 natuurlijk nog niet voorbij. Interessant zou dan zijn te weten hoevel stemmen albums uit 2005 in 2006 hebben gekregen. Of verveel ik iedereen hiermee dood? (in dat geval blijven er niet meer veel stemmers over )

Nee, ik snap het wel. Ik denk dat 2006 albums ook lager scoren, omdat de site groter is geworden en er meer mensen op gestemd hebben (en bepaalde stemprocessen ook sneller zijn verlopen).

Gast
geplaatst: vandaag om 18:23 uur

geplaatst: vandaag om 18:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.